Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: شخصیت‌های سیاسی و دینی جهان اسلام اگر از فرصت حج استفاده می‌کردند ما شاهد این ذلت در جهان اسلام نبودیم، این سفر می‌تواند زمینه تقویت روابط اقتصادی و سیاسی جهان اسلام باشد و نباید از این ظرفیت غافل شد.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ول‌فقیه در سازمان حج و زیارت امروز جمعه(29تیرماه) در پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه حج به عنوان یکی از ارکان دین در اسلام مطرح است، اظهار داشت: حج جایگاه بسیار رفیعی دارد به گونه ای که پایداری دین با کعبه پیوند خورده است، تا زمانی که کعبه برپاست دین هم برقرار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: خداوند کعبه را وسیله قوام جامعه اسلامی قرار داده است، در قرآن خداوند گفته است « کعبه این مکان مقدس اولین خانه برای عبادت وضع کرده است وسیله ای برای قوام جامعه اسلامی است»، همچنین امام علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند «خداوند حج را وسیله تقویت دین قرار داده است»، بنابراین جایگاه حج رفیع و بلند است، رسول اکرم(ص) نیز برای مسجدالحرام و کعبه احترام خاصی قائل بودند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت تاکید کرد: خداوند ابراهیم خلیل الله را مامور کرد که به مردم جهان فراخوان دهد تا به زیارت خانه کعبه بیایند، بسیاری از مردم در خصوص این سفر اعلام می‌کردند که این سفر بار مالی هم دارد و خداوند به حضرت ابراهیم(ع) گفت این سفر هم بعد معنوی و هم مالی دارد و خیلی می‌توانند مشکلات اقتصادی را هم حل کنند و حق را هم عبادت کنند.

قاضی عسکر یادآور شد: امام رضا(ع) در مورد حج می‌فرمایند « در حج فقط منفعتش برای حجاج نیست، همه آنهایی که در شرق و غرب عالم هستند و در خشکی و آب زندگی می‌کنند اگرچه حج را به جا نمی‌آورند باید از برکات آن بهره ببرند»، امام صادق(ع) نیز بیان کردند « مسلمانان باید به حج بروند تا آثار رسول خدا و دین پایدار بماند و محلی برای وحدت بیشتر مسلمانان شود».

وی افزود: در روایات ما نسبت به تعطیلی حج سفارش شده است، اگر یک عده‌ای از مردم حج را تعطیل کنند و به حج نروند امری اشتباه است و حاکم اسلامی باید مردم را به سوی حج سوق دهد، در واقع حاکم شرع باید در صورت بی‌پولی مردم باید از بیت‌المال خرج کند و مردم را به حج بفرست تا خانه کعبه خالی نماند.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت بیان کرد: در این میان خیلی در سال گذشته به گونه‌ای رفتار کردند که حج زیر سوال برود، البته همچنان هم به رویه خود ادامه می‌دهند، برخی از این افراد اعلام می‌کردند برای چه باید پول خود را به کشوری دیگر ببریم و در آنجا خرج کنیم، این افراد از اهمیت حج غافل هستند.

 

 اگر از ظرفیت حج بهره نبریم دیگران علیه ما استفاده خواهند کرد

قاضی عسکر ابراز داشت: قرار نیست هر اتفاقی در روابط سیاسی ما می‌افتد حج را تعطیل کنیم زیرا ظرفیت‌های زیادی در حج داریم که اگر ما استفاده نکنیم دیگران از آن بهره می‌برند و علیه ما استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به آنچه در حج نهفته است گفت: اولین اثر حج ایجاد تغییر و تحول روحی در مردم است، اگر امروز این 85هزار زائری که به حج می‌روند دچار تحول روحی شوند دیگر ما شاهد آسیب‌های اجتماعی نخواهیم بود، از طرفی باورهای دینی تعمیق پیدا می‌کند و سطح آگاهی حجاج بالا می‌رود.

