Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی از بوئنوس آیرس نوشت حمایت گرایی دولت آمریکا، تنشهای پولی و ایران از مهمترین موضوعاتی هستند که وزرای دارایی و روسای بانکهای مرکزی کشورهای گروه هفت روز شنبه در نشست خود در پایتخت آرژانتین بررسی خواهند کرد.
­وزرای دارایی و روسای بانکهای مرکزی کشورهای گروه هفت در شرایطی در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین برگزار خواهد شد که در هفته های اخیر تنشهای تجاری شدیدی میان آمریکا و دیگر کشورهای جهان شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد آماده است  مالیاتهای تنبیهی بر کلیه کالاهای وارداتی از چین اعمال کند. ارزش محصولات وارداتی آمریکا از چین در سال گذشته میلادی بالغ بر پانصد میلیارد دلار بود.
تاکنون سیاست حمایت گرایانه بحث برانگیز دولت ترامپ در برابر محصولات چینی عمدتا بر فولاد و آلومینیوم اعمال می شد. ترامپ این مالیاتها را در واقع در اعتراض به یارانه ها و اعتباراتی که دولت چین به صادرات این محصولات اعطا می کند، وضع کرده است.
رئیس جمهور آمریکا روز گذشته تاکید کرد ما صرفا این مالیاتها را برای تامین منافع کشورمان وضع می کنیم. وی ضمن متهم کردن چین به سرقت مالکیت معنوی، تاکید کرد پکن کرد از مدتها پیش با روی آوردن به روشهای فریبکارانه ، سر آمریکا کلاه می گذارد.
به این مناقشات تجاری باید تنشهای پولی را نیز اضافه کرد.
دونالد ترامپ همچنین با انتقاد از بالا بودن نرخهای سود بانک مرکزی آمریکا، تاکید کرد چین، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر با کاهش نرخ بهره خود، ارزش پول ملی خود را دستکاری می کنند در حالی که آمریکا کاملا برعکس ، بهره خود را افزایش می دهد به طوری که ارزش دلار روز به روز بیشتر افزایش می یابد و این موجب تضعیف قدرت رقابتی اقتصاد آمریکا شده است.
پکن واشنگتن را متهم کرده که بدترین جنگ تجاری تاریخ اقتصاد را بر ضد چین به راه انداخته است. چین به تلافی مالیاتهای آمریکا بر کالاهای وارداتی از چین، مالیاتهایی مشابه بر محصولات وارداتی از آمریکا وضع کرده است.
یک مسئول بلندپایه وزارت خزانه داری آمریکا جمعه شب اعلام کرد استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا که روزهای شنبه و یکشنبه در بوئنوس آیرس به سر می برد، تلاش خواهد کرد نگرانیهای شرکای آمریکا را از سیاست تجاری دونالد ترامپ برطرف نماید.
قرار است استیو منوچین در این دو روز گفتگوهای دوجانبه ای با همتایان خود از کشورهای فرانسه، آلمان، ژاپن، کانادا، کره جنوبی، ایتالیا و مکزیک داشته باشد.
هفته گشته صندوق بین المللی پول پیش بینیهای خود را درباره رشد اقتصادی جهان در سالهای دو هزار و هجده و دو هزار و نوزده همان 3/9 درصد قبلی حفظ کرد اما کریستین لاگارد مدیر کل این نهاد مالی بین المللی تصریح کرد رقم تعیین شده احتمالا سقف رشد اقتصادی جهان در این دو سال خواهد بود.
موریس اوبستفلد اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرد تنشهای تجاری بزرگ ترین تهدیدی است که در کوتاه مدت متوجه اقتصاد جهان است. درستی این مسئله زمانی نمایان می شود که ببینیم سیاست حمایت گرایی کاخ سفید نه تنها روابط تجاری و اقتصادی آمریکا با چین بلکه برخی از اصلی ترین شرکای تجاری آمریکا از جمله اتحادیه اروپا،‌کانادا و مکزیک را نیز مختل کرده است.
ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا در تلاش برای زدودن تنشها در روابط اتحادیه اروپا با آمریکا، روز چهارشنبه برای دیدار با دونالد ترامپ به واشنگتن سفر خواهد کرد.
