Web Analytics Made Easy - Statcounter

آموزشگاه عالی بهداری اصفهان در آذرماه سال ۱۳۲۵ با حضور جمعی از مسئولان وقت، در خانه کوچکی واقع در خیابان احمدآباد اصفهان افتتاح شد که با گسترش این مرکز دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان تشکیل شد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معصومه شمسینی؛* داوطلبان کنکوری که اکنون در فکر انتخاب شهر و رشته برای تحصیل در مقطعی جدیدتر از زندگی خود هستند، نباید و نمی‌توانند خود را از تحصیل در شهر‌های دیگر محروم کنند؛ اما حتما برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی زندگی در شهری جدید، باید دقت بیشتری در انتخاب داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
دانش آموزان دیروز و دانشجویان فردا برای کاهش این آسیب‌ها، نیازمند شناختی ولو اجمالی از دانشگاه‌های شهر‌های مختلف کشورمان هستند. خبرگزاری دانشجو در سلسله گزارش‌های کدام شهر، کدام دانشگاه بدنبال معرفی دانشگاه‌های مهم و برجسته کشورمان است.   تاریخچه و قدمت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
این دانشگاه در ابتدا آموزشگاه عالی بهداری اصفهان بوده است که در آذرماه سال ۱۳۲۵ با حضور جمعی از مسئولان وقت، در خانه کوچکی واقع در خیابان احمدآباد اصفهان افتتاح شد. در آن زمان دانشجویان بعد از چهار سال تحصیل موفق به اخذ درجه بهدار می‌شدند. منزل مزبور متعلق به یکی از نیکوکاران اصفهان بود و قرار بود این محل برای همیشه در اختیار آموزشگاه باشد و در مجاورت آن نیز به منظور آموزش بالینی، بیمارستانی احداث شود که به دلایلی این امر محقق نشد.
   
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، روند افزایش تعداد دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی در مقاطع گوناگون روبه فزونی گذاشت و بالا رفتن انتظارات و نیاز‌های جامعه به خدمات سلامت، ضرورت پاسخگویی را جدی‌تر نمود. گستردگی خدمات ارائه شده در حیطه سلامت، لزوم فراهم آوردن زمینه برای آموزش‌های بالینی و نیاز به توجه ویژه به مقوله بهداشت و درمان، ایده استقلال دانشگاه‌های علوم پزشکی را مطرح کرد و سرانجام در سال ۱۳۶۴ با تصویب قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، با انتزاع دانشگاه اصفهان این مجموعه تحت عنوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان به حیات خویش ادامه داد.   رسالت و چشم انداز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
رسالت دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی اصفهان ارتقای سطح کیفیت، آموزش، خدمات بهداشتی و درمانی و فرهنگ سلامت جامعه با گسترش خدمات درمانی و بهداشتی، افزایش تولیدات علمی پزشکی و بهره گیری از تکنولوژی جدید و تربیت نیروی متخصص در راستای نیاز و تأمین امکانات ساختاری بخش سلامت کاهش بار آسیب  بیماری‌ها و حوادث به مردم استان در آینده در راستای چشم انداز ۲۰  ساله با تکیه بر ارزش‌های متعالی اسلامی است.

 
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان قصد دارد با فراهم آوردن محیط رشد و بالندگی برای استعداد‌های خلاق جوانان کشور، شکوفایی تولید علم، پژوهش و فناوری، تحقق جایگاه ارشمند و متعالی انسان توسعه یافته و پرچمدار نظریه علمی بر اساس مبانی و ارزش‌های فرهنگی دینی به دانشگاه شاخص، پیشرو و نوآور در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی مسئول و پاسخگو در حیطه خدمات بهداشتی در مانی تبدیل شود.  
معرفی دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دارای ۱۰ دانشکده شامل دانشکده پزشکی، پیرا پزشکی، داروسازی و علوم دارویی، داندانپزشکی، پرستاری و مامایی، بهداتش، تغذیه، توانبخشی، مدیریت اطلاع رسانی، فناوری‌های نوین پزشکی مشتمل بر بال مرکزی است.  

این دانشگاه دارای ۱۶۹ رشته و ۱۴ مقطع تحصیلی در دوره روزانه است. علاوه بر معاونت‌های آموزشی، اجتماعی فرهنگی و دانشجویی، معاونت‌های بهداشتی،  پژوهشی و فناوری،  توسعه مدیریت و منابع، درمان  و غذا و دارو به ارایه خدمات در حوزه‌های تخصصی در رشته‌های علوم پزشکی می‌پردازند.
حضور رتبه‌های برتر کنکور در  دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
به گفته مسئولان این دانشگاه ۳ دانشجوی که رتبه ۱۰ تا ۲۰ کنکور سراسری سال ۹۶ را کسب کرده اند، این دانشگاه را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب کرده اند.  
علاوه بر این دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه نیز جز رتبه‌های برتر بوده اند که با امتیاز بالا برای ادامه تحصیل این دانشگاه را برای ادامه تحصیل برگزیده اند.

