Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@21:14:24 GMT

منداییان سال نو خود را جشن گرفتند

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۵۲۴۸۱

منداییان سال نو خود را جشن گرفتند

اهواز-ایرنا- صابئین مندایی روز پنجشنبه سال نو خود را در سراسر ایران و جهان جشن گرفتند.

به گزارش ایرنا پیروان حضرت یحیی (ع) با پشت سر گذاشتن ماه گدیا (تیرماه خورشیدی) وارد سال 446388 حضرت آدم و ماه دولا از سال 2021 یحیایی همزمان با 1397 شمسی و 2018 میلادی شدند.
گفتنی است 27 تیرماه(اول دولا) مصادف با عید بزرگ صابئین مندایی(دهواربا) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صابئین مندایی دو روز پیش از آغاز سال حضرت آدم روزه سبک (امبطل) میگیرند که تا 14 دولا یعنی 9 مرداد ادامه دارد.
2 روز در این 14 روز روزه سبک به روزه سنگین اختصاص دارد.
آغاز سال نو 2021 صابئین مندایی هم 29 اردیبهشت سال 1397 بود که اول ماه هطیا محسوب می شود.
آیین صابئین مندایی، صنایع دستی (میناکاری) و سبک زندگی، زبان و خط آنان مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی و همچنین محققان و پژوهشگران است.
منداییان که در خوزستان با نام صابئین نیز شناخته می‌شوند، پیروان یحیای تعمید دهنده و یکی از اقلیت‌های مذهبی ایران، عراق و سوریه هستند.
پیروان مندایی در کنار رودخانه‌های دجله، فرات و کارون زندگی می‌کنند و کتاب مقدس آنها «گنزا ربّا» یا گنج عظیم نام دارد که آموزه های حضرت آدم و فرزندش شیتل (= شیث در فرهنگ اسلامی) را دربرداشته و حاوی روش ها و قوانین آیین مندایی است.
همه مناسک صابئین مندایی وابسته به آب جاری و اصلی‌ترین رکن دینی آن‌ها غسل تعمید در روزهای یکشنبه در آب روان بوده و شغل بیشتر آنها زرگری، طلاسازی، میناکاری و قایق سازی است.
جمعیت منداییان در عراق50 هزار نفر و در ایران 14هزار نفر برآورد شده که نسبت به جمعیت 70 هزار نفری آن در عراق و 25 هزار نفری آن در ایران در سال های گذشته، کاهش یافته است.
جنگ های داخلی و حضور داعش در عراق و سوریه باعث شد بسیاری از منداییان به کشورهای دیگر مهاجرت کنند. در ایران نیز، کاهش آب کارون و کرخه و همچنین خشک شدن آنها بر مناسک پیروان این آیین تاثیر گذاشته ، به طوری که جمعیت آنها در دو دهه گذشته به دلیل مهاجرت کاهش پیدا کرده است.
واژه ی صابئین به عنوان یک دین، سه بار در قرآن (سوره ی بقره آیه ی 62، سوره ی انعام آیه ی 69 و سوره ی حج آیه ی 17)، در کنار یهودیت، مسیحیت و زرتشت آمده است.
به اعتقاد آنها آدم، شیتل(شیث)، نوح، سام و یحیی، پیامبران پنجگانه ی مندائیان بوده و یحیی(ع) ، واپسین پیامبر آنها، کسی بود که پسر خاله خود حضرت عیسی(ع) پیامبر مسیحیان را در رود اردن تعمید داد.
آنها معتقدند پس از عروج حضرت یحیی(ع) در سن 64 سالگی به آسمان، یهودیان به کشتار پیروان آن حضرت پرداختند و مهاجرت این قوم آرامی، آغاز و بیش از هزار و 800 سال پیش، در کنار رودهای فرات، دجلهعراق و کرخه و کارون و جرّاحی ایران ساکن شدند.
9770/6064

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي صابئين مندايي اهواز خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۵۲۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همسر ابراهیم رئیسی و انسیه خرعلی از یکجا پُست جدید گرفتند

همسر ابراهیم رئیسی مسئولیت جدید گرفت.

براساس خبری که خبرگزاری مهر منتشر کرده است، روز گذشته در مراسم افتتاح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران، جمیله علم الهدی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همسر رئیسی به عنوان عضو هیأت اجرایی جذب هیأت علمی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران معرفی شد.

محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران همچنین در این مراسم با اعطای حکمی انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور را به عنوان عضو وابسته هیأت علمی و عضو هیأت اجرایی جذب هیأت علمی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران معرفی و منصوب کرد.

دیگر خبرها

  • نوراللهی و رفقا جام را از العین گرفتند(عکس)
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران آرام گرفتند
  • مبارزه با استکبار در دنیا، صدور فرهنگ انقلاب ایران است
  • مهدوی: به ما دروغ گفتند و علیه بانک مرکزی امضا گرفتند
  • مجلس دوازدهم در پیگیری مسائل اقتصادی یک‌صدا خواهد بود
  • همسر ابراهیم رئیسی و انسیه خرعلی از یکجا پُست جدید گرفتند
  • به ما دروغ گفتند و علیه بانک مرکزی امضا گرفتند
  • کمک به فقرا به عنوان یک الگو در جامعه نهادینه شود
  • زندانیان شاغل در روز کارگر هدیه گرفتند
  • از این مهندس پاس به آن پاسور گل؛ ژاوی و کروس چرا مثل مسی و مولر استعفای خود را پس گرفتند؟