Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-07@03:57:40 GMT

مدیریت شهری باید تسهیل‌گر باشد نه تصدی‌گر

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۵۹۰۴۱

مدیریت شهری باید تسهیل‌گر باشد نه تصدی‌گر

آخرین روزهایِ تیرماه حال‌وهوای شهرمان، اصفهان با هنر و کتاب درآمیخته. افتتاح شهر کتابی که بانی‌اش سروش صحت است گواه این موضوع است. به محله زندگی استاد تاج آمده‌ایم تا چندقدم آنسوترش زیر سایه‌ درختانِ اردیبهشتیِ این خیابان، نهالی دیگر در بسترِ فرهنگ اصفهان به‌بار نشیند، نهالی به نامِ شهر کتاب اصفهان.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از حیاتِ با صفایِ مجموعه به آن واردمی‌شویم تا میهمانان و اعضای شورای شهر  نخستین شهروندانی باشند که از کتاب‌ها و اقلام فرهنگی دیدن می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از حاضرین و میهمانان در رابطه با افتتاحیه این شهر کتاب و تاثیر آن بر فرهنگ و هنر شهر اصفهان می‌پرسم. آنها جملگی بر میمون بودن این رخداد تاکید می‌کنند و بیش از همه جای خالی فضاهای فرهنگی و هنری را در اصفهان یادآور می‌شوند. 

به نظر می‌رسد این رویداد علاوه بر نزدیکی هنرمندان، شور و نشاط مضاعفی را در اجرای برنامه‌های فرهنگی بین هنرمندان و هنردوستان ایجاد کرده است.

حالا باید برای سخنرانی‌ها و بخش رسمی برنامه آماده شویم. این بخش در زیرزمین مجموعه برگزار می‌شود و برای رفتن به آن باید از حیات باصفای شهرکتاب اصفهان بگذریم.

در ابتدا سروش صحت با اشاره به این‌که خودش در اصفهان به دنیا آمده و اصفهان را شهر خود می‌داند، می‌گوید: آقای خدایی حتما به خاطر دارند، زمانی که من نوجوان بودم در اصفهان به جز چند کتابفروشی خیابان آمادگاه و چهارباغ دسترسی به کتاب وجود نداشت. از طرفی با تدریس من در دانشگاه سپهر و برنامه کتاب‌باز پیشنهادات زیادی در شبکه‌های مجازی برای برگزاری کلاس و حضور در دانشگاه از اصفهان به من شد. در نهایت با برادرم به فکر ایجاد شهر کتاب‌ افتادیم که اگر مساعدت‌های شورای شهر و شهرداری نبود اصلا میسر نمی‌شد. هم‌چنین باید از خانواده منصوری تشکر کنم که با در اختیار گذاشتن این‌خانه عملا شهر کتاب را بنا نهادیم. این خانه، خانه‌ای خاص است که باید آن را حفظ و حراست کنیم.

صحت  در ادامه از  فریده روشن رئیس کمسیون فرهنگی شورای شهر دعوت می‌کند تا سخنران ابتدایی این برنامه باشد.

فریده روشن با اشاره به فرهنگی بودن شهر اصفهان می‌گوید:  جا داشت با حضور نویسندگان بزرگی چون علی خدایی، ایشان صحبت می‌کردند. ما باید هنرمندانمان را در شهر فرهنگی هنری اصفهان که بسیاری از هنرها از این شهر منشا می‌گیرد حمایت کنیم. متاسفانه ما شاهد هستیم که هنرمندانمان از اصفهان به شهرها و کشورهای دیگر مراجعه می‌کنند. شش ماه از جلسه‌ای که برای ایجاد شهرکتاب  به عنوان پاتوقی فرهنگی، خدمت آقای صحت بودیم نمی‌گذرد.

او اضافه می‌کند: خوشبختانه طرح این موضوع با استقبال همه اعضای کمسیون فرهنگی مواجه شد. با توجه به نیازهایی که در شهرمان وجود دارد در بحث صنایع و فضاهای فرهنگی و کمبودهایی که در این زمینه وجود دارد نگاه کمسیون این است که  از پتانسیل‌ و تخصص خودِ عزیزان هنرمند و هنرمندی و سرمایه‌گزاری آنها بهره ببریم. تا کنون شهرداری برنامه‌اش به این صورت بوده که خودش بسترسازی می‌کرده و مجموعه کتابخانه‌ها را اداره می‌کرده است. ولی متاسفانه باید بگویم این روند، روند صحیحی نیست و شهرداری و مدیریت شهری بایستی تسهیل‌گر باشند نه تصدی‌گر. واقعیت‌ این است که ما کار خاصی هم انجام نداده‌ایم و بیشتر سعی کردیم تا از این عزیزان حمایت کنیم و حمایتمان در حد حل روندهای بروکراسی بود تا کارشان را سریعتر پیش‌ ببرند.

وی ادامه می‌دهد: اگر در یک بخش دولتی این کار انجام می‌شد، فکر می‌کنم شاید یک تا دوسال به طول می‌انجامید. اما اینجا، در بخش خصوصی کمتر از شش ماه به نتیجه رسیدیم. ما از بقیه سرمایه گذاران در بخش فرهنگی هم استقبال می‌کنیم تا با توجه به نیازی که در شهر هست، همت کنند و ما هم حمایتشان می‌کنیم.

روشن  می‌گوید: ما بیش از این به پاتوق‌های فرهنگی نیاز داریم. نیاز است افرادی که نیاز به کتاب دارند بتوانند در چنین پاتوق‌هایی نویسندگان مورد علاقه خودشان را از نزدیک ببینند. همین دیدن نویسنده مورد علاقه از نزدیک، خود مشوقی است که بتوانین شاهد مطالعه بیشتر در سطح شهرمان باشیم.

حالا سروش صحت از علی خدایی دعوت می‌کند تا چندکلامی را میهمان صحبت‌هایش باشیم.

علی خدایی می‌گوید: خوشحال می‌شدم اگر زاون قوکاسیان اینجا بود و خیلی خوشحالم از دیدن دوستانی که در رابطه با توسعه فرهنگی و اتفاقات جدید می‌گویند. مصاحبه‌ای در رابطه با نگرانی کتابفروشی‌هایِ اصفهان می‌خواندم، اما همچنان که از فروشگاه‌های خرد به بزرگ رسیدیم خوشحالم که امروز به پاتوق فرهنگی بزرگ رسیده‌ایم.

سخنران پایانی برنامه، اصغر معمارزاده متخصص گوش و حلق و بینی است. صحت می‌گوید خیلی خوشحالم که ایشان همسایه دیوار به دیوار ما و از فعالین محیط زیستی در حوزه زاینده‌رود هستند.

معمار زاده ادامه می‌دهد: من البته فعال محیط زیست نیستم و فقط چند مقاله در رابطه با بحث آب و زاینده رود نوشته‌ام. خیلی خوشحالم در روزهایی که همه‌جا بحث ارز و دلار است، گروهی آمدند و شهرکتابی را تاسیس کردند که بتواند کتاب‌خوان‌های ما را زیاد کند.

او در ادامه با تاکید بر تیراژ پایین کتاب در ایران، اهمیت تولید اندیشه توسط نویسندگان را یادآور می‌شود.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سروش صحت شهر کتاب كتاب و كتاب خواني اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۵۹۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری در شهرستان ابهر

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر قزوینیان در جلسه بازآفرینی شهری ابهر با بیان اینکه باید دست به دست هم داده و در خصوص بازآفرینی شهری انرژی بیشتری گذاشته شود، افزود: در جلسه پیشنهادات چند پروژه مطرح شد که معتقدیم این پیشنهادات می‌تواند در رفع معضلات شهری مؤثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه دفتر تسهیل‌گری در شهرستان ابهر باید راه‌اندازی شود، اظهار کرد: انتظار داریم شهرداری ابهر همکاری لازم را در خصوص راه‌اندازی این دفتر داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، یادآور شد: با راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری در این شهرستان، کارگزاری برای این دفتر انتخاب خواهد شد تا بتوانیم به صورت جدی وارد کار شده و از ظرفیت مردم و مسئولان استفاده کنیم.

قزوینیان تاکید کرد: این دفاتر راهنمایی‌ها، اطلاعات و مشوق‌های لازم را به ساکنان برای تحقق اهداف و سیاست‌های حوزه بازآفرینی شهری ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه تبلیغات گسترده در شناساندن و معرفی مشوق‌ها به مردم بسیار مؤثر است، خاطرنشان کرد: باید در این خصوص جلسات متعددی با سازنده‌ها برگزار شود تا مسائل در جلسات بررسی و گزارش داده شود؛ چرا که این مهم در پیشرفت کار تأثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با اشاره به اینکه بازآفرینی شهری اعتبار خاصی از طریق سازمان مرکزی به صورت مستقیم ابلاغ نمی‌کند، ادامه داد: این در حالی است که اداره‌کل راه و شهرسازی استان ظرفیت‌های خوبی داشته و می‌تواند به شهرداری نیز کمک کند.

قزوینیان تصریح کرد: همچنین این مجموعه از طریق کمیسیون ماده ۵ ظرفیت بالقوه‌ای دارد، به همین خاطر شهرداری ابهر می‌تواند پیشنهادهای خوبی در این خصوص به ستاد ارائه دهد تا اقدامات و کارهای لازم انجام گیرد.

وی، با بیان اینکه می‌توان از طریق مولدسازی از اعتبارات پروژه‌هایی که در سطح استان تعریف شده استفاده کرد، گفت: در این راستا شهرداری ابهر باید پروژه‌هایی را که برای مردم و شهرستان مفید و جذاب است، ارائه دهد.

گفتنی است، نخستین دفتر تسهیل‌گری در محله سعدی جنوبی شهر زنجان که دارای بافت فرسوده با ارزش تاریخی می‌باشد، ایجاد شده است.

کد خبر 6098669

دیگر خبرها

  • امکانات جدید رفت‌وآمد به نمایشگاه کتاب | «مشاور کتاب» در کنار بازدیدکنندگان
  • رویدادهای فرهنگی برای «خرم‌آباد»
  • ضرورت راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری در شهرستان ابهر
  • ارائه گزارش عملکرد مدیریت شهری شیراز در سال ۱۴۰۲
  • اعضای شورای شهر حق دخالت در انتصابات شهرداری را ندارند
  • مشارکت شهروندان در مدیریت شهری موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • در صد و سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان چه گذشت؟
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • آیین‌نامه ممنوعیت سگ‌گردانی در پارک‌ها اجرایی شود