Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس, حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه امروز ۲۹ تیرماه در مصلای امام خمینی (ره) با تبریک دهه کرامت و هفته حج اظهار داشت: حج به عنوان یکی از ارکان دین در اسلام مطرح است و جایگاه بسیار رفیعی دارد؛ به گونه‌ای که پایداری دین با کعبه پیوند زنده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت حج و خانه خدا در آیات و روایات 

وی با اشاره به روایتی درباره کعبه افزود: خداوند کعبه را وسیله قوام جامعه اسلامی قرار داده است و در قرآن می‌خوانیم: خداوند کعبه این مکان مقدس اولین خانه‌ای است که خداوند برای عبادت قرار داده برای قوام جامعه اسلامی است. همچنین در قرآن داریم که حضرت ابراهیم (ع) مأمور می‌شود تا مردم را به حج فراخواند و دعا می‌کند دل بخشی از مردم را متمایل به این خانه کند و در جایی دیگر دعا می‌کند که از بهره‌های مادی خود این سرزمین را بهره‌مند کن تا آنهایی که به این مکان می‌آیند گرفتار مشکلات نشوند.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه اهداف بسیاری برای سفر حج قرار داده شده است، گفت: در روایتی از امام علی (ع) آمده است که خداوند، حج را پرچم اسلام قرار داد و مسلمانان را موظف کرد تا پرچم اسلام را برافراشته نگه دارند و نگذارند به زمین بیفتد. منفعت حج تنها برای کسی که به این سرزمین می‌رود نیست؛ بلکه تمام کسانی که در دور و نزدیک هستند از برکات حج بهره می‌برند. امام صادق (ع) نیز می‌فرماید: یکی از اهداف حج شناخت مسلمانان از یکدیگر است تا درباره سرنوشت خود تصمیم گیری کنند.

اختلافات سیاسی نباید موجب تعطیلی حج شود 

وی به روایتی درباره مضرات تعطیلی حج اشاره کرد و افزود: در روایتی داریم اگر مردم، حج را ترک کنند، والی جهان اسلام و امام مسلمانان باید مردم را مجبور کند و اگر پول هم ندارند، باید از بیت‌المال دهد تا خانه خدا از حج‌گزار خالی نماند. امام علی (ع) در وصیت خود نیز فرمودند اگر خانه خدا را تنها بگذارید، خداوند بر شما عذاب نازل می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان با یک مشکل در روابط سیاسی حج را تعطیل کرد.

حجت الاسلام قاضی عسکر با بیان اینکه ظرفیت‌های حج آنقدر بالاست که نباید آن را از دست داد، خاطرنشان کرد: اولین ظرفیت آن ایجاد تحول روحی و روانی برای مردم است؛ به طوری که زائر قبل از سفر حلالیت می‌طلبد و سعی می‌کند به گونه‌ای به میقات بیاید که خداوند لبیک او را پاسخ دهد. نشانه قبولی حج هم این است که انسان از گذشته خود متفاوت باشد و مسیر حق را برگزیند. 

دشمنان میلیاردها دلار برای منفور کردن شیعیان هزینه می‌کنند

وی با اشاره به اینکه سالانه ۷۵۰ هزار نفر به عمره می‌رفتند، گفت: امسال حدود ۸۶ هزار نفر به حج می‌روند. اولین اثر حج، اصلاح جامعه و دوم تعمیق باورهای دینی در مردم است. در چند سال گذشته گرفتاری‌ای داشتیم که برخی حجاج هنوز حمد و سوره را نمی‌دانستند؛ چه برسد به آگاهی از اسرار حج و آداب اسلامی.  

وی با اشاره به اینکه حج می‌تواند قوای دینی را افزایش دهد، تصریح کرد: حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ زائر اهل سنت امسال به حج مشرف می‌شوند. همه این افراد مدافع اسلام هستند و همه مسلمانان در کنار یکدیگر حج را ادا می‌کنند. با رفتار مردم کشورمان حج ایرانیان به عنوان حج برتر شناخته می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه میلیاردها دلار برای منفور کردن شیعیان هزینه می‌شود، گفت: دشمنان، اسلام و مسلمانان را حامی تروریست معرفی می‌کنند اما حج فرصتی را برای ما به وجود می‌آورد که شبهه‌ها را پاسخ داده و ویژگی‌های مسلمانان را بیان کنیم.

