Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@09:51:28 GMT

ازبکستان به افغانستان 153 میلیون دلار برق صادر می کند

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۵۸۶۸۲

به گزارش فارس، «شهرت شیرعلی‌یف» معاون رئیس شرکت «اوزبک.انرگو» در نشست بررسی پیشنهادات سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی و محلی اظهار داشت: در ماه دسامبر سال 2017 میلادی ازبکستان و افغانستان برای صادرات دو میلیارد کیلووات ساعت برق به افغانستان در سال جاری میلادی به ارزش 153 میلیون دلار یک قرارداد امضا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ازبکستان برای تامین نیازهای افغانستان برای برق کارهای ساخت خط جدید انتقال برق 500 کیلوواتی «سرخان- پل خمری» به طول تقریبا 250 کیلومتر را به ارزش 150 میلیون دلار آغاز کرد.

به گفته وی، خط جدید انتقال برق امکان افزایش صادرات برق ازبکستان به افغانستان را تا 8 میلیارد کیلووات ساعت در سال فراهم خواهد کرد.  

معاون رئیس شرکت «ازبک.انرگو» تصریح کرد: قرارداد در مورد ساخت خط انتقال برق در چارچوب سفر «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان به ازبکستان در ماه دسامبر سال 2017 میلادی امضا شده است.

شیرعلی‌یف ادامه داد: ازبکستان برنامه ریزی کرده در آینده نزدیک افغانستان را به حلقه واحد آسیای مرکزی متصل کند که این موضوع از طریق ساخت خط انتقال جدید برق «سرخان- پل خمری» انجام می‌شود.

 ظرفیت این خط انتقال برق یک هزار مگاوات، یعنی روزانه 24 میلیون کیلووات ساعت برق و در سال تا 6 میلیارد کیلووات ساعت برق می‌باشد.

 هم‌اکنون در ازبکستان 70 شرکت با مشارکت سرمایه سرمایه‌گذاران کشور همسایه از جمله 20 شرکت با 100 درصد سرمایه افغانی در زمینه‌های خدمات و عملیات تجاری و همچنین تولید مصالح ساختمانی فعالیت می‌کنند.

ازبکستان به افغانستان برق، میوه و سبزیجات، فرآورده‌های نفتی و کود صادر می‌کند. 

افغانستان استقلال این کشور را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 13 اکتبر سال 1992 میلادی بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۵۸۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد تولید برق در نیروگاه شهید رجایی قزوین

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، معاون مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه شهید رجائی گفت: در اولین ماه امسال، به میزان ۸۳۵ میلیون و ۷۰۵ هزار کیلووات ساعت انرژی خالص در واحد‌های سیزده گانه این نیروگاه، تولید و به شبکه سراسری تحویل شده است.
جواد دوستی در ادامه اظهار کرد: از این میزان انرژی تولیدی، ۴۴۲ میلیون و ۵۷۸ هزار کیلووات ساعت انرژی در ۹ واحد گازی و بخاری نیروگاه سیکل ترکیبی و ۳۹۳ میلیون و ۱۲۷ هزار کیلووات ساعت انرژی در چهار واحد ۲۵۰ مگاواتی این نیروگاه تولید شده است که با این میزان، تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه شهید رجایی ۱.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
نیروگاه شهیدرجایی به عنوان سومین نیروگاه بزرگ کشور، با دارا بودن ۱۳ واحد بخاری و سیکل ترکیبی، سالیانه حدود ۱۲ میلیاردکیلووات ساعت انرژی الکتریکی تولید می‌کند.

دیگر خبرها

  • میانیگن قبض برق مشترکان با کولر گازی بالای دو میلیون تومان می‌شود
  • قبض برق ۲ میلیون تومانی در صورت استفاده از کولر گازی
  • صعود تایلند به فینال جام ملت‌ها؛ افغانستان در آستانه تاریخ‌سازی
  • افزایش ۶ برابری مصرف برق با استفاده از کولر گازی در مناطق معتدل
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟
  • حریف ایران در مرحله نیمه‌نهایی مشخص شد/ شانس مجدد برای افغانستان
  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • رشد تولید برق در نیروگاه شهید رجایی قزوین