نماینده ولی‌فقیه با بیان اینکه حج می‌تواند اخوت و برادری دینی را گسترش دهد و این امر هم در داخل و هم خارج رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: خیلی از حجاج قائل به این هستند که در این سفر حج بهترین دوستان خود را پیدا کرده‌اند و بعد از حج این پیوند می‌تواند ادامه داشته باشد، رهبری در خصوص ضرورت حج می‌فرمایند « امروز مهم‌ترین نیاز ما وحدت است و دشمن می‌خواهد اختلاف ایجاد کند تا از این رهگذر سود ببرد در حالی که ما در حج وحدت را بین خود و دیگران برقرار می‌کنیم».

قاضی عسکر با بیان اینکه در این سفر ارتباط بین شخصیت‌های دینی و علمی جهان اسلام رخ می‌دهد، تصریح کرد: در این دیدارها انتقال تجربه رخ می‌دهد و برای برافراشته ماندن این پرچم یعنی اسلام تلاش می‌کنیم، بنابراین این شرایط یک فرصت است، همچنین در بسیاری از جلسات خیلی از شبهات برطرف می‌شود و خیلی از نسبت‌هایی که بین شیعه و سنی می‌گذارند از بین می‌برد.

وی در پایان با اشاره به اینکه شخصیت‌های سیاسی و دینی جهان اسلام اگر از فرصت حج استفاده می‌کردند ما شاهد این ذلت در جهان اسلام نبودیم، توضیح داد: اگر همه از این شرایط استفاده می‌کردند می‌توانستیم اقتصاد جهان اسلام را گسترش دهیم و قدرت جوامع اسلامی را در جهان بالا می‌بردیم، فلسفه حج تنها طواف کردن نیست بلکه فراتر از اینها باید به حج نگاه کرد.

پایان پیام/523

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت دولت مساجد مجلس جشن های دهه کرامت ترامپ شیراز ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور حج کاروان سفیران کریمه پیش خطبه نماز جمعه تهران روابط سیاسی ایران و عربستان حج قاضی عسکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۵۸۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقی زاده از برلین کاندیدای مجلس و توسط مردم انتخاب شد / نجات ایران و جهان اندیشه روشنفکران تبعیدی عصر مشروطه

گروه اندیشه: دکتر علی میرسپاسی استاد جامعه‌شناسی و مطالعات خاورمیانه در دپارتمان گالاتین دانشگاه نیویورک و و رئیس مرکز مطالعات ایران‌شناسی دانشگاه نیویورک است. زمینه پژوهش میرسپاسی، نظریه‌های اجتماعی مدرنیته، جامعه‌شناسی تاریخی، تطبیقی، جامعه‌شناسی دین، مطالعه فرهنگ و جوامع خاورمیانه، و اسلام و تغییرات اجتماعی است. او در حوزه تخصصی خود آثار و تالیفات مهمی را منتشر کرده است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین تألیفات میرسپاسی به زبان انگلیسی عبارتند از: «اسلام سیاسی، ایران و روشنگری: نظریات امید و یاس» در سال ۲۰۱۱ توسط انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده؛ «دموکراسی در ایران مدرن: اسلام، فرهنگ، و دگرگونی سیاسی» در سال ۲۰۱۰ و توسط انتشارات دانشگاه نیویورک انتشار یافته ؛ «تأملی در مدرنیته ایرانی: بحثی دربارهٔ گفتمان‌های روشنفکری و سیاست مدرنیزاسیون در ایران» توسط انتشارات کمبریج و در سال ۲۰۰۰ به چاپ رسیده است. این کتاب توسط جلال توکلیان به فارسی برگردانده شده است. میرسپاسی اخیراً در حال کار بر روی پروژه اخیر خویش با عنوان «سنت، جهان وطنی و دموکراسی» است. کتاب «اسلام پس از اسلام: زندگی و فکر احمد فردید» او تلاشی است برای بررسی ریشه‌ای برآمدن اسلام سیاسی در ایران مدرن از منظر تأثیری که احمد فردید در فضای روشنفکری عمومی ایران داشته است. تألیفات میرسپاسی به زبان فارسی عبارتند از: «دموکراسی یا حقیقت: رساله‌ای جامعه شناختی در باب روشنفکری ایرانی» که توسط انتشارات طرح نو به چاپ رسیده؛ «اخلاق در حوزه عمومی: تاملاتی در باب ارزش‌ها و نهادهای دموکراتیک» که توسط نشر ثالث منتشر شده است و همچنین «روشنفکران ایرانی و مدرنیته» که انتشارات باز آن را به چاپ رسانده است. او در سخنرانی خود که در کانال جرعه فایل صوتی و تصویری آن منتشر شده، در خصوص روشنفکران تبعیدی دز عصر مشروطه به مهمترین دیدگاه های آنان شامل نجات ایران ، نجات جهان و صلح جهانی می پردازد. این سخنان از نظرتان می گذرد:

***

دو عامل باعث می شد روشنفکران عصر مشروطه که به غرب تبعید شده و در آن جا جمع شده بودند، با تلاش خستگی ناپذیری کار کنند. عامل نخست اشغال ایران و احتمال حذف فیزیکی ایران بود. و عامل دوم آگاهی اعجاب انگیزی است که روشنفکران تا آن لحظه به ذهنشان خطور نکرده بود که باید پای به میدان بگذارند تا اثبات کنند ایرانی هم وجود دارد.

در این زمان بحث های مهمی مطرح می شود که در کتابم، به بحث های ارانی اشاره کرده ام. نوشته های کاظم زاده ایرانشهر به ویژه نوشته های بعد از دوره گرایشش به ناسیونالیسم را اگر بررسی کنیم بسیار حائز اهمیت است.

همچنین ایرانی هایی که در برلین بودند دغدغه های بسیار برجسته ای در باره ایران دارند و باید گفت به همین دلیل ارتباط بسیار تنگاتنگی با ایران داشتند. این ارتباط باعث می شد که متفکران ایرانی داخل کشور، افکار و اندیشه های خود را در قالب مقاله برای انتشار در نشریات ایرانیان خارج از کشور، ارسال کنند. برای مثال مشاهده می کنید افراد برجسته ای مثل آقای شفق که در ایران بودند، برای این نشریات در خارج از کشور مطلب می نوشتند. ارتباطات داخل و خارج از طریق تلگراف و نامه نگاری میان ایرانیان همواره برقرار بوده است. ایرانیان مقیم خارج نیز تمام تلاششان را می کردند تا نشریاتشان در سراسر ایران توزیع شود.

این ارتباط گاه ابعاد سیاسی نیز پیدا می کرد. برای مثال خیلی جالب است که برای مثال تقی زاده زمانی که در برلین است، برای مجلس در انتخابات ایران کاندیدا می شود، نکته آن است که در آن زمان که وسایل ارتباطی بسیار ابتدایی بوده است، این ارتباط میان ایرانیان درون کشور و ایرانیان بیرون کشور آن اندازه بوده که تقی زاده کاندیدای انتخابات مجلس می شود و در نهایت رای می آورد و انتخاب می شود.

اگر دقت بکنیم، هر یک از این افراد نظرات مختلف و متفاوتی با یکدیگر داشته اند. ولی آثار بسیار بسیار مهمی را از خود به جای گذاشته اند. این گروه تبعیدی، پس از آماده شدن فضا، به ایران برگشتند، و اکثرشان منتهی به ایجاد جریانات روشنفکری جدید در ایران شدند. کسانی مانند کسروی، هدایت، بزرگ علوی و ... . به طور خلاصه فهرست پرشماری از بزرگان ایران، از متفکران و ادبای حتی بعد از ۲۰، ریشه در این جریان دارد. البته نباید فراموش کنیم که در عرصه هنر نیز وضعیت به همین شکل است.

بنابراین دلمشغولی اکثر متفکران در دوره مشروطه ارائه تصویری از ایران جدید است. برای مثال ارانی در عنفوان جوانی یعنی زمانی که ۲۵ سال سن دارد، حدودا در طی ۵ سال در نشر کاویانی تا ۵ متن کلاسیک ادبیات ایرانی شامل سعدی، خیام، عطار و ... را با کمک دیگران از جمله فردریک روزن، قاسم غنی، قزوینی تصحیح می کند. ارانی این آثار را زمانی از خود به جای می گذارد که به مارکسیسم گرایش پیدا کرده و دارد مارکسیست می شود. بعد هم که به طور کامل مارکسیست شد بعد از بازگشت به ایران، کار علمی روی خیام را ادامه می دهد. این متفکران زمانی که در اروپا بودند، با اندیشمندان مهم آن ادیار ارتباط داشتند.

ولی ضمن آن که دارای چنین ارتباط هایی بودند، در ارتباط با فرهنگ، ادب، و فکر ایرانی نیز قرار داشتند، که یک نمونه بسیار مهم در این زمینه، کاظم زاده ایرانشهر است. کاظم زاده ایرانشهر جزو معدود اشخاصی از این گروه از متفکران بود، که به ایران برنگشت. فضای ایران که تا اندازه ای تغییر یافت، کاظم زاده ایرانشهر از برلن به سوئیس رفت. افکار ناسیونالیستی ابتدایی را کنار زد و نظریه های جدید جهانی را در آن زمان مطرح کرد. به این معنا که مساله اصلی اش صلح جهانی بود.

کاظم زاده ایرانشهر گروهی را درست کرده بود و هزاران آدم به این گروه پیوسته بودند، سالی یک بار این اشخاص در سوئیس جمع می شدند. از این جمع و متینگ هایی که برگزار می کردند تصاویری وجود دارد که آن ها را دیده ام. در این گردهمایی ها هزاران نفر از آمریکا، آفریقای جنوبی، آسیا، خاورمیانه شرکت می کردند. این تصاویر نشان می دهد که روشنفکران ایرانی در آن زمان از یک سو می خواستند ایران را نجات، و از سوی دیگر می خواستند دنیا را نجات بدهند. مطالعه آثار و نوشته های کاظم زاده ایرانشهر راجع به ایران نشان می دهد، یک سری از دیدگاه هایش هنوز تازه و بدیع است.

بیشتر بخوانید:

هیچ حکومتی داوطلبانه به جامعه آزادی نمی‌دهد / آزادی نتیجه یک ساختار است / ایرانیان قاعده پذیر نیستند
با یک دوره ۱۵ ساله chaos مواجه ایم / ایرانیان در تاریخ ۱۶۴۰ میلادی به سر می برند/ در خلقیات، خیلی تفاوتی میان جامعه و حاکمیت نیست
تاثیر موسیقی بر شعر فارسی / شرایط تحول پذیری شعر فارسی از سلیقه جامعه / تلاشی بزرگ برای حفظ اصالت و توجه به تحول

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898214

دیگر خبرها

  • وحدت و انسجام، نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام است
  • در کنگره سازمان همبستگی کشورهای اسلامی در مکه مکرمه
  • کریدور امن از تهران تا اسلام‌آباد
  • خیالمان از مرزهای شرقی راحت باشد؟!
  • اتحاد ایران و پاکستان نقش بسیاری در مبارزه با اسرائیل دارد
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله مؤثر با هر گونه اجحاف به کشورهای اسلامی
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف به کشور‌های اسلامی
  • تقی زاده از برلین کاندیدای مجلس ایران و توسط مردم انتخاب شد / نجات ایران و جهان اندیشه روشنفکران تبعیدی عصر مشروطه
  • تقی زاده از برلین کاندیدای مجلس و توسط مردم انتخاب شد / نجات ایران و جهان اندیشه روشنفکران تبعیدی عصر مشروطه
  • رئیسی: روابط ایران و پاکستان را در همه سطوح ارتقا می‌دهیم