کشورهای اروپایی معتقدند طرح رئیس جمهور آمریکا برای اعمال تعرفه‌های سنگین گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم به بازار آمریکا موجب بر هم خوردن نظم تجارت جهانی و از دست رفتن مشاغل زیادی می شود. اتحادیه اروپا نیز برای مقابله با سیاستهای حمایت گرایانه ترامپ، تدابیری تلافی جویانه را بر ضد برخی کالاهای آمریکایی تهیه کرده است. اما پیش از هر چیز اتحادیه اروپا تلاش می کند در زورآزمایی تجاری که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با قدرتهای اقتصادی به ویژه چین آغاز کرده است، ضمن دفاع از منافع خود از وخیم‌تر شدن اوضاع جلوگیری کند.
به گفته آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، اگر آمریکا تهدیدهای خود را در خصوص افزایش مالیات بر واردات خودرو از اروپا که مایه نگرانی جدید شرکتهای خودروسازی آلمان شده است عملی نماید، اروپا آمادگی مقابله به مثل را دارد. وی در عین حال تصریح کرد که اقدامات تلافی جویانه در برابر حقوق گمرکی آمریکا راه حل بدی خواهد بود.
یکی دیگر از تنشهایی که میان آمریکا و اتحادیه اروپا به وجود آمده درخواست دولت ترامپ از اروپا برای منزوی کردن ایران در عرصه اقتصادی است. کشورهای اروپایی این خواسته ترامپ را رد کرده و برای حفاظت از شرکتهای اروپایی حاضر در ایران، یک سازوکار حقوقی نیز تصویب کرده اند که از اوایل اوت همزمان با اجرایی شدن اولین پنجره تحریمهای آمریکا بر ضد ایران، اجرایی خواهد شد.
با توجه به اصل فراسرزمینی بودن حقوق آمریکا، واشنگتن در نظر دارد شرکتها و اشخاص حقیقی را که با ایران داد و ستد می کنند، مجازات کند. شمار زیادی از شرکتهای اروپایی از قبیل شرکت نفتی توتال فرانسه تصمیم گرفته اند در صورتی که از تحریمهای آمریکا معاف نشوند، به فعالیتهای خود در ایران پایان دهند.
تا این جای کار دولت آمریکا که خروج خود را از توافق نامه هسته ای ایران (برجام) اعلام کرده است، با درخواست اروپاییها مبنی بر معاف کردن شرکتهای اروپایی مخالفت کرده است.
هشتم ماه مه به دستور دونالد ترامپ ، آمریکا از توافق نامه هسته ای ایران که سال دو هزار و پانزده میان این کشور و شش قدرت بزرگ جهان (آمریکا، روسیه، فرانسه،‌انگلیس، چین و آلمان) امضا شده بود خارج شد. طبق این توافق نامه تحریمهای بین المللی اعمال شده بر ضد ایران برداشته شد و ایران نیز تعهد کرد به مدت دست کم ده سال برنامه هسته ای خود را محدود کند. اما در پی خروج آمریکا از برجام، تحریمهای این کشور بر ضد بخشهای مختلف اقتصاد ایران به ویژه انرژی، پتروشیمی و مالی دوباره به اجرا گذاشته شد . در همین رابطه دولت آمریکا به شرکتها و گروههای صنعتی فعال در ایران بین نود تا یکصد و هشتاد روز فرصت داد از این کشور خارج شوند. به این ترتیب اولین تحریمهای جدید آمریکا بر ضد ایران از ششم اوت به اجرا گذاشته خواهد شد.
وزرای دارایی و روسای بانکهای مرکزی کشورهای گروه بیست در نشست خود در بوئنوس آیرس تهدیدهایی را که متوجه رشد اقتصادی جهان است و همچنین خطراتی که ممکن است به شکل گیری بحران اقتصادی در کشورهای نوظهور اقتصادی منجر شود، بررسی خواهند کرد.
قرار است این نشست روز شنبه از ساعت چهارده و سی دقیقه به وقت بوئنوس آیرس ( هفده و سی دقیقه به وقت گرینویچ) آغاز شود و روز یکشنبه نیز ادامه یابد. در سال دو هزار و هجده این سومین نشستی است که وزرای دارایی و روسای بانکهای مرکزی کشورهای گروه بیست برگزار می کنند. دو نشست پیشین این گروه ماه مارس در بوئنوس آیرس و آوریل در واشنگتن برگزار شد.
در پایان نشست روز یکشنبه گروه بیست بیانه ای منتشر خواهد شد. سران کشورها و روسای بانکهای مرکزی کشورهای گروه بیست سی ام نوامبر و اول دسامبر در پایتخت آرژانتین درباره آینده اقتصاد جهان بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: تنش ایران پول مالیات آرژانتین بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۶۷۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

