Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همیشه در تمام ادوار، افرادی بوده اند که به خاطر جنبه های مالی، سیاسی و... اقدام به دزدی سرمایه های فرهنگی یک کشور می کرده اند.

سارقان آثار هنری با یک نقشه کاملا حساب شده و با ابزاری که فکرش را هم نمی کنید، از سرسخت ترین شرایط امنیتی هم عبور می کنند تا به هدف مد نظرشان برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرقت هایی که گاهی مسلحانه و گاهی با لباس مبدل و در نقش یک کارشناس آثار هنری انجام می شود! در سال ها و دهه های گذشته، افراد زیادی سعی کرده اند آثار هنرمندان معروف را از گالری ها و موزه ها بدزدند. در ادامه، گلچینی از مشهورترین آثار هنری سرقت شده دنیا را  به شما معرفی می کنیم.

سرقت 20 اثر برای یک ساعت
در سال 1991 مردی خود را در توالت موزه «ون گوک» در آمستردام مخفی کرد و با کمک یک نگهبان، موفق شد 20 اثر این استاد بزرگ را سرقت کند. پلیس بعد از یک ساعت تابلوها را در اتومبیلی پیدا کرد که سارقان برای فرار استفاده کرده بودند.

سرقت به سبک فیلم های جنایی
درحالی که در اروپا، جشن سال نو و آغاز قرن جدید برگزار می شد، پنجره سقف موزه آکسفورد شکست. سارق برای کور کردن دوربین ها، نارنجک دودزا به داخل سالن پرتاب کرد و با طناب از سقف پایین آمد. این صحنه یک فیلم نیست بلکه عملیات یک سارق برای ربودن تابلوی «Auvers-sur-Oise» اثر پل سزان به ارزش سه میلیون پوند است. دیگر هیچ اثری از این تابلو به دست نیامد.

سرقت جنجالی
سیستم های امنیتی موزه هنرهای مدرن پاریس، خاموش و نگهبانان هم متوجه موضوع خاصی نشدند. سرقت تابلوهای این موزه به ارزش 100 میلیون یورو، به خصوص تابلوی پیکاسو جنجال آفرید. اگرچه سارق بازداشت شد اما از تابلوها هیچ خبری نیست.

سرقت مسلحانه از موزه
سارقان مسلح سال 2004 جلوی چشم بازدیدکنندگان دوتابلوی «جیغ» و «مادونا» را از دیوار موزه ادوارد مونک اسلو کندند و با خود بردند. بعدها در بازرسی های پلیس این دو تابلو پیدا شدند اما تابلوی «جیغ» وضعیت مناسبی نداشت و بخشی از آن دیگر به هیچ عنوان قابل تعمیر نیست.


سرقت مشهورترین پرتره یک زن
تابلوی مونالیزا، مشهورترین پرتره یک زن با آن لبخند مسحورکننده که توسط لئوناردو داوینچی کشیده شده است، در سال 1911 توسط یک جوان ایتالیایی به نام «وینچنسو پروجیا» به سرقت رفت.
او با لباس کارمندان موزه لوور به آن جا رفت و تابلو را زیر روپوش خود مخفی کرد. با گزارش یک تاجر آثار هنری، تابلو در سال 1913 کشف و سارق توسط پلیس بازداشت شد.


بزرگ ترین سرقت اروپا
در سال 2008 در بزرگ ترین سرقت اروپا (به لحاظ قیمت)، چهار تابلوی نفیس به ارزش 180 میلیون فرانک سوئیس از محل بنیاد «امیل گئورگ بورله» در زوریخ به سرقت رفتند. این تابلو ها که اثر پل سزان، اِدگار دگا، ون گوک و کلود مونه بودند، بعدا همگی پیدا شدند. جالب این که پلیس دو تابلو را در پارکینگ یک تیمارستان پیدا کرد.


تابلویی برای دزدیده شدن
تابلوی رمبرانت با نام ژاکوب تاکنون چهار بار و در سال های 1966، 1973، 1981 و 1986 از یک گالری در بریتانیا به سرقت رفته است. این تابلو، رکورد جهانی سرقت شدن یک اثر هنری را در اختیار دارد و حتی نام آن به مزاح به «رمبرانت برای دزدیدن» تغییر یافته است.

معمایی که هنوز هم حل نشده
سرقت 13 تابلو از موزه «ایزابل استوارت گاردنر» بوستون در سال 1990 به ارزش 500 میلیون دلار، به عنوان بزرگ ترین دزدی آثار هنری در آمریکا قلمداد شده است. دو نفر با لباس پلیس به موزه وارد شدند و آثار را سرقت کردند. جای تابلو ها هنوز هم روی دیوارهای موزه خالی نگه داشته شده است.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

معرفی گلچینی از مشهورترین آثار هنری سرقت شده در دنیا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۵۱۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

فاطمه فروتن در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نخستین المپیاد هنری وزارت فرهنگ و ارشاد با هدف شناسایی، کشف و هدایت استعدادهای هنری به ویژه در میان جوانان و نوجوانان، تشویق و آموزش کار تیمی و گروهی، ارائه شناخت به خانواده‌ها در زمینه فرصت‌های رشد فرزندان در رشته‌های هنری برگزار می‌شود.

سرپرست معاونت هنری ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به جزئیات بیشتر المپیاد هنری بیان کرد: ارتقای مهارت‌های فردی، گروهی و اجتماعی، ایجاد همبستگی و نشاط، امید و انگیزه به خصوص در میان هنرجویان و هنرمندان مراکز آموزشی، کمک به توسعه عدالت اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با استفاده از ابزارهای هنری و آموزشی از اهداف مهم دیگر المپیاد هنر است.

فروتن ادامه داد: وجه تمایز بارز این المپیاد با سایر رویدادهای هنری این است که شرکت‌کنندگان در قالب تیم‌های آموزشگاهی یا هنرستانی در رقابت‌ها شرکت می‌کنند و این المپیاد در سه سطح آموزشگاهی، استانی و ملی برگزار می‌شود.

به گفته وی، هر یک از این مراکز آموزش هنر که در نخستین دوره المپیاد شامل آموزشگاه‌های آزاد هنری و هنرستان‌های هنرهای زیبا می‌شود در رشته‌های تعیین شده تیم‌هایی را معرفی می‌کنند که بر اساس شاخص‌های اعلام شده، تیم‌ها ابتدا در آموزشگاه یا هنرستان به رقابت پرداخته و آثار آنها داوری می‌شود و به مرحله استانی راه می‌یابند.

سرپرست معاونت هنری ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه المپیاد هنر از سطح کیفی بالایی برخوردار است، گفت: آثار راه یافته به مرحله استانی توسط داوران استانی ارزیابی شده و برگزیدگان آن‌ها به سطح ملی راه می‌یابند و در این مرحله آثار برگزیده رشته‌های موسیقی و نمایش اجرای زنده خواهند داشت و آثار سایر رشته در فضای نمایشگاهی به نمایش عمومی گذاشته می‌شوند و داوری خواهند شد که تیم قهرمان هر رشته از بین برگزیدگان نهایی انتخاب و موفق به دریافت جام قهرمانی می‌شوند.

فروتن به اشاره به سرفصل‌ها و موضوعات المپیاد هنر اضافه کرد: هویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی، ایجاد انگیزه و امید آفرین، ایجاد شور اجتماعی و تقویت مشارکت‌های عمومی، تحکیم بنیان خانواده، همبستگی ملی و انسجام اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اهم موضوعات این المپیاد است.

وی تصریح کرد: علاقه مندان برای اطلاع کامل از این شرایط علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به سامانه www.amoozeshehona.ir وارد سامانه المپیاد هنر شده و اطلاعات کامل را دریافت کنند و با هماهنگی مدیران آموزشگاه‌ها و هنرستان‌ها نسبت به ثبت نام تیم‌ها اقدام کنند.

کد خبر 6086555

دیگر خبرها

  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • نمایش اثرهنری جشنواره قصص قرآنی در مشهد
  • برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان
  • شرکت ۲۸ کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک