Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@02:48:28 GMT

علت،پيشگيري و درمان سوختگي پاي نوزاد

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۶۴۹۳۲

علت،پيشگيري و درمان سوختگي پاي نوزاد

خبرگزاري آريا -
سوختگي پاي کودکان علتهاي گوناگوني ميتواند داشته باشد
سوختگي پاي نوزاد يکي از مشکلات رايجي هست که به دلايل مختلف ممکنه براي هر نوزادي به وجود بياد به خصوص که الان در فصل گرم سال هستيم اين مشکل بيشتر هم اتفاق مي افتد.
سوختگي پاي نوزاد چيست؟
شايد به ندرت بتوان نوزادي را در جهان يافت که سوختگي پوشک را تجربه نکرده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسياري از نوزادان تا 2 سالگي به دليل تماس پوست حساس شان با ادرار و مدفوع دچار سوختگي پوست مي شوند. اين سوختگي معمولا با التهاب و قرمزي پوست همراه است و بي قراري و بي تابي نوزاد را به همراه دارد که معمولا مانع از خواب آرام و عميق کودک مي شود و در دراز مدت ممکن است موجب ابتلا کودک به بيماري هاي عفوني پوست شود.
به طور عادي، باکتري موجود در مدفوع، اوره را مي شکند (اوره جزئي از مواد موجود در ادرار مي باشد) و در نتيجه موجب PH قليايي و تحريک پوست مي شود. پس اگر کودک مدفوع کرد، بايد پوشک نوزاد را فورا عوض نمود، براي اينکه پوست نوزاد هميشه بايد خشک بماند تا زخم نشود.
وقتي پاي نوزاد مي سوزد ناحيه گرفتار ممکن است خشک يا مرطوب بوده و گاهي جوش دار بنظر مي رسد . اگر بثورات اوليه درمان نشود مي تواند به چيز بدتري تبديل شود مثلا” يک عفونت قارچي يا يک عفونت باکتريال .
عفونت قارچي در بچه هايي که آنتي بيوتيک مصرف ميکنند شايعتر است ( اين داروها باکتري خوبي را که در حال طبيعي رشد قارچ را کنترل مي کنند از بين مي برند ) و معمولا” بصورت نقطه هاي قرمز رنگي آغاز مي شوند که تکثير شده به شکل يک لکه قرمز رنگ يک پارچه در مي آيند . عفونتهاي باکتريال که ممکن است با طب همراه باشند معمولا باعث لکه هاي زرد رنگ نشت کننده يا لورکهاي پر از چرک مي گردد .
علت سوختگي پاي نوزاد:
سوختگي پاي کودکان علتهاي گوناگوني ميتواند داشته باشد. به طور کلي مواد محلول و باکتريهايي خاصي در ادرار نوزادان و کودکان وجود دارد که به خودي خود مشکلي را ايجاد نميکند اما تماس طولاني مدت آنها با پوست و مرطوب بودن ناحيه براي مدت طولاني موجب خشکي پوست، زخم و قرمزي شديد پوست ميگردد که ممکن است عفوني شده و حالتي شبيه به اگزما را ايجاد کند. اين حالت ممکن است محدود به ناحيه تناسلي نشده و به رانها، باسن و غيره گسترش يابد. ساير عوامل ايجاد کننده راش‌هاي پوستي و سوختگي پاي نوزاد عبارتند از:
- حساسيت به پوشک مورد استفاده
- حساسيت ژنتيکي پوست کودک
- تعويض دير هنگام پوشک
- محکم بستن پوشک نوزاد
- آب و هواي گرم و مرطوب
- برخي بيماريها مانند اسهال ويروسي
- دندان در آوردن
- استفاده از مواد شوينده قوي و ناسازگار با پوست نوزاد
- رژيم غذايي مادر که وارد شير او شده و با کودک سازگار نيست
نحوه پيشگيري از سوختگي پاي نوزاد:
1- پوشک کودک را هر چه زودتر پس از خيس شدن يا آلودگي تعويض کنيد.
2- ناحيه تناسلي کودک را به دقت پس از هر اجابت مزاج تمييز کرده و بگذاريد خشک شود.
3- باسن کودک را با لايه نازکي از يک پماد محافظتي بپوشانيد، ولي از پودر بچه استفاده نکنيد چون ممکن است وارد ريه هاي کودک شود.
4- چون علت پيدايش اين نوع التهاب پوست، تماس کهنه هاي گرم و مرطوب آلوده به ادرار و مدفوع با پوست بدن است، بنابراين کودک را نبايد محکم پيچيد، بلکه کهنه او را بايد آزاد و شل به پاي کودک گذاشت، به طوري که بين کهنه کودک و پوست بدن او هوا جريان داشته باشد.
5- بستن کودک با کهنه نخي بسيار خوب است، در صورتي که کاملا با صابون معمولي شسته، آب کشيده، جوشانده و استريل گردد.
با مشاهده نشانه هاي سوختگي پاي نوزاد از کنار آن ساده عبور نکنيد
راه هاي درماني سوختگي پاي نوزاد:
- اگر در ناحيه باسن و اطراف ناحيه دستگاه تناسلي کودک زخم هايي ايجاد شده است و ترشح دارد، محل آن را با آب نمک براي مدت 2 الي 3 روز کمپرس مرطوب و خنک کنيد و محل را در معرض هوا قرار دهيد تا کاملا خشک شود.
- اگر دستورات فوق موثر واقع نشد، پزشک معمولا کرم هيدروکورتيزون جلدي تجويز مي کند که بايد براي مدت يکي دو هفته به محل قرمزي پوست ماليده شود.
- مادر مي تواند از پماد اکسيد دوزنک به دفعات به پاي کودک بمالد، ولي اين دارم را نبايد موقعي که قرمزي و آماس وجود دارد به کار برد.
- موقعي که قرمزي و آماس پوست بهبود يافت، براي پيشگيري از عود مجدد بايد تمام دستورات بهداشتي فوق رعايت شود.
- استفاده از مرهم هاي خانگي که در ادامه طرز تهيه يک نوع از اين مرهم ها را به شما آموزش ميدهيم:
مواد لازم براي ساخت مرهم خانگي براي سوختگي پاي نوزاد:
گل هميشه بهار: يک قاشق غذاخوري
اسطوخودوس: يک قاشق غذاخوري
گل بابونه: يک قاشق غذاخوري
گل راعي: يک قاشق غذاخوري
برگ کامفري(هماور): يک قاشق غذاخوري
روغن زيتون: يک پيمانه
موم عسل صنعتي: يک چهارم پيمانه
مراحل ساخت مرهم خانگي:
داخل يک قابلمه آب بريزيد و ان را روي حرارت قرار دهيد تا جوش بيايد بعد حرارت را خيلي کم کنيد. روغن زيتون را داخل يک کاسه ي شيشه اي نشکن بريزيد و همه ي گياه ها را به آن اضافه کنيد. کاسه را روي قابلمه قرار دهيد تا در اثر بخار آب، روغن گرم شود. کاسه بايد جوري باشه که روي قابلمه قرار بگيرد و با آب داخل ان در تماس نباشد. مخلوط روغن و گياهان بايد به مدت حداقل 3 ساعت روي بخار آب باشد. حرارت بايد خيلي کم باشد، قرار نيست که روغن بيش از حد داغ شود فقط بايد گرم باشد.
بعد از گذشت 3 ساعت مخلوط گياهان را داخل يک تنظيف بريزيد، ان را به خوبي فشار دهيد تا همه ي روغن ها از آن خارج شود. تفاله ي گياهان را دور بريزيد.
مجددا روغن رو روي بخار آب قرار بديد تا گرم شود. بعد موم عسل صنعتي را رنده کرده و به اون اضافه کنيد. موم عسل صنعتي کاربردهاي مختلفي داره که يکي از اونها ساخت لوازم آرايشي و کرم هاي دست ساز هست. از عطاري هاي معتبر و بزرگ مي توانيد انها را تهيه تهيه کنيد.
مواد را هم بزنيد تا کاملا با هم ترکيب شوند و موم مذاب شود. استفاده از موم به اين دليل هست که بعد از سرد شدن بشته ميشود و مواد مثل يک پماد ميشوند که به راحتي مي توانيد از ان استفاده کنيد. بعلاوه خود موم عسل ترکيباتي مفيد براي التيام دادن به زخم ها دارد.
بعد از اينکه موم کاملا ذوب شد و مواد يکدست شدن، تا وقتي که هنوز گرم هستن اونها رو در يک شيشه در دار مناسب بريزيد و بدون اينکه هردفعه به آن دست بزنيد و تکونش بديد، اجازه بديد حداقل به مدت 6 ساعت کاملا سرد شود و خودش را بگيرد.
بعد از اينکه مثل يک پماد سفت شد، آمادست و مي تونيد از ان استفاده کنيد. اگه نتونستيد موم عسل صنعتي پيدا کنيد. از همان روغن زيتون که حاوي عصاره گياهان هست براي چرب کردن پاي نوزاد استفاده کنيد.
گياهان استفاده شده در اين مرهم خانگي:
گياهاني که در تهيه اين مرهم مورد استفاده قرار گرفتند، به خاطر خواص درماني اي که داشتند انتخاب شدن. گل هميشه بهار؛ يک گياه عالي براي پوست هاي حساس هست و خيلي سريع التهابات پوستي رو التيام مي بخشد. اسطوخوطوس با عطري که دارد خيلي زود باعث آرامش پوست و سيستم عصبي ميشود. گل راعي و برگ گياه کامفري هر دو از زمان باستان براي بهبود جاي زخم و درمان پوست هاي آسيب ديده استفاده ميشدند. بابونه هم به خاطر خواص ضدالتهابي و ضد باکتري که دارد استفاده شد.
همه ي گياه هاي استفاده شده را ميتوانيد از عطاري هاي بزرگ تهيه کنيد. سعي کنيد از گياهان با کيفيت و مرغوب استفاده کنيد. گياه کامفري يا هماور طبي به اسم "گوش خر” هم شناخته ميشه، اين گياه از خانواده گل گاو زبان هست.
اگه داريد خودتان را براي مادر شدن آماده مي کنيد و فرصت کافي داريد، مي توانيد روغن زيتون و گياهان رو داخل يک شيشه بريزيد، در ان را ببنديد و ان را جايي قرار بديد که آفتاب بگيرد. اجازه بديد 2 هفته به همين صورت بماند و بعد ان را داخل تنظيف بريزيد و باقي مراحل را انجام دهيد.
اين نکات را در مورد سوهتگي پاي نوزاد جدي بگيريد:
- با مشاهده اولين نشانه هاي سوختگي پاي کودک براي درمان آن اقدام کنيد و از کنار آن ساده عبور نکنيد.
- اگر بعد از 2 تا 3 روز شاهد پيشرفت سوختگي و افزايش التهاب پوسته ناحيه پوشک نوزاد بوديد حتما به متخصص کودکان مراجعه کنيد.
- هر روز به پوست ناحيه پوشک بچه کرم يا روغن بچه بزنيد تا احتمال ابتلا به سوختگي و حساسيت را در اين ناحيه به حداقل برسانيد.
گردآوري: بخش کودکان بيتوته
2nafare.com
ماهنامه شهرزاد
ninisite.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۶۴۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به سایت اس ۳۰۰ اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت

در نخستین ساعات بامداد روز جمعه ۳۱ فروردین ماه، شهر اصفهان و محدوده پایگاه شکاری شهید بابایی شاهد فعال شدن پدافند هوایی بود، اتفاقی که به سرعت انتشار تصاویر آن در فضای مجازی با توجه به تنش‌های جاری در منطقه و پاسخ موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق موجب به راه افتادن موجی از حدس و گمان‌ها مبنی بر حمله رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک ایران و به طور مشخص در اصفهان شد.

در همان ساعات ابتدایی برخی منابع فعال شدن پدافند هوایی را به دلیل مقابله با چند «ریزپرنده» عنوان کردند که به دنبال آسیب رساندن به اجزای سامانه پدافندی S300 مستقر در منطقه اصفهان بوده‌اند که ریزپرنده‌ها توسط پدافند هوایی منهدم شده است. ظهر همان روز ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان در حالی که در کنار یک دستگاه رادار پدافندی با خبرنگار صداوسیما مصاحبه می‌کرد، دلیل فعال شدن پدافند هوایی در اصفهان را برای مقابله با «اشیاء مشکوک» عنوان کرد.

در چنین شرایطی برابر حوادث مشابه در گذشته و در سکوت منابع رسمی، این تصاویر ماهواره‌ای هستند که می‌توانند برآورد درستی از اتفاق رخ داده را در اختیار ناظران قرار دهند و بر همین اساس، نخستین تصویر ماهواره‌ای که تصویری از نوع SAR بود حوالی غروب روز جمعه ۳۱ فروردین منتشر شد.


  تصویر SAR منتشر شده توسط شرکت Umbra Space که در ساعت ۱۰ صبح همان روز (۳۱ فروردین) گرفته شده است

واژه SAR مخفف Synthetic Aperture Radar به معنای رادار دهانه مصنوعی است که بر خلاف تصاویر ماهواره‌ای معمول که با استفاده از لنزهای اپتیکی تصویر برداری می‌کنند، با استفاده از فناوری رادار یعنی فناوری ارسال و دریافت امواج کار تصویربرداری را انجام می‌دهد با اینحال تصویری که با ماهواره‌های SAR گرفته می‌شود رنگی نیست اما از دقت قابل توجهی برخوردار است.

تصویر SAR تهیه شده از پایگاه هوایی اصفهان که توسط شرکت Umbra Space گرفته شده و توسط CNN منتشر شده بود، با وجود آنکه جابجایی در برخی اجزاء سامانه S300 مستقر در اصفهان را نشان می‌داد، با اینحال خسارت و آسیب رسیدن به این سایت را تایید نمی‌کرد، موضوعی که مورد اذعان CNN نیز قرار گرفت و این رسانه آمریکایی اعلام کرد که خسارت گسترده‌ای در این تصاویر دیده نمی‌شود.


  اذعان CNN به اینکه خسارت و حادثه گسترده‌ای در تصاویر ماهواره‌ای دیده نمی‌شود

پس از انتشار این تصاویر که جزئیات زیادی را در اختیار ناظران قرار نمی‌داد، تصویر بعدی توسط شرکت Planet Lab منتشر شد که در این تصویر نیز با وجود آنکه کیفیت و دقت آن چندان چشمگیر نبود، اما وجود یک لکه تیره در محل استقرار سامانه S300 در اصفهان که به طور مشخص مربوط به نقطه استقرار رادار کنترل آتش 30N6E2 ملقب به Tombstone این سامانه است، شک و گمان‌ها نسبت به وقوع یک رخداد مشابه سوختگی و یا آتش گرفتن در این موقعیت را تشدید می‌کرد.


  آنچه در این تصویر تحت عنوان آثار سوختگی عنوان می‌شود در حقیقت سایه رادار و خودروی حامل آن است

انتشار تصاویر با دقت و کیفیت بیشتر ظرف روزهای گذشته، امکان ارزیابی بیشتری از محل مورد نظر را فراهم کرده. گرچه برخی از رسانه‌های ضدایرانی مدعی آثار سوختگی و انفجار در رادار مورد اشاره هستند، اما ارزیابی این تصاویر به صورت دقیق نشان می‌دهد آنچه که از آن تحت عنوان آثار انفجار و سوختگی یاد می‌شود، در حقیقت سایه سامانه راداری 30N6E2 است که روی زمین افتاده و از آن تحت عنوان اثر انفجار یاد می‌شود.

نهایتا شب گذشته تصویر ماهواره‌ای دیگری هم که توسط شرکت Planet Lab تهیه شده و توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر شده است، حاکی از آن است که صدمه‌ و یا رد انفجار و تخریبی در سایت S300 پایگاه اصفهان و رادارهای آن دیده نمی‌شود.


  تصویری که توسط آسوشیتدپرس شب گذشته منتشر شده است

انتشار تصاویر ماهواره‌ای از سایت S300 اصفهان و عدم وجود آثار تخریب در حالی است که طی روزهای گذشته موضوع مقابله با اشیاء مشکوک در این محدوده و همزمان کشف چند بوستر موشک بالستیک هواپرتاب در خاک عراق، دستمایه عملیات رسانه‌ای گسترده‌ای مبنی بر حمله مستقیم رژیم صهیونیستی به خاک ایران شد. رسانه‌های غربی و صهیونیستی با استناد به بوسترهای موشک‌های بالستیک هواپرتاب کشف شده در عراق و فعالیت پدافند هوایی در اصفهان، اینگونه نتیجه‌گیری کرده‌اند که رژیم صهیونیستی با استفاده از موشک بالستیک هواپرتاب حمله‌ای را به سایت S300 در اصفهان انجام داده است.

این موضوع در حالی است که موشک‌های بالستیک به دلیل استفاده از سرجنگی‌هایی با وزن قابل توجه و همچنین انرژی جنبشی زیاد در هنگام اصابت، حجم تخریب، سوختگی و خرابی قابل توجهی را بر جای می‌گذارند. موضوعی که دستکم اگر رخ داده بود، می‌بایست در تصاویر ماهواره‌ای به خوبی قابل کشف و دیدن باشد در حالی که هیچ آثاری از چنین اصابتی در تصاویر ماهواره‌ای سایت S300 اصفهان دیده نمی‌شود.

دیگر خبرها

  • لحظه دلهره‌آور و حساس نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر (فیلم)
  • بهترین زمان برای تولد نوزاد (فیلم)
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی
  • چگونه داروی تلخ به کودک بدهیم؟ از گول زدن حس چشایی تا مذاکره با کودک!
  • حمله به سایت اس ۳۰۰ اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد دچار شکاف لب می‌شود
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی