قاضی عسکراختلافات سیاسی نباید حج را تعطیل کند
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۵۹۱۴۳
حجتالاسلام سیدعلی قاضی عسکر، نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه امروز ۲۹ تیرماه در مصلای امام خمینی (ره) با تبریک دهه کرامت و هفته حج اظهار داشت: حج به عنوان یکی از ارکان دین در اسلام مطرح است و جایگاه بسیار رفیعی دارد؛ به گونهای که پایداری دین با کعبه پیوند زنده شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اهمیت حج و خانه خدا در آیات و روایات
وی با اشاره به روایتی درباره کعبه افزود: خداوند کعبه را وسیله قوام جامعه اسلامی قرار داده است و در قرآن میخوانیم: خداوند کعبه این مکان مقدس اولین خانهای است که خداوند برای عبادت قرار داده برای قوام جامعه اسلامی است. همچنین در قرآن داریم که حضرت ابراهیم (ع) مأمور میشود تا مردم را به حج فراخواند و دعا میکند دل بخشی از مردم را متمایل به این خانه کند و در جایی دیگر دعا میکند که از بهرههای مادی خود این سرزمین را بهرهمند کن تا آنهایی که به این مکان میآیند گرفتار مشکلات نشوند.
سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه اهداف بسیاری برای سفر حج قرار داده شده است، گفت: در روایتی از امام علی (ع) آمده است که خداوند، حج را پرچم اسلام قرار داد و مسلمانان را موظف کرد تا پرچم اسلام را برافراشته نگه دارند و نگذارند به زمین بیفتد. منفعت حج تنها برای کسی که به این سرزمین میرود نیست؛ بلکه تمام کسانی که در دور و نزدیک هستند از برکات حج بهره میبرند. امام صادق (ع) نیز میفرماید: یکی از اهداف حج شناخت مسلمانان از یکدیگر است تا درباره سرنوشت خود تصمیم گیری کنند.
اختلافات سیاسی نباید موجب تعطیلی حج شود
وی به روایتی درباره مضرات تعطیلی حج اشاره کرد و افزود: در روایتی داریم اگر مردم، حج را ترک کنند، والی جهان اسلام و امام مسلمانان باید مردم را مجبور کند و اگر پول هم ندارند، باید از بیتالمال دهد تا خانه خدا از حجگزار خالی نماند. امام علی (ع) در وصیت خود نیز فرمودند: اگر خانه خدا را تنها بگذارید، خداوند بر شما عذاب نازل میکند؛ بنابراین نمیتوان با یک مشکل در روابط سیاسی حج را تعطیل کرد.
حجت الاسلام قاضی عسکر با بیان اینکه ظرفیتهای حج آنقدر بالاست که نباید آن را از دست داد، خاطرنشان کرد: اولین ظرفیت آن ایجاد تحول روحی و روانی برای مردم است؛ به طوری که زائر قبل از سفر حلالیت میطلبد و سعی میکند به گونهای به میقات بیاید که خداوند لبیک او را پاسخ دهد. نشانه قبولی حج هم این است که انسان از گذشته خود متفاوت باشد و مسیر حق را برگزیند.
دشمنان میلیاردها دلار برای منفور کردن شیعیان هزینه میکنند
وی با اشاره به اینکه سالانه ۷۵۰ هزار نفر به عمره میرفتند، گفت: امسال حدود ۸۶ هزار نفر به حج میروند. اولین اثر حج، اصلاح جامعه و دوم تعمیق باورهای دینی در مردم است. در چند سال گذشته گرفتاریای داشتیم که برخی حجاج هنوز حمد و سوره را نمیدانستند؛ چه برسد به آگاهی از اسرار حج و آداب اسلامی.
وی با اشاره به اینکه حج میتواند قوای دینی را افزایش دهد، تصریح کرد: حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ زائر اهل سنت امسال به حج مشرف میشوند. همه این افراد مدافع اسلام هستند و همه مسلمانان در کنار یکدیگر حج را ادا میکنند. با رفتار مردم کشورمان حج ایرانیان به عنوان حج برتر شناخته میشوند.
نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه میلیاردها دلار برای منفور کردن شیعیان هزینه میشود، گفت: دشمنان، اسلام و مسلمانان را حامی تروریست معرفی میکنند، اما حج فرصتی را برای ما به وجود میآورد که شبههها را پاسخ داده و ویژگیهای مسلمانان را بیان کنیم.
لزوم بهره بردن از ظرفیت حج برای رفع مشکلات مسلمانان
وی با اشاره به اینکه اگر به درستی از ظرفیت حج استفاده میشد، مسلمانان اینقدر فلاکت را تجربه نمیکردند، خاطرنشان کرد: در این اجتماع میشد برای اقتصاد و دوری از مشکلات مسلمانان چاره اندیشی کرد.
حجت الاسلام قاضی عسکر با بیان اینکه امام خمینی (ره) احیاگر حج ابراهیمی شد، افزود: باید برای سلامتی رهبر معظم انقلاب نیز دعا کرد که هر ساله با رهنمودهای خود، مردم را به سمت حج تشویق میکنند. امیدواریم امسال نیز زائران کشورمان به سلامت به این سفر معنوی مشرف شده و به کشور بازگردند.
منبع: پارسینه
کلیدواژه: حج و زیارت خطبه های نماز جمعه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۵۹۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«پنجاه به دَر» قزوینیها چگونه مدارس را تعطیل کرد؟ (+عکس)
امروز پنجاهمین روزِ بهار است؛ روزی همزمان با آیینِ «پنجاه به درَ» قزوینیها؛ آیینی کهن که حتی برگزاری آن بهانهای برای تعطیلی مدارس شهر میشود!
به گزارش ایسنا، مناسبتها و آیینهای متعددی در تقویم ایرانِ باستان وجود دارد که برخی از آنها تنها مربوط به منطقه جغرافیایی خاصی است. با این وجود از تعدادی از آنها تنها یک نام باقی مانده است و یا به شکل محدود برگزار میشوند؛ البته داستانِ «پنجاه به درَ» برای قزوینیها متفاوت است تا جایی که آموزش و پرورش این استان، طی اطلاعیهای اعلام میکند که مدارس این شهر در نوبت عصر تعطیل است تا خانوادهها بتوانند در آیینِ «پنجاه به درَ» شرکت کنند. اقدامی قابل تامل آنهم در شرایطی که یا برخی از این آیین و رسوم کهن در حال فراموشی است و یا مناسبتهای وارداتی درحال جایگزینی با آنها هستند.
وابستگی جشنهای ایرانی با امور روزمره ایرانیانِ باستان غیرقابل انکار است. در واقع مردم اتفاقاتی را واسطه برگزاری جشنها و آیینهایی میکردند که زندگی روزمرهشان با آنها گره خورده بود؛ از جمله آنها میتوان به امور مرتبط با کشاورزی اشاره کرد؛ آیینهایی برای شکرگزاری نعمتهای پروردگار برای رُستنیهای زمین و یا درخواست و دعا برای موضوعات مرتبط با آن.
«پنجاهبهدَر» مراسم برای شکرگزاری بارشهای بهاری و یا بارانخواهی در سالهای کم بارِش در شهر قزوین است که از دیرباز تا همین امروز در پنجاهمین روز بهار، یعنی ۱۹ اردیبهشت ماه در محل مصلی قدیمی شهر برگزار میشود. این مصلی میان باغات سنتی شهر قرار دارد.
هرچند که سال گذشته تبدیل محل برگزای این آیین به پارکینگ، اجرای مراسم را تا روزهای منتهی به آن در شرایطی بلاتکلیفی قرار داده بود اما به نظر میرسد در سال جاری با توجه به همکاری آموزش و پرورش با مردم برای شرکت حداکثری در این آیین، مشکلات برگزاری مراسم به حداقل رسیده باشد.
آیین «پنجاه به دَر» که در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران به ثبت رسیده است؛ به گفته برخی در گذشته به شکل جدیتر توسط زنان برگزار میشده است؛ هرچند درحال حاضر برگزاری آن جز در یک بخش تفاوتی میان زنان و مردان ندارد.
درگذشته مردم در پنجاهمین روز بهار با همسایهها و آشنایان از خانه بیرون میآمدند و به مصلی میرفتند. با توجه به اینکه آبانباری قدیمی در این قسمت وجود داشت، در صورتی که در آن سال باران کمی باریده بود و احتمال خشکسالی میرفت، آنها روی بامِ آبانبار به نیت بارانخواهی، دو رکعت نماز حاجت میخواندند و از خداوند تَرسالی طلب میکردند.
از سوی دیگر اگر بارش باران را تا آن زمان کافی میدانستند، نماز شکر بهجا میآوردند. زنان پس از خواندن نماز مجددا وضو میگرفتند و چند قطعه سنگ برمیداشتند و به نیت برآوردهشدن خواسته و حاجتی که داشتند، این سنگها را بر سردر و دیواره آجری آبانبار میچسباندند. به اعتقاد آنها اگر سنگها به سردر، یا دیواره آبانبار میچسبید، خواسته و حاجت آنها بهزودی برآورده میشد.
بعد از برگزاری این مراسم، آنها در «پنجاه به دَر» نان و ماست و یا آشرشته در میان حاظران در این مراسم تقسیم میکردند؛ البته پخش کردن نذریهای دیگری مانند نان و پنیر، آجیل مشکلگشا، شیرینیهای باقیمانده از سفره نوروز و میانوعده قزوینی «دُیماج» نیز به مرور رواج یافته است. دُیماج پیشغذایی محلی با مخلوطی از نان خردشده، پنیر، سبزی، گردو، کشمش و سیر است.
دُیماجهرچند نیت و برخی کارهایی که مردم در «پنجاه به دَر» انجام میدهند با «سیزده بهدر» متفاوت است اما در نهایت این رسمِ ایرانی هم بهانهای برای دور هم جمع شدن افراد و گذراندن اوقاتی خوش کنار یکدیگر میشود.
کانال عصر ایران در تلگرام