لزوم بهره بردن از ظرفیت حج برای رفع مشکلات مسلمانان

وی با اشاره به اینکه اگر به درستی از ظرفیت حج استفاده می‌شد، مسلمانان اینقدر فلاکت را تجربه نمی‌کردند، خاطرنشان کرد: در این اجتماع می‌شد برای اقتصاد و دوری از مشکلات مسلمانان چاره اندیشی کرد. 

حجت الاسلام قاضی عسکر با بیان اینکه امام خمینی (ره) احیاگر حج ابراهیمی شد، افزود: باید برای سلامتی رهبر معظم انقلاب نیز دعا کرد که هر ساله با رهنمودهای خود، مردم را به سمت حج تشویق می‌کنند. امیدواریم امسال نیز زائران کشورمان به سلامت به این سفر معنوی مشرف شده و به کشور بازگردند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۵۹۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکبّر، تعرّض به حریم الهی و منجر به سقوط است

آیت الله هاشمی علیا در ابتدا به توضیح عباراتی از خطبه 192 نهج البلاغه در ارتباط با تکبر و تعصب پرداخت و با یادآوری این نکته که شیطان اساس تعصب را در عالم بنا نهاد، گفت: خداوند به ملائکه و ابلیس که شش هزار سال در بین ملائکه و موعظه‌گر آنان بود و خدا را به زیبایی عبادت کرد، امر فرمود بر آدم که از گِل خلق شده بود سجده کنند و بدین ترتیب ابلیس را در بوته امتحان قرار داد تا ذات ملک از ذات شیطان معلوم گردد. خدا می‌توانست آدم را از نوری یا عطری بیافریند که مانند آن در تمام هستی نباشد و همه طالب و تسلیم آن گردند؛ اما اگر چنین می‌کرد امتحان تمام نبود. خدا این برنامه را ریخت و شیطان به آدم سجده نکرد؛ زیرا خود را که از جنس آتش بود، از آدم برتر می‌پنداشت. چنین شد که شیطان در برابر خدا ایستاد و این به معنای جنگ با خداست که قطعا آثاری در پی دارد؛ زیرا کبریایی و عزت مخصوص خدا و حریم الهی است که آن را برای کسی جز خود قرار نداده است. سرنوشت شیطان چنین شد که در اثر یک لحظه تکبر، تمام عباداتش نابود و از درگاه الهی طرد شد و از بهشت به جهنم سقوط کرد؛ چنان سقوطی که هرگز بلند نخواهد شد. حال وضع انسان که چنان عباداتی هم ندارد چگونه خواهد بود؟ چه کسی می‌تواند خود را از ابتلا به چنین سرنوشتی در اثر تکبر ایمن بداند؟ به خصوص اینکه طبق فرمایش امیر مؤمنان علی(ع) در این خطبه، حکم خداوند در تمام عالم یکی است و فرقی بین افراد نیست.
ایشان در ادامه به برخی از آثار تکبر بر اساس برخی روایات اشاره کرد که عبارت است از پست و منفور شدن فرد متکبر در نظر مردم و محشور شدن به صورت حشره‌ای بسیار کوچک و زیر پای دیگران قرار گرفتن در قیامت. نقطه مقابل تکبر، تواضع است که انسان را رفعت می‌بخشد و نزد مردم عزیز و گرامی می‌کند. بنابراین انسان باید تلاش کند خود را تزکیه کرده، تواضع پیشه کند و همواره خود را از همه پایین‌تر بداند.

دیگر خبرها

  • روز جمعه انتخابـات است؛ سکون سیاسی مطلق در سطح تهران!
  • طالبان: جهان اسلام باید از کشتار مسلمانان در غزه جلوگیری کند
  • تکبّر، تعرّض به حریم الهی و منجر به سقوط است
  • چرا حج امسال حج برائت است؟
  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • تغییر تعطیلی آخر هفته از پنج‌شنبه به شنبه و تاثیر آن در آموزش
  • سلامی: رسالت نیروی قدس پرکردن موارد نفوذ دشمن بین مسلمانان است
  • کشتی گیر آمریکایی: بسیاری از دانشجویان آمریکایی به اسلام گرویدند
  • قدردانی ائمه جمعه استان از پلیس برای اجرای موفق طرح نور
  • ببینید | واکنش جالب چهره سیاسی نزدیک به قالیباف به اختلافات شدید اصولگرایان در مجلس دوازدهم