سرهنگ ژاک بو، افسر اطلاعاتی سابق سوئیس و مشاور ناتو در مصاحبه با کانال یوتیوب دیالوگ ورکز گفت: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده است ممکن است به کی یف نرسد.

او گفت: اگر به این بسته کمک مالی نگاه کنیم، خواهیم دید که در درجه اول برای مجتمع نظامی-صنعتی ایالات متحده مفید است. این بدان معنی است که وجوه حاصل از آن نه به اوکراین، بلکه در وهله اول به ظاهر به ایالات متحده برای کمک به تولید تسلیحات بیشتر اختصاص خواهد یافت. 

این افسر اطلاعاتی ادامه داد سیاست خارجی ایالات متحده با هدف حمایت از یک یا آن طرف در درگیری‌ها در سراسر جهان به همین منوال است؛ هزینه کمک مالی را تصویب می‌کند و سپس آن را به مجتمع صنعتی خود برای تولید تسلیحات و ارسال آن به مناطق جنگ زده به کار می‌برد.

در عین حال، این کارشناس به این واقعیت توجه کرد که در نتیجه وقفه‌های طولانی در حمایت از کی یف توسط متحدان غربی، نیرو‌های مسلح اوکراین اخیراً متحمل خسارات قابل توجهی شده اند. بنابراین، به گفته وی، مبالغ کمکی که غرب در حال حاضر آماده انتقال به اوکراین است، قادر به معکوس کردن وضعیت کنونی آن نیست.

بو گفت: "روسیه موفقیت ثابتی از خود نشان می‌دهد و این روند افزایش خواهد یافت، زیرا اکنون توانایی‌های اوکراین بیش از پیش کاهش یافته است. آنها حتی افراد و تجهیزات کمتری دارند. هر چه غرب به آنها ارائه کند، نمی‌توانند با روسیه برابری کنند. "

روز قبل، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که از آغاز عملیات نظامی ویژه، نیرو‌های اوکراینی تقریبا ۵۰۰ هزار نفر را از دست داده اند. وی تاکید کرد که اکنون یگان‌های روسی ابتکار عمل را در کل خط تماس دارند و به بیرون راندن دشمن ادامه می‌دهند. شویگو یادآور شد که ارتش پروومایسکه، بوگدانوفکا و نوومیخایلوفکا را آزاد کرد و در حال گسترش منطقه کنترل در بردیچ و گئورگیوکا است.

پیش از این، هر دو مجلس کنگره آمریکا لایحه کمک خارجی به متحدان واشنگتن از جمله اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کردند. علاوه بر این، نمایندگان کنگره مصادره دارایی‌های حاکمیتی روسیه به نفع اوکراین را تصویب کردند.

به گفته دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی ولادیمیر پوتین، تصمیم برای تخصیص کمک‌های اضافی به کی یف انتظار می‌رفت، این امر اوکراین را بیشتر ویران می‌کند و ایالات متحده را غنی می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • باقری کنی: بریکس برای تحرک کشورهای عضو در چارچوب چندجانبه گرایی ابتکار عمل دارد
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • باقری: بریکس برای تحرک کشورهای عضو در چارچوب چندجانبه گرایی ابتکار عمل دارد
  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 
  • مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب با خلق ساختار‌های جدید/ ۵ پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت جهانی اطلاعات
  • پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد