Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما،مرکز چهارمحال و بختیاری،صنعت پتروشیمی به لحاظ ایجاد بستر توسعه و نقش آن در تأمین مواد اولیه صنایع دیگر از اهمیت زیادی برخوردار است. در قوانین کشور از جمله قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه و سند چشم انداز 20 ساله کشور هم این نکته مورد توجه قرار گرفته و بر لزوم تقویت و توسعه این صنعت و زنجیره های پایین دستی آن تأکید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  
پتروشیمی از صنایع مادر است که به ‌عنوان تغذیه ‌کننده سایر بخش‏‌های صنعت می‏‌تواند در به حرکت در آوردن موتور حرکت اقتصاد کشور نقش اساسی ایفا کند. در همین راستا اقدامات مثبت و سرمایه گذاری های عظیمی انجام شده و طرح های بسیاری به بهره برداری رسیده است؛ بهره برداری از طرح های پتروشیمی و استفاده از محصولات تولیدی آنها در صنایع پایین دست و صادرات محصولات بیشتر از نیاز داخل در قطع وابستگی کشور به درآمدهای نفتی، نقش به سزایی دارد.  ارزآوری، اشتغال‌زایی، تبدیل مواد خام نفت و گاز به کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر، افزایش صادرات و تأثیر مستقیم آن بر اقتصاد کشور از جمله دلایلی است که سبب شد تا زیرساخت‌های تکمیلی این صنعت شکل گیرد. صنعتی که به علت بالا بودن مزیت رقابتی زیاد، اشتغالزایی بالا و ارزش افزوده قابل ملاحظه و همچنین ایجاد زنجیره پایین دستی و تکمیلی و همچنین وجود ظرفیت های بالقوه در کشور، در کانون توجه سرمایه داران، دولت مردان و سیاست گذاران صنعتی قرار گرفته است. مجتمع پتروشیمی لردگان در زمینی به مساحت100هکتاردرمنطقه فلارد( 55 کیلومتری شهر لردگان) شهرستان لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری در حال احداث است.  مدیر مجتمع پتروشیمی لردگان می گوید: این مجتمع به دلیل دسترسی مناسب به منابع آبی و خوراک گازی(نزدیکی به سه خط لوله گاز کشوری) و همچنین دارا بودن زمین مناسب از نظر تسطیح و انجام کارهای زیربنایی، از موقعیت مکانی مناسبی برخوردار است. محسن محمودی افزود: تولیدات این مجتمع اُوره و آمونیاک بوده و ظرفیت تولید سالانه آن 1073 هزار تن اُوره و 677 هزار تن آمونیاک است که بخش عمده ای از آمونیاک تولیدی برای تولید اُوره در داخل مجتمع مصرف می شود و 74 هزار تن به صورت مازاد برای عرضه مستقیم به بازار در نظر گرفته شده است. 
عمده ترین کاربرد آمونیاک در تولید انواع کودهای شیمیایی است. آمونیاک را می توان هم به صورت مستقیم به عنوان کود شیمیایی به کاربردوهم درتولیدموادمانندنیترات آمونیوم،سولفات آمونیوم، مونوآمونیوم فسفات، دی آمونیوم فسفات و اُوره و دیگر کودهای شیمیایی از آن استفاده کرد. فرزان، رییس اداره طرح وبرنامه ریزی صنعتی استان چهارمحال وبختیاری می گوید:برخی دیگراز کاربردهای جزئی آمونیاک در تولید موادی مانند: لاستیک، کائوچو، بازیافت آب، تولید کاغذ و مقوا، تهیه پودرهای شستشو و صنایع چرم و پارچه است. بزرگترین بازار مصرف اُوره، کودهای شیمیایی(جامد و مایع) است؛ که علاوه بر مصرف مستقیم آن در کودهای شیمیایی، این ماده در تولید محلول های نیتروژنی و هم در اختلاط مکانیکی کودهای جامد مخلوط مورد مصرف دارد. کارشناسان معتقدند: علاوه بر فرآورده های اصلی، در صنایع پایین دست پتروشیمی طیف وسیعی از اقلام و کالاها با تنوع زیادی تولید می شود که بر اساس آمار کارشناسان حدود 11 تا 12 درصد قطعات به کار رفته در خودروها، 10 درصد مصالح ساختمانی، 10 تا 12 درصد سبد خرید روزانه یک خانوار شامل محصولات پائین ‌دستی پتروشیمی است که نشان دهنده اهمیت و گستردگی تولید در این بخش است. مدیرعامل پتروشیمی لردگان هم با اشاره به برنامه ریزی های بلندمدت برای تکمیل زنجیره این صنعت در استان می گوید: این طرح با حدود سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ارزی و ریالی هم اکنون 92درصد پیشرفت اجرایی داشته است و پیش راه اندازی آن تا پایان امسال محقق می شود. زارع فرمی گوید:اشتغال هزار ۸۰۰ نفر نیروی انسانی تنها یکی از مزایای ایجاد این طرح در مجتمع 100هکتاری پتروشیمی فلارد لردگان است.  
رییس اداره طرح و برنامه ریزی صنعتی استان چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به اهمیت این صنایع در توسعه اقتصادی کشور، رفع چالش ها و موانع موجود بر سر راه این صنعت و شناسایی و برنامه ریزی جامع، یکپارچه و هدفمند برای مرتفع نمودن مسائل را امری ضروری می داند و معتقد است: پتروشیمی لردگان در سه سال اخیر روند اجرایی خوبی را پشت سر گذاشته است که این فرآیند بیشتر به علت صدور مجوزات گمرکی ماشین آلات در داخل استان است که منجر به حذف بروکراسی اداری شده است؛ به طوری که تا سال 92 این واحد تنها 28 درصد پیشرفت داشته است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به دستاوردهای این صنعت در استان و کشور می گوید: اشتغالزایی، ارائه نوآوری های صنعتی و تجاری، تأمین همه جانبه نیازهای داخلی کشور، توزیع متعادل ثروت در جامعه، رشد و پرورش نیروی انسانی مورد نیاز صنایع و بنگاه های بزرگ و... صنعت پتروشیمی را زمینه ساز تحولات اقتصادی امید بخش در آینده این استان کرده است. سیّدنعیم امامی با بیان اینکه صنایع پایین دست پتروشیمی و امکان ایجاد کارخانه ها و کارگاه های مرتبط با این صنایع در منطقه می تواند موجب شکل گیری بازارهای محلی مرتبط با این صنعت در استان شود و از طریق ایجاد صنایع مکمل آن در مناطق مختلف شرایط مناسبی برای اشتغال نیروی کار بومی مهیا می شود؛ چرا که اغلب مشاغل موجود در حیطه صنایع پایین دستی پتروشیمی نیاز به تخصص ویژه ای برای کارگران ندارد و این امر به خودی خود می تواند اشتغال افراد بومی در این صنعت را تسهیل کند.  
نماینده مردم شهرستان لردگان در مجلس شورای اسلامی گفت: بهره ‌برداری از طرح پتروشیمی لردگان زمینه اشتغال و توسعه اقتصادی در چهارمحال و بختیاری را فراهم کرده است و نقش مهمی در تحقق دستاوردهای اقتصادی در این استان دارد. محمد خالدی می گوید: اعتقاد داریم که چهارمحال و بختیاری در زمینه صنایع سنگین به ویژه صنایع پتروشیمی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و از ظرفیت خوبی در صنایع پتروشیمی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: با بهره‌برداری از طرح بزرگ پتروشیمی لردگان زمینه توسعه و گسترش صنایع و تولیدات دیگر در این شهرستان فراهم خواهد شد و این امر مهم به توسعه پایدار و ایجاد اشتغال در این شهرستان کمک شایانی خواهد کرد. فرماندار شهرستان لردگان هم می گوید: موقعیت فیزیکی این طرح به دلیل دسترسی مناسب به منابع آب و نزدیکی به سه خط لوله گاز کشور و همچنین دارا بودن زمین مناسب، بسیار مطلوب است. آقای حسین پور آقایی می افزاید: بهره برداری از طرح پتروشیمی لردگان نقش مهمی در توسعه منطقه محروم لردگان استان چهارمحال و بختیاری دارد؛ شهرستانی که با وجود حدود ۳۰۰ روستای کوچک و بزرگ از محروم ‌ترین نقاط کشور است و بیکاری سبب شده مهاجرت در این منطقه افزایش یابد. وی معتقد است: اجرای این پروژه می‌تواند سبب کاهش مهاجرت و زمینه‌ساز توسعه و افزایش اشتغال در این منطقه شود. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری همچنین با اشاره به مزیت نسبی ایران در پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن می گوید: این در حالی است که شاهد زنجیره های گسسته ای در این بخش هستیم و به همین جهت اکثر مواد تولیدی در بخش های مختلف صنایع پتروشیمی پس از صادرات به کشورهای صنعتی چون چین، ژاپن و اتحادیه اروپا وتبدیل شدن به محصولات نهایی،باردیگروباقیمت های گزاف به کشور واردشده و مورد مصرف قرار می گیرند. حالا مسئولان فنی واقتصادی از پیشرفت بالای 92 درصدی پتروشیمی لردگان خبر می دهند و این که امسال شهرستان لردگان هم به جمع شهرهای پتروشیمی ایران می پیوندد که پیام آور روزهای پُر رونق کاری و مالی است. سال گذشته بیش از 17 میلیون و 665 هزار تن محصول پتروشیمی و فرآورده پلیمری در بازار داخلی در قالب عرضه در بورس به فروش رسیده که حجم عرضه داخلی در مقایسه با سال 95 افزایشی حدود یک میلیون و 963 هزار تنی را تجربه می کند. ارزش محصولات پتروشیمی عرضه شده در بازار داخلی هم حدود 39 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال 95 افزایشی معادل 10 هزار میلیارد تومان داشته است. در شرایط فعلی آخرین مراحل ساخت و راه اندازی پنج طرح عظیم پتروشیمی شامل متانول کاوه به عنوان بزرگترین طرح تولید متانول جهان، فاز اول پتروشیمی بوشهر، پتروشیمی مرجان، پتروشیمی لردگان، فاز دوم توسعه پتروشیمی ایلام، طرح شیرین سازی نفتا در پتروشیمی بوعلی سینا و طرح جداسازی برش سبک پتروشیمی نوری در حال انجام است. 
با توجه به پیشرفت ساخت و راه اندازی این پنج طرح پتروشیمی پیش بینی می شود امسال دست کم ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران بالغ بر 10 میلیون و 700 هزار تن افزایش یابد که با احتساب ظرفیت موجود در مجموع ظرفیت تولید محصولات پتروشیمیایی ایران از مرز 75 میلیون تن عبور کند و انتظار آن می رود که با ایجاد ساز و کارهای مناسب جهت ایجاد و توسعه واحدهای بالادستی، میانی و پایین دستی صنایع پتروشیمی جهت تکمیل زنجیره ارزش مواد هیدروکربوری، بتوان علاوه بر ایجاد اشتغال، ارزش افزوده ایجاد شده ناشی از تولید محصولات نهایی را نصیب اقتصاد ملی کرد. کارشناسان اقتصادی معتقدند: در حالی که برای صنعت پتروشیمی نفت ماده اولیه تولید است که در بسیاری از کشورها و مناطق از جمله اروپا و آمریکای شمالی نه تنها قابل جایگزین شدن با گاز طبیعی نیست، بلکه بدون آن، این صنعت امکان ادامه حیات و کار را ندارد؛ در نتیجه هرگونه افزایش بها در قیمت نفت و به تبع آن قیمت نفتا به عنوان خوراک اولیه واحدهای پتروشیمی، سبب افزایش هزینه های تولید محصولات پتروشیمی در این مناطق می شود که از سودآوری محصولات و اقتصادی بودن فعالیت این واحدها می کاهد و از سویی دیگر اختلاف قیمت فاحش در خوراک اولیه واحدهای پتروشیمی میان گاز طبیعی و نفتا، تغییرات و نوسانات قیمت نفت خام که قیمت محصولات و فرآورده های پتروشیمی ارتباطی تنگاتنگ و مستقیم متأثر از آن دارد، سبب ترسیم یک سناریو و نقشه راه جهانی برای توسعه آینده صنعت پتروشیمی شده است. 
توسعه شتابان صنعت پتروشیمی در منطقه غرب آسیا به اجرای این نقشه راه صنعت پتروشیمی نسبت داده می شود. نکته حائز اهمیت اینکه، تولید محصولات با ارزش، کارآفرینی و ایجاد شغل های پایدار و در نهایت کسب حداکثر ارزش افزوده از مواد خام پتروشیمی در گرو توسعه همه جانبه صنعت پتروشیمی و تعامل صنایع بالادستی، میان دستی، نهایی و جانبی پتروشیمی است. در صورت ایجاد زیرساخت ها و سرمایه گذاری های لازم برای تعامل بخش های مختلف صنعت پتروشیمی کشور می توان شاهد دستاوردهای قابل ملاحظه تری از این صنعت بود.          

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: پتروشیمی لردگان صنعت اوره آمونیاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۵۱۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ توسعه و تعمیق همکاری‌های ایران و روسیه در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در سال‌های اخیر، دو کشور را به سوی مشارکت راهبردی در این حوزه سوق داده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


مدیران ارشد بخش‌های انرژی، نفت و گاز، صنعت پتروشیمی و علم فناوری ایران و روسیه، در نشستی تخصصی با عنوان «مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز - علم و فناوری»، راه‌های تعمیق همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های دو کشور به منظور اثرگذاری بر محیط بین‌الملل را بررسی کردند.
پاول کوزنتسوف، معاون وزیر انرژی روسیه در این نشست به نقشه راه همکاری‌های فناورانه بین دو کشور اشاره کرد و گفت: زمینه‌های همکاری در این بخش تهیه شده است و شرکت‌های زیادی از روسیه با طرف‌های ایرانی در حال مذاکره و رایزنی هستند.
مرتضی شاه‌میرزایی، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز که بصورت برخط در این نشست حضور داشت، از رشد شتابان همکاری‌های دو کشور در زمینه سرمایه‌گذاری، تکمیل زیرساخت‌ها، تامین تجهیزات و تولید محصولات پتروشیمی خبر داد و افزود: در حال حاضر هیچ مانعی برای توسعه همکاری‌های دو کشور در عرصه انرژی بویژه پتروشیمی وجود ندارد.
کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه نیز به اهتمام جدی رهبران دو کشور برای توسعه همه جانبه روابط تهران و مسکو اشاره و تاکید کرد: این سطح از همکاری‌ها متاثر از رویکرد مشترک دو کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی است.
ادوارد آندرونیکوویچ موسایدا، مدیر اجرایی سازمان توسعه صنایع نفت روسیه در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بیش از ۴۰ سال است که تحریم شده گفت: با این وجود در همه فناوری‌های روز جهان، از جمله در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی جزء ده کشور اول دنیاست.
وی افزود: در دوسال گذشته که بسیاری از شرکت‌های آمریکایی و غربی از روسیه خارج شدند، همکاری ما با ایران بطور جدی گسترش یافته و با کمک متخصصان ایرانی، که در این صنعت بسیار قوی هستند، توانستیم تاسیسات زیرساختی را تکمیل و جای خالی غربی‌ها را پر کنیم.
ایکبال گولیف، معاون مؤسسه بین المللی سیاست انرژی روسیه نیز با اشاره به اینکه همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه انرژی تنها به نفت و گاز و پتروشیمی محدود نمی‌شود گفت: این همکاری‌ها انرژی صلح آمیز هسته‌ای را نیز در بر می‌گیرد.
این مقام روسی تاکید کرد: این همکاری‌ها اکنون به سطح جدیدی رسیده و مسیر تعاملات دوجانبه در عرصه‌های گوناگون، به ویژه در حوزه انرژی، به نحوی ترسیم شده که بتوانند در سطح جهان اثرگذار باشند.
گولیف افزود: دوکشور دارای بیشترین ذخایر شناخته شده نفت و گاز هستند و در کنار آن، از دانش، فناوری و تجربه لازم برخوردارند. این مزیت‌ها، روسیه و ایران کشور‌هایی تعیین کننده در حوزه انرژی تبدیل کرده است.
————-
مصاحبه‌ها
۱-ادوارد موسایدا - مدیر اجرایی سازمان توسعه صنایع نفت روسیه
۲-ایکبال گولیف - معاون مؤسسه بین المللی سیاست انرژی در روسیه

دیگر خبرها

  • ۲۰ هزار دانش آموز چهارمحال و بختیاری متقاضی شرکت در بزرگترین ماراتن علمی کشور
  • مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز
  • ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • افزایش بیش‌از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • صنعت نساجی استان زنجان جزو صنایع برتر کشور است
  • تولید ۱۳۴ هزار و ۶۵۶ تن انواع محصولات فولادی
  • رشد۱۲ درصدی تولیدکالا‌های مهم و استراتژیک صنعتی چهارمحال و بختیاری
  • احیای ۱۶ واحد صنعتی و معدنی در چهارمحال و بختیاری
  • ایجاد شغل برای ۱۳۶ نفر با بهره برداری از واحد تولیدی نخ ابریشم