Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@11:56:52 GMT

قرمه‌سبزی درست کردن هم جهان‌بینی دارد

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۵۸۳۷۹

قرمه‌سبزی درست کردن هم جهان‌بینی دارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری هفت اقلیم، شب «شیوا ارسطویی» داستان‌نویس، در موسسه فرهنگی هنری هفت اقلیم برگزار شد. در این نشست سوالاتی از سوی آیت دولتشاه و برخی حاضران از ارسطویی مطرح شد که متن این پرسش‌ها و پاسخ‌های این داستان‌نویس، در زیر از نظر مخاطبان می‌گذرد:

* برخلاف خیلی از نویسندگان خانمی که داریم، در تمام آثار شما توجه به سیاست و مسائل روز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که زنانه نویسی در ایران تبدیل به آشپزخانه نویسی شده است. شما چطور به این نگاه رسیدید؟

آقای دولتشاه حکم سیاسی نویسی را صادر کردند در صورتی که من اینطور فکر نمی‌کنم. باور می‌کنید من ٣٠ سال است که این سوال‌ها را جواب می دهم؟ برای همین ترجیح می دهم حالا که چنین فرصتی پیش آمدهط حتی با یکی از مخاطبانی که آثارم را خواندهط مستقیم صحبت کنم.

* یکی از حاضرین: من در آثار شما تسلط به مدرنیته را به عینه دیدم، کسی که قصد دارد بنویسد این را چطور باید بدست آورد؟

بح نظرم منظور شما جهان بینی مدرن است که این به سبک زندگی نویسنده و زمانی که در آن زندگی می‌کند، مربوط می‌شود. چطور زندگی کرده، و در چه دورانی شروع کرده به دیدن جهان. یک زمانی ادبیات زنان را تحقیر می‌کردند که چرا در مورد آشپزخانه می‌نویسند. من آن زمان در مصاحبه‌ای در روزنامه هم گفتم که مگر آشپزخانه، جهان بینی مخصوص به خودش را ندارد؟ مگر می‌شود آشپزخانه  و یا هر جای دیگری جهان‌بینی نداشته باشد؟ هر جا که جهان را ببینی، میتوانی به ادبیات تبدیلش کنی. قرمه سبزی درست کردن هم جهان بینی دارد، اگر نویسنده قادر باشد از آن جهان‌بینی تولید کند.

ما که در جنگ بودیم و بچه‌هایمان، همه، به یک اندازه داریم تاوان جنگ را می‌دهیم، در حال زندگی در یک جهان جنگ زده‌ای هستیم که مگر امکان دارد در یک نوع رمان نویسی جدی این را نادیده گرفت؟ حتی در عادی ترین و روزمره ترین چیزهایی که می‌نویسیم، جنگ پدیدار می‌شود چرا که روزمرگی ما جنگ بوده است. به هر سبکی که بنویسیم، ممکن است موضوع نهایتاً به جنگ برسد.

یک حرف کلیشه‌ای هست که درست هم هست؛ «هر نویسنده ای همیشه دارد همان یک داستان را می‌نویسد». همه نویسنده‌ها یک داستان دارند و همیشه دارند آن را با فرم‌های مختلف می‌نویسند؛ که فکر می‌کنم رمان «نینا» جمع بندی تمام جهان بندی‌های آن راوی است.

آیت دولتشاه: این تعبیر من درست است که ادبیات ارسطویی ادبیات متعهدانه‌ای است!؟

تعهد در ادبیات معاصر ایران کلمه بدنامی است. بنابراین اگر بتوانیم کمی خلاقانه‌تر این کلمه را به کار ببریم بهتر است. تمام نویسنده‌ها در طول زندگی خود یک مضمون را نوشتند. به این معنا که هر نویسنده‌ای دارای یک جهان بینی فردی و شخصی هست که آن جهان بینی فردی و شخصی همیشه در تمام آثارشان با شکل‌ها و موقعیت پردازی‌های مختلف و با پیدا کردن شخصیت‌های متفاوت تکرار می‌شود.

کد خبر 4351863

منبع: مهر

کلیدواژه: داستان نویس ادبیات ترجمه کتاب و کتابخوانی گردشگری بازار نشر معرفی کتاب دفاع مقدس تجدید چاپ نقد کتاب کتاب افغانستان ادبیات کودک و نوجوان عباس صالحی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۵۸۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسحاق جهانگیری: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران بود | سال ۱۳۹۵ استثنا بود

به گزارش همشهری آنلاین، معاون اول دولت های یازدهم و دوازدهم در بخشی از سخنانش در این دیدار گفت: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران و دهه گمشده اقتصاد ایران بود. اما در همین دهه سال‌هایی مثل سال ۱۳۹۵ استثنا است که ایران در آمار رشد اقتصادی اش در جهان اول شد و تورم تک رقمی حدود شش درصد را تجربه کرد.

وی تصریح کرد: چه چیزی باعث این تفاوت در سال ۱۳۹۵ نسبت به سایر سال‌های دهه نود شده بود؟ چون ما در این سال برجام را داشتیم و مشکلات‌مان را با جهان تا حدودی رفع کرده بودیم. با جهان کار می‌کردیم و جهان با ما کار می‌کرد. رفع مسائل بحرانی کشور در حرف یک جمله است اما نیاز به منابع وسیعی دارد که برای تامین آن باید مشکلات معضلات با جهان مدیریت شود. تنش‌ها کاهش پیدا کند. ما از سال ۱۳۸۹ تا امروز یا تحت تحریم‌های شورای امنیت هستیم و یا تحریم‌های آمریکا.

نماینده مردم جیرفت در مجالس دوم و سوم درباره پاسخ ایران به حمله ی اسرائیل به کنسولگری ایران اشاره کرد: ایران کشور بزرگ منطقه است و بقیه کشورها در مقابل ایران بسیار کوچک‌اند. اگر ایران برای سایر کشورها آقایی نمی‌کند نباید اینگونه برداشت شود که ایران ضعیف است لذا باید پاسخ مناسب به جنایت رژیم صهیونیستی داده می‌شد. باید می‌فهمیدند که ایران توانمندی‌های بسیاری دارد.

جهانگیری هم‌چنین درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی هم پاسخ داد و درخصوص مسائل اقتصادی کشور گفت: اگر پنج نفر در ایران مدافع اقتصاد آزاد و بخش خصوصی باشند یکی از آن‌ها من هستم. اما وقتی که مسئول اجرایی کشور می‌داند که تامین اقلام بسیار ساده برای عده‌‎ای از مردم تا چه حد دشوار شده و گروه‌هایی از مردم برای تهیه خوراک روزانه دچار چالش شده‌اند نمی‌تواند آن مسئول بی‌تفاوت باشد.

وی افزود: درنتیجه در آن مقطع حذف این ارز ضربه مهلکی به روزی بخشی از جامعه می‌زد و ما با این کار نگذاشتیم فشار جنگ اقتصادی بر سفره مردم از حدی بیشتر شود. در دولت آقای رئیسی حذفش کردند اما حتی شش ماه هم نتوانستند نگهش دارند و مجدد برای اقلامی تخصیص ارز دولتی را در دستور کار قرار دادند.

اسحاق جهانگیری در انتها با قدردانی از فعالیت‌ها و حضور فعال اعضای سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران، مجدد تأکید کرد: هرگز ناامید نباشید.

کد خبر 846772 منبع: فارس برچسب‌ها خبر ویژه دولت دوازدهم اسحاق جهانگیری دولت یازدهم

دیگر خبرها

  • نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • اسحاق جهانگیری: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران بود | سال ۱۳۹۵ استثنا بود
  • میل مضر تکیه‌زدن بر رأس هرم
  • زندگی با چندفرزند لذت بخش است