Web Analytics Made Easy - Statcounter

تقابل‌های تازه بر سر FATF، از اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری شدت گرفت که برخی از دولتمردان و وزرا در این مدت تصریح کردند که پیوستن به FATF مزایای فراوانی برای ایران دارد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ماه‌هاست که مسأله پیوستن ایران به FATF به یکی از مسائل مهم محافل رسانه‌ای، سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی چندماهه اخیر طیفی از نمایندگان مجلس و دولت به عنوان حامی یا منتقد FATF  بودند که برخی آن را دروازه ورود ایران به اقتصاد دنیا و برخی دیگر آن را سم مهلکی برای امنیت کشور می دانن.

تقابل‌های تازه بر سر FATF، از اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری شدت گرفت که برخی از دولتمردان و وزرا در این مدت  تصریح کردند که پیوستن به FATF مزایای فراوانی برای ایران دارد.

در این ایام بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی و سیاسی، مخالفت خود را با پیوستن ایران به FATF اعلام کردند و این لایحه را یک لایحه استعماری خواندند.

در ادامه اظهار نظر برخی نمایندگان مجلس در این رابطه را ملاحظه می کنید:

 

1- ابوالفضل حسن بیگی: لایحه FATF استعماری است

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرآت در خصوص ابعاد لوایح چهارگانه مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، گفت: لایحه FATF از 16 سال قبل از سوی آمریکایی ها اعلام شد که بتوانند با آن نهضت های آزادی بخش و گروه های انقلابی که در مقابله با اسراییل در جهت حفظ منافع ملی کشورشان اقدام می کنند، کنترل کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: این معاهده از این جهت از طرف آمریکا دنبال شد که بتوانند انقلاب ها و ملت را کنترل کنند و همواره بر کشورها سلطه داشته باشند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از 16 سال گذشته تاکنون با این معاهده مخالف است، اظهار کرد: ایران همواره به دنبال تامین منافع ملت ها و اجرای عدالت در سراسر جهان می باشد.

حسن بیگی با بیان اینکه FATF  لایحه استعماری است، گفت: اگر این لایحه تصویب شود، آمریکا تمامی تحریم هایی که در زمان برجام برداشته شده را دوباره به ملت ایران تحمیل خواهند کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس با این لایحه مخالف هستند، بیان کرد: در برخی از بندهای این لایحه از ترورسیم حمایت شده است و در جهت تامین منابع مالی آنهاست.

وی با بیان اینکه آمریکا هرکه را بخواهد تروریسم اعلام می کند، گفت: حزب الله، سپاه پاسداران را تروریسم اعلام کرده اما منافقینی که 17 هزار نفر از ملت را به خاک و خون کشانده اند را تروریسم نمی داند و از آنها حمایت می کند.

حسن بیگی همچنین تصریح کرد: نمایندگان موافق این لایحه نیز قبول کرده اند که این لایحه ابزاری برای آمریکایی ها جهت فشار بر جامعه خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه با تصویب این لایحه  آمریکایی ها بر بانک ها تسلط خواهند داشت، گفت: در هر زمانی می توانند مبالغ را از بانک ها خارج سازند و نمی توان ثابت کرد که در حساب مبلغی بوده است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای دیگر برای امضای این لایحه شرط هایی در نظر گرفتند، اظهار کرد:  آمریکایی ها شروط آنها را قبول کردند اما نوبت شروط ایران که می شود زیر بار نمی روند.

حسن بیگی با تاکید براینکه باید شروطی تعیین شود تا مجلس آن را بپذیرد، افزود: این حق ملت ایران است که شروطی برای تصویب این لایحه بگذارند و باید آمریکایی ها به این شروط تن دهند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ایران در گذشته در لیست سیاه بوده است، گفت: ایران 40 ماه وقت گرفته بوده که این لایحه تصویب شود که تصویب نشد و مجددا در موضوع برجام 4 ماه دیگر به ما وقت دادند که هنوز یک ماه دیگر فرصت باقی است.

وی با اشاره به راه اندازی شایعه و جو روانی برای تصویب این لایحه در داخل کشور بیان کرد: این شایعات برای این است که مجلس را تحت فشار قرار دهند و مجلس مر لایحه دولت را تصویب کند.

حسن بیگی تصریح کرد: عده ای تلاششان بر این است که در عرض 20 دقیقه مصوبه ای را از کمیسیون امنیت ملی دریافت کنند اینها همان کسانی هستند که بیشتر به خارجی ها وابسته هستند و تلاش می کنند با فشارهای روانی مجلس قانونی را تصویب کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید براینکه این لایحه لایحه ای نیست که ضرب الاعجل تصویب شود، گفت: یک ماه فرصت باقی است و می توانند دوباره به سازمان ملل بروند و مذاکره کنند و چند ماه دیگر فرصت بگیرند.

وی با بیان اینکه این لایحه باید از برجام تفکیک و جداگانه بررسی شود، افزود: نباید اجازه دهیم شانتاژ دیگران باعث شود که نمایندگان به موردی رای دهند که در آینده با مشکل روبرو شود.

حسن بیگی با اشاره به اینکه کمیسیون امنیت ملی هیچ فشاری را نمی پذیرد و نیاز به بررسی بیشتر دارد، گفت: روسای 3 قوه تاکیدشان بر این است که مجلس با دقت عمل کند و راه های نفوذ را ببندد.

عضو کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اگر فشار بر مجلس نبود و می توانستند بندهایی را بر برجام ببینند امروز امریکا نمی توانست بدون هزینه از برجام خارج شود، گفت: برجام ناقص تصویب شد و الان نمی توانیم هزینه ای را بابت خروج از برجام از آمریکا دریافت کنیم.

2-ابوالفضل ابوترابی: به جای FATF به مسائل اساسی کشور بپردازیم

ابوالفضل ابوترابی، نماینده حقوقدان و عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرآت با بیان این که مجلس باید موضوع FATF را منتفی دانسته و به مسائل معیشتی، اقتصادی و اشتغال بپردازد اظهار داشت: ما یک جنگ دشوار اقتصادی را در پیش داریم و مسائل مرتبط با آن باید در مجلس مورد بحث قرار بگیرد؛ این در حالی است که مردم از مجلس دهم در دو سال گذشته اقدامی که در راستای بهبود معیشتشان باشد، ندیده‌اند.

ابوترابی با تأکید بر این که مجلس شورای اسلامی به جای پرداختن به مسائلی همچون FATF باید به مسائلی اساسی همچون اصلاح نظام بانکی، مالیاتی، اداری و اصلاح ساختارهای تأمین اجتماعی بپردازد گفت: اگر اصلاح نظام بانکی، سیستم اداری دولت و نیز اصلاح ساختار دستگاه قضایی در مجلس در اولویت قرار بگیرد، 70 درصد از مشکلات کشور ما حل می‌شود.

وی با اشاره به این که بنابر نظر تمامی کارشناسان، مشکلات مربوط به خارج از کشور حداکثر 30 درصد از مشکلات ما را تشکیل می‌دهند گفت: دوسوم مشکلات ما داخلی است و بنابراین مسائل داخلی در اولویت هستند.

این نماینده حقوقدان مجلس با بیان این که تحریم‌ها با FATF یا بدون آن ادامه پیدا می‌کند، مسائل مرتبط با NPT را یادآور شد و گفت: برخی خوش‌خیال‌ها در گذشته می‌گفتند که همه مشکلات ما با پیوستن به NPT حل می‌شود؛ آن‌ها به موادی از NPT استناد می‌کردند که بر اساس آن دیگر کشورها باید حق داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را برای ایران به رسمیت بشناسند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه NPT پتکی بر سر کشور ما شد.

ابوترابی در پایان افزود: نتانیاهو با گستاخی تمام اعلام می‌کرد که ما به NPT نپیوسته‌ایم و حق داریم هرکار که می‌خواهیم بکنیم و شما که به NPT پیوسته‌اید باید جوابگو باشید؛ نتیجه NPT که در به رسمیت شناختن حق هسته‌ای ایران صراحت داشت این بود چه رسد به FATF که از هم‌اکنون روشن است که به واسطه تصویب آن نه تنها تحریمی برداشته نمی‌شود بلکه گره کوری بر مشکلات ما اضافه می‌شود.

3-احمد حمزه:کلیت نظام FATF را مردود اعلام کرده است

احمد حمزه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مرآت با یادآوری مذاکرات مجلس شورای اسلامی و سخنان صریح شمخانی درباره FATF گفت: بر اساس گفته‌های آقای شمخانی، مسأله FATF اساسا در کشور ما مطرح نیست و وقتی کلیت نظام آن را مردود اعلام کرده، از نظر ما مسأله تمام‌شده است.

حمزه با تأکید بر این که در مجلس شورای اسلامی هیچ‌کس مدافع FATF نیست گفت: بررسی لوایح چهارگانه فعلا و تا دو ماه دیگر معوق شده است و باید دید تصمیم مجموعه نظام در این ارتباط چه خواهد بود.

4-احد آزادی‌خواه : FATF  بهانه‌ای برای تن دادن به خواسته‌های دشمنان است

احد آزادی‌خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که سخنان رهبر انقلاب حجت را بر مجلس تمام کرد اظهار داشت: به هزار و یک دلیل از FATF چیزی عاید اقتصاد کشور ما نخواهد شد؛ ما البته نباید منتظر بمانیم که رهبر انقلاب درباره هر مسأله‌ای اظهارنظر کنند بلکه ما باید مبتنی بر اصول، قواعد، ضوابط و منافع ملی تصمیم بگیریم و اگر این اتفاق بیفتد بی‌تردید بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب تصمیم گرفته‌ایم که همان دیدگاه و نظر مردم است.

آزادی‌خواه با یادآوری حرکات تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات مربوط به برجام گفت: خیلی‌ها منتظر بودند که پس از برجام شاهد گشایش اقتصادی در کشور باشند و خیلی‌ها به مردم وعده دادند که به واسطه برجام تحریم‌ها برداشته خواهد شد؛ اما مگر این اتفاق افتاد؟

وی با طرح این سوال که «مگر استکبار جهانی به واسطه برجام با ایران کنار آمد که به واسطه تصویب FATF با ما کنار بیاید» گفت: این لوایح بهانه‌ای است برای از پای درآوردن جبهه مقاومت، تن دادن به خواسته‌های استکبار برای خالی کردن پشت نیروهایی که در منطقه با مستبدین و مستکبرین مبارزه می‌کنند، تضعیف بنیه دفاعی جمهوری اسلامی و جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی؛ و اگر این اتفاق بیفتد ما هیچ قدرتی برای دفاع از خود نخواهیم داشت

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که اگر می‌خواهیم با پولشویی مبارزه کنیم باید بنابر نظر رهبر انقلاب قوانین داخلی ملی تدوین کنیم اظهار داشت: ما باید به واسطه این قوانین در برابر عده قلیلی که سرسپرده و مزدور دشمنان هستند و تن به اختلاس و رانت‌خواری می‌دهند قد علم کنیم.

آزادی‌خواه با تأکید دوباره بر ضرورت تدوین و تصویب یک قانون ملی در حوزه پولشویی گفت: این قوانین به ما کمک می‌کنند که دست چپاولگران را از بیت‌المال کوتاه کنیم و تمامی فوایدی که می‌توانست از طریق FATF نصیب ایران شود را به دست بیاوریم؛ بنابراین ضرورتی ندارد که به یک کنوانسیون کاملا سیاسی بپیوندیم.

وی با بیان این که نباید در قانونگذاری بر اساس احتمال دستاوردهای مثبت حرکت کنیم گفت: پیشنهاد دولت تصویب این لایحه است و دولت باید پاسخ بدهد که اگر FATF تصویب می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که «آیا دولت تضمین می‌کند که در صورت پیوستن ایران به این کنوانسیون سایه تحریم‌ها از سر ما برداشته خواهد شد؟» گفت: دولت باید پاسخ بدهد که آیا تضمین می‌کند که به واسطه تصویب FATF بانک‌ها از تحریم خارج خواهند شد؟ اگر دولت حاضر شود که یکی از این موارد را برای ملت عزیز ما تضمین کند ما هم موافق این لایحه خواهیم شد!

5- حجت الاسلام علیرضا سلیمی: مجلس باید موضوع تصویب FATF را منتفی بداند

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF) و بیانات رهبر معظم انقلاب در این خصوص در دیدار با نمایندگان مجلس گفت: با توجه به بیاناتی که رهبر معظم انقلاب در خصوص پیوستن ایران به کنوانسیون های مختلف داشتند، مسئله FATF  تمام شده است.

سلیمی باتاکید بر اینکه دولت باید هر چه سریعتر لایحه مربوط به پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF)  را پس بگیرد، اظهار کرد: این لایحه باید در دولت هم منتفی شود.

وی ادامه داد: همان طور که مقام معظم رهبری بیان کردند، مجلس شورای اسلامی باید در این خصوص به صورت مستقل قانون وضع کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی ابزار قدرت‌های سلطه‌گر خارجی نیست، اضافه کرد: همان طوری که رهبر معظم انقلاب بیان کردند مجلس رشید، عاقل و بالغ است و در این خصوص باید خود تصمیم بگیر و مسیر را مشخص کند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به تاکیداتی که رهبر معظم انقلاب داشتند، بررسی لایحه  FATF  در مجلس شورای اسلامی مشروعیت ندارد و مجلس باید در این زمینه انقلابی عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس اصل ۱۱۰ و ۸۵ قانون اساسی بررسی طرح FATF در مجلس خلاف قانون اساسی است، خاطرنشان کرد: ورود مجلس به لوایحی نظیر FATF با توجه به نظرات ولی فقیه زمان مجلس را از مشروعیت می اندازد.

6-علی ابراهیمی: پیوستن ایران به FATF گره‌ای از مشکلات کشور باز نمی‌کند

علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص بیانیه سست و غیر قابل اتکای اتحادیه اروپا در پایان نشست مشترک برجام گفت: باتوجه به سبقه‌ تاریخی که از کشورهای اروپایی داریم این قابل پیش‌بینی بود که اتحادیه اروپا در ادامه برجام چنین بیانیه‌ای را صادر می‌کند.

ابراهیمی با بیان اینکه کشورهای اروپایی جزو متحدین آمریکا هستند، اظهار کرد: به دلیل حجم بالای مراودات تجاری که اروپایی‌ها با آمریکا لذا برای حفظ منافع خود، خیلی قدرت مانور برای برآورده کردن توقعات جمهوری اسلامی ایران در مسئله برجام را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه کلیات رفتار اتحادیه اروپا نسبت ایران، تفاوت خیلی جزئی با رفتار آمریکا نسبت به ایران دارد، گفت: علت این تفاوت را می‌توان در این موضوع خلاصه کرد که خصومت آمریکا نسبت به ایران واضح و آشکارتر است ولی کشورهای اروپایی این خصومت خود را کمتر آشکار کرده‌اند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: بعید است که کشورهایی اروپای با خروج آمریکا از برجام و عدم همراهی اتحادیه اروپا بر قرارداد خود در مسئله برجام پایبند بمانند.

ابراهیمی تاکید کرد: در حقیقت با روابطی که بین کشورهای اروپایی و آمریکا وجود دارد، کشورهای اروپایی توان همراهی با جمهوری اسلامی ایران را ندارند و از سوی دیگر قدرت مقابله با تصمیمات آمریکا را هم ندارند.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی در ادامه برجام اولویت را حفظ منافع خود در نظر می‌گیرند، گفت: در حقیقت براساس این مهم منافع‌شان ایجاب می‌کند که رفتاری جدای از آنچه که آمریکا برایشان دیکته کرده است را اجرا نکنند.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این موضوع که در مدتی که آمریکا از برجام خارج شده است، شاهد شکاف گفتاری و رفتاری اتحادیه اروپا نسبت به موضوع برجام بوده ایم، اظهار کرد: ارائه بیانیه روز گذشته نشست مشترک برجام این موضوع را ثابت کرد که نارضایتی اروپایی‌ها از آمریکا برای خروج از برجام از روی ناچاری و از سر اجبار است تا بتوانند منافع خود را کسب کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در ادامه برجام راه را برای دولت باز گذاشته است و تاکید کرده در این خصوص اقدامات متقابل را انجام دهد؛ همچنین در روزهای آتی پیشنهاد اروپا در سطح عالی کشور بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در برجام به همه دنیا ثابت کرد که به تعهدات خود پایبند است، افزود: علیرغم موج تبلیغاتی که علیه جمهوری اسلامی ایران در دنیا انجام شده بود و از ایران به عنوان خطری برای دنیا نام برده بودند، ایران با رفتار منطقی خود این تبلیغات گسترده را خنثی کرد.

ابراهیمی به اعمال تحریم های جدید آمریکا اشاره کرد و افزود: هر چند در ابتدا اعمال تحریم جدید،  مشکلاتی را برای کشور و ملت به همراه دارد ولی با اتحاد و انسجام و اتخاذ تدابیر لازم می توان این تهدید را تبدیل به فرصتی برای پیشبرد اهداف نظام دانست.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در خصوص پیوستن ایران به FATF در این شرایط گفت: پیوستن ایران به FATF در این شرایط، محدودیت های را برای کشور ایجاد خواهد کرد و می‌توان اینگونه بیان کرد که پیوستن ایران به FATF در این شرایط که تحریم ها یکطرفه اعمال می شود هیچ مشکلی را از کشور حل نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون سازمان FATF پیوستن ایران به «قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» را  ۴ ماه به تعویق انداخته و در داخل هم این مسئله مسکوت گذاشته شده است که با توجه به اتکا رفتار اروپا در برجام هفته آینده مورد ارزیابی بیشتری قرار خواهد گرفت.

7-علی‌اکبر کریمی: دولت لایحه FATF را پس بگیرد

علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF) و بیانات رهبر معظم انقلاب در این خصوص در دیدار با نمایندگان مجلس گفت: بنده از همان ابتدا مخالفت خود را با این لایحه اعلام کردم و امروز هم همچنان بر موضع خود تاکید دارم.

کریمی اظهار کرد: اعتقاد دارم که پیوستن به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF) به ضرر جمهوری اسلامی ایران و تشدید تحریم‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان مجلس درخصوص پیوستن به کنوانسیون های خارجی، دولت بایستی این لایحه را پس بگیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مقابله با تامین مالی تروریسم در قانون کشور وجود دارد، اظهار کرد: دولت می تواند این قانون را اجرایی کند و اگر نیاز به تغییرات داشته باشد مجلس این آمادگی را دارد تا اصلاحات مورد نیاز این قانون را در مجلس پیگیری کند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آنچه که خودمان تشخیص می دهیم برای مقابله با تامین مالی تروریسم در قالب قوانین داخلی عمل می کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به مواردی که مطرح شد به طور قطع ضرورتی برای پیوستن ایران به این کنوانسیون ندارد.

8- محمدرضا منصوری: FATF بستری برای نفوذ هرچه بیشتر دشمن

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF) گفت: بایستی برای تصمیم‌گیری درخصوص چنین کنوانسیون‌هایی که یک طرف آن کشورهای غربی قرار دارند، تدابیر و عقلانیت لازم را داشته باشیم تا شاهد کمترین تبعات باشیم.

منصوری اظهار کرد: در شرایطی که هیچ حُسن نیتی از طرف مقابل ندیده‌ایم، تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی به صلاح نبوده و می‌بایست برای پیوستن و پذیرش این کنوانسیون اجازه دهیم ابتدا کشورهای غرب به تعهدات خود عمل کنند و بعد اقدام به تصویب این گونه لایحه را داشته باشیم.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصویب FATF به صلاح کشور نیست، بیان کرد: نبایستی بدون کار کارشناسی نسبت به اقدامات از قبل طراحی و برنامه‌ریزی شده برای ایران تصمیم‌گیری کنیم، بلکه در تصویب لایحه الحاق ایران به این کنوانسیون بین‌المللی باید همه جوانب را در نظر بگیریم.

وی تصویب عجولانه این لایحه را نشان ضعف دانست و گفت: تصویب این لایحه با سرعت و بدون تدابیر و عقلانیت لازم نشان از ضعف جمهوری اسلامی در برابر کشورهای خارجی خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: تجربه ثابت کرده هرکجا با قدرت بر سر میز مذاکره نشسته‌ایم، در دفاع از حقوق ملت توفیق داشته‌ایم و هر کجا که از نقطه ضعف وارد شده‌ایم موفقیتی برای کشور و ملت به همراه نداشته‌ایم.

9-کریمی قدوسی: اروپایی‌ها در ازای برجام، تصویب FATF را خواسته‌اند

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم ، اظهار داشت: شخصاً نسبت به فضای جلسه و اظهاراتی که از سوی آقای لاریجانی و شمخانی مطرح شد اعتراض شدیدی داشتم. جلسه سران سه قوه در هفته های قبل و یا جلسه غیر علنی امروز مجلس درباره برجام و لوایح FATF  طراحی شده بود تا نمایندگان را متقاعد کند با عضویت ایران در FATF موافقت کنند.

جواد کریمی قدوسی ادامه داد: متأسفانه دولتمردان و برخی حامیان آنها، این شبهه را ایجاد کردند که لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم با FATF مرتبط نیست . درحالی که  کنوانسیون FATF ، 26 دستور العمل دارد که دولت در حال تبدیل تک تک این دستورالعمل‌ها به قانون است. ما به آقای شمخانی و برخی نمایندگان مدافع دولت اعتراض داشتیم و به هیچ نحوی زیر بار تصویب این لوایح نخواهیم رفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مسئولان دولتی تلاش می‌کنند بگویند این لوایح هیچ ارتباطی به برجام ندارند و قبل از برجام هم بحث عضویت کشورمان در این لوایح مطرح بوده، درحالیکه آقای عراقچی در پایان مذاکراتی که چند روز پیش با اروپایی‌ها داشت عنوان کرد که اروپایی‌ها اقداماتی را در راستای اجرای برجام در دستور کار قرار خواهند داد و  صراحتاً گفت که اروپایی‌ها به ازای ماندن در برجام، تصویبFATF  را از ایران خواسته‌اند. با وجود همه اظهارات مطرح شده شاهدیم که آقای لاریجانی همچنان می‌گوید این لوایح به FATF ارتباطی ندارد که این موضوع به هیچ وجه درست نیست.

این نماینده مجلس اظهار داشت: هسته اصلی تحمیل لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم به مجلس و تصویب آن،  نصیری احمدآبادی رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان کارشناس بود. آقای لاریجانی در جلسه غیر علنی امروز گفت راه سختی را در پیش داریم و آقای عراقچی اعتراف کرد که اروپایی‌ها با ما کار نمی‌کنند و دولت‌های اروپایی تنها شرکت‌های کوچک را حمایت می‌کنند.

10-هاجر چنارانی: FATF یک سند استعماری است

هاجر چنارانی اظهار داشت: FATF یک سند استعماری است که خروج ایران از لیست سیاه را مشروط به اجرای برنامه اقدام 41 بندی برنامه کرده است.

وی ادامه داد:  در بندهای 29، 28، 27 و 8 این سند استعماری، ایران ملزم شده کنوانسیون تأمین مالی تروریسم، کنوانسیون پالرمو،  اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون تامین مالی تروریسم را به‌ تصویب مجلس برساند.

نماینده مردم شهرستان‌های  نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شک نکنید، ترامپ منتظر تصویب این 4 لایحه است، چه با حق شرط چه بدون حق شرط، متذکر شد: در این سند استعماری، حقوق مطرح کشورها در معاهدات نادیده گرفته می‌شود.

چنارانی با تأکید بر اینکه در برجام، شروط مجلس و حتی شرط اصلی رهبری نادیده گرفته شد، متذکر شد: تعریف ایران از تروریسم،  180 درجه با تعریف کنوانسیون و گردانندگان آن تفاوت دارد.

وی تأکید کرد: در دفاع از خون شهیدان، قدرتمندانه ایستادگی و شجاعانه به تکلیف الهی خود عمل می‌کنیم.

11حجت‌الاسلام پژمانفر: خطرات “FATF” به مراتب از برجام بیشتر است

حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر اظهار کرد: در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ وزارت خارجه و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی کنوانسیون FATF را امضا کردند که در ذیلش ۴۱ تعهد وجود دارد و در واقع یک سری تعهدات بین‌المللی است.

وی افزود: با توجه به اینکه این کنوانسیون بدون هماهنگی مجلس و شورای‌عالی امنیت ملی امضا شده است هنگامی که منتشر شد مسئولان واکنش نشان دادند و شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کرد ما در ذیل FATF ورود نکردیم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: دولت اصرار دارد در قالب لوایح موافقت مجلس را کسب کند، از جمله قانون مبارزه با حمایت مالی از تروریسم که امروز در مجلس مطرح است و آقایان اصرار دارند که این قانون FATF نیست.

پژمانفر ادامه داد: نگرانی‌های فراوانی در این تعهد وجود دارد و کل مسئله در خصوص تعریف تروریسم است که چه معنایی برای آن در نظر دارند و ما مجبوریم بر اساس تعریف این سازمان‌ها از تروریسم، عمل کنیم.

وی بیان کرد: دولت از نگرانی‌ها آگاه است به همین دلیل در لایحه خودش اعلامیه تفسیری ایجاد کرده است و مدعی است با این اعلامیه مشکل برطرف می‌شود، در حالی که این اعلامیه فقط مصرف داخلی دارد و در پروتکل‌های بین‌المللی الزام‌آور نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حتی حق تحفظ هم طبق مصوبه‌ای که در کنوانسیون وین وجود دارد، اگر کسی بخواهد حق تحفظ بگذارد مشروط به این است که کشورهای عضو بپذیرند و همچنین با روح قانون مغایرت نداشته باشد.

پژمانفر در توضیح این مسئله که می‌شود نگرانی‌ها را برطرف کرد یا خیر گفت: بر اساس معاهده‌های بین‌المللی امکان برطرف شدن این نگرانی‌ها نیست و ما با پذیرش و تصویب این قانون خودتحریمی شدیدی در کشور ایجاد می‌کنیم.

وی افزود: خطرات این موضوع به مراتب از برجام بیشتر است و همه ما باید مجلس را متقاعد کنیم با دست خودش به کشور خیانت نکند و مردم باید در این مسئله همراهی کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات اظهار داشت: فردا بحث رأی علنی به این قانون را مطرح می‌کنیم تا مشخص شود چه کسانی در تصویب آن نقش دارند.

پژمانفر خاطرنشان کرد: رئیس مجلس که قصد دارد مثل افتخار تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام مدال افتخار تصویب این قانون را به گردن بیاندازد اما نمایندگان دیگر نیز باید رأیشان مشخص باشد تا مردم در مقابل خسارات و مشکلات ناشی از آن مطالبه‌گری کنند.

