Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:03:39 GMT

رکن اصلی فعالیتهای آستان قدس رضوی فرهنگی است

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۶۰۴۸۵

رکن اصلی فعالیتهای آستان قدس رضوی فرهنگی است

مشهد- ایرنا- قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: رکن اصلی فعالیتهای این آستان اقدامات فرهنگی و تبلور تمام تلاشها و اقدامات آن در خدمت به زائران در اماکن متبرک رضوی، نشر معارف رضوی و فعالیتهای فرهنگی است.

سید مرتضی بختیاری به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد در حرم مطهر امام رضا(ع) افزود: امروز مقوله زیارت قدرت نرم جهان تشیع است و دشمنان به شدت از این امر به تکاپو افتادند اما به لطف الهی پارسال افزون بر 30 میلیون زائر به بارگاه منور رضوی مشرف شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: زیارت در حوزه مسائل فرهنگی و سیاسی بصیرت آفرین، عامل حیات فکری اسلام و قرآن است و در متن زیارت استکبارستیزی و حق خواهی وجود دارد لذا تسهیل زیارت از اولویتها و تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به تشکیل معاونت امداد مستضعفان در دوره جدید مدیریت این نهاد نیز اشاره و بیان کرد: این معاونت در آستان قدس رضوی مأموریت پیدا کرده تا با کمک بسیج، نیروهای انقلابی و ارگانهای امدادرسان زیارت اولیها‌ را از سراسر کشور شناسایی کند و شرایط تشرف آنها را به حرم مطهر رضوی فراهم آورد.
وی گفت: در همین چارچوب تا پیش از ماه مبارک رمضان امسال افزون بر 700 هزار زائر زیارت اولی به مشهد مقدس مشرف شدند.
بختیاری در ادامه همچنین اظهارداشت: مرحله نخست ساخت زائرشهر رضوی پارسال در راستای خدمت به زائران بارگاه مقدس امام علی رضا(ع) با 700 سوئیت و گنجایش اسکان چهار هزار زائر افتتاح شد. این مجموعه هم اکنون برای پذیرایی از زائر اولیها به صورت رایگان در اختیار این طیف قرار گرفته است.
وی افزود: با اتمام همه مراحل ساخت زائرشهر رضوی امکان اسکان 20 هزار زائر در این مرکز فراهم می ‌شود. مرحله آن نیز با 700 سوئیت به میزان 55 درصد پیشرفت کار داشته است. وقفنامه زمین این زائرشهر که مربوط به حدود 500 سال پیش می باشد با نیت ایجاد مکانی برای استراحت زائران وقف شده است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین گفت: پارسال افزون بر شش هزار مراسم مذهبی برای زائران ایرانی و غیرایرانی در حرم مطهر رضوی برگزار و 15 هزار حلقه معرفت در این بارگاه منور تشکیل شد. همچنین پنج هزار تشکل مردمی فعال در عرصه فرهنگ در سراسر کشور شناسایی و با آستان قدس رضوی مرتبط شدند.
1922/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي نهادها آستان قدس رضوي مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۶۰۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه ارز مسافران حج اعلام شد

شورای برنامه‌ریزی بعثه و سازمان حج و زیارت، سهمیه ارز سفر حج ۱۴۰۳ را برای هر زائر ۵۰۰ یورو اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، ایمان شمسایی ـ معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج ـ در نشست شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت گفت: با موافقت بانک مرکزی هر یک از زائران حج ۱۴۰۳ می‌توانند مبلغ ۵۰۰ یورو به نرخی که این بانک اعلام خواهد کرد، از شعب بانک عاملی که در سراسر کشور معرفی می‌شود دریافت کنند.

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج، این مبلغ در سهمیه ارز سالانه افرادی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، محاسبه نخواهد شد.

سیدعباس حسینی ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ نیز در این نشست، درباره آخرین روند ثبت‌نام کاروان‌های حج تمتع گفت: عملیات ثبت‌نام حج در استان‌ها نزدیک به پایان است و فرآیند امور اجرایی دریافت روادید زائران حج ۱۴۰۳ تاکنون مطلوب بوده است؛ «رقم طلب» برای ۷۴ هزار زائر حج دریافت شده و دریافت «رقم طلب» بیش از ۱۰ هزار نفر دیگر هم درحال انجام است و پس از آن، دریافت روادید انجام خواهد شد.

نصرالله فرهمند ـ مدیرعامل موسسه فرهنگی عمره سعادت، که اجرای عملیات عمره را برعهده دارد، درباره برنامه‌ریزی اعزام عمره‌گزاران ایرانی به عربستان قبل و بعد از عملیات حج گزارش داد و گفت: هماهنگی با هواپیمایی در این خصوص انجام شده است و انتظار می‌رود پس از عملیات حج ۱۴۰۳ با توجه به زیرساخت‌های پیش‌بینی شده از ۲۰ ایستگاه پروازی، زائران به دو فرودگاه مدینه و جده (برای عمره پس از حج تمتع) منتقل شوند.

اعزام زائران ایرانی به عمره پس از ۹ سال وقفه از سوم اردیبهشت‌ماه آغاز شده و بازگشت آن‌ها به کشور تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. در این بازه قرار است حدود پنج هزار نفر به عمره اعزام شوند. بنابر اعلام سازمان حج و زیارت کم‌تر از ۶ میلیون نفر در نوبت عمره هستند.

عملیات حج تمتع ۱۴۰۳ نیز قرار است از ۲۴ اردیبهشت‌ماه آغاز شود و پرواز‌های رفت زائران تا ۱۸ خردادماه ادامه خواهد داشت. سهمیه حج ایران حدود ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر است. سازمان حج و زیارت اعلام کرده است حدود ۹۰۰ هزار نفر در نوبت حج تمتع هستند.

دیگر خبرها

  • سهمیه ارز مسافران حج اعلام شد
  • شورای شهر مشهد با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
  • سهمیه ارز زائران حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت (ع)
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • اعزام ۱۴ هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم
  • برپایی نمایشگاه «در آستان بقیع»/ تصاویری از حرم‌های مطهر ائمه(ع) قبل و بعد از تخریب
  • ۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند