Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ حیات شبانه از جمله موضوعاتی است که سال ها است  در شهرداری و شورای شهر مورد بحث  قرار دارد  .با آغاز فصل تابستان از جمله نیازهای تهران در این شب‌های طولانی اجرای حیات شبانه با رویکردی سالم و خانواده محور در محلات است؛ بگونه‌ای که براساس مصوبات شورای شهر تهران قرار شده  از 15 تیر تا پایان شهریور ماه دستگاه‌های مربوطه برای فعال شدن حیات شبانه تهران اقدامات خود را اجرایی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال با توجه به اینکه کلان شهر تهران پتانسیل پویایی 24 ساعته را دارد در خیلی از مناطق تهران به خصوص مناطق جنوبی شهر حیات شبانه وجود ندارد که در این میان نکته‌ای که حائز اهمیت است  عدم تأمین امنیت در مناطق جنوب شهر تهران است که همین علتی می‌شود برای ایجاد حیات شبانه‌ای بزهکارانه در تهران.

جهت بررسی این موضوع و چرایی عدم حیات شبانه در مناطق جنوب شهر تهران با یک پژوهشگر اجتماعی و یک عضو از شورای شهر تهران به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه آن  را خواهید خواند. 

عیسی قبادی - پژوهشگر شهری و اجتماعی، در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، در خصوص تأمین امنیت برای حیات شبانه سالم در تهران به خصوص در مناطق جنوب شهری، گفت: « شهر تهران با پدیده  "حیات شبانه سالم" به صورت بسیار کمرنگ مواجه است. حاشیه تهران در مقایسه با مناطق مرکزی بیشتر با عدم تأمین امنیت حیات شبانه روبرو است.»

وی با بیان این مطلب که تأمین امنیت حیات شبانه به کالبد شهری مناطق و تأمین سرانه‌های مورد نیاز شهروندان بازمی‌گردد، تصریح کرد: «عموما برخی از مناطق تهران  برای سکونت مناسب نیستند بلکه کارکردهای اقتصادی و خدماتی در این مناطق فعال است. در این اماکن به علت وجود بازار و دادوستدها و همچنین شغل‌های کاذب و در کنار آن ساکنان حاضر، ضریب امنیتی منطقه را چه در شب یا روز کاهش می‌دهند و در حقیقت منطقه را از حالت سکونت خارج می‌کنند. این نیاز حس می‌شود که شهرداری در طرح بازآفرینی شهری که مناطق فرسوده و حاشیه نشین را دوباره بازسازی می‌کند، در این بازسازی مجدد فضا را به سمت ایجاد فضای مفرح و شاد برای شهروندان سوق دهد تا زیست شبانه سالمی برای شهروندان تهرانی ایجاد شود. در حال حاضر در برخی از مناطق تهران این اقدام به سختی انجام می‌شود و علت هم این است که نمی‌توان کارکردهای اصلی یک زیست شبانه را در بعضی مناطق  تهران ایجاد کرد.»

این پژوهشگر شهری و اجتماعی در پاسخ به این سوال که چرا اقدامات حیات شبانه به سختی صورت می‌گیرد، گفت: «اگر شهروندان قصد داشته باشند که از فضایی بهره مند شوند و حداقل استفاده را از یک فضا و محیط داشته باشند باید زیرساخت‌های این امر حاضر باشد  و چون مناطق جنوبی  شهر جزو بافت فرسوده شهری محسوب می‌شوند، ابتدا نیاز به تغییر و تحول در این بافت است. »

*حیات شبانه نمی‌تواند در همه نقاط شهر تهران فعال باشد

در ادامه الهام فخاری - عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، بیان کرد: « زندگی شبانه‌ای که در برخی از مناطق شهر وجود دارد، حیات شبانه خلافکارانه یا بزهکارانه محسوب می‌شود و در واقع امنیت بخش‌هایی از شهر را در برخی از ساعات ممکن است مخدوش و مانع برقراری زندگی سالم شب در شهر شود.»

وی با بیان این مطلب که در هیچ کشوری زندگی شب بیدارانه برای محلات شهری طراحی و پیش بینی نشده، گفت: «شب برای آرامش و خواب  فضای زندگی شهری است اما خدماتی را با ضوابط، اطلاع رسانی و حفاظت امنیتی مشخص می‌توان در برخی از نقاط شهری پیش بینی کرد تا زیست شبانه در ساعاتی که اکثریت جامعه به خواب فرو رفته‌اند هم برای بخش دیگر برقرار باشد. بنابراین زمانی که از زندگی شبانه شهر سخن می‌گوییم منظورمان این نیست که در سراسر شب همه‌ی شهر بیدار باشند؛ بلکه باید بخش‌ها و پهنه‌هایی را برای زیست شبانه و فرهنگی شهر پیش بینی کرد.»

فخاری افزود: «با توجه به اینکه در فصل تابستان و گرما، در ساعات شب هوا خنک‌تر است و در این بخش از شبانه روز می‌توان امکان پویایی  و تحرک بیشتری را برای شهرندان فراهم کرد، می‌توان از زمان و فضای شب شهر برای رویدادها  مفرح استفاده کرد. با در نظر گرفتن امنیت برای شهروندانی که در پهنه‌های شهری ساکن هستند، برگزاری رویدادها باید در نقاطی طراحی شود که برای دیگر شهروندان مزاحمت ایجاد نکند. باید پهنه‌ها را در قالب رویداد، جشنواره و کسب و کارهای فرهنگی و اجتماعی شبانه شهر شناسایی و ساماندهی کرد تا در نهایت به شهروندان خدمات مناسبی ارائه داد. همچنین برخی از فروشگاه‌ها را می‌توان با هماهنگی نهادهای انتظامی و امنیتی برای سرویس دهی در شب هماهنگ کرد.»

خبرنگار: ملیکا هاشمی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اشتغال شهر تهران شهرداری کارشناسی برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۶۵۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین تصادفات تهران در این مناطق رخ می‌دهد

به گزارش خبرآنلاین، رییس پلیس راهور پایتخت از وقوع ۵۹ درصد تصادفات تهران در بزرگراه ها خبر داد.

ایسنا در خبری نوشت: سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور در این نشست مشترک مدیران ارشد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با پلیس راهور پایتخت اظهار کرد: طبق آمار، ۵۹ درصد تصادفات شهر تهران در بزرگراه ها رخ داده که مهمترین عامل آن سرعت غیرمجاز بوده است.

وی تاکید کرد: مناطق ۴ و ۱۲ در صدر آمار تصادفات در پایتخت قرار دارند.

وی افزود: هر چقدر حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کند شاهد کاهش حضور خودروهای شخصی در معابر، روان سازی ترافیک و کاهش آلودگی هوا خواهیم بود.

شهریار افندی‌زاده، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به تردد ۲۵ میلیونی مردم پایتخت با استفاده از وسایل نقلیه شخصی و عمومی گفت: ارتقای هوشمندسازی سیستم حمل ونقل شهر تهران از اهداف این نشست است. ضمن اینکه کارهای مشترکی در بحث پارکینگ های حاشیه ای و مدیریت بار در سیستم شبکه معابر خواهیم داشت.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899480

دیگر خبرها

  • بیشترین تصادفات تهران در این مناطق رخ می‌دهد
  • رویداد ویژه ایمنی و حمل و نقل در پایتخت
  • جشنواره شهر رمضان برای برنامه‌های دیگر پایتخت الگو است
  • معاون شهردار تهران: دوره قبل مدیریت شهری زیست شبانه و نگهداری از حیوانات خانگی را ترویج می‌داد
  • آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز
  • رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت
  • کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد
  • رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت 
  • هوای تهران بارانی و سالم است
  • کیفیت هوای تهران امروز در چه وضعی است؟