Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-24@19:42:33 GMT

یک ربع به دوازده؛ آخرین سفر

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۶۱۶۴۳

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، ساعت یک ربع به ۱۲ است، پایش به رکاب اتوبوس نمی‌رسد تا سوار شود، مادر دستش را می‌گیرد تا بالا برود، در همان نگاه اول همه را از نظر می‌گذراند، سفر همیشه برایش جذاب بوده، نگاهی از سر شوق به خواهرش می‌کند، سارا امسال در دبیرستان تیزهوشان قبول شده.
کفشاهایش را در می‌آورد و بالای صندلی می‌رود، پشت سرشان آقایی با ساک بزرگ نشسته، لبخند می‌زند، زیپ ساکش را باز می‌کند، ساک پر از ساعت است، همیشه دوست داشت یک ساعت داشته باشد از همان ساعت‌های رنگی بچگانه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پسر جوانی روی تک صندلی پشت سر خواهرش نشسته و با هدفون چیزی گوش می‌کند و گاهی هم یادداشت بر می‌دارد.
پشت سر مردی که ساکش پر از ساعت است، آقایی با گوشی صحبت می‌کند، به کردی می‌گوید: مراقب خودت باش، فردا رفتی تاریخ دقیق به دنیا اومدن بچه رو از دکتر بپرس، تنها نری...
اتوبوس از ترمینال به راه می‌افتد، جلو خروجی چند دقیقه‌ای می‌ایستد و باز حرکت می‌کند، پارسا تمام این مدت نگاهش به راننده است، چقدر دوست داشت ماشین بزرگ داشته باشد.
چند دقیقه‌ای بیشتر نیست که حرکت کرده اند و اتوبوس دوباره می‌ایستد، پسر جوانی که ساکهایشان را در جای بار اتوبوس گذاشته بود، داد می‌زند: تهران تهران...
چند نفری می‌آیند و سوار می‌شوند یکی از آن‌ها با راننده صحبت می‌کند، می‌گوید: ۳۰ هزار تومان بیشتر نمی‌دهم، راننده با دست در خروجی را نشان می‌دهد و او پیاده می‌شود.
پارسا می‌خواهد از تهران برای خودش اسباب بازی و لباس بگیرد، به مادر که کنارش نشسته نگاه می‌کند و دستش را می‌گیرد، مادر سر پارسا را می‌بوسد هنوز نفس گرم مادر را روی پوست سرش حس می‌کرد که صدایی مهیب آمد و پس از آن تمام تنش داغ داغ شد...
نجات از مهلکه
شکیب مشکل سربازی داشت و باید از تهران پیگیرش می‌شدند، سوار اتوبوس که شدند، پسر بچه بانمکی نگاهش کرد و او با لبخند جوابش را داد.‌
می‌روند و در ردیف پنجم می‌نشینند، همان شماره‌ای که روی بلیط بود، نگاهی به قد وبالای پسرش می‌کند، هنوز باورش نمی‌شود که نوبت سربازی شکیب رسیده باشد.‌
می‌خواستند با اولین پرواز به تهران بروند، اما بلیط گیرشان نیامد و برای ساعت یک ربع به دوازه بلیط اتوبوس گرفتند.
اتوبوس از باجه خروجی به سمت خیابان دکتر حسینی می‌رود و آنجا می‌ایستد...
شاگرد راننده داد می‌زند: تهران ... تهران
کسی صدایش می‌زند: سلام کاک ماشالله سرش را بر می‌گرداند، کامران مقبل است جوابش را می‌دهد و باهم دست هم می‌دهند هنوز چند دقیقه‌ای نگذشته که صدای وحشتناکی می‌پیچد و شکیب دست پدر را می‌گیرد و با سرعت تمام به سمت در خروجی می‌روند، شیشه جلو اتوبوس شکسته و راننده خود را به بیرون می‌اندازد، آن‌ها هم پشت سر او پریدند، زیر پایش لیز است، بلند می‌شود و می‌افتد هنوز نمی‌داند چه شده، اما سوزش بدنش حکایت از سوختن دارد.
موتورسواری از راه می‌رسد و او را از مهلکه نجات می‌دهد، چشم که بازمی کند در بیمارستان است، انگار معجزه شده، نیما، همان موتورسوار جان او و پسرش را نجات داده است.
جهنم سوزان اتوبوس و چهره مسافران لحظه‌ای از مقابل چشمانش دور نمی‌شود.
حادثه چه بود؟
تانکر حامل سوخت مازوت با سرعت تمام به سمت اتوبوس مسافربری در حرکت بود.
اتوبوس در حاشیه خیابان دکتر حسینی پارک کرده بود تا مسافر بدون بلیط سوار کند، تانکر چندباری با چراغ هشدار داد، اما راننده اتوبوس متوجه نشد، این را عابران و شاهدان ماجرا می‌گویند و در نهایت تانکر با اتوبوس برخورد کرد و هردو آتش گرفتند و ۱۱ نفر سوختند.
حضور مسئولان
اگرچه مردم می‌گفتند مسئولان در صحنه حادثه حضور نیافتند و از این مساله گله داشتند، اما استاندار کردستان گفت که از همان ساعات اولیه با جمعی از مدیرن استان در صحنه حضور داشتند.
همان شب بهمن مرادنیا دستور داد که نقطه حادثه خیز خیابان دکتر حسینی توسط شهرداری و نیروی انتظامی بررسی و رفع مشکل شود.
پلیس راه کشور گزارش داد که پیش از این بار‌ها نسبت به حادثه خیز بودن این نقطه تذکر داده بود.
گزارش رسمی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، به فاصله دو روز منتشر شد، گزارشی که می‌گفت: هر دو راننده تانکر و اتوبوس دارای مدارک رسمی و صلاحیت‌های شغلی لازم و وسایل نقلیه مورد اشاره نیز دارای معاینه فنی بوده‌اند.
موج تسلیت و عزای عمومی
کردستانی‌ها سه روز عزای عمومی گرفتند و موج تسلیت‌ها از همان ساعات اولیه روانه کردستان شد.
دکتر روحانی رییس جمهور کشورمان وقوع این حادثه تلخ و تاسف بار را موجب اندوه و تأثر عمیق عنوان و از مسئولان استانی به ویژه استاندار به عنوان نماینده دولت، خواست تا نسبت به بررسی دقیق علت وقوع این حادثه اقدام کرده و تلاش و اهتمام ویژه‌ای برای رسیدگی به خانواده‌های داغدیده و تسکین آلام آنان داشته باشند.
بسیاری از مسئولان کشوری و شخصیت‌های محلی هم این حادثه را به مردم تسلیت گفتند.
شناسایی اجساد
دردناکترین قسمت این حادثه شناسایی اجساد بود، کار سختی که با آزمایش DNA تکمیل می‌شدو پزشکی قانونی وظیفه خود را از همان ساعات اولیه آغاز کرد.
کار شناسایی به پایان رسید و جانباختگان در آرامستان‌های کردستان آرام گرفتند، اما صبر و قرار از خانواده هایشان بردند.
تناقض در شیب
یکی گفت: تانکر ترمز بریده بود، دیگر گفت: راننده خواب بوده، نظر یکی دیگر پارگی شیلنگ ترمز تانکرحمل سوخت را عامل حادثه عنوان کرد و اهالی خیابان دکتر حسینی می‌گویند که شیب این خیابان استاندار نیست و این سومین حادثه رانندگی در طول یک سال اخیر است.
رئیس پلیس ترافیک شهری ناجا اظهار داشت: راننده تانکر سوخت، شرکت حمل و نقل بین المللی مربوطه، راننده اتوبوس و شهرداری سنندج هر یک سهمی در وقوع این حادثه داشته اند.
سرهنگ داوود قاسمیان اظهار داشت: راننده کشنده که در مسیر مریوان- سنندج در حرکت بوده به‌دلیل ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه و به‌دلیل داغ شدن ترمز‌ها در شیب بلوار حسینی - محل حادثه- و همچنین متصدی شرکت حمل و نقل بین‌المللی به‌دلیل رعایت نکردن قوانین اعزام کامیون به میزان ۵۰ درصد مقصر شناخته شده‌اند.»
وی افزود: «همچنین راننده اتوبوس به‌دلیل اینکه خارج از مقررات جاری در بیرون از محدوده پایانه اقدام به سوار کردن مسافران کرده بود به میزان ۲۵ درصد مقصر اعلام شد و شهرداری سنندج نیز که با وجود هشدار‌های مکتوب از سوی پلیس نسبت به نصب سرعت گیر و علائم هشدار دهنده در شیب بیش از ۱۰ درصد بلوار حسینی کوتاهی کرده و محل را ایمن‌سازی نکرده و برای ترمیم کمربندی و راه‌اندازی آن اقدامی انجام نداده بود بر اساس تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، به میزان ۲۵ درصد در وقوع این تصادف مقصر شناخته شده است.»
رئیس پلیس ترافیک شهری ناجا عقیده دارد، این تانکر پس از طی این مسیر و شیب بلوار حسینی علاوه بر ترمزها، لاستیکش نیز در حد اشتعال داغ شده و آثار آن در مسیر مشخص بود. همین امر نیز سبب تصادف شده بود.
در حالیکه رئیس پلیس ترافیک شهری ناجا شیب این خیابان را بیش از ۱۰ درصد اعلام کرده، شهرداری سنندج امروز اعلام کرده که شیب این خیابان در نقطه حادثه خیز ۷.۶ درصد است.
نوشدارو بعد از مرگ سهراب‌ها
نوشداروی بعداز مرگ سهراب هم پس از حادثه دلخراش این خیابان رسید و ملزومات ترافیکی شامل خطکشی، نصب سرعتکاه و تابلو‌های هشداردهنده و چراف چشمک زن نصب شد.
شهردار سنندج گفته اگر این شیب تند حادثه ساز است، باید پلیس راهور از تردد تانکر‌های سوخت ممانعت کند.
حشمت الله صیدی اظهار داشته که تنها راهکار جلوگیری از بروز حوادثی همانند حادثه هفته قبل در این مسیر، تکمیل کنارگذر شرقی سنندج، از سوی وزارت راه و شهرسازی ئ. یا ممانعت از تردد کامیون‌هایی است که سیستم ترمز آن مشکل دارد...
وداع در مسجد جامع
مراسم ترحیم جانباختگان در مسجد جامع سنندج برگزار شد و اشک و حسرت بازماندگان با سرسلامتی دادن به آنان کمی التیام یافت.
استاندار کردستان گفت: بنا به دستور رییس جمهور، دلجویی از خانوادگان این حادثه انجام و در کمترین زمان ممکن، بیمه این افراد پرداخت خواهد شد.
هنوز هم اهالی خیابان دکتر حسینی شاهد تردد بمب‌های متحرک آتش زا در نزدیکی خانه‌های خود هستند؛ ساعت یک ربع به ۱۲ است.   گزارش از: کلثوم مومنی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: اتوبوس تانکر سنندج صداوسیما آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۶۱۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد مرگبار جرثقیل نیسان با عابر پیاده

به گزارش خبرآنلاین، رییس اداره تصادفات پلیس پایتخت از فوت عابر پیاده بر اثر بی توجهی راننده جرثقیل نیسان در بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی خبر داد.

سرهنگ رابعه جوانبخت رئیس اداره تصادفات پلیس پایتخت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص فوت عابر بر اثر بی توجهی راننده نیسان اظهار داشت: در ساعت ۰۲:۳۰ شب گذشته در مسیر بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی به شرق قبل از پل فرهنگ یک دستگاه جرثقیل نیسان که در این مسیر در حال تردد بوده به علت عدم توجه به جلو به شدت با یک نفر عابر پیاده برخورد می‌کند.

رئیس اداره تصادفات پلیس پایتخت با بیان اینکه سرعت زیاد نیز در این حادثه مزید بر علت عدم توانایی راننده در کنترل خودرو بوده گفت: سرعت زیاد این جرثقیل نیسان باعث شد راننده دیگر نتواند وسیله خود را کنترل کند و در مواجه با عابر دیگر کاری از دستش برنیامده و چون زمانی برای ترمز کردن و ایست کامل نداشته با عابر پیاده به شدت برخورد می‌کند.

وی افزود: متأسفانه در اثر شدت ضربه عابر پیاده در محل حادثه فوت می‌کند.

سرهنگ جوانبخت گفت: بلافاصله پس از دریافت این خبر تیم کارشناسی پلیس راهور پایتخت، در محل حادثه حاضر شدند و با ایمن سازی محدوده تصادف برای جلوگیری از تکرار حوادث ناگوار به بررسی علل و عوامل این تصادف پرداختند.

وی بیان داشت: به همین علت، در این محدوده شاهد بار ترافیکی به علت توقف خودروها برای دیدن حادثه تصادف بودیم که با تلاش همکاران و خارج کردن این وسیله از موقعیت تصادف بار ترافیکی کاهش یافت و به وضعیت قبل بازگشت.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور فاتب توصیه کرد: تمام حواس راننده حین رانندگی می‌بایست معطوف به رانندگی کردن باشد و طبق قوانین خوردن و آشامیدن، سیگار کشیدن صحبت با تلفن همراه ممنوع می‌باشد و رانندگان گرامی کاملاً باید به جلو توجه کافی داشته باشند تا بتوانند رانندگی ایمن و بدون حادثه‌ای داشته باشند.

در انتها سرهنگ جوانبخت اظهار داشت: امیدواریم با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط کلیه کاربران ترافیک شاهد وقوع چنین حوادث تلخی در سطح معابر شهر تهران نباشیم.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898552

دیگر خبرها

  • تغییر بخشی از مسیر‌های اتوبوس شهری پایانه دولت‌آباد
  • ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد + فیلم
  • دستگیری ضارب دانش‌آموزان آملی
  • اولین اتوبوس‌ خودران شیفت شب جهان در سئول (فیلم)
  • برخورد مرگبار جرثقیل نیسان با عابر پیاده
  • راننده نیسان عابر پیاده‌ای را کشت
  • حادثه رانندگی در محور روستایی آلبلاغ بوکان
  • واژگونی همزمان ۳ خودروی پژو در محور یاسوج به اصفهان/ مرگ ۳ راننده
  • تاکسی نصف و نیمه در خیابان ؛ بی‌رنگ در میاد! | ببینید
  • عدم توجه به جلوی راننده ۲۰۶ حادثه ساز شد