12-رضا شیران خراسانی: مخالف پیوستن به قرارداد استعماری FATF هستم

رضا شیران خراسانی در گفت و گو با خبرنگار صبح توس، در خصوص قرارداد FATF اظهار داشت: در حقوق بین الملل هیچ تعریف معین و واحدی از تروریست نیست.

وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که تعریف واحدی نباشد هیچ مبنایی بر این نیست که این کنوانسیون یک کنوانسیونی باشد که بخواهد با تروریست واقعی مقابله کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرارداد FATF به عنوان یک معاهده و کنوانسیونی به جهت جلوگیری از تامین مالی تروریست تشکیل شده است ولی تعریفی از خود موضوع ندارند که تروریست چه مبنا و شاخص هایی باید داشته باشد.

وی تصریح کرد: به طور مثال تعریفی از نسل کشی آمده که مورد تایید عرفی و غیر عرفی جامعه بین الملل قرار گرفته است ولی تروریست هیچ تعریف واحدی ندارد و هر کسی از یک منظری تروریست را معنا می کند.

شیران خراسانی با بیان اینکه ما هم به دلیل اینکه تعریف مشخص و واحدی ندارد با پیوستن به FATF به صورت جدی مخالفیم و آن را استعماری می دانیم، اذعان کرد: کمیسیون امنیت ملی مجلس طبق آخرین خبری که منتشر شده قرارداد FATF را با شرط تعریف تروریست از دیدگاه ایران مورد قبول قرار داده ولی هنوز به صحن علنی نیامده است و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

وی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: چون FATF خود یک کنوانسیونی است که به دنبال مقابله با نهضت های آزادی بخش و جریان های اعتمادی که در دنیا شکل گرفته، است و ما هم با پیوستن به این کنوانسیون صد در صد مخالفیم.

 13-سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی: قاضی‌زاده: FATF باید توسط قوه قضائیه تنظیم شود نه دولت

ید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی،‌ درباره ارائه لوایح چهارگانه FATF سوی قوه قضاییه، گفت: آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هستند و نظر این شورای را بیان می‌کنند. ما قانون را گذرانده‌ایم به شورای نگهبان هم ارسال کرده‌ایم حال این شورا ایراد گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این ایرادات بعضا ماهیتی هستند که توسط مجلس هم قابل اصلاح نیستند، طبق قانون اساسی لوایحی که منشا قضایی دارند باید ابتدا توسط قوه قضائیه به دولت پیشنهاد شود و دولت سپس آن را ارائه کند.

نماینده مردم مشهد در دهمین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت خود مستقیما نمی‌تواند لایحه قضایی تهیه کند، بنابراین این لوایح باید به قوه قضائیه بازگردد و این قوه پیشنهادات را به دولت ارائه کند، دولت آن را به مجلس ارسال کند و قوه مقننه مجددا باید آن را بررسی کند.

وی ادامه داد: تا این بخش کار صورت نگیرد، بقیه موارد انجام نمی‌شود. بنابراین این به معنای رد کل ماهیت این لوایح و غیر قابل بررسی بودن آن در مجلس است.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: این لوایح با کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم متفاوت است، ما این لایحه تصویب نکرده‌ایم که بخواهیم به شورای نگهبان بفرستیم.

وی افزود: از آن چهار لایحه ما سه لایحه را که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود، به شورای نگهبان فرستادیم .

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این لوایح باید مجددا به قوه قضائیه فرستاده شود، تنظیم مجدد شود و سپس آن را به دولت بفرستند و از آن جایی که دولت نمی‌تواند در این لوایح دست ببرد چون ماهیت کلی آن تغییر پیدا می کند، ایرادات به قوت خود باقی خواهند ماند.

وی گفت: این لوایح را باید قوه قضائیه اصولا تنظیم می‌کرد.

14-حسین مقصودی: فشارهای لاریجانی برای تصویب لایحه FATF بیشتر از دولتی‌ها بود

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی در این نشست بابیان اینکه اگر نشست روشنگری پیوستن جمهوری اسلامی به‌کنوانسیون ویژه اقدام مالی FATF برای آقای لاریجانی برگزار شود، مشکلات کشور در FATF حل می‌شود، گفت: قبل از تصویب FATF، نشستی با حضور روحانیون و آقای لاریجانی برگزار شده بود، آقای لاریجانی خطاب به روحانیون و علما اعلام کرده بود، این لایحه FATF باید به‌تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

حسین مقصودی افزود: برای تصویب لایحه FATF، رئیس مجلس شورای اسلامی بیشتر از دولتی‌ها فشارهایی آورده بود تا این لایحه به‌تصویب مجلس برسد.

وی ادامه داد: هیچ کشوری در جهان به‌میزان ایران اسلامی در مورد دموکراسی سخن نمی‌گوید و هیچ کشوری نیز مانند کشور ما سابقه دفاع از محرومین و مستضعفین را ندارد.


نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز کشورهای مؤسس FATF ادعای سلطه‌گری بر جهان را دارند و ظریف وزیر امور خارجه کشورمان چندی پیش در مراسم افطاری شخصی به‌مهمانان اعلام کرد که کشورهای مؤسس FATF، آمریکا و رژیم صهیونیستی مدل حکومت نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند.

مقصودی تصریح کرد: زمانی که این کشورهای استکباری نظام ما را قبول ندارند، هرروز بهانه و توطئه‌ای برای ایجاد فشار به ایران اسلامی ایجاد می‌کنند.

وی گفت: فجر 1357 پدیدار شد، سلطه‌گری آمریکا در جهان از بین رفت، ولی هر روز با توطئه‌های متعدد مانند مترسک منافقین، جنگ تحمیلی، داعش، طالبان، جنگ نرم، یاس و ناامیدی و برجام را به‌راه انداختند، ولی امروز نوبت به‌ایجاد مترسک FATF از سوی کشورهای استکباری رسیده است.


عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی افزود: اگر FATF نیز از سوی مجلس شورای اسلامی برسد، مطمئن باشید که توطئه‌های دشمنان ایران تمامی ندارد و توطئه‌های دیگری مانند FATF و برجام را به‌راه می‌اندازند.

مقصودی ادامه داد: متأسفم برای نمایندگان و مسئولان دولتی که چشم‌انتظار برقراری ارتباط با آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و از مسئولان دولتی انتظاری نداریم، چراکه خانواده‌های برخی از آنها در خارج از کشور سکونت دارند.

وی بیان کرد: برخی از افراد مدعی روشنفکر در خصوص FATF موضوعی را مطرح کردند که FATF حساب‌وکتاب آقازاده‌ها مشخص می‌شود، با طرح این ادعاها به‌دنبال عوام‌فریبی هستند.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمک ما به‌سوریه، عراق و لبنان برای امنیت و آسایش ایران اسلامی است و بر اساس مفاهیم قرآن باید به کمک امت واحده اسلامی بشتابیم.


مقصودی تصریح کرد: قبل بررسی طرح FATF  در مجلس، مقام معظم رهبری فرمودند که نمایندگان مجلس سندهای استعماری و استبدادی را مطالعه کرده، بررسی بیشتری داشته باشند.

وی بر لزوم هوشیاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان نسبت به‌ابعاد مختلف لایحه FATF  تأکید کرد و گفت: امروزه تصویب این لایحه در کشور ما به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف دشمنان ما تبدیل‌شده که با این لایحه نظام جمهوری اسلامی ما را در تنگنا و فشار قرار دهند تا به‌جبهه‌های مردمی مانند جبهه مقاومت و حزب‌الله لبنان کمک‌رسانی نشود.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حواشی انتخابات اخیر ریاست مجلس شورای اسلامی برخی از نمایندگان ولایی، اصولگرا که از سبد اصولگرایی رأی خود را به‌دست آورده‌اند، تنها 55 نفر به آقای حاجی بابایی برای ریاست مجلس شورای اسلامی رأی دادند.

 

15-حبیب الله دهمرده: نقشه شوم دشمنان برای تحت سلطه قرار دادن کشورها با FATF
حبیب الله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: قرارداد FATF نقشه شوم اجانب برای تحت سلطه قرار دادن کشورهای دیگر است.
وی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: قرارداد FATF یک قراردادی است که با منافع و عقاید مردم منافات دارد چرا که قوانینی که توسط غربیان مورد نگارش قرار می‌گیرد در راستای منافع آن کشورها نوشته شده و تصویب آن ها قصد تحت سلطه قرار دادن سایر کشورها است.
وی با بیان اینکه کنوانسیون پالرمو در حقیقت برنامه استعماری است و منفعتی برای کشور نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: ملت ایران به دلیل آزاده خواهی خود همیشه در برابر زیاده خواهی های اجانب ایستادگی کرده اند.
 
