Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-03-28@07:58:01 GMT

رونق شرکتهای دانش بنیان؛ موانع و راهکارها

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۵۳۷۵۰

رونق شرکتهای دانش بنیان؛ موانع و راهکارها

‍‍‍‍‍‍

رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری از هفت برنامه کلی در دست اقدام برای حفظ و رونق شرکت های دانش بنیان خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمد صاحبکار خراسانی در برنامه پنج شنبه 18:30 شبکه خبر و با اشاره به برخی برنامه های در دست اقدام مرکز شرکت های دانش‌بنیان و استارت‌آپی برای رونق این شرکت ها گفت: یکی از این برنامه ها، طرح پیشنهادی به ستاد کل نیروهای مسلح و به کار گیری جوانان و نخبگان شاغل در شرکت های دانش بنیان به عنوان سرباز مامور به خدمت در این شرکت ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

   صاحبکار خراسانی گفت: آمار درست کل فعالیت شرکت های دانش بنیان از سال 92 که برنامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها ارزیابی شد تا کنون 3550 شرکت است که توسط جوانان تحصلیکرده راه اندازی شده اند. خراسانی با اشاره به سامانه  daneshbonyan.iir افزود: آمار دقیق و نوع فعالیت آنه را می توان در سامانه دانش بنیان به درستی استخراج کرد. او افزود: این شرکت ها که بر مبنای یک ایده خصوصی برپا می شوند چنانچه نتوانند خلاقیت ها و ایده های خود را به اجرا بگذارند به خودی خود منحل می شوند.او به نقش دولت در حیات و ممات این شرکت ها اشاره کرد و افزود: هنر بیشتر دولت ها در کشورهای مختلف جهان بر نرخ حضور و فعالیت  شرکت های استارت‌آپ است. دولت ها سعی می کنند از توان فکر، خلاقیت و ایده های این شرکت ها برای حل مسائل مختلف استفاده کنند.
 رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان به شرکت های خصوصی در حوزه اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: کشورهای مختلف با سیستم های تشویقی و حمایتی سعی در حفظ و رونق آنها می کنند.
 او با بیان نقش کارآفرینی شرکت های دانش بنیان در کشور گفت: از جمله طرح های در دست اقدام تامین مالی، حذف یا کاهش مالیات شرکت ها ، همکاری با شهرداری مناطق مختلف تهران و کلان شهرها و تسهیل در ارائه خدمات شهری، معافیت های گمرکی و اخذ مجوزهای لازم از سازمان استاندارد کشور و بیمه تامین اجتماعی کارکنان شرکت های دانش بنیان است.  صاحبکار خراسانی در ادامه بیان هفت برنامه کلی گفت: در تلاش هستیم که نیروی کلیدی شرکت های دانش بنیان دوره خدمت ضروری و سربازی را بصورت امریه یا مامور به خدمت در شرکت های دانش بنیان بگذراند.
    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران دیگر مهمان 18:30 با تاکید بر گستردگی و حوزه های مختلف فعالیت شرکت ها دانش بنیان، گفت: این شرکت ها در همه تخصص ها فعالیت می کنند. تعداد زیادی از این شرکت ها در حوزه الکترونیک مشغول به فعالیت هستند.
 مسعود شنتیایی با بیان اینکه این گونه شرکت ها بر بنیان دانش بر پا شده اند افزود: سرمایه انسانی و ایده های برتر از جمله دارائی های آنهاست.
شنتیایی گفت: بقای این شرکت ها به زیرساخت ها ی ایجاد شده و حمایت های دولت و همچنین به تجربه های مدیران این شرکت ها بستگی دارند.او گفت: همه این شرکت ها به موفقیت صد در صدی نمی رسند و سعی ما بر حفظ و بقای آنهاست.عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به مکانیزم سخت ثبت و شروع به کار شرکت های دانش بنیان در کشور اشاره کرد و افزود: برای شرکت های مانند شرکت های با حوزه فعالیت سخت افزاری ، زمان بسیار مهم است و تعلل و زمان سوزی در آن، توان آنها را در رقابت با شرکت های جهانی مشابه کاهش می دهد.او به آمار گردش مالی 30 هزار میلیارد تومان شرکت ها و موسسات دانش بنیان از سوی معاومت علمی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: بین گردش مالی و درآمد تفاوت است. این شرکت ها یک شرکت تجاری و اقتصادی نیستند.
  دانلود  

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: دانش بنیان استارت آپ معاونت علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۵۳۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار‌های بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، به نقل ازصندوق نوآوری و شکوفایی،  رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به انتخاب شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، مصداق آشکار مشارکت مردم در عرصه تولید به شمار می‌روند و هرگونه اقدام برای کمک به رشد تولید در این شرکت‌ها، گامی در راستای تحقق شعار سال خواهد بود.

