Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@06:46:36 GMT

دانش آموزان و آفتی به نام دلزدگی تحصیلی

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۵۷۱۶۸

دانش آموزان و آفتی به نام دلزدگی تحصیلی

تهران- ایرنا- بی تردید لذت فراگیری، پویایی و خلاقیت در دانش آموزان تا حد زیادی در گرو تحصیل در فضایی عاری از تبعیض، تکلیف درسی بی رویه و توقعات سخت گیرانه در کنار برنامه ریزی درسی مناسب است، شرایطی که به گفته کارشناسان، تحقق آن در نظام آموزشی کشوربه رویکردهای جدید نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، پویا سازی نظام آموزشی و ارایه برنامه آموزشی و تربیتی متناسب با فضای واقعی خارج از محیط آموزش و پرورش، از جمله دغدغه هایی است که «سیدمحمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش نیز بتازگی به آن اشاره و بر بر ضرورت اصلاح نظام آموزشی در مدارس تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: زوائد تحمیلی موجب از بین رفتن لذت فراگیری و وارد آمدن فشار عصبی به دانش آموزان می شود؛ متاسفانه این امور از ابعاد مختلف، باری سنگین و مانعی جدی در مسیر شکوفایی استعدادها و فراگیری مهارت هاست که باید از الگوهای آموزشی مدارس حذف شود.
بررسی این زوائد تحمیلی که عامل افت تحصیلی، بی رغبتی به فراگیری و گاه ترک تحصیل می شود، خبرنگار علمی ایرنا را برآن داشت تا با «علیرضا عصاره» دکترای برنامه ریزی درسی و آموزشی و عضو هیات مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران گفت و گو کند.
عصاره، نسل آموزشی کنونی را دارای انگیزه یادگیری، خلاق و مشتاق برای به ظهور رساندن توانایی ها دانست و گفت: حضور برجسته و با نشاط دانش آموزان در نخستین روز از سال تحصیلی که دروازه های علم گشوده می شود، حکایت از انگیزه بالای علم آموزی در آنان دارد که نشان می دهند با وجود هرگونه کمبود آموزشی، به میدان کسب علم آمده اند. اما پس از چند ماه که از سال تحصیلی می گذرد، هنگام مواجهه با همان دانش آموزان، شاهد حالت انفعال و رکود در آنان خواهیم بود که از فضایی که با نشاط به آن وارد شده بودند، لذت نمی برند.

** شکاف نسلی و روابط کمرنگ
عضو هیات مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران درباره دلایل ایجاد این رکود و انفعال اظهار داشت: نخستین عامل ایجاد این رخوت، می تواند ماهیت روابط انسانی حاکم بر فضای آموزشی باشد به این معنا که شکاف نسلی و بیانی فاحشی میان دانش آموزان و اولیای مدرسه دیده می شود. حال آنکه اگر روابط انسانی خوب و معقولی میان مدیران، معاونان و معلمان و دبیران با دانش آموزان برقرار شود، دانش آموزان می توانند در سایه این روابط و درکی که از رفتار مناسب آن ها دارند، بدون ترس، واهمه، نگرانی و اضطراب، پرسش ها و برنامه های خود را بیان و به اصطلاح در یک محیط آزاد روانی فعالیت های خود را بروز دهند.
وی تاکید کرد: در صورت وجود دیوار حائل میان اولیای مدرسه و دانش آموزان، بالندگی و بیان مسایل در نطفه خفه می شود که بسترساز دلزدگی از تحصیل و فضای آموزشی است.

** تکالیف سنگین درسی، استرس زا
وجود تکالیف سنگین درسی نکته دیگری بود که عصاره آن را از زوائد تحصیلی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر تکالیف درسی به گونه ای است که هر قدر تکلیف بیشتر و زمان بر باشد از نظر خانواده ها و اولیای مدرسه ارزش بالاتری دارد در حالی که در جوامع پیشرفته، دانش آموزان دوره دبستان و دبیرستان فقط به انجام تکالیف محدود مشغول هستند زیرا گفته می شود تکلیف طولانی، ظرفیت روانی آنان را مختل و از محیط مدرسه دلسرد می کند.
وی افزود: تکالیف زیاد و وقت گیر در هر مقطع یکی از موانع بی نشاط کردن دانش آموزان و دوری آنان از محیط مدرسه است و به طور حتم باید متناسب با ظرفیت دانش آموزان ارایه شود.
عصاره، در خصوص تاثیر محیط های آموزشی بر جذب یا فرار دانش آموزان از فضای تحصیل نیز گفت: به طور معمول، افراد در محیط های رسمی شخصیت های واقعی خود را بروز نمی دهند و از اینکه شرایط به گونه ای نباشد که بتوانند خود را نشان دهند می هراسند.
به گفته وی، محیط های آموزشی اگر به صورت رسمی، بی روح و بر پایه ظاهر پسندی بنا شده باشد، اجازه شکوفایی را از دانش آموزان می گیرد. در چنین فضایی تنها به درس، نوع پوشش و نوع بیان و کارهایی دیکته شده تاکید می شود و دانش آموزان نمی توانند حرف دل خود را بزنند و از علایق خود بگویند.

