Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسلام آباد - ایرنا - حمله تروریستی اخیر در منطقه 'مستونگ' ایالت بلوچستان، مرگبارترین حمله تروریستی تاریخ بلوچستان بود که در آن 149 تن کشته و بیش از 200 تن زخمی شدند.

به گزارش ایرنا با گذشت یک هفته از انفجار انتحاری مستونگ که از آن به عنوان مرگبارترین حمله تروریستی انتحاری تاریخ بلوچستان یاد می شود، یکی از مسئولان عالیرتبه پلیس این ایالت اعلام کرده که بمب گذار انتحاری عامل حملات تروریستی شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


'محسن بوت' معاون بازرس کل پلیس بلوچستان با اعلام جزییات این حمله به کمیته دائمی مجلس سنا گفته است که این بمب گذار انتحاری 'حافظ نواز' و ساکن 'ابیت آباد' بوده است.
بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، این مهاجم، به گروه غیرقانونی 'لشکر جهنگوی' ( Lashkhar Jhangvi) از گروه های تروریستی داعش وابسته بود.
البته داعش پس از آن حمله، با انتشار بیانیه ای مسئولیت حملات مرگبار را بر عهده گرفت.

*** پیشینه حملات تروریستی در ایالت بلوچستان پاکستان
برای آگاهی از وضعیت امنیتی ایالت بلوچستان بهتر است نگاهی به گذشته داشته باشیم.
اوایل ماه ژوئن امسال در حمله دو عامل انتحاری به یک ایست بازرسی پلیس سه تن کشته شدند و مسئولیت این حمله را نیز داعش بر عهده گرفت.
دوازدهم ماه می 2017 نیز عاملان انتحاری به کاروان عبدالغفور حیدری معاون رئیس مجلس سنا حمله کردند که 25 کشته بر جای گذاشت و نوزدهم ماه ژوئیه 2017 نیز چهار عضو قوم شیعه هزاره در حملات هدفمند کشته شدند.
بیست و نهم ماه می 2015 نیز تروریست های ملبس به یونیفورم های پلیس با حمله به یک اتوبوس در مسیر کویته کراچی 20 مسافر را با رگبار گلوله کشتند و 21 ژانویه 2014 نیز عاملان تروریستی به کاروان اتوبوس های حامل شیعیان هزاره حمله و 24 تن را کشته و 37 تن دیگر را زخمی کردند .
اینها نمونه هایی از حملات تروریستی در ایالت بلوچستان طی چند سال گذشته است.
'آقا عمر بنگلزائی'وزیر امور مناطق قبایلی و مسکن در ایالت بلوچستان می گوید که تروریست ها از سوی ماموران امنیتی افغانستان و هند آموزش و حمایت می شوند.
به گفته رئیس پلیس سابق شهر کویته نیروهای امنیتی و پلیس در وضعیت دشواری قرار دارند زیرا که به آنان برای حفاظت از جان شهروندان آموزش های لازم داده نشده است و حتی توان حفاظت از جان خود در برابر حملات تروریستی را ندارند.
به گفته کارشناسان، اگرچه ارتش با تشکیل نیروهای سپاه مرزی و نیروهای رنجرز عملا مسئولیت مبارزه با تروریسم را در این ایالت بدست گرفته است، تعداد قابل توجهی از نیروهای سپاه مرزی و رنجرز نیز بدست تروریستهای خطرناک جان خود را از دست داده اند.
کشته شدن تعداد زیادی افسر پلیس از سوی تروریست ها در این حملات، نقش موثر اقدام عملیاتی و اطلاعاتی نیروهای پلیس برابر تروریست های آموزش دیده را ضروری می سازد.
حمله خونین و مرگبار در مستونگ نشان داد آنهایی که در گذشته شیعیان را در کویته مورد حمله قرار می دادند حالا دامنه حملات خود را به دیگر نقاط پاکستان گسترش داده اند.
اکنون مشخص شده که به دلیل تدایبر شدید امنیتی در محله های شیعه نشین در ایالت بلوچستان تروریست های فرقه گرا و افراطی دامنه حملاتشان را در دیگر نقاط بلوچستان گسترش داده و رهبران سنی احزاب سیاسی را نیز هدف قرار می دهند.
'نوابزاده سراج رئیسانی' که در حمله تروریستی اخیر در مستونگ کشته شد، بارها از سوی گروههای جدایی طلب بلوچستان متهم به حمله به ملی گراهای بلوچ و حمایت از افراط گرایان مذهبی بوده است.
مصونیتی که برخی گروه های تروریستی در گذشته از هدف قرار دادن شیعیان به دست آورده اند باعث شده که آنها شخصیت های مذهبی سنی و رهبران طرفدار ارتش و دولت را برای رسیدن به مقصود خود هدف قرار دهند.

*** انتخابات پاکستان و افزایش نگرانی از حمله به سران احزاب
کمتر از یک هفته زمان به برگزاری انتخابات سراسری پاکستان باقی مانده است و 'محمد اعظم خان' وزیر کشور دولت انتقالی پاکستان نیز روز جمعه بیست و نهم تیرماه در مصاحبه با رسانه ها اعلام کرده که بیشتر سران احزاب سیاسی این کشور در معرض حملات تروریستی قرار دارند.
وی در خبر خود گفته است:'اسفندیار ولی' رهبر حزب ملی عوام (AMP)، بلاول بوتو رهبر حزب مردم پاکستان (PPP)، اکرم دورانی از فعالان سیاسی این کشور و وزیر پیشین کار و شهرسازی، عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف (PTI)، فضل الرحمان رهبر حزب علمای اسلام (شاخه فضل) و دیگر فعالان سیاسی این کشور در معرض حملات تروریستی قرار دارند.
آساق**6125**1337

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تروريستي بلوچستان اقدامات تروريستي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۶۰۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد، رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان در آخرین برنامه خود، در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی و دینی شهر کراچی که به میزبانی سروزیر و دولت محلی ایالت سند برگزار شده بود، حضور پیدا کرد.
در این مراسم دکتر رئیسی با بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران در مقابله با استکبار جهانی بر پایبندی ملت ایران بر آرمان‌های انقلاب تاکید کرد و گفت:
در این همایش همچنین شخصیت‌های پاکستانی ضمن پر اهمیت دانستن سفر اخیر آقای رئیسی به پاکستان، بر مودت و دوستی دو ملت و تقویت روابط همه جانبه بین دو‌کشور تاکید کردند.
هیات عالی رتبه کشورمان بعد از سفر دو روزه رسمی خود، پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد.....

 

اظهارات:
ابراهیم رئیسی - رئیس جمهور ایران
ناصر علیشاه - رئیس مجلس ایالت سند پاکستان
مفتی فاروقی از علمای اهل سنت پاکستان

دیگر خبرها

  • نفرت از زنان انگیزه مردی که به زنان جوان حمله می‌کرد
  • وزرای دفاع عضو شانگهای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند
  • محکومیت حمله رژیم صهیونیستی در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای
  • محکومیت حمله رژیم رژیم صهیونیستی در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای
  • زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند
  • حمله تروریستی به المپیک خنثی شد
  • بازداشت یک نوجوان به ظن تدارک حمله تروریستی در المپیک
  • پوتین: تروریسم همچنان بزرگترین خطر قرن بیست و یکم است
  • هلاکت ۲ تروریست در پنجاب پاکستان
  • پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان