Web Analytics Made Easy - Statcounter

پول‌نیوز - دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی اعلام کرد که دادن ارز دولتی به کودهای کشاورزی وارداتی در شرایطی که مواد مورد نیاز تولید این محصول در کشور با ارز آزاد وارد می شود خیانت به تولید داخلی است و باید اصلاح شود.

در حالی که کودهای کشاورزی فسفاته و پتاسته که بر اساس فهرست منتشر شده از سوی بانک مرکزی از ۲۱ فروردین ماه تاکنون ۱۹ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۳۶۶ یورو ارز دولتی دریافت کرده‌اند و ۴۵ شرکت این محصول استراتژیک را برای بخش کشاورزی تامین کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن سیروس در این باره گفت: انواع کودهای شیمیایی و کشاورزی که توسط بهره‌برداران این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد در داخل کشور تولید می‌شوند و قابلیت تولید آنها وجود دارد و هیچ نیازی به واردات کود آماده مصرف و نهایی وجود ندارد، اما جای تعجب است که وقتی لیست دریافت کنندگان ارز دولتی از سوی بانک مرکزی منتشر شد، دیدیم که ارز این کشور به واردکننده هایی داده شد که کودهای خارجی را وارد کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه تولید کود پاسخگوی نیاز کشور و کشاورزان ایرانی است، دادن یارانه به واردکنندگان کود موجب ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی می‌شود و همین امر موجب می‌شود تولیدکنندگان خارجی محصولات خود را در بازار ایران دامپینگ کنند و نهایتا صنعت داخلی ورشکسته می شود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی ادامه داد: وضعیت تولید کودهای کشاورزی در کشور آنقدر مناسب است که حتی ظرفیت‌های خالی وجود دارد که در صورت نیاز برای تامین و تولید بیشتر می توانند فعال شوند و حتی نیازهای صادراتی کشور را تولید کنند و تنها به تعداد انگشت شمار نیاز به واردات مواد اولیه داریم و جالب اینکه این مواد اولیه مورد نیاز تولید با ارز آزاد وارد می‌شود و مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت کرده است.

سیروس تصریح کرد: اینگونه رفتارها تنها سبب شده تا هزینه تولید داخلی کود کشاورزی افزایش پیدا کند به گونه ای که هزینه ها و قیمت کود کشاورزی خارجی پایین تر از تولید داخل تمام می شود و شرایط را به نفع وارد کنندگان و تولید کنندگان خارجی کرده است و اینگونه سیاست ها در ایران خلاف سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل به شمار می رود.

وی گفت: اگر با این سیاست‌گذاری‌ها صنعت کودهای کشاورزی لطمه ببیند همه تولیدات کشاورزی ایران با مخاطره مواجه خواهد شد، چرا که تولید محصولات کشاورزی داخلی وابسته به نهاده های خارجی و وارداتی می‌شود و بخش کشاورزی مستقل به یک بخش وابسته تبدیل می شود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی با بیان اینکه وابستگی بخش کشاورزی به نهاده‌های خارجی تهدید امنیت غذایی کشور به شمار می رود، اضافه کرد: در حال رایزنی با مسئولان هستیم تا به گونه ای سیاست گذاری شود که ارز دولتی به هیچکدام از واردکنندگان کودهای تولید شده آماده مصرف داده نشود و اگر واردکنندگان نیز می خواهند در بازار کود فعالیت کنند با ارز آزاد این کار را انجام دهند چرا که باید شرایط برای تولیدکنندگان داخلی و خارجی یکسان شود که البته شخصا معتقدم باید واردات کود خارجی ممنوع شود به دلیل اینکه ظرفیت‌های خالی تولید بسیاری در کشور وجود دارد.

سیروس اعلام کرد: حتی اگر کسی به قوانین بازار آزاد نیز معتقد باشد و بخواهد وارد کنندگان نیز در این عرصه فعالیت کنند باید عرصه رقابت برای تولیدکنندگان و واردکنندگان یکسان باشد چرا که در غیر اینصورت خیانت به تولید ملی کرده‌ایم و به صلاح منافع ملی نیست.

