Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@03:44:01 GMT

درمان يبوست کودکان

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۶۴۹۳۵

درمان يبوست کودکان

خبرگزاري آريا -

يبوست، مشکلي آزاردهنده است که کودکان و حتي شيرخواران را هم درگير مي‌کند. در حقيقت مي‌‌توان گفت يبوست يکي از شايع‌ترين علل مراجعه به مطب‌هاي فوق تخصص گوارش کودکان است.
به زبان ساده، يبوست به دفع مدفوع سفت و دردناک مي‌گويند که با ناراحتي همراه است. البته در بسياري مواقع به اشتباه الگوي طبيعي دفع را به حساب يبوست مي‌گذارند يا بر خلاف آن، کودک يبوست دارد، ولي به موقع تشخيص داده نمي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در نوزادان، ممکن است پس از هر بار تغذيه با شير مادر دفع وجود داشته باشد، يا حتي دفع به فواصل هفت روز يک بار انجام شود، ولي نرم و بدون هر گونه درد و ناراحتي. بنابراين، حتي اين الگوي دفع هم يبوست تلقي نمي‌شود.
برخي از والدين تصور مي‌کنند که کودکشان بايد هر روز اجابت مزاج داشته باشد، در صورتي که اين تفکر چندان صحيح نيست و تعداد دفعات دفع به اندازه سهولت تخليه آن اهميت ندارد.
تبديل شير مادر به شيرهاي خشک به هر دليل، مي‌تواند عادات روده‌اي نوزادان را به ويژه در دو سه هفته ابتداي تولد، تغيير دهد.
در برخي از اين موارد البته به تشخيص پزشک، افزودن آب بيشتر به شير خشک مي‌تواند جلوي يبوست را بگيرد. نکته ديگر اين که بايد به عادات اطفال توجه داشته باشيم. براي مثال برخي از نوزادان در زمان اجابت مزاج به خود فشار مي‌آورند، تا حدي که صورتشان سرخ مي‌شود، اما اگر مدفوع سفتي نداشته باشند، آنها را مبتلا به يبوست در نظر نمي‌گيريم. در اين موارد اگر مشکلات ديگري وجود نداشته باشد، نياز به اقدام خاصي نخواهد بود.
اغلب اطفال در دوره‌اي از زمان دچار يبوست مي‌شوند، ولي معمولا اين دوره‌ها کوتاه‌مدت بوده و درمان‌هاي ساده و معمولي کفايت مي‌کنند.
سن شروع تغذيه با غذاهاي کمکي ، سن شايع بروز يبوست است. بعد از شروع غذاي کمکي، بعد از رفتن به مهد کودک، بعد از اين که کودک از شير مادر گرفته مي‌شود و زماني که کودک به مدرسه مي‌رود، همگي زمان‌هايي هستند که يبوست‌هاي عملکردي که هيچ مشکل زمينه‌اي ندارند، به ‌تدريج خود را نشان ‌مي‌دهد.
بيشتر از 90 درصد يبوست‌هايي که پس از ماه‌هاي اول زندگي ديده مي‌شوند، معمولا ناشي از مشکلي زمينه‌اي نيستند؛ اما بر خلاف آن، يبوست ‌در دوران نوزادي يا ماه‌هاي اول تولد، حتما به بررسي تشخيصي نياز دارد.
علل يبوست
علل بروز يبوست در کودکان شامل تغيير در عادات غذايي، همچنين عدم مصرف مقادير کافي مايعات خصوصا آب در طول فعاليت‌هاي بدني يا در مناطقي که هوا گرم است، بي‌توجهي به نياز بدن به اجابت مزاج، تنبلي تدريجي روده‌ها، تغيير محل زندگي يا مسافرت، ترس از محيط سرويس بهداشتي به هر دليل مثلا وجود سوسک، به هم خوردن نظم طبيعي و روزمره زندگي، شروع تحصيل و يا مصرف بسياري از داروها هستند.
علائم يبوست
يبوست ممکن است موجب بروز دردهاي شکمي، بي‌اشتهايي و بي‌قراري کودک شود. در شرايطي هم ممکن است کودک به دليل دردناک بودن دفع، جلوي آن را بگيرد؛ مثلا، ممکن است شيرخوار پايش را سيخ کرده و به خودش فشار بياورد، يا در سنين بالاتر، نوک پا راه برود و به خودش فشار ‌بياورد تا جلوي دفع را بگيرد.
اگر والدين متوجه چنين شرايطي نشوند، آب مدفوع جذب شده و يبوست تشديد مي‌شود؛ در نتيجه، دفع بعدي دردناک‌تر خواهد بود. بنابراين نکته مهم اين است که اين چرخه معيوب را متوقف کنيم.
وجود رگه خون در مدفوع که حتي گاهي به صورت حجم خون قابل ملاحظه‌اي روي مدفوع مي‌چکد، نيز ديگر مشکلي است که مي‌تواند موجب نگراني والدين شود. يبوست همچنين مي‌تواند باعث بي‌اختياري مدفوع و کثيف شدن لباس زير کودک شود. در حقيقت، مدفوع تازه از کنار توده مدفوعي که به علت يبوست در روده تشکيل شده، نشت کرده و منجر به چنين حالتي مي‌شود. متأسفانه، در چنين شرايطي والدين تصور مي‌کنند اين مشکل به دليل تنبلي و بازيگوشي کودک است، در حالي‌که او اصلا نسبت به اين موضوع آگاه نيست.
در صورت بروز چنين مشکلي، نبايد کودک را به هيچ وجه دعوا کرد و او را مورد تنبيه قرار داد.
درمان يبوست
در مراحل اوليه بهتر است ميزان مايعات مصرفي و فيبر رژيم غذايي افزايش يابد. همچنين، در صورتي که تغذيه تکميلي کودک شروع شده، مي‌توانيم از آلو، کدو سبز و کدو حلوايي نيز در غذاهاي او استفاده کنيم. اما در مراحل بعدي ممکن است نياز باشد از داروهايي خاص استفاده شود؛ البته اين داروها معمولا بي‌ضرر هستند، اما بايد حتما تحت نظر پزشک مصرف شوند. در موارد خيلي شديد نيز نياز است، درمان سنگيني انجام شده و تخليه روده صورت گيرد.
مهم‌ترين اصل، آموزش و آگاهي والدين است. آنها بايد بدانند يبوست مشکل نگران‌کننده‌اي نيست، ولي به زمان کافي براي درمان نياز دارد.
يکي از شايع‌ترين علل شکست درمان، قطع ناگهاني دارو است؛ به اين معني که والدين پس از بهبود يبوست، دارو را قطع کرده و ديگر مراجعه نمي‌کنند؛ البته هنگامي که دارو را کم مي‌کنيم، انتخاب رژيم غذايي مناسب اهميت ويژه‌اي مي‌يابد. همچنين معمولا توصيه مي‌کنيم که کودکان، 10 دقيقه بعد از وعده‌هاي غذايي چه دفع داشته باشند و چه نداشته باشند، 5 دقيقه روي لگن يا توالت بنشينند تا کم‌کم الگوي دفع مجدد برقرار ‌شود.
چنانچه يبوست درمان نشود، مزمن شده و با پيشرفت آن، دوره درمان هم مشکل و طولاني خواهد شد. مشخص‌ترين علامت يبوست مزمن، دفع مشکل و دردناک مدفوع است. معمولا با عبور مدفوع، اين درد برطرف مي‌شود، تا بار ديگر که مجددا نياز به دفع باشد، اين روند تکرار خواهد شد. شدت اين دردها مي‌تواند به حدي باشد که کودک را از انجام اجابت مزاج تا مدت‌ها منصرف کند. در اين گونه موارد بهترين کار مراجعه به پزشک و انجام توصيه‌هاي متخصص است.
به بچه‌ها شير بدهيد، اما در حد تعادل
مصرف بي‌رويه شير مي‌تواند سبب بروز يبوست شود. کودکاني که پس از 2 سالگي مقادير زيادي شير در روز مصرف مي‌کنند، مستعد ابتلا به يبوست هستند. بنابراين، بعد از 2 سالگي توصيه مي‌شود بيش از 450 ميلي‌ليتر شير در روز مصرف نشود. مصرف زياد شير همچنين، مي‌تواند کم‌خوني فقرآهن نيز ايجاد کند. با وجود اين حذف کامل شير از رژيم غذايي کودکان مبتلا به يبوست نيز صحيح نيست، بلکه بايد در حد تعادل استفاده شود. در اين ميان، يکي از مهم‌ترين زمان‌هاي شروع يبوست، زمان قطع شير مادر و شروع مصرف شير خشک يا شير پاستوريزه است
منبع:chamranhospital.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۶۴۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ اسلامی گفت: تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی از تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در ۱۲ باب کتابخانه مساجد استان زنجان خبر داد و افزود: این طرح در راستای افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