معرفی ساختمان‌های خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سرانه خوابگاهی این دانشگاه ۸/۱ متر مربع است، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دارای ۱۲ باب خوابگاه است و به طور متوسط سالیانه ۳۰۰۰ دانشجو را در خود اسکان می‌دهد.     محل اسکان دانشجویان دختر در ۵ باب خوابگاه میلاد، فاز ۲ شهدی میرباقری، سیدالشهدا و محل اسکان دانشجویان پسر در ۵ باب خوابگاه کوثر جی دانش شهید خرازی و شهید رانی پور است.  

سرانه ورزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سرانه ورزشی این دانشگاه ۷/۴ مترمربع است، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دارای رشته‌های ورزشی برای خواهران از جمله، فوتسال، والیبال، بسکتبال، دو و میدانی، شطرنج، بدمینتون، تنیس روی میز، تیراندازی، شنا آمادگی جسمانی است. رشته‌های ورزشی پسران نیز شامل رشته فوتبال، بسکتبال، دو و میدانی، شرنج، تکواندو، بدمینتون، تنیس، تیراندازی، کاراته، دوچرخه سواری است.  
مکان‌های ورزش این دانشگاه شامل یک مجموعه روبز ورزشی فرزانگان، سالن ورزشی شهید موحدی، استخر و سونای سرپوشیده، زمین چمن و پیست اسکی دانشجویان را دارد.  

معرفی انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی
این دانشگاه دارای  کانون  دانشجویی با نام کانون جهادی علمی، کانون سفیر نور، کانون نشریات و کانون قرآن و عترت است. علاوه براین کانون‌های  فعال دیگری در امور خیریه، گردشگری، هلال احمر، تئاتر، هنر‌های تجسمی، ادبی، موسیقی، فیلم و عکس،  در این دانشگاه فعال هستند.  
     تشکل‌های دانشجویی نیز شامل بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان، تشکل جامعه اسلامی،  انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم و وحدت در این دانشگاه فعالیت می‌کنند.

مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
این دانشگاه داری بیش از ۳۰ مرکز تحقیقاتی است که برخی از آن‌ها از جمله مرکز تحقیقات امنیت غذایی،  مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی پروفسور ترابی نژاد، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مرکز تحقیقات روان تنی (سایکوسوماتیک)،  مرکز تحقیقات مواد دندانی، مرکز تحقیقات پردازش تصویر و سیگنال پزشکی است.  
برخی مراکز تحقیقاتی این دانشگاه هم شامل مرکز تحقیقات پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر، تحقیقات بیماری‌های ارثی کودکان تحقیقات رشد و نمو کودکان، مرکز تحقیقات محیط زیست پژوهشکده قلب و عروق، مرکز تحقیقات قلب و عروق، مرکز تحقیقات پرفشاری خون و مرکز تحقیقات اقدامات تهاجمی قلب و عروق مشغول به فعالیت هستند.   معرفی مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فعالیت خود را از سال ۷۴ شروع نمود و به تدریج با رویکرد جدید رشد و سلامت نگر در ارائه خدمات مشـاوره بـه دانشـجویان، اسـاتید و کارمنـدان در فعالیت‌های خود ارتقاء داشته است؛ به نحوی که ۷ بار در بین مراکز مشاوره دانشـگاه هـای علـوم پزشـکی کشور حائز رتبه اول شده و آمار مراجعان دانشجو برای مشاوره فردی و گروهی به طور پیوسته در حال افزایش بوده است.   این اداره دارای یک دفتر مرکزی و شعبات متعددی در سطح دانشگاه از جمله دفاتر خوابگاه‌ها،  دانشکده‌ها، دفتر مشاوره خوابگاه، دفتر مشاوره دانشکده داروسازی،  دفتر مشاوره خوابگاه سیدالشهداء، مشاوره دانشکده بهداشت و تغذیه  مشاوره خوابگاه شهید همت است.
معرفی مشاهیر و اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشاهیر بسیاری را در خود داشته است؛ از جمله دکتر عباس ادیب از اساتید و مشاهیر اصفهان است که پس از پایان تحصیلات شش ساله‌ پزشکی یعنی اواخر تابستان ۱۳۳۰ یک آگهی استخدام از دانشکده پزشکی اصفهان مشاهده می‌کند. پس از نام نویسی و گذراندن آزمون کتبی، شفاهی و عملی در تهران به عنوان دستیار داخلی پذیرفته شده و به دانشکده‌ پزشکی اصفهان معرفی می‌شود. دکتر ادیب که دارای مقالات و پژوهش‌های علمی متعدداست در سن ۷۰ سالگی با سمت استادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بازنشسته شده است.       اما دکتر ادیب در کتاب از «مکتب خانه تا دانشگاه» روایت جالبی را از حضور در دانشگاه عنوان می‌کند، در بخشی از این کتاب آمده است: «اینک اسفند ماه سال ۱۳۴۱ است. من همکاری آقای دکتر نفیسی را پذیرفته ام و با حکم  بازرس دارویی دانشکده مشغول به  کار شده ام، بازرس دارویی تنها موظف به خرید و توزیع داروی بیمارستانی است و چگونگی مصرف دارو در بیمارستان بود، اما آقای دکتر نفیسی تقریبا کلیه امور و تدارکاتی دانشکده و بیمارستان‌ها را به عهده من گذاشتند و خود غالبا به امور آموزشی می‌پرداختند.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانشجویان علوم پزشکی تاریخچه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۶۵۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست‌یابی دو نشریه علمی دانشگاه یزد به جایگاه بین‌المللی و رتبه علمی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیر امور پژوهشی دانشگاه یزد گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام گرفته از سوی پایگاه استنادی اسکوپوس، فصلنامه «روش‌های تحلیلی و عددی در مهندسی معدن» با مدیر مسئولی دکتر علیرضا یاراحمدی بافقی و سردبیری دکتر محمد فاتحی مرجی موفق شد بر اساس شاخص‌ها و استاندارد‌های فنی، ساختاری و محتوایی به جایگاه بین‌المللی در این پایگاه معتبر جهانی دست یابد.

حکیمی با اشاره به اینکه سیستم ارزیابی اسکوپوس، یکی از قدرتمندترین سیستم‌های ارزیابی نشریات علمی در سطح جهان است، خاطرنشان کرد: «روش‌های تحلیلی و عددی در مهندسی معدن» نخستین نشریه فارسی‌زبان دانشگاه یزد است که موفق به کسب جایگاه علمی در این پایگاه استنادی شده است.

وی این اقدام را گام موثری در راستای عمل به فرمایش مقام معظم رهبری در مرجعیت زبان فارسی توصیف کرد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه همچنین از تایید اعتبار علمی دو فصلنامه «تداوم و تغییر اجتماعی» با مدیر مسئولی دکتر عباس عسکری ندوشن و سردبیری دکتر سید علیرضا افشانی خبر داد و افزود: این نشریه نیز موفق شد بر اساس شاخص‌های اعلام‌شده از سوی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رتبه «ب» را در میان نشریات علمی کشور کسب کند.

وی با اشاره به اینکه نشریه تداوم و تغییر اجتماعی، فعالیت انتشاراتی را خود را به تازگی آغاز کرده است، اظهار داشت: این نشریه پس از ورود به فرآیند ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم، موفق شده است که از نخستین شماره انتشار آن حائز رتبه علمی شود.

حکیمی ادامه داد: «انتشار منظم و رعایت ضوابط آیین‌نامه ای»، «دارا بودن سامانه استاندارد، زیرساخت‌ها و اطلاعات شناسنامه‌ای نشریه»، «رعایت آیین نگارش»، «ساختار و کیفیت مقالات»، «فرایند پذیرش مقالات و داوری»، «وضعیت نشریه در نمایه‌های استنادی، تخصصی و اجتماعی» و «به کارگیری مقررات و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای رعایت اخلاق نشر و جلوگیری از بروز تخلفات علمی» از جمله شاخص‌های مهم در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی نشریات علمی به شمار می‌رود.

گفتنی است هم اکنون ۱۱ نشریه علمی به زبان فارسی و ۵ نشریه به زبان انگلیسی در حوزه‌های مختلف فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و اجتماعی و هنر و معماری در دانشگاه یزد منتشر می‌شوند که از این تعداد ۲ نشریه حایز رتبه بین‌المللی، ۵ نشریه دارای رتبه «الف»، ۴ نشریه با رتبه «ب» و مابقی با در مرحله مقدماتی انتشار و ارزیابی از سوی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای کسب رتبه علمی هستند.

دیگر خبرها

  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • رتبه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی قابل توجه است
  • واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد
  • رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره دو پسران سروش معرفی شد
  • فعالیت‌های تحقیقاتی و استنادی مبنای ارتقاء رتبه استادان است
  • رتبه پانزدهم علمی جهان نتیجه رشد علمی کشور است
  • دست‌یابی دو نشریه علمی دانشگاه یزد به جایگاه بین‌المللی و رتبه علمی
  • راه‌اندازی دانشکده داروسازی در قزوین پس از سال‌ها مطالبه‌گری
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی با کمیته تحقیقات دانشجویی
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی دانشجویی علوم پزشکی و کمیته تحقیقات دانشجویی