** توقعات نابجا از دانش آموزان
داشتن توقع های نابجا از دانش آموزان، یکی دیگر از عوامل بی رغبتی دانش آموزان به تحصیل است که عضو هیات مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران به آن اشاره کرد.
وی در این رابطه افزود: گاهی والدین و اولیای مدرسه ناخواسته توقع هایی از دانش آموزان دارند که عامل فرار آنان از سیطره این توقعات می شود؛ انتظاراتی همچون آمدن منظم به مدرسه، انجام تکالیف، داشتن نمراتی بالاتر از ظرفیت دانش آموز که باعث می شود هیچگونه ارتباط دو طرفه ای میان اولیا و بچه ها برقرار نشود. حتی گاهی دانش آموز اگر ظرفیتی دارد و می خواهد به نمایش بگذارد ما این فرصت را به او نمی دهیم. در این جا وقتی بسترهای دلسردی در محیط های آموزشی مهیا می شود و خلاقیت، فضایی برای شکوفایی نمی یابد.

** فضای تحصیل را خوشایند کنیم
عصاره افزود: برای اینکه دانش آموز از محیط لذت ببرد و خلاقیت لازم را داشته باشد باید محیطی خوشایند و جذاب فراهم کنیم؛، محیطی جذاب شامل عوامل فیزیکی، روابط انسانی و خلاق. شاید محیط مدرسه نوساز نباشد اما با رعایت نظم، ایجاد شرایط بهینه کلاس ها و سرسبزی محیط بازی می توان نشاط و طراوت و شادمانی را برای دانش آموزان به ارمغان آورد. بنابراین مدیران و اولیای مدرسه باید محیط آموزشی را محیطی تمیز، با نشاط، سرسبز و زیبا کنند.
«باید محیط خلاق همراه با روابط عاطفی و منطقی برای دانش آموزان مهیا کرد. ایجاد فضای پرسش و پاسخ، کم کردن توقعات، عدم تبعیض میان دانش آموزان، احترام بدون در نظر گرفتن سطح علمی آنان و بکار گیری تمهیداتی مانند تشویق و تکریم و مرحمت در قبال کوچکترین عملکرد خوب دانش آموزان از جمله راهکارهایی است که می تواند فضای آموزشی را پویا تر و دانش آموزان را به شوق علم به مدارس کشانده و توانمندی های بالقوه آنان را بالفعل کند.»
علمی**9294**2017** 2023

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي پويايي آموزشي انگيزه تحصيل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۵۷۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش کتب درسی از سه‌شنبه/ توزیع کتب در شهریور

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش شیوه‌نامه سفارش و توزیع کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ را ابلاغ کرد که بر اساس آن ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ دوره‌های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و کتاب‌های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش‌آموزان استعدادهای درخشان و همچنین کتاب‌های درسی دانش‌آموزان استثنایی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش my.medu.ir و یا سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی www.irtextbook.ir و برابر جدول تقویم زمانی پیوست انجام و پیرو آن کتاب‌های درسی، بر اساس سفارشات ثبت‌شده در سامانه، توزیع می‌شود.

بر این اساس ثبت‌نام‌ها برای پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم، نهم، یازدهم و دوازدهم از سه شنبه ۲۸ فروردین و همچنین پایه‌های ورودی مقاطع تحصیلی (اول ابتدایی، هفتم و دهم) نیز از دهم تیرماه آغاز می‌شود.

همچنین اصلاح سفارش کتاب‌های تمامی دوره‌های تحصیلی از دهه سوم تیرماه، توزیع به منطقه و سپس به مدارس نیز از شهریورماه صورت می‌گیرد.

مدارس موظفند با ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، نسبت به ثبت سفارش گروهی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان اقدام و از ارجاع دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز به کافی‌نت‌ها پرهیز کنند.

همچنین مدارس باید ضمن اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان به شرح جدول تقویم زمانی یاد شده، نسبت به ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بر فرض قبولی دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری اقدام کنند. در صورت عدم موفقیت دانش‌آموز در پایه فعلی در زمان اصلاح سفارش امکان تغییر پایه وجود خواهد داشت.

دانش‌آموزان و اولیای آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، «رمز عبور» ورود به سامانه است.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می‌شود.

دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز صرفاً موظف به پرداخت هزینه کتاب درسی برابر با قیمت پشت جلد (ثبت شده در سامانه) است؛ لذا، دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

کد خبر 6076594 علی قدمی

دیگر خبرها

  • ثبت سفارش کتاب درسی از امروز؛ ۲۸ فروردین
  • ثبت سفارش کتاب درسی از فردا؛ ۲۸ فروردین
  • کتب درسی از سه‌شنبه ثبت سفارش می‌شود
  • زمان ثبت سفارش کتب درسی اعلام شد
  • ثبت سفارش کتاب های درسی از سه‌شنبه/ توزیع کتاب ها در شهریور
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۲۸ فروردین
  • ثبت سفارش کتاب‌ های درسی سال تحصیلی آینده از ۲۸ فروردین
  • ثبت سفارش کتب درسی از سه‌شنبه/ توزیع کتب در شهریور
  • اعلام جزئیات ثبت‌نام کتب درسی سال تحصیلی آینده
  • ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده از ۲۸ فروردین