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: کشورهای غربی و در راس آن آمریکا خود سازنده گروهک های تروریستی و در عین حال حامیان اصلی آنها هستند بنابراین به عنوان جنایتکاران اصلی نمی‌توانند با انعقاد این قرارداد دست از حمایت تروریست ها بردارند.
وی اظهار کرد: بستن قراردادهایی از قبیل  FATF نه تنها برای ایران سودی ندارد بلکه می تواند با خود مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد و به طور حتم پس از انعقاد آن طولی نخواهد کشید که بهانه گیری ها آغاز خواهد شد.
دهمرده اذعان کرد: خود از مخالفان این قرارداد هستم و انتظار دارم سایرین نیز منافع کشور را در نظر بگیرند و از تصویب آن خودداری کنند.
 
16-حسینعلی شهریاری: اقتدار نظام و منافع ملی در مذاکره با اروپا حفظ شود
حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون در خصوص آخرین وضعیت برجام و تصویب نهایی FATF در بررسی دیروز مجلس گفت: FATF اصلا مطرح نیست و قرار است بسته شود.
وی افزود: آن چیزی که قرار است در مجلس بیاید در خصوص لایحه پولشویی و حمایت از تروریسم است که این هم ربطی به FATF ندارد.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در خصوص بدعهدی کشورهای اروپایی و خروج آنها از برجام و همچنین دلخوش بودن دولتمردان به ادامه رایزنی ها بیان کرد: دولت به طرف مقابل فرصت داده است و به همین علت رهبر معظم انقلاب فرمودند باید حتما تضمین های محکمی از اروپایی ها و مخصوصا سه کشوره آلمان، انگلیس و فرانسه گرفته شود؛ علی ای حال دولتمردان و مسئولین سیاسی تلاش می کنند که بتوانند تصمیمات لازم را بگیرند امیدواریم به سرانجام خوبی برسند و آن چیزی که در جهت حفظ منافع ملی است رخ دهد.

17-جدگال: FATF نمی تواند گره گشای مشکلات کشور باشد


یعقوب جدگال نماینده سابق چابهار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا غیرقابل اعتماد است، افزود: از آنجایی که لایحه FATF توسط دشمنان کشور گرداننده می شود قابل اعتماد نیست و همانند برجام و کره شمالی نوعی اتلاف وقت برای رسیدن به اهداف خود می باشد.
وی در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره متفق القول نبودن برخی از سیاسیون کشور به دشمنی آمریکا با ایران اظهار کرد: بارها مقام معظم رهبری فرموده اند به آمریکا اعتماد نکنید ولی امروز می بینیم که دشمن از هر راهی برای نابودی کشور تلاش می کند چه با کشتن مرزبانان مان و چه با تحریم های اقتصادی؛ بنابراین قابل پیش بینی ست که هر گونه اعتماد سیاسی به لوایح و سازمان هایی که رییس و کدخدایش آمریکا باشد فتنه و نیرنگ است و به باخت منتهی می شود.
نماینده سابق مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب لایحه پالرمو توسط نمایندگان اذعان کرد: بر طبق این لایحه نباید اسرائیل را به عنوان رژیم اشغالگر شناخت، آیا نه این است که امام راحل به عنوان بنیان گذار انقلاب اسلامی در شهریور ماه سال ۶۰ فرمودند: « ما از اوّلی که در این امور و در این نهضت وارد شدیم، یکی از مسائل مهم ما این بود که‌ اسرائیل باید از بین برود.» حال چگونه می شود که به بندهای این لایحه توجه نشده است مطمئنا شورای نگهبان و شورای مصلحت نظام این مسائل را در نظر خواهند گرفت.
 
وی خاطرنشان کرد: آمریکا و کدخدایان غربی هیچ گاه قابل اعتماد نبوده و سیاست های دولت اصلاحات چیزی غیر از این نشان داده است چه در برجام و حال در پالرمو، FATF و سند ۲۰۳۰ که عنوان کردن چنین مسائلی بزرگترین ضربه به وجهه جهانی و داخلی کشور است، ما نباید برنامه ای که غربی ها به ما می دهند را سرلوحه کار خود قرار دهیم چراکه اسلام همه راه های درست را به ما نشان داده است.
جدگال اعتماد به طرف های غربی در لوایح مختلف را مضحکانه دانست و  گفت: دشمنان از هر ترفندی برای نابودی کشور استفاده می کنند بنابراین باید به جای اتکا به سیاست های اقتصادی غرب به فکر منافع کشورمان باشیم و در تحقق شعار سال برای حمایت از کالای ایرانی بکوشیم.
 
18-علی کرد: قوانین FATF مانع هر نوع حرکت آزادی خواهی در جهان خواهد بود
علی کرد نماینده مردم خاش، نصرت آباد و میرجاوه در مجلس با بیان این مطلب که کشورهای غربی با وارد کردن فشارهای مالی به ایران به دنبال تحمیل کردن مفاد پروتکل های FATF هستند،گفت: قوانین مانند FATF مانع هر نوع حرکت آزادی خواهی در جهان خواهد بود.
وی در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به سابقه بدعهدی های مکرر آمریکا در موارد مختلف از جمله برجام، اظهار کرد: در رابطه با طرح پذیرفتن مفاد FATF بنده با این لایحه کاملا مخالف هستم و به لایحه ای در مجلس رای می دهیم که به منافع ملی کشور آسیب نزند تاهمانند برجام ، سوژه ای دیگربرای دشمنان فراهم نکنیم.
وی با بیان این مطلب که جزئیات این لایحه جهت بررسی به کمسیون های مجلس فرستاده شده تا بررسی های کارشناسه بر این موضوع انجام شود، افزود: این لایحه پس از بررسی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد و دوباره زوایای دیگر لایحه fatfبه بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد.
علی کرد با اشاره به این موضوع که کشورهای غربی با وارد کردن فشارهای مالی به ایران به دنبال تحمیل کردن مفاد پروتکل های fatf هستند،خاطر نشان کرد: قوانین مانند fatf مانع هر نوع حرکت آزادی خواهی در جهان خواهد بود،کشورهای غربی که از آمریکا تبعیت می کنند درباره تعریف تروریسم هیچ استقلالی ندارند و از آنجایی که طبق تعاریف ساختگی آمریکا محور مقاومت را جزو گروه های تروریستی اعلام کرده اند و از طرف دیگر اگر کشور ما همه لوایح قوانین fatf را قبول کند هر نوع کمک به مردم مظلوم فلسطین نقض قوانین محسوب می شود، آمریکایی ها با این توطئه به دنبال عملی کردن نقشه های شوم خودشان علیه ملت ایران و مردم آزادی خواه فلسطین و محورمقاومت هستند.
وی با بیان این مطلب که برای مقابله با توطئه های آمریکا راهکارهایی در مجلس در حال بررسی است، تصریح کرد: ما در قوه مقننه باید هوشیار باشیم و به لوایحی رای خواهیم داد که با تمامیت ارضی و هویت ملی و مصلحت کشور مطابقت دارد و خدشه ای به منافع ملی کشور وارد نمی کند چرا که رای به لوایحی همچون لوایح چهارگانه FATF خیانت به خون شهدا و آرمان های حضرت امام خمینی(ره) است.

19- کمال دهقانی فیروزآبادی: مفهوم قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را فقط خودمان تعیین می‌کنیم

کمال دهقانی فیروزآبادی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با دشمنی‌های امریکا، ایران و کره شمالی در لیست سیاه FATF  قرار دارند و این موضوع همکاری بانک‌های بین المللی و بانک‌های کشورهای مختلف را با ما دشوار می‌کند. بعد از برجام از این لیست خارج شدیم به این شرط که برخی از قوانین و مقررات کشور را اصلاح کنیم و یا بنا به توصیه‌هایی به برخی کنوانسیون‌ها الحاق شویم.

کمال دهقانی فیروزآبادی با اشاره به درخواست FATF در زمینه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی گفت: آنها خواستند در زمینه نظام مند بودن سیستم مالی کشور این اصلاحات صورت گیرد که البته ما قانون پولشویی را داشتیم و بدون توصیه FATF نیز بنا بود که این قانون را اصلاح کنیم و در نهایت لایحه اصلاح این قانون در دستور کار مجلس قرار گرفت و نهایتا تصویب شد که بعد از آن وارد شورای نگهبان می‌شود و در آنجا نیز مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت مخالفت به صحن مجلس بازمی‌گردد.

وی افزود: قانون مبارزه با پولشویی برای کشور مفید و ضروری بوده و از فساد در سیستم‌های اداری کشور و فساد در جامعه به گونه‌ای که افرادی به ناحق پول‌هایی را  به دست می‌آورند و آن را وارد سیستم بانکی کنند جلوگیری می‌کند که لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجلس به تصویب رسید.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به درخواست دیگر FATF  در خصوص اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران خود از تروریسم رنج می برد و قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را دارد و قطعا اگر افرادی در کشور دراین زمینه فعالیت داشته باشند به موجب این قانون با آنها برخورد می‌شود و قطعا مفهوم این قانون را فقط خودمان تعیین می‌کنیم و این قانون نیز با اعمال اصلاحاتی در مجلس به تصویب رسید.

 

20-محمد حسین قربانی:  پیشنهاد نمایندگان پس گرفتن این لایحه توسط دولت بود

محمد حسین قربانی نماینده مردم آستانه و کیاشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگویی با خبرنگار ۸دی، گفت: این قرارداد یک معاهده بین المللی ذیل سازمان ملل برای جلوگیری از تأمین منابع مالی تروریسم است.

وی با بیان اینکه قرارداد FATF ظاهر خوبی دارد، اضافه کرد: این قرارداد در ظاهر برای مبارزه با پول شویی و عدم تأمین منابع مالی برای تروریسم است و ظاهر شسته رفته ای دارد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس، با بیان اینکه سمت و سوی این قرارداد در آینده محدود کردن جریان مقاومت و حزب الله و فشار بر کشور های مستقلی مانند نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: یکی از شروط پیوستن و اجرای برجام توسط اروپا شاید همین معاهده بوده است.

قربانی با بیان اینکه به همین جهت هم دولت لایحه ای به مجلس آورد، اظهار کرد: به جهت حساسیت حاکم بر مجلس بعید می دانم مجلس به این لایحه رأی بدهد.

وی افزود: پیشنهاد دوستان ما در صحن مجلس به دولت این بود که ترجیحا این لایحه را پس بگیرد و هدف مقابله با اهداف بلند جریان های استکباری باشد.

 

21-جبار کوچکی نژاد: با امضای قرارداد FATF دست و پای خودمان را می بندیم

 

جبار کوچکی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ۸دی با بیان نظرش در خصوص قرارداد FATF، اظهار کرد: قرارداد FATF نظام جمهوری اسلامی ایران را گرفتار می کند.

وی افزود: با امضای این قرارداد دست و پای خودمان را می بندیم چون تعریفی که آنها از تروریست دارند با تعریفی که ما داریم خیلی باهم فرق دارد.

نماینده مردم رشت در مجلس با تأکید بر اینکه آنها اصلا کل کشور ما را تروریست می دانند، اضافه کرد: آنها کل نهضت های آزادی بخش را تروریست می دانند.

رییس مجمع نمایندگان گیلان تصریح کرد: بدین ترتیب در همان وهله اول یک مناقشه و درگیری بین ایران و کشورهای عضو این قرارداد ایجاد می شود یا باید تبصره ای بگذارند در این رابطه اما آنها این تبصره را هم قبول ندارند.

 

22- منوچهر جمالی:نمایندگان مجلس به چارچوب نظام در قرارداد FATF توجه دارند

منوچهر جمالی در گفت و گو با خبرنگار ۸دی در مورد قرارداد نظرش در رابطه ارائه لایحه FATF به مجلس، اظهار کرد: این قرارداد در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است و قرار بر این شده تا اصلاحات لازم صورت بگیرد و بعد از اینکه کمیسیون اصلاحات لازم را انجام داد در صحن مطرح شود.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همه مسئولان به چارچوب نظام جمهوری اسلامی در این راستا توجه دارند تا منویات مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار می دهند و در این راستا قانون و منافع ملی و مردم را هم در نظر می گیرند.

نماینده مردم رودبار در مجلس افزود: اگر در این چارچوب باشد که طبیعی است و اگر در این چارچوب ها نباشد می دانید که نمایندگان خانه ملت با هیچکس و هیچ مسئولی در کشورهای دیگر تعارف ندارند.

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه همه ما زیر پرچم ولایت هستیم، اظهار کرد: پشتیبان نظام جمهوری اسلامی هستیم و طبق قانون عمل می کنیم و کار ما برای مردم است.

 

23-سید محمدجواد ابطحی: خودتحریمی با پیوستن به FATF؛ راه خطا نباید تکرار شود

سید محمدجواد ابطحی  با بیان اینکه باید ببینیم اروپایی‌های قلدر که می‌خواهند جلوی آمریکا بایستند، آیا واقعاً می‌ایستند یا خیر، گفت: اگر ایستادگی آن‌ها در برابر آمریکا محقق نشد، تحریم‌ها را نشکستند، معاملات تجاری انجام نگرفت و شرکت‌های اروپایی در ایران نماندند، همچون توتال، هیچ لزومی ندارد که بیاییم با دست خود، خودمان را تحریم کنیم. دلیلی ندارد به معاهده‌ای بپیوندیم که نتیجه آن چیزی جز عدم ارائه خدمت از سوی بانک‌هایمان به نهادهای انقلابی‌مان باشد؛ اگر با این نهادها همکاری کنند کارگروه FATF آن‌ها را تحریم می‌کند اگر که بخواهند توسط این کارگروه تحریم نشوند باید خودشان این نهادها را تحریم کنند.

وی به روند پذیرش انصراف از کنوانسیون FATF اشاره کرد و توضیح داد: طبق این کنوانسیون اگر کشوری انصراف خود را اعلام کند سپس دبیرکل در این خصوص اعلامیه می‌دهد که تجربه ثابت کرده احتمالش ضعیف هست، یک سال پس از آن تاریخ می‌توانید از این کنوانسیون خارج شود که این مسئله تازه بهانه جدیدی برای آن‌ها در تشدید تحریم‌ها علیه کشور ایران خواهد شد. حرف ما این هست چرا راهی که رفتید و خطا بود را می‌خواهید مجدد تکرار کنید.


24-حجت‌الاسلام سالک: با پیوستن به FATF دشمن به تمامی اطلاعات ما واقف می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک‌کاشانی ، با بیان اینکه طبق کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF) همه امتیازات برای آنهاست نه ما، گفت: طبق مفاد FATF نه تنها گشایشی برای ما به وجود نخواهد امد بلکه دشمن به تمامی اطلاعات ما واقف شده، بر نقاط قوت و ضعفمان اشراف پیدا می‌کند و هر زمان اراده کند بر ما فشار تحمیل خواهد کرد؛ پس پیوستن ما به این کنوانسیون گشایشی برای آن‌ها خواهد بود.

وی به حمایت جمهوری اسلامی از جبهه مقاومت، مظلومان و مستضعفان عالم اشاره کرد و یادآور شد: شاید حدود 190 کشور به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم پیوسته باشند ولی هدفگذاری اینچنین معاهداتی تحت فشار قراردادن کشوری همچون ایران است.


25- اسدالله عباسی: تصویب شتابزده FATF ‌نظام را با مخاطرات جدی مواجه می‌کند

اسدالله عباسی اظهار داشت:‌ مجلس در برابر قانون FATF باید کاملاً هوشمندانه برخورد کند زیرا هرگونه اقدام احساسی و شتاب‌زده در این مورد علاوه بر ایجاد روزنه نفوذ برای دشمن، پایه‌های نظام را با مخاطرات جدی مواجه می‌کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هوشمندی مجلس در برابر FATF را ضروری خواند و بیان داشت:‌ باید با تصمیمات منطقی ضمن حفظ منافع نظام راه‌های نفوذ دشمن را سد کنیم تا آن‌ها نتوانند با طرح موضوعاتی نظیر FATF برجام‌های دیگری را به کشورمان تحمیل کنند.

26-اکبر ترکی: پیوستن به کنوانسیون FATF نوعی خودتحریمی است

اکبر ترکی ، با اشاره به مخالفت خود با لایحه الحاق کشور به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم، اظهار داشت: آنها تعریفی از تروریست دارند که براساس آن سپاه پاسداران، سپاه قدس، حزب الله لبنان را تروریست می‌دانند، آنها به دنبال ایجاد موانع برای نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، ولی ما با دست خودمان به دنبال تصویب طرح پیوستن به این کنوانسیون هستیم که نوعی خودتحریمی برای ما ایجاد می‌کند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: همه کارشناسان اذعان دارند که این کنوانسیون‌ها برای ما اشکالاتی را ایجاد می‌کند اما دولتی‌ها می‌گویند ما شرط می‌گذاریم و با این شرط‌ها معاهده را امضا می‌کنیم که این شرط‌ها مورد قبول نیست. ما معتقد هستیم که با چنین معاهداتی دست و پای خود را می‌بندیم، در آینده آنها می‌گویند شما این معاهده را امضا کردید پس در لبنان و سوریه و عراق نباید حضور داشته باشید. کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم استدلال و مخالفت است، تا افراد از جمله نمایندگان آگاه شوند.

27-علی کرد: FATF سبب تضعیف و محدودیت محور مقاومت می‌شود

علی کرد اظهار داشت: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF) سبب تضعیف و محدودیت آزادی‌خواهان و رزمندگان محور مقاومت می‌شود و باید از تصویب آن در مجلس شورای اسلامی جلوگیری شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: انقلاب اسلامی با هدف مقابله با استکبار جهانی و وابستگی به آن شکل گرفت بنابراین باید از هرگونه اقدامی که سبب افزایش قدرت سلطه استکبار می‌شود جلوگیری کنیم و FATF یکی از این موارد است که موجب می‌شود دسترسی استکبار به اطلاعات ایران افزایش یابد و کشور را در مسیر آرمان‌های انقلاب محدود می‌کند.


28- فولادگر: مسکوت‌ماندن 2 ماهه طرح الحاق ایران به FATF فرصتی برای فعالیت بیشتر مسئولان است

حمیدرضا فولادگر ، درباره مخالفت با الحاق ایران به کنوانسیون FATF اظهار داشت: باید به لحاظ محتوایی و درنظر گرفتن همه جوانب از لحاظ مسائل حقوقی و حقوق بین‌الملل، بررسی لازم بر روی این کنوانسیون انجام شود.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان اضافه کرد: تنفس و مسکوت ماندن 2 ماهه الحاق به کنوانسیون FATF این فرصت را ایجاد می‌کند تا مسئولان ما در صحنه بین‌المللی فعالیت‌های خود را بیشتر کنند و با اروپایی‌ها مذاکرات جدی خود را ادامه دهند و هم از طرفی بررسی بیشتر بر روی این لایحه صورت بگیرد.

29- حسن خسته‌بند: امضای FATF کشور را در معرض ریسکی خطرناک قرار می‌دهد

حسن خسته‌بند اظهار داشت:‌ قرارداد FATF حکایت همان شمشیر خطرناک و دو سره‌ای است که در وهله نخست دست صاحبش را خواهد برید بنابراین به اعتقاد بنده امضای این قرارداد کشور را در معرض آسیب و ریسکی بسیار خطرناک قرار خواهد داد.

خسته‌بند پرورش‌دهنده تروریست‌هایی نظیر داعش،‌ النصره و یا القاعده را جبهه مشترک استکبار دانست و تصریح کرد:‌ با تمام این اوصاف چطور می‌توان در دنیایی که توسط جنایتکاران آمریکایی و صهیونیستی اداره می‌شود به‌راحتی تن به امضای قراردادهایی نظیر FATF داد. به جهت تعریف خاصی که اروپایی‌ها و آمریکا از مفهوم تروریسم دارند احتمال اینکه پس از امضای FATF محدودیت‌های شدیدی متوجه کشورمان شود بسیار زیاد است.

30- حسن کامران: پذیرش FATF نشان‌دهنده ساده‌اندیشی و عدم شناخت دشمن است‌

حسن کامران ، ضمن مخالفت با کنوانسیون FATF اظهار داشت: ما نباید کارهای مشکوک را انجام بدهیم، این‌گونه لوایح مشکوک هستند. درست است که توجیه می‌کنند منظور از تروریسم داعش است اما زاد و ولد داعش مختص به آمریکایی‌ها و اولاد ناخلف صهیونیستی است و مشخص بوده که داعش را جزء این دسته قرار نمی‌دهند.

کامران با اشاره به تأثیرات منفی FATF بیان کرد: یکی از تأثیرات منفی این است که در جهان اسلام جریانات انقلابی و نیز نیروهای انقلابی همچون قدس را با دست خود به خودمان بی‌اعتماد می‌کنیم همچنین زمینه‌های فزون خواهی بیشتری از سوی استکبار فراهم می‌شود و از این رو درخواست‌های دیگری خواهند داشت. همبستگی ما در داخل و خارج آسیب‌پذیر می‌شود در این راستا باید مطالبات مردم در نظر گرفته شود و به افکار عمومی هم احترام بگذاریم.

31- اصغر مسعودی: FATF تاثیری بر حذف تحریم‌ها و آینده کشور ندارد

اصغر مسعودی، با اشاره به مخالفت بسیاری از نمایندگان با لایحه FATF اظهار داشت: هرچند این لایحه در حال حاضر مسکوت گذاشته شده تا مراجع ذی‌صلاح مفاد آن را به لحاظ قانونی بررسی کنند اما این لایحه ارتباطی با برجام و مذاکرات با اروپائیان ندارد. 

وی با بیان اینکه اروپا براساس برجام باید تحریم‌ها را بردارد، گفت: اگر کشورهای اروپایی به تعهدات خود در برجام پای‌بند باشند، تحریم‌ها برداشته می‌شود و این امر تحت تاثیر لوایحی نظیر FATF نیست. 

32- حاجی‌بابایی: تصویب FATF سبب احاطه کامل دولت‌های خارجی بر عملکرد ما می‌شود

حمیدرضا حاجی‌بابایی، با اشاره به مخالفت صریح فراکسیون ولایی مجلس با تصویب کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم FATF اظهار داشت: مخالفت صریح خود را با تصویب این کنوانسیون در قالب بیانیه فراکسیون ولایی اعلام کردیم.

وی با اشاره به اینکه نظر من همان چیزی است که در بیانیه فراکسیون ولایی مجلس آمده است، گفت: تمام تلاش خود را در مجلس برای عدم تصویب این کنوانسیون که سبب احاطه کامل دولت‌های خارجی بر عملکرد ما می‌شود را به کار می بندیم.

33-ولی داداشی: "FATF" تأمین‌کننده منافع رژیم صهیونیستی در منطقه است

ولی داداشی  اظهار داشت:‌ معاهده FATF یا همان کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به دنبال ملزم کردن ایران در عدم حمایت از جبهه‌ مقاومت است یعنی به‌نوعی منافع رژیم صهیونیستی را در منطقه تأمین می‌کند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس فراهم آوردن شرایط جهت قرار دادن ایران در تنگناهای بین‌المللی را هدف رژیم صهیونیستی دانست و عنوان کرد:‌ معاهده FATF که ساز و کار اجرایی آن در دست دولت‌های اروپایی و آمریکا قرار دارد تحت فشارها و سیطره کامل رژیم صهیونیستی است.

34-محمدمهدی مفتح: FATF با توجه به رفتار اروپایی‌ها نیازمند بررسی دقیق‌تر است

محمدمهدی مفتح اظهار داشت: در مورد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، طرفدار شفاف‌سازی رای نمایندگان مجلس بوده و هستم زیرا صیانت از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و منافع ملی از مهمترین وظایف نمایندگان است و این شفافیت به اتخاذ تصمیم بهتر و درست بسیار کمک می‌کند.

نماینده مردم تویسرکان در خانه ملت تصریح کرد: با حمایت همه جانبه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، تصمیم بر آن شد که بررسی این طرح به مدت دو ماه مسکوت بماند تا رفتار اروپایی‌ها و غرب در مورد برجام رصد و بررسی شود.

35-حجت‌الاسلام احد آزادیخواه:‌ پیوستن به FATF تکرار اشتباه برجام است

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه با اشاره به اظهارات برخی مو‌افقین طرح FATF که می‌گویند همه کشورهای جهان به جزء ما به این طرح پیوسته‌اند، تصریح کرد: استکبار جهانی، آمریکا و کشورهای اروپایی علیه کدام یک از کشورهای دنیا مثل جمهوری اسلامی این ‌همه توطئه ریخته است.

آزادیخواه با بیان اینکه زمانی ممکن بود این کنوانسیون حداقل‌هایی را به لحاظ گشایش اقتصادی برای کشور ایجاد کند که ما در برجام موفقیتی داشتیم، گفت: حالا که آمریکا‌یی‌ها بدعهدیشان را نشان داده و مذاکرات را ناتمام و برجام را نافرجام‌گذاشتند و اروپائیان هم قطعا یکی پس از دیگری به دنبال آمریکا می‌روند و شرکت‌های غربی یکی پس از دیگری از کشور خارج ‌می‌شوند پیوستن به این کنوانسیون چه فایده‌ای برای ما دارد.

36-سید صادق طباطبایی‌نژاد: امکان افزایش فشارهای بین‌المللی بر ایران پس از الحاق به FATF وجود دارد

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید صادق طباطبایی‌نژاد، با اشاره به مخالفت خود با لایحه الحاق کشور به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم، اظهار داشت: تعریف تروریسم مهمترین ایرادی است که به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم وارد می‌دانیم.

‌وی امکان افزایش فشارهای بین‌المللی در صورت الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم و الزاماتی که در آن وجود دارد را دلیل دیگری برای نگران شدن دانست و گفت: ما عهدشکنی و تفسیر به رأی‌ کردن‌های آنان را در گذشته دیده‌ایم؛ دغدغه فضای عمومی بچه‌های انقلابی نیز همین است که مبادا زیربار حرفی برویم که بعداً گرفتاری و فشار بیشتری بر ما تحمیل کنند.

37-محمدرضا ملکشاهی‌راد: FATF توان مقابله با تحریم‌های آمریکا را ندارد

محمدرضا ملکشاهی‌راد در رابطه با لایحه FATF اظهار داشت: FATF یک نهاد بین‌المللی نیست بلکه یک نهاد بین کشوری است که در ظاهر دو هدف مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تامین مالی تروریست در جهان دارد. ایران هر دو موضوع مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تامین مالی تروریست را می‌پذیرید و پذیرفته و نمونه پذیرش نیز تصویب این دو قانون در مجلس است. آنها می‌خواهند ایران وارد FATF شود حرفی نیست اما چه تضمینی وجود دارد که دقیقا این قرارداد علیه نظام جمهوری اسلامی استفاده نشود.

ملکشاهی‌راد با بیان اینکه FATF توان مقابله با تحریم‌های آمریکا را ندارد افزود: یکی از اقداماتی که در FATF وجود دارد این است که ارتباطات بانکی جهانی را برقرار و تراکنش‌های مالی را مورد بررسی قرار می‌دهد که در تراکنش‌های مالی دقیقا می‌خواهد اقدامات بانک‌های دنیا را در رابطه با پول‌شویی و مبارزه تامین مالی تروریست مورد بررسی قرار دهد که تا اینجا ایران نیز هیچ مخالفتی ندارد چون ایران با هیچ سازمان تروریستی ارتباط ندارد اما ما به‌دست خودمان می‌خواهیم با اقدامات این کشورها از جمله آمریکا بهانه‌ای برای محکومیت ایران به دست خودمان امضا کنیم.

38- امیر خجسته: پیوستن به FATF محدودیت‌های بسیاری را برای ایران ایجاد می‌کند

امیر خجسته اظهار داشت: چارچوب این کار مشخص است آنچه که نظام و در شکل کلی محدودیت هایی که برای ما ایجاد می‌کند باعث می‌شود که مسائل مرتبط با امور بین المللی را مطابق با چارچوب داخلی انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه به طور جدی مخالف بهFATF موضوع هستم عنوان کرد: ولی در مجلس نیز موافقان و مخالفان صحبت‌هایی را ارائه کردند و نظر مخالفان این بود که این لایحه استعماری و خلاف منافع ملی نیز هست.

39-عباس گودرزی: FATF یک استعمار و خودتحریمی برای ایران است

عباس گودرزی در بروجرد در رابطه با طرح FATF اظهار داشت: اگر ما به این کنوانسیون ملحق شویم باید به تعریف آن‌ها پایبند شویم، اینکه بیایم و شروطی را بگذاریم این شروط فقط مصرف داخلی دارد و اثر حقوقی ندارد چون در تناقض با هدف اصلی کنوانسیون است. کنوانسیون FATF را یک بحث استعماری و یک خودتحریمی می‌دانیم چرا‌‌که بستر و زمینه تحریم‌های جدید را برای ایران فراهم می‌کند.

گودرزی گفت: دشمن در این طرح درصدد است تا نقاط قوت، عوامل پیشرفت، دلایل عزت و عناصر اقتدار ملی ما را به نقاط ضعف و چالش برانگیز و حتی عامل اختلاف ما معرفی کند که باید گفت از جمله عناصر اقتدار ملی و مولفه‌های قدرت ما و نقاط مثبت ما پیشرفت‌های موشکی، هسته‌ای، توان دفاعی و کنش‌های منطقه‌ای و حمایت از جبهه مقاومت است.

40-ذبیح‌الله نیکفر: "FATF" مسیر نفوذ دشمن به مراکز اطلاعاتی کشور را باز می‌کند

ذبیح‌الله نیکفر اظهار داشت:‌ به اعتقاد بنده به عنوان یکی از مخالفان امضاء FATF،‌ این معاهده تنها در راستای تأمین منافع استکبار جهانی تنظیم شده به‌طوری که تمام اطلاعات مراکز حساس کشور را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ طرح FATF برخلاف ادعاهای موافقان داخلی آن،‌ صرفاً قراردادی پذیرفته شده بین دول مختلف است در حالی‌که شرایط هر کدام از کشورها بنا به موقعیتشان، از ویژگی‌ها و حساسیت‌های جداگانه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۵۲۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مجلس لبنان: اقدام ایران سبب تغییر مواضع غرب شد

نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان با اشاره به اینکه اقدام اخیر ایران علیه اسرائیل، موجب تغییر مواضع غرب شد، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با ایستادگی در کنار مردم فلسطین ثابت کرد که شیعه، دشمن سنی نیست، بلکه حامی آن است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شیخ «علی الخطیب» نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان و هیأت همراه با حضور در دفتر حجت الاسلام حمید شهریاری دبیر کل مجمع تقریب با ایشان دیدار و گفت‌ گو کردند.

شیخ علی الخطیب، در این دیدار به تشریح اوضاع کنونی لبنان از منظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، تعامل بین فرقه‌های مختلف موجود در این کشور اعم از شیعه و سنی، مسیحی و ...، تلاش‌های انجام شده برای جلوگیری از ایجاد فتنه‌های مذهبی و همچنین فعالیت‌های فرهنگی مجلس اعلای شیعیان لبنان از جمله نشست‌های برگزار شده با نخبگان فرهنگی و ...پرداخت.

وی در ادامه به اقدام اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله به مراکز نظامی اسرائیل اشاره کرد و با تمجید از این اقدام جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران اسلامی با علم به همه خطرات و تهدیدهای احتمالی به اسرائیل حمله کرد و در کنار مردم فلسطین ایستاد.

شیخ علی الخطیب اضافه کرد: اقدام اسرائیل در حمله به سفارت ایران در دمشق اقدامی احمقانه بود و ایران اسلامی با اقدام اخیر خود ثابت کرد که علی رغم اینکه بسیاری از کشورهای عربی، فلسطین را به فراموشی سپرده‌اند، در کنار مردم این کشور ایستاده است؛ ایران ثابت کرد که قوی است و از رژیم صهیونیستی نمی‌ترسد.

نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان با اشاره به اینکه اقدام اخیر ایران علیه اسرائیل، موجب تغییر مواضع غرب شد، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با ایستادگی در کنار مردم فلسطین ثابت کرد که شیعه، دشمن سنی نیست، بلکه حامی آن است.

وی با تأکید بر ضرورت همکاری بین نهادهایی چون مجمع تقریب و مجمع جهانی اهل بیت(ع) با مجلس اعلای شیعیان لبنان خاطرنشان کرد: ما باید در مسائل مربوط به جهان اسلام، مذهب‌گرایی را کنار بگذاریم و با جهان عرب و اسلام در تعامل باشیم و با نخبگان جهان اسلام همکاری کنیم؛ وجود اختلافات طبیعی است، اما نباید از آنها به نفع کشورهایی چون اسرائیل و آمریکا سوء استفاده شود.  ما باید با نخبگان جهان اسلام در مورد مسائل راهبردی به گفت‌وگو بنشینیم، تفکر کنیم و با هم تصمیم بگیریم؛ باید قدرتها و توانمندی‌های خود را بسیج کنیم، فرصتها را مغتنم بشماریم و در مقابل دشمنان مشترک خود بایستیم.

شیخ علی الخطیب با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای تقریب بین مذاهب اسلامی از زمان امام خمینی (ره) تا کنون و تمجید از این اقدامات گفت: ظرفیت مجلس اعلای شیعیان لبنان نه فقط ظرفیتی منطقه‌ای، بلکه ظرفیتی جهانی است که می‌توان از طریق آن با دیگر مجامع جهانی ارتباط برقرار کرد و اقدامات فرامنطقه‌ای را  پیش برد.

وی در ادامه پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین مجلس اعلای شیعیان لبنان و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله فرهنگی را مطرح کرد که با استقبال دکتر شهریاری دبیرکل مجمع تقریب همراه شد.

حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب هم در این دیدار ضمن جویا شدن اوضاع کنونی لبنان از شیخ علی الخطیب، به تشریح جزئیات اقدام اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله به مراکز نظامی اسرائیل پرداخت و گفت: همه جهان اسلام با دیدن تصاویر و فیلمهایی که از این رویداد منتشر شد، به ایران اسلامی افتخار کرد.  این اقدام جمهوری اسلامی ایران نشان داد که حتی اقتدار هسته‌ای اسرائیل هم مانع هجوم به آن نشد.

تاکید امیرعبداللهیان  بر حق ایران در پاسخ به حمله اسرائیل

وی با استقبال از سخنان نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان برای ایجاد همکاری هرچه بیشتر نهادهای فرهنگی دو کشور جهت ایجاد وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی گفت: ما به دنبال ایجاد تمدن اسلامی هستیم تا کشورهای اسلامی بتوانند با مشارکت یکدیگر با دشمنان مشترک مقابله کنند.

شهریاری همچنین در اشاره به اقدامات انجام شده مجمع تقریب در راستای وحدت بین مسلمین، از برگزاری کنفرانسی با موضوع تقریب در کشور عراق و  در آینده خیلی نزدیک خبر داد.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • نماینده مجلس لبنان: اقدام ایران سبب تغییر مواضع غرب شد
  • رویارویی حامیان و مخالفان رژیم صهیونیستی در مجلس انگلیس
  • ایران به دنبال تثبیت یک «عادی جدید» در منطقه/ اهداف ایران در حمله سنجیده و منطقی بود
  • رئیسی در دیدار نائب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان: صهیونیست‌ها و حامیان‌شان در صورت ارتکاب هر اشتباهی معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت
  • مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد
  • نماینده مجلس : آماده استفاده از سلاح هایی هستیم که قبلاً استفاده نکرده‌ایم
  • تذکر یک نماینده مجلس درباره تلاطمات بازار ارز و دستکاری دولت در جداول بودجه ۱۴۰۳ /قالیباف پاسخ داد
  • ضربه ایران به زیرساخت های اسرائیل به روایت یک نماینده مجلس /جنگ باعث نگرانی مردم می شود اما ما شروع کننده نبودیم