Web Analytics Made Easy - Statcounter

قلعه حاجی آباد نامدارترین سازه تاریخی هرمزگان به علت تخریب و عدم مرمت هرگز نتوانسته به عنوان یکی از مقصدهای گردشگری شناخته شود و اکنون میراث فرهنگی تصمیم به واگذاری مرمت این قلعه به شهرداری گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ شهرستان حاجی آباد، شمالی ترین نقطه استان هرمزگان محسوب می شود که 4/16 درصد از مساحت کل استان هرمزگان را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرستان به علت قرار گرفتن در مسیر ارتباطی هرمزگان با استان فارس و کرمان، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

شهرستان حاجی آباد به علت واقع شدن در دامنه کوه ها و ارتفاع زیاد از سطح دریا، هوایی بسیار دلچسب و معتدلتر از سایر نقاط استان دارد و به همین دلیل شرایط رشد گیاهان سردسیری در این شهرستان وجود دارد.

آب و هوای خوب این شهرستان و طبیعت بکر آن و وجود مناطق گردشگردی همچون روستای بخون، آبشار تزرج و کوه هماگ هر ساله طبیعت دوستان بسیاری را راهی این شهرستان می کند، اما در این میان قلعه های متعدد این شهرستان که یادآور قدرت و ایستادگی مردمان این منطقه است نیز همواره مورد توجه همگان بوده است.

یکی از نامدارترین قلعه های این شهرستان، قلعه حاجی آباد است که در جنوب غربی شهر حاجی آباد واقع شده این قلعه که بر روی صخره ای بزرگ به ارتفاع 30 متر است قدمتی منسوب به ایلخانان تا صفویه دارد و شواهد اینطور بیان می دارد که تا اوایل قاجاریه نیز مورد توجه بوده است.

ساختمان بنا مربعی شکل است و در طول طول و عرض 80 متر ساخته شده است و دیوارهای آن ارتفاعی معادل 30 متر دارند، در چهارگوشه این قلعه برج دیده بانی تعبیه شده بود و موقعیت سازه و نحوه ساخت قلعه حکایت از کاربری دفاعی آن دارد.

مصالح به کار رفته در این برج خشت و قلوه سنگ بوده است؛ این قلعه با گذشت زمان و کاسته شدن از اهمیت آن، آسیب بسیار زیادی دیده است و تنها اتاقک ها، انباری ها و اصطبل آن از گزند زمانه جان سالم به در برده است.

با توجه به اینکه این بنا در داخل شهر حاجی آباد واقع شده می تواند فرصتی بزرگ برای جلب گردشگران و رونق چرخه صنعت گردشگری به نفع بومیان باشد اما به این قلعه هرگز نگاهی این چنینی نشده و سال هاست که از دور تنها به مخروبه ای می ماند که نگاه ها از آن گریزان است.

قلعه در اختیار شهرداری!

اشکان مختاری، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به مرمت های قلعه حاجی آباد، اظهار کرد: از سال 90 تا کنون این قلعه در سه دوره مرمت شده که دو مرمت آن توسط شهرداری شهر حاجی آباد بوده است.

قائم مقام میراث فرهنگی با تاکید بر مرمت های انجام شده، تصریح کرد: در این مرمت ها یکی از چهار برج قلعه حاجی آباد و دیوار آن مرمت شده که توانسته تا اندازه ای شکوه گذشته قلعه را یادآور شود.

مختاری با بیان اینکه شهرداری خواهان برعهده گیری مرمت قلعه است، عنوان کرد: در تفاهم نامه ای که میان شهرداری حاجی آباد و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ، بهره برداری قلعه تا مدت زمان معینی به شهرداری واگذار شده و در مقابل شهرداری حاجی آباد موظف به تکمیل مرمت این قلعه است و پس از آن سازه در اختیار میراث فرهنگی قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در گفتگوهای تکمیلی با شهرداری حاجی آباد برای احیای قلعه حاجی آباد تاکنون شهرداری 300 میلیون تومان هزینه برای مرمت بنا هزینه کرده و برآورد می شود که تا پایان مرمت هزینه ای قریب به یک و نیم میلیارد خواهد شد؛ ادامه روند مرمت تا چند ماه آینده از سر گرفته می شود.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۶۸۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و ضبط داروی قاچاق و تاریخ گذشته از داروخانه های پارس آباد

توحید سبزعلیپور در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: به دنبال بازدید از داروخانه های سطح شهرستان پارس آباد مقادیر قابل توجهی داروی قاچاق و تاریخ گذشته کشف و ضبط شد.

وی با اشاره به اینکه پرونده تخلفات این داروخانه ها برای رسیدگی بیشتر به مراجع قضایی ارسال می شود، خاطرشان کرد: ما بر حضور فعال مسئول فنی در داروخانه ها و اطلاع رسانی های مکرر نسبت به اصالت سنجی داروها و فرآورده های سلامت محور در سامانه ثبت و ارزیابی تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات داروییتاکید جدی داریم.

مدیر داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در صورت مغایرت اطلاعات سامانه ثبت و ارزیابی تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات دارویی و موجودی فیزیکی داروخانه با قطع سهمیه موضوع در کمیسیون قانونی ماده ۲۰ دانشگاه مطرح خواهد شد.

سبزعلیپور تصریح کرد: انبار دارویی داروخانه ها باید طبق آیین نامه و ضوابط به معاونت غذا و دارو معرفی و تاییدیه های لازم از سوی موسس اخذ شود.

وی ادامه داد: رعایت اصول علمی و فنی در ساخت داروهای ترکیبی و همچنین ارجاع بیمار به پزشک مربوطه ضروری است و در این راستا مدیریت داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تمام تلاش خود را برای بررسی های کارشناسی به کار می گیرد.

کد خبر 6094610

دیگر خبرها

  • کشف و ضبط داروی قاچاق و تاریخ گذشته از داروخانه های پارس آباد
  •  کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه
  • چهار میلیون متر مربع از معابر بجنورد نیازمند آسفالت
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • کشف ۶۰ کیلوگرم تریاک در حاجی آباد
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ به بازار اصفهان از ۱۷ اردیبهشت/بودجه مرمت بازار ۵ برابر شد
  • استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست