Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شانزدهم بهمن‌ماه سال یک هزار و سیصد و نودوپنج، حسین محمدی مدیرکل وقت حفاظت محیط‌زیست استان البرز از تست انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران آن‌هم با اجازه مسئولان البرزی خبر داد و ضمن تشریح آخرین وضعیت پروژه گفته بود عملیات اجرایی به پایان رسیده است.

مدیرکل وقت حفاظت محیط‌زیست استان البرز تأکید کرده بود که در تست انتقال آب سعی شده حق آبه رعایت شود تا صدمه‌ای متوجه رودخانه کرج نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما تست انتقال تونلی آب رودخانه کرج به پایتخت آن‌هم با اجازه مسئولان البرزی واکنش‌های زیادی در پی داشت طرحی که به گفته بسیاری از صاحب‌نظران اگر بدون توجه به وضعیت حق آبه رودخانه اجرا شود مرگ جاده چالوس و چه‌بسا کرج رقم می‌خورد. 

بسیاری بر این باور هستند؛ انتقال آب رودخانه کرج فجایع غیرقابل جبرانی به دنبال دارد زیرا این رودخانه تنها منبع سطحی تغذیه‌کننده سفره‌های زیرزمینی دشت کرج است و اجرای این طرح باعث کاهش محسوس سفره‌های آب زیرزمینی خواهند شد، همچنین ماهی قزل‌آلای خال قرمز نیز یکی از منحصربه‌فردترین ماهی‌های دنیا است که مهم‌ترین خواستگاه‌اش رودخانه کرج بوده و با انتقال آب زیستگاه‌اش به برهوت تبدیل خواهد شد.

اما؛ در ادامه باید گفت آب رودخانه کرج به تهران در شرایط فعلی نیز انتقال می‌یابد اما از انتهای مسیر این رودخانه یعنی بیلقان - کرج، اما طرح انتقال تونلی آب کرج به تهران از سد امیرکبیر پروژه‌ای است که آب رودخانه را از خروجی سد توسط تونل به تهران انتقال می‌دهد و بیش از ۳۰ کیلومتر از این رودخانه منحصربه‌فرد را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

اگرچه بهانه مجریان این طرح آلوده شدن آب رودخانه توسط واحدهای گردشگری و منازل مسکونی است، به فرض صحیح بودن این ادعا می‌توان با درصدی از هزینه‌های میلیاردی یک خط لوله فاضلاب در حاشیه رودخانه احداث و نسبت به ایمن‌سازی کیفیت و سلامت آب اقدام شود.

برآورد حق‌آبه رودخانه کرج به محیط‌زیست واگذارشده و این سازمان با انجام یک پژوهش برآوردی از میزان حق‌آبه کرده استداود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز به‌تازگی از اتمام ساخت تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران خبر داد و گفت: انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران باید به‌گونه‌ای باشد که به اقتصاد و محیط‌زیست رودخانه لطمه‌ای وارد نشود.

وی در خصوص آخرین وضعیت تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران، گفت: ساخت این تونل به پایان رسیده اما هنوز تصفیه‌خانه شماره شش این پروژه تکمیل‌نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز اضافه کرد: با پایان این تصفیه‌خانه حداکثر تا آخر امسال کار انتقال آب رودخانه کرج به تهران از طریق تونل آغاز خواهد شد.

نجفیان در خصوص تبعات زیست‌محیطی که تونل انتقال آب می‌تواند برای جاده چالوس و  پایین‌دست تونل داشته باشد، گفت: ما نگران این موضوع هستیم.

وی در خصوص وضعیت حق آبه رودخانه کرج، گفت: برآورد حق‌آبه رودخانه کرج به محیط‌زیست واگذارشده و این سازمان با انجام یک پژوهش برآوردی از میزان حق‌آبه کرده است.

اما وضعیت حق آبه رودخانه کرج پس از اجرای این پروژه را از حمیدرضا لشگری رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان کرج جویا شده‌ایم. وی بابیان اینکه انتقال آب از یک حوزه آبریز به حوزه آبریز دیگر امری کارشناسی نیست، اظهار کرد: به عقیده کارشناسان حوزه آبریز و محیط‌زیست دنیا، انتقال آب به صلاح اکوسیستم‌های آبی، محیط‌زیست، گونه‌های گیاهی جانوری و مردم نیست.

هزینه‌های میلیاردی برای انتقال آب رودخانه کرج به پایتخت

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان کرج به خبرنگار مهر گفت: سازمان‌های بین‌المللی مربوط به محیط‌زیست مخالف اکید انتقال آب از یک حوزه آبریز به حوزه دیگر هستند، حالا آب رودخانه کرج قرار است توسط تونلی که از شش سال پیش حفاری‌شده به تهران انتقال یابد، این موضوع از ابتدا تا انتها مسبب ایجاد مشکلاتی برای محیط‌زیست استان و منطقه البرز مرکزی خواهد شد.

لشکری بابیان اینکه احداث تونل انتقال آب خود موجب ایجاد آثار زیانباری برای محیط‌زیست کرج شده است، گفت: حالا که کار تونل به اتمام رسیده، نوبت به آبگیری می‌رسد که اگر به این مهم توجه ویژه‌ای نشود رودخانه کرج خشک خواهد شد.

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان کرج بابیان اینکه تونل انتقال آب در دولت یازدهم حفاری‌شده است، گفت: اینکه تاکنون تونل آبگیری نشده به دلیل مخالفت محیط‌زیست نیست بلکه به دلیل تمام نشدن عملیات اجرایی تصفیه‌خانه‌ای که در تهران در حال ساخت است تا آب انتقال‌یافته از کرج به تهران در آنجا تصفیه و بعد به شبکه آبفای شهری انتقال یابد.

لشگری بابیان اینکه میلیاردها تومان برای حفر تونل انتقال آب از کرج به تهران هزینه شده است، گفت: نباید به مسائل حاشیه‌ای پرداخته شود زیرا تصