Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@07:31:43 GMT

کشف ذخایر عظیم الماس در اعماق زمین

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۵۰۵۷۵

کشف ذخایر عظیم الماس در اعماق زمین

یک تیم بین المللی از زمین‌شناسان به تازگی با استفاده از امواج صوتی موفق به کشف توده عظیمی از سنگ‌های قیمتی الماس در اعماق زمین شده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، الماس یکی از سخت‌ترین عناصری است که از کربن خالص تشکیل شده و تحت تاثیر فشار و حرارت بسیار زیاد، متبلور می‌شود. ذخایر الماسی که به تازگی کشف شده است در تخته سنگ هایی با نام کراتون ها (cratons) قرار دارند که دارای مقاومت زیادی هستند و با پشت سر گذاشتن دوره‌های طولانی جدایش و فشردگی قاره‌ها هم‌چنان شکل خود را حفظ کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کراتون ها قدیمی‌ترین و غیرمعمول ترین تخته سنگ‌های موجود در زمین هستند که ریشه‌های آن‌ها از مرکز صفحات زمین ساختی (تکتونیکی) تا عمق ۲۰۰ مایلی (۳۲۰ کیلومتری) زمین گسترش می‌یابند. اکتشاف جدید زمانی صورت گرفت که تیم بین المللی از محققان برای حل یک رمز و راز دیرینه زمین شناسی مشغول فعالیت شدند.

محققان برای پی بردن به این موضوع که ریشه‌های کراتونی از چه چیزی ساخته شده‌اند، داده‌های مربوط به لرزه‌نگاری را که توسط سازمان زمین شناسی آمریکا و سازمان‌های دیگر گردآوری شده است، مورد بررسی قرار دادند و یک نمونه سه بعدی ایجاد کردند که نشان می‌دهد امواج صوتی چگونه درون تخته سنگ‌های قدیمی گسترش می یابد.

سپس به منظور یافتن حقیقت، امواج صوتی را شبیه سازی کردند که از میان طیف گسترده‌ای از ترکیبات سنگ‌ها حرکت می‌کند. به طور اساسی امواج صوتی ایجاد شده در نتیجه‌ی زمین لرزه‌ها یا رگه های آتشفشانی با سرعت های مختلف، از میان انواع سنگ‌ها حرکت کرده و تصویری از آنچه که درون سنگ وجود دارد، ترسیم می کند.

این اکتشاف جدید در واقع یک گنجینه‌ی غیر قابل دسترس از الماس است و نشان می دهد این نوع جواهر چندان هم کمیاب نیست. مقدار این ذخایر الماس بسیار زیاد و چندین تن کاردیلیون (هر کاردیلیون برابر با عدد یک با ۱۵ صفر به توان دو ) گزارش شده است.

بررسی های صورت گرفته به تازگی در مجله زمین شناسی " Geophysics, Geosystems" منتشر شده است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: الماس اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۵۰۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بارش پراکنده باران در استان قزوین

مریم بهروزی کارشناس هواشناسی استان قزوین گفت: عبور امواج از امروز در سطح منطقه آغاز شده و تا ظهر فردا سه شنبه هم تداوم خواهد داشت. دیروز هم بارش‌هایی پراکنده‌ای را در سطح منطقه شاهد بودیم؛ بنابراین پیامد این امواج، افزایش ابر برای برخی مناطق رگبار باران و رعد و برق هم پیش بینی می‌کنیم. البته برای برخی مناطق هم تگرگ دور از انتظار نیست.

وی افزود: باتوجه به فصل بهار و رشد ابر‌های همرفتی بارش‌های محلی می‌تواند از گسترش بیشتری برخوردار باشد.

بهروزی گفت: به لحاظ دمایی تا روز چهارشنبه باتوجه به جریانات شمالی و وزش باد بخصوص در کانال بادی استان کاهش نسبی دما را پیش بینی می‌کنیم که از چهارشنبه تا جمعه روند افزایشی به خود خواهد گرفت.

کارشناس هواشناسی استان قزوین افزود: دیروز در گرمترین ساعات، دمای هوای قزوین به ۲۶ درجه سلسیوس رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد
  • روز «میلاد صدا» در جعبه جادویی رادیو
  • (ویدئو) مبارز MMA با دست خالی تمساح عظیم‌الجثه را شکار کرد
  • صید ماهی مرکب در صیدگاه‌های استان بوشهر ممنوع است
  • ارتفاع ۲۰ متری امواج در خلیج سن سباستین (فیلم)
  • بازرسان اعماق دریا
  • وقتی زلزله می‌شود در اعماق زمین چه خبر است؟
  • ارتفاع امواج در خلیج سن سباستین به ۲۰ متر می‌رسد | ویدئو
  • راز و رمزهای موسیقی سنتی خراسان: پیوندی فرامرزی از اعماق تاریخ
  • پیش بینی بارش پراکنده باران در استان قزوین