Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل امور موزه‌های کشور گفت: طبق آخرین آمار 650 هزار نفر تا کنون از نمایشگاه لوور بازدید کردند، این میزان بازدید نقطه عطفی در برگزاری موزه‌هاست.

محمدرضا کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبرگزاری آنا، اظهار کرد: نمایشگاه لوور دستاوردهای بسیار زیادی برای ما داشته، چرا که بر‌پایی‌اش در ایران نشان می‌دهد، زمانی که یک موزه مهم در دنیا این آمادگی را پیدا کرده و موافقت می‌کند که بخشی از بهترین آثار موزه‌ای خود را به کشورها امانت دهد، موزه میزبان را تایید کرده است؛ بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت که موزه لوور استانداردهای موزه‌ای ما را پذیرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: استانداردها شامل تمام ضوابطی هستند که باید در موزه‌ها وجود داشته باشد تا یک موزه مهم، اشیای خود را در آنجا به امانت بگذارد.

مدیرکل امور موزه‌های کشور اظهار کرد: در این میان نور، رعایت رطوبت، امنیت و ضوابط و قوانین حاکم بر آن کشور از موضوعاتی به حساب می‌آیند که تا فراهم نشود کشوری اشیای تاریخی‌اش را در آن به امانت نمی‌گذارد، بنابراین موزه‌های مهم باید کیفیت و استانداردهای دیگر موزه‌ها برایشان محرز شود تا چنین نمایشگاه‌هایی را برگزار کنند.

از نظر روابط موزه‌ای به جایگاهی رسیده‌ایم که با موزه‌های دنیا قرارداد منعقد کنیم

وی در سخنانش تاکید کرد: موزه لوور نمونه مشخص و روشنی از توان ما در امور موزه‌داری و بالا بودن استانداردها بر اساس استانداردهای بین‌المللی است. اهمیت کشور و موزه ملی ایران برای اهتمام این کار بسیار حائز اهمیت است، چراکه نشانگر این است که از نظر روابط موزه‌ای به جایگاهی رسیده‌ایم که می‌توانیم چنین قراردادهایی را با موزه‌های دنیا منعقد کنیم.

کارگر تصریح کرد: برخلاف آنچه که گفته می‌شود مردم کشور ما برای برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای چندان علاقه‌ای ندارند و استقبال نمی‌کنند، اما نمایشگاه لوور این باور غلط را از بین برد. به گونه‌ای که ازدحام جمعیت برای دیدن آثار به نمایش درآمده نشان از علاقه مردم و رشد فرهنگی مردم ما دارد که بیانگر این است که در صورت وجود نمایشگاه خوبی مثل لوور مردم این آمادگی را دارند که از آن استقبال کنند و حتی اگر لازم باشد برای آن بلیت خریداری کنند.

وی افزود: مردم در حد کشورهای توسعه یافته در امور موزه‌ای و فرهنگی علاقه خود را نشان داده‌اند. این امر پشتوانه خوبی است که اگر کار موزه‌ای انجام شود با استقبال مردم نیز روبه‌رو خواهد بود.

مدیرکل امور موزه‌های کشور دیگر دستاورد این نمایشگاه را همکاری نهادهای مختلف معرفی کرد و افزود: همکاری دولت، بحث حفاظت و ... نشان می‌دهد که از همکاری خوبی می‌توانیم برخوردار باشیم و اینها حمایت‌هایی است تا چنین فعالیت‌های بزرگ بین‌‌المللی افزایش پیدا کند. همچنین در این نمایشگاه عکس‌های ارزشمندی از زنده‌یاد عباس کیارستمی با عنوان «به من نگاه کن» در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته که توانسته توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند.

وی تاکید کرد: تکنولوژی در ساخت ویترین، نور، طراحی نمایشگاه‌ها و اجرای چنین برنامه‌هایی با سلامت کامل بر اساس تعهداتی که بر عهده گرفته‌ایم، انجام شده و ما اشیای به نمایش درآمده را در زمان مقرر یعنی 8 مرداد ماه به کشور مبدأ می‌فرستیم. همکاری‌های موزه‌ای فقط منوط به موزه فرانسه لوور نبوده بلکه ما تعامل‌های گسترده‌ای داشته‌ایم و در حال حاضر با ارمنستان و کره‌جنوبی هم همکاری‌هایی کرده‌ایم که آثاری تاریخی آنها امروز در موزه ملی ایران به معرض دید درآمد، بنابراین تعامل‌ها دو سویه است.

مدیرکل امور موزه‌های کشور در خصوص پربازدیدترن آثار در نمایشگاه موزه لوور می‌توان به مجسمه فرشته نگهبان آرامگاه قلب فرانسیس دوم اثر فرمین روسل، پیکرتراش مشهور فرانسوی، مجسمه مینرو مشهور به اورسه در بخش تولد یک موزه، مجسمه نشور از معبد خنوم در الفاننتین مصر از دوره سلطنت آپری، مجمسه ابوالهول با نام فرعون هاکور از سلسله بیست‌و‌نهم، مجسمه هوروس به شکل شاهین، مجسمه گودا از دوره سومر نو، درفش مفرغی لرستان و تبر کتیبه دار چغازنبیل به عنوان دو اثر ایرانی، سنگ مزار مرمری با نام فیلیس از جزیره تاسوس یونان، مجسمه مفرغی موسوم به «دیانای نمی» ایتالیا، پرتره ساسکیا اثر رامبراند، نقش برجسته مرمری ایزد مهر در حال کشتن گاونر از لبنان، مجسمه مریم عذرا و کودک از لورن فرانسه اشاره کرد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم ظرفیت‌های فرهنگی خود را در عرصه دیپلماسی فرهنگی بیشتر به نمایش بگذاریم، درباره پروژه بعدی گفت: هنوز قرارداد منعقد شده‌ای که تاریخ و روز را مشخص کند، وجود ندارد اما موارد مختلفی در حال مذاکره است برای مثال ما با موزه بریتانیا، لوور و همچنین موزه‌های کشور هلند صحبت‌هایی کرده‌ایم که نتیجه آن در آینده به نمایش درخواهد آمد.

لازم به یادآوری است، در نمایشگاه لوور، آثار نمایشگاه شامل بیش از ۵۰ پیکره، نقش برجسته، ظرف، تابلو نقاشی، چاپ سنگی و غیره است که از کشورهای فرانسه، ایتالیا، اتریش، آلمان، هلند، مصر، ترکیه، سوریه، عراق، ایران و هند در معرض دید قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۶۴۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلنسکی و احتمال مذاکره با روسیه!

رئیس‌جمهور اوکراین برای دومین بار در یک ماه گذشته به مسئله مذاکره با روسیه پرداخت و آن را ممکن دانست.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بار دیگر آغاز مذاکرات صلح روسیه و اوکراین برای پایان جنگ را ممکن دانست.

زلنسکی در گفتگو با یک روزنامه‌نگار فرانسوی با اشاره به نشست صلح اوکراین که قرار است در ماه ژوئن به میزبانی سوییس برگزار شود، گفت: «فکر می‌کنم اگر همه ما (در نشست سوییس) اتفاق‌نظر داشته باشیم، سندی را با دست‌کم سه ماده آماده می‌کنیم تا مورد بررسی قرار گیرد. اگر تمام دنیا متقاعد شود که این مفاد عادلانه هستند، راهی پیدا می‌کنیم تا روسیه آن را بپذیرد.»

رئیس‌جمهور اوکراین در اواخر ماه میلادی گذشته هم در گفت‌وگویی از خواسته پیشین خود برای بازگشتن مرز‌های دو کشور به وضعیت ۱۹۹۱ (پس از فروپاشی شوروی) عقب‌نشینی کرده و گفته بود مذاکرات می‌تواند بدون تحقق این شرط هم برگزار شود. او در آن زمان گفت اگر اوکراین بتواند وضعیت مرز‌های ۲۰۲۲ (پیش از آغاز جنگ) را احیا کند، روسیه حاضر به مذاکره خواهد شد.

زلنسکی در گفت‌وگوی امروز خود با بیان اینکه نمی‌خواهد روسیه «تن‌ها طرح دیپلماتیک کارآمد و توانای موجود برای پایان جنگ را نابود کند» گفت از کشور‌های شرکت‌کننده در نشست صلح سوییس درخواست خواهد کرد تا مسکو را به پذیرش شروط کی‌یف وادار کنند.

در ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد) حدود ۱۲۰ نفر از سران کشور‌های جهان در سوییس گرد هم می‌آیند تا درباره صلح اوکراین گفتگو کنند؛ اما وزیر خارجه سوییس اعلام کرده است که نمایندگان روسیه به این کنفرانس دعوت نخواهند شد.

دیگر خبرها

  • عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر
  • نمایشگاه «در ستایش سعدی» به موزه خوشنویسی ایران می‌آید
  • حذف سفر از سبد خانوار صحت ندارد/ اتفاقاً حال مردم خوب است و بیشتر هم سفر می‌روند
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • کشف هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • زلنسکی و احتمال مذاکره با روسیه!
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران