Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت، سیگارهای الکترونیکی را دارای ترکیباتی سرطان‌زا و مضر دانسته و می‌گوید: برخلاف ادعای شرکت‌های دخانیات مبنی بر ترک سیگار، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی باعث ایجاد وابستگی به نیکوتین می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، چندی پیش حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار جلوگیری از واردات و تولید محصولات نوپدید شرکت آمریکایی فیلیپ موریس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرکت تولید کننده دخانیات، نوعی سیگار الکترونیکی به نام "IQOS" بدون دود را تولید و عرضه می‌کند که حاوی تنباکوی بدون دود است در حالی که براساس ماده ۵.۳ کنوانسیون بین‌المللی کنترل دخانیات، اعضا متعهدند که در تدوین و اجرای سیاست‌های سلامت مرتبط با کنترل دخانیات به نحوی عمل کنند که از این سیاست‌ها در مقابل منافع مالی و دیگر منافع واگذار شده به صنعت دخانیات حفاظت شود.

علی‌رغم هشدارها و نامه نگاری‌های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه هنوز هم در فضای مجازی از جمله کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی، شاهد تبلیغ و فروش سیگار الکترونیکی و قلیان‌های الکترونیکی هستیم؛ به طوری که در هر لحظه و هر نقطه از کشور می‌توان با یک تماس تلفنی ساده به این محصولات دست یافت.

بهزاد ولی‌زاده، مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت در واکنش به گسترش مصرف سیگار الکترونیکی در میان جوانان به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: یکی از اصول اولیه کنوانسیون بین‌المللی کنترل دخانیات، ممنوعیت مصرف دخانیات در اماکن و محیط‌های عمومی است که بسیاری از کشور‌های جهان نیز آن را پذیرفتند اما برخی از سودجویان این عرصه تصمیم گرفتند در پشت پرده، این محصول را نوعی محصول داروسازی در جهت کاهش و ترک دخانیات معرفی کنند. اما در اصل هدف شرکت‌های تولید کننده دخانیات این بود که وقتی افراد نمی‌توانند در در محیط‌های عمومی سیگار بکشند بتوانند از این وسیله استفاده کنند تا وابستگی به نیکوتین آنها همواره حفظ شود.

وی ادامه داد: شرکت‌های تولیدکننده محصولات دخانی برای اینکه مشتریان خود را حفظ کنند به این سیگار و تنباکوها نیکوتین اضافه می‌کنند تا وابستگی مصرف کنندگان به نیکوتین همواره حفظ شود و برای اینکه در مجامع عمومی بتوانند مشکل خود را حل کنند پروژه سیگار و قلیان الکترونیکی را پیشنهاد کردند تا بتوانند به مسیر خود ادامه دهند.

ولی‌زاده گفت: سازمان جهانی بهداشت مطالعات بسیاری روی این سیگارهای الکترونیکی انجام داد و در نهایت کشورها را ملزم کرد که هیچ گونه تبلیغاتی از این محصول انجام ندهند، زیرا این ابزاری برای مصرف دخانیات است.

وی ادامه داد: برخی به اشتباه تصور می‌کنند که با استفاده از سیگار الکترونیک می‌توانند مصرف مواد دخانی خود را کاهش دهند و یا به طور کلی بدون هیچ وابستگی به نیکوتین، سیگار را ترک کنند درحالی که استفاده از این محصولات نیز باعث ایجاد وابستگی به نیکوتین می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با توجه به توصیه اکید سازمان جهانی بهداشت مبنی بر ممنوعیت تولید، توزیع و تبلغ سیگار الکترونیک از رئیس گمرک و وزارت صنعت درخواست کردیم نسبت به این موضوع اهمیت ویژه‌ای قائل شوند اما علی رغم اینکه وزارت بهداشت از سال 84 منع تبلیغ و تولید و واردات سیگارهای الکترونیکی را خواستار شده بود اما هم اکنون شاهدیم که سیگارهای الکترونیک به صورت قاچاق و از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود که باید مشمول مقررات مبارزه با قاچاق کالا واقع و از طریق مراجع قضایی با آنها برخورد شود.

ولی‌زاده تصریح کرد: برای تولید و انتشار دود غلیظ از سیگارهای الکترونیکی علاوه بر استفاده از نیکوتین، مکانیزمی در ساختار آن به کار رفته تا دستگاه دود فراوانی تولید کند برهمین اساس همه عوارض و بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار و قلیان در استعمال سیگارهای الکترونیکی نیز وجود دارد و حتی در مواد به کار رفته در این سیگارها ابتلا به سرطان ریه نیز پیش بینی شده است.

وی همچنین به پدیده افنجار سیگارهای الکترونیکی نیز اشاره و بیان کرد: در دنیا شاهد پدیده انفجار کپسول الکترونیکی این سیگارها نیز هستیم به طوری که دیده شده در حین مصرف سیگار الکترونیکی کپسول حاوی نیکوتین و مواد دودزا در صورت فرد منفجر و منجر به آسیب رسیدن به بینایی و پوست افراد شده است، حتی گزارش‌ها حاکی از آنست که در برخی کشورها کودکان کپسول حاوی مواد دودزاد و نکوتین را بلیعده و منجر به مرگ آنان شده است.

مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت ادامه داد: باتوجه به اینکه در ابتدای تولید و عرضه سیگارهای الکترونیکی در بازار هنوز تحقیقات علمی روی مضرات آن صورت نگرفته بود و گزارشی مبنی بر آسیب رساندن این محصولات وجود نداشت استعمال آن نیز منع نشده بود اما پس از بررسی مستندات علمی، سازمان جهانی بهداشت استفاده از سیگار الکترونیکی را در مجامع عمومی و بین‌المللی نیز ممنوع اعلام کرد به طوری که هم اکنون در زمان وارد شدن به هواپیما تاکید می‌کنند که از سیگار الکترونیکی استفاده نکنید.

عزم و اراده‌ای برای مقابله با دخانیات وجود ندارد

ولی‌زاده با انتقاد از اینکه عزم و اراده جدی برای جمع‌آوری مراکز عرضه سیگار و قلیان در کشور ما وجود ندارد، افزود: متاسفانه این اماکن مروج مصرف دخانیات و باعث بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی-عروقی و مرگ و میر زودرس می‌شوند اما شاهدیم که در فضای مجازی به راحتی قابل دسترس و خرید است.

وی در مورد نحوه برخورد با فروشندگان و توزیع کنندگان سیگارهای الکترونیکی در کشور گفت: مسئولیت رسیدگی و پیگیری تبلغات کالاهای آسیب رسان به سلامت و سیگارهای الکترونیکی در فضای مجازی با پلیس فتا است البته وزارت بهداشت نیز می‌تواند در صورت مواجه و مشاهده چنین شبکه‌ها و کانال‌های مجازی چنین کالاهایی مراتب را به پلیس فتا گزارش کند تا آنها اقدامات قانونی را صورت دهند.

ولی‌زاده با انتقاد از روند پیچیده و کند رسیدگی به صفحات اینستاگرامی توزیع‌کننده سیگارهای الکترونیکی گفت: پلیس فتا فرآیند پیچیده‌ای دارد به طوری که وقتی دستگاه مربوطه خواهان مسدود کردن صفحات و کانال‌های متخلف می‌شود، باید در مراجع قانونی طرح شکایت کرده و با توجه به حکم قاضی، پلیس فتا اقدام کند. بنابراین این فرآیند چنان پیچیده است که ثبت درخواست پیگیری ما را با تاخیر و وقفه مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: به طور مثال از زمانی که یک کالای زیان‌آور سلامت در فضای مجازی تبلیغ می‌شود تا وزارت بهداشت اقدامات قانونی را صورت دهد و پلیس فتا برخورد کند حدود 6 ماه زمان می‌برد که در این مدت نیز بسیاری از افراد به دلیل گمراهی و عدم آگاهی دچار معضل مصرف دخانیات می‌شوند و آسیب می‌بینند.

جوانان و نوجوانان هدف اصلی عرضه‌کنندگان دخانیات

این مقام مسئول در وزارت بهداشت با تاکید براینکه هدف واردکنندگان و عرضه کنندگان کالاهای آسیب رسان به سلامت، جوانان و نوجوانان کشور هستند تا آنها را به دام اعتیاد نیکوتین کنند، یادآور شد: در طول یک سال اخیر حدود 20 مکاتبه با پلیس فتا داشتیم که مسائل مختلفی از جمله شکایت از عرضه کنندگان سیگار و قلیان الکترونیکی را در بر می‌گرفت و حتی مواردی بوده که پلیس فتا محصولاتی را به وزارت بهداشت معرفی کرده و خواستار بررسی میزان سلامتی آن شده است و ما مضرات و آسیب‌های آن محصول را اعلام کرده‌ایم اما به طور کلی اراده جمعی دستگاه‌های مسئول برای ممانعت از ورود و عرضه محصولات دخانی وجود ندارد وحتی شاهد بودیم که که کارخانه‌های دخانیات در اوج تحریمات بین‌المللی در کشور راه‌اندازی شد و انتقادات وزارت بهداشت نیز به جایی نرسید.

ولی‌زاده ادامه داد: هفته گذشته نیز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای مجدد به وزیر صنعت خواستار جلوگیری از تاسیس کارخانه جدید اقلام دخانی شد اما متاسفانه عزم ملی برای مبارزه با معضل دخانیات در کشور وجود ندارد و حتی شاهدیم که کارخانه‌های دخانیات در اوج تحریم‌های بین‌المللی در کشور راه‌اندازی شده و انتقادات وزارت بهداشت نیز به جایی نرسیده است.

وی افزود: هم اکنون نیز عوامل این کارخانه‌ها در کشور فعال شده و در حال مذاکره با مراجع قانونگذار و تصمیم‌گیر هستند تا به بهانه از دست رفتن اشتغال مردم مانه کنترل و کاهش دخانیات در کشور شوند و همواره تلاش می‌کنند با قوانین و اقدامات قانونی قوانین وضع شده قبلی را در این زمینه تضعیف کنند.

انتهای پیام/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۶۵۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ اظهار کرد: دوستان دولت و کمیسیون تلفیق پیشنهاد دادند که از ردیف جدول هفت مربوط به وزارت بهداشت و درمان، ۱۰ همت (۱۰ هزار میلیارد تومان) از اعتبارات این وزارتخانه برای فوق‌العاده شغل پرستاران اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: براین اساس بنابر موافقت دولت و در راستای تراز جداول، ۱۰ همت از اعتبارات وزارت بهداشت و درمان برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران اختصاص پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری جلسه کارگروه ایمنی و بهداشت آب و فاضلاب در ماکو
  • این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد
  • ناآگاهی مهمترین علت مصرف الکل و دخانیات
  • رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده پرستاران
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟
  • قلیان اکسیژن؛ یک پک عمیق به سمت ناکجا؟!
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور