Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر فرشید علی شعار در برنامه " گفت و گوی اجتماعی " رادیو گفت و گو با موضوع "اهداف سیاسی پشت پرده قاچاق مواد مخدر و دسترسی آسان به این مواد و فقر و حاشیه نشینی" تعریفی از معضل حاشیه نشینی ارائه کرد و افزود : حاشیه نشینی معمولا به مناطق مسکونی اطلاق می شود که در حاشیه شهرها به وجود آمده اند و با شیوه رایج زندگی در شهر و روستا متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه حاشیه نشینی عامل بسیاری از معضلات اجتماعی به ویژه اعتیاد در کلانشهرهاست گفت : محرومیت ، بیکاری و عدم دسترسی به سیستم های آگاهی بخش و کمبود امکانات بهداشتی و خدمات شهری به شدت در مناطق حاشیه نشین به چشم می خورد .
سخنگوی کمیته پژوهشی کانون درمانگران اعتیاد کشور افزود : احساس عدم امنیت مالی ، افسردگی و اضطراب در افراد حاشین نشین از جمله عوامل اعتیاد آنها به مواد مخدر است و سطح بهداشت و درآمد پائین آنها باعث می شود خرید و فروش مواد مخدر به عنوان یک شغل برای آنها محسوب شود.
وی گفت : سوء مصرف مواد مخدر به عنوان یک مسکّن دوم برای این افراد است چراکه با این همه مشکلات برای تسکین دردهای خود به استفاده از مواد مخدر روی می آورند.
علی شعار افزود : کانون کشوری درمانگران اعتیاد ، مراکز تخصصی درمان اعتیاد در کشور است و ما بزرگترین درمان اعتیاد را در دنیا داریم.
وی ادامه داد : ۷۳۰۰ مرکز تخصصی با حدود ۴۰ هزار پرسنل تخصصی و ۱۲ هزار پزشک درمانگر در حال درمان ۱ میلیون بیمار هستند.
­مدیر کمیته پژوهشی کانون درمانگران اعتیاد کشور گفت : این مراکز که مبلغی از هیچ ارگانی دریافت نمی کنند با هزینه خود فعالیت دارند و حمایتی
هم از این مراکز درمانی صورت نمی گیرد.
وی افزود : کانون درمانگران کشوری در سال ۱۳۹۶ با ارائه طرح " جنت" برنامه های پیشگیری را برای محلات و مراکز آموزشی اجرا کرد.
علی شعار
علی شعار گفت : درمان رایگان افراد بی بضاعت، ارائه خدمات پزشکی به مناطق حاشیه نشین از جمله برنامه های ما بود که به دلیل عدم حمایت و حتی کند کردن فعالیت ما توسط برخی ارگان ها دچار مشکلاتی شدیم.
وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر همواره حامی کانون درمانگران کشوری بوده است افزود : ما باید روی عملکردهای مختل شده اجتماعی فرد معتاد کار کنیم تا این فرد کار و تعامل اجتماعی خود را از سر گیرد و در این مورد نیاز به حمایت جدی داریم.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: درمان اعتیاد درمانگر موادمخدر قاچاق فقر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۶۸۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران بیشترین کشفیات موادمخدر دنیا را دارد

دکتر محمد جمالو افزود: ما با یک آلودگی جسمی، روانی و اجتماعی که هم پیش رونده و هم عود کننده است، روبرو هستیم که رهایی از آن بسیار دشوار است، لذا باید تلاش کنیم کسی وارد این بلیه خانمان سوز نشود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد ادامه داد: برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های ارزشمند این چنینی در همین راستا است تا بتوانیم از ظرفیت هنر در پیشگیری از اعتیاد استفاده کنیم.

جمالو بیان کرد: در دنیای امروز که پر از محتواست و ذهن انسان‌ها در حال فراگیری است، حتما ظرفیت هنر می‌تواند در بهترین شرایط، فراگیری را برای آنان ایجاد کند.

وی تاکید کرد: همچنین رساندن یک پیام کافی نیست بلکه ایجاد باورمندی در بین فرزندانمان خیلی مهم است به ویژه در آموزه‌های پیشگیری از اعتیاد باید این امر ایجاد شود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: هر زمان از زبان هنر استفاده کردیم، بیشترین موفقیت را کسب کردیم لذا باید مهمترین آموزه‌ها را با زبان آهنگین و شاعرانه در بین اذهان همه ایرانیان ایجاد کنیم.

جمالو تاکید کرد: اگر می‌خواهیم مضامین بسیار ارزشمند «پیشگیری از اعتیاد» را به جوانان و نوجوانان  ارائه کنیم، حتما باید از ظرفیت هنر به ویژه «ظرفیت ارزشمند شعر فارسی» استفاده کنیم که این جشنواره گام محکمی در این راستا خواهد بود.

وی افزود: هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره یک ریل گذاری اثرگذار است تا افراد با آموزه های پیشگیری از اعتیاد آشنا شوند.

معاون دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پایان اظهار کرد: بهره‌مندی از ظرفیت هنر برای آموزش مهارت‌های ده گانه زندگی از جمله تصمیم گیری، حل مسئله، ارتباط موثر، خودآگاهی، مدیریت خشم، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، همدلی و مدیریت استرس، بسیار موثر است و اگر کسی این مهارت‌ها را فرابگیرد، کمتر به سمت اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی می‌رود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • بزرگترین زندان اطلاعاتی دنیا + فیلم
  • اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد در اولویت باشد
  • ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • دستگیری ۲۷ معتاد و خرده‌فروش مواد مخدر در لاهیجان
  • هیچ کمپ ترک اعتیاد غیرمجازی در گلستان وجود ندارد
  • ایران بیشترین کشفیات موادمخدر دنیا را دارد
  • ایران دارای بیشترین کشفیات موادمخدر در دنیا/ استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • کشفی تازه درباره معتادان به مواد مخدر