به گفته اسلامی، باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با هدف کمک به افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، تقویت کتاب فروشی‌ها از مسیر نوسازی و بهسازی رابطه کودکان و نوجوانان با کتاب فروشی‌ها شهر و روستا، برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان کتابخوان، کمک به گسترش، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، حمایت و توانمندسازی مربیان باشگاه‌ها با ارائه آموزش‌های مهارتی و ایجاد رقابتی سازنده و تشویق کتابخوانان و باشگاه‌های برتر تشکیل می‌شود.

مدیر ستاد کانون‌های مساجد استان زنجان ادامه داد: کارگاه‌های آموزشی با هدف آموزش شیوه‌های مربیگری و راه‌اندازی باشگاه‌ها برای افراد علاقمند و واجد صلاحیت در این طرح پیش بینی شده است.

وی گفت: مربیان باشگاه‌های کتابخوانی در این کارگاه‌ها علاوه‌بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیار‌های انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفتگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

اسلامی افزود: شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

آخرین مهلت ثبت نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ است و فرایند ثبت باشگاه و رقابت در دوره ششم جام از نیمه اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.

دیگر خبرها

  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • یونیسف:اجساد متلاشی شده کودکان غزه دلیلی بر توحش اسرائیل است
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • این درد را در سنین رشد کودکان را جدی بگیرید
  • آینده‌ای درخشان از آن فرزندان شماست!
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید
  • دلیل پرخاشگری در کودکان چیست؟
  •  چطور فرزند بزرگتر خود را برای ورود نوزاد تازه متولد شده به خانه آماده کنیم؟
  • درآمد ۶۰ میلیون تومانی کودکان کار!