وی گفت: همه دغدغه های خود را به صورت مکتوب با دفتر ریاست جمهوری، دفتر مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت به صورت مکتوب و شفاهی مطرح کردیم که البته تاکنون هنوز نتیجه مثبتی در بر نداشته است اما قرار بود تا این اصلاح در این زمینه صورت بگیرد. از همه مسئولان و کسانی که دل در گرو این مملکت دارند و دلشان برای توسعه و پیشرفت ایران و ایرانی می تپد می خواهم که منافع ملی را مدنظر قرار دهند تا صنعت کود کشور به عنوان یک صنعت جوان و پویا با تهدیدی مواجه نشود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: ارز کود کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۶۱۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت تکنولوژی هزینه تحقیق را ارزان‌تر می‌کند/ اختصاص بودجه برای بروز رسانی تجهیزات به دانشگاه‌ها

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اهداف وزارت علوم در راستای حفظ جایگاه رتبه تولید علمی ایران در منطقه و جهان اظهار کرد: پیرو حمایت و دستورات مقام معظم رهبری طی ۳۰ سال گذشته اتفاق مبارکی با عنوان "نهضت تولید علم در کشور" رخ داده است.

وی افزود: اگر فکر می‌کنیم که تولید علم، مبانی علمی و توجه به سطوح آمادگی فناوری بین یک تا ۳ می‌تواند کمک کننده شکل گیری فناوری‌های بومی بر پایه تولید علمی کشور باشد، پس مسئله «تولید علم» امری حیاتی و مهم است.

صالحی با بیان اینکه حتما یکی از حلقه‌های مهم نوآوری در نظام نوآوری به معنای تبدیل ایده به محصول، تولید علم بومی است؛ تاکید کرد: تمام کشور‌هایی که در ۲۰ سال گذشته از نظر اقتصادی پیشرفت‌های شگرفی داشته‌اند به موضوع علم توجه ویژه‌ای کرده اند و به شدت تولیدات علمی خود را افزایش داده و سپس فناوری بومی خود را ساخته‌اند. برای مثال، تعداد مقالات کشور چین در ۲۰ سال گذشته دقیقا به اندازه مقالات فعلی موجود در ایران یعنی حدود ۸۰ هزار مقاله بوده است و هم اکنون از تولید یک میلیون مقاله در سال امور کرده است، همچنین بر این مبنا اقتصاد خود را توسعه عجیبی داده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: اهمیت ارزنده مسئولان کشور و مقام معظم رهبری به جایگاه تولید علم کاملا مبنایی و حساب شده و از روی دلیل و مطالعه بوده است، در یک دوره‌ای سرعت تولید علم  ایران در دنیا اول شد و چند سال از نظر شتاب علمی رتبه نخست را کسب کردیم و از سال ۱۹۹۶ که با ۸۵۱ مقاله رتبه ۵۴ دنیا را داشته‌ایم در فاصله ۲۰ ساله‌ای به رتبه ۱۵ جهانی در اسکوپوس و رتبه ۱۶ و ۱۷ جهانی در وب آوساینس صعود کردیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: تا سال ۱۴۰۱ رتبه یک تولید علمی ایران در منطقه را کسب کرده بودیم، اما سال گذشته کشور ترکیه در وب آوساینس از ایران پیشی گرفت و جایگاه اول منطقه را کسب کرد و ایران به رتبه ۲ رسید، اما تا سال ۲۰۲۲ در اسکوپوس رتبه ۱۵ جهانی و رتبه اول منطقه و در وب آوساینس رتبه ۱۷ دنیا و ۲ منطقه را داریم.

صالحی ادامه داد: مسئله اصلی کشور ما این است که به علم توجه داشته‌ایم؛ اگرچه مقداری در رشد سرعت کمتری داشته ایم و شدت رشد کشور‌های دیگر افزایش داشته است، در حالی که رشد می‌کنیم ضرباهنگ کشور‌های دیگر از جمله ترکیه و عربستان صعوی پیشرفت کرده است.

این استاد دانشگاه افزود: سرعت رشد علم عربستان سعودی بر مبنای سیاست‌های جدی است؛ چرا که به این نتیجه رسیده اند که اگر می‌خواهند فناوری بومی داشته باشند، باید در تولید علم موفقیت بیشتری کسب کنند؛ بنابراین با سرمایه گذاری‌های عجیب و حمایت‌های جدی در حال رسیدن به ضرباهنگ رشدی هستند که زمانی ایران داشته است، یعنی در حالی که نمودار ایران هنوز مقداری رو به رشد است و با شیب کمتری رو به رو شده ایم، اما شیب عربستان صعودی زیاد شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: تبدیل رتبه یک به ۲ صددرصد با رشد همراه است و کار آسانی است، اما گاهی اوقات ارتقای رتبه ۱۰۰ به ۱۰۱ کار خیلی سختی است؛ چرا که باید ۱۰۰ را جمع کرده و یکی به آن اضافه کنیم، پس هم اکنون افزایش و ارتقای رتبه تولید علمی ایران کار خیلی سختی است.

صالحی تاکید کرد: در تربیت نیروی انسانی به جرئت رتبه یک منطقه را داریم، فرسودگی زیرساخت‌های تحقیقاتی کشور از دلایل تاثیرگذار در این است که سرعت رشد تولید علمی ایران مثل قبل نیست. همیشه تحریم‌ها در لبه علم و فناوری نیازمند تکنولوژی در لبه علم و فناوری دارد، بیشتر دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه‌های فوق العاده کشور قدیمی هستند؛ چرا که سال‌ها بودجه‌ای برای خرید تجهیزات به وزارتین و دانشگاه‌ها داده نشده بود.

پیشرفت تکنولوژی هزینه تحقیق را ارزان‌تر می‌کند

وی اضافه کرد: باید دستگاه‌های جدید داشته باشیم، وقتی تکنولوژی پیشرفت کند دقیق‌تر و سریع‌تر و ارزان‌تر می‌توانیم تحقیقات خود را ادامه دهیم، در حال حاضر یکی از مشکلات کشور در قدیمی بودن و دقیق کم دستگاه هاست، اگر می‌خواهیم در لبه علم دنیا مقاله چاپ کنیم با امکانات موجود موفق نخواهیم شد، مثلا در حوزه تحقیقات نانو و دارو و ... به دستگاه‌های ویژه نیازمندیم.

صالحی اضافه کرد: با درخواست وزارت علوم و موافقت مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۱، پس از گذشت چند سال ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای بروزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص یافت که می‌تواند کمک کننده باشد، البته ۱۰ میلیون یورو از این پول صرف پرداخت بدهی و خرید کارت‌های بین المللی است که ابزار مهمی به شمار می‌آید و تا اوایل سال جاری تمام ۹۰ میلیون یورو به دانشگاه‌ها پرداخت خواهد شد و امیدواریم این مسئله تداوم داشته باشد؛ چرا که بیش از ۳ میلیون دانشجو و تعداد زیادی دانشگاه گسترده داریم؛ بنابراین نیاز به اعتبارات مداوم خواهیم داشتیم.

معا‌ون پژوهشی وزارت علوم گفت: برای اینکه در نظام پیوسته نوآوری که زنجیره‌های اول آن تولید علم است پیشرفت کنیم و جایگاه خود را توسعه دهیم باید به علم توجه کنیم.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • بازار ۲.۵ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور/ سهم ۶۰ درصدی واردات
  • جابه‌جایی بیش از ۲۱ میلیون تن کالا از مازندران به سایر نقاط کشور
  • افزایش تولید در صنعت فولاد کشور
  • اختصاص ۱۰۰ همت تسهیلات قرض الحسنه به تولید در ۱۴۰۳
  • پیشرفت تکنولوژی هزینه تحقیق را ارزان‌تر می‌کند/ اختصاص بودجه برای بروز رسانی تجهیزات به دانشگاه‌ها
  • جشنواره تئاتر دانشگاهی حذف شد؟/ خانه‌ای که روی آب ماند!
  • امسال نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم
  • اخراج دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین
  • زلنسکی دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین را اخراج کرد
  • ضرورت تحول در رویکرد مدیران دولتی