دکتر محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در تشریح شرایط زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور گفت: به گواه آمار‌های رسمی، این زیست‌بوم اکنون بالغ‌تر شده و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به حدود ۱۰ هزار شرکت رسیده است و سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی ـ به عنوان یک شاخص راهنمای مهم ـ نه چندان پرشتاب، اما به طور مستمر در حال افزایش است. برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان با موفقیت وارد بازار‌های بین‌المللی شده‌اند، برخی توانسته‌اند در زنجیره ارزش صنایع مختلف کشور جای بگیرند و برخی نیز با مشارکت سایر ذی‌نفعان کمر همت به حل مشکلات و چالش‌های مزمن کشور بسته‌اند.

وی تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و همسو با اهداف دولت سیزدهم در قانون برنامه هفتم توسعه، راهبرد نسبتاً جامعی برای افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور به ۷ درصد تدارک دید و بخشی از آن را به اجرا گذاشت.

وی گفت: یکی از ارکان مهم این راهبرد، برنامه «رشد تولید» بود که همسو با شعار ۱۴۰۲ طراحی شده بود و شعار آن، «۱۰۰۰ شرکت، ۱۰۰۰ محصول، ۱۰۰۰ هزار میلیارد ریال رشد فروش» بود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در ۱۴۰۲ با اجرای این بسته، ۷۶ شرکت دانش‌بنیان توانستند ۲۷۲۵ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش با ضمانت صندوق نوآوری از شبکه بانکی دریافت کنند. برآورد‌ها نشان می‌دهد که اعطای این تسهیلات، به افزایش بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومانی فروش محصولات دانش‌بنیان منجر شده است.

خیاطیان افزود: یکی دیگر از مولفه‌های این راهبرد که همسو با اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان نظام، به ویژه «مردمی‌سازی اقتصاد» طراحی شده بود، توسعه فرهنگ تامین مالی جمعی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور بود. در همین راستا بود که یک مسابقه تلویزیونی با عنوان «شکوفا» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و تضمین ۱۰۰ درصدی اصل سرمایه سرمایه گذاران تولید و پخش شد. تاکنون از طریق این برنامه بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان سرمایه برای ۱۶ شرکت با مشارکت ۳۴۷۰ سرمایه گذار جذب شده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: نامگذاری ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب، عزم صندوق نوآوری و شکوفایی برای کمک به جهش تولید شرکت‌های دانش‌بنیان را راسخ‌تر کرده است. به واسطه خاستگاه و ماهیت شرکت‌های دانش‌بنیان، این شرکت‌ها مصداق آشکار مشارکت مردم در عرصه تولید به شمار می‌روند و بی‌تردید هرگونه اقدام برای کمک به رشد تولید در این شرکت‌ها، گامی در راستای تحقق شعار سال خواهد بود.

وی تاکید کرد: برخی از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند دستمایه خوداشتغالی یا کارآفرینی و خلق کسب‌وکار‌های جدید و سودآور برای شهروندان در اقصی نقاط کشور قرار گیرد. این اتفاق مستلزم معرفی این محصولات به شهروندان و اعطای تسهیلات لیزینگ ارزان به خریداران است.

این تسهیلات که به واسطه کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، یکی از خدمات اولویت‌دار صندوق به شمار می‌رود، امسال بیش از پیش تقویت خواهد شد.

وی تأکید کرد: برنامه‌های صندوق برای تعمیق تامین مالی جمعی در حوزه دانش‌بنیان با قوت ادامه خواهد یافت. گرچه قانون جهش تولید دانش‌بنیان با تکیه بر سازوکار اعتبار مالیاتی، راه را برای تزریق منابع مالی شرکت‌های بزرگ کشور به حوزه فناوری و نوآوری هموارتر کرده است، اما مسیر ورود سرمایه‌های خرد مردمی به این حوزه، از ابزار‌هایی مانند تامین مالی جمعی می‌گذرد.

دیگر خبرها

  • شرکت‌های دانش‌بنیان، مصداق مشارکت مردم در عرصه تولید هستند
  • کاهش مصرف انرژی‌ در مبدل‌های الکتریکی با استفاده از هوش مصنوعی
  • استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان
  • خدمات مالی ۴۰۰ میلیاردی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال
  • ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار‌های بین‌المللی
  • ۴۰۰ میلیارد انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال ارائه شد
  • ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال
  • نماینده مجلس: دولت کاری کرده که شرکت‌هایی که کار دانش‌بنیان نمی‌کنند، خودشان را دانش‌بنیان جا می‌زنند
  • فعالیت کامل واحدهای نیمه فعال و حوزه دانش بنیان
  • افزایش ۱۰۰ درصدی صدور ضمانتنامه ها از فعالیت های صندوق‌های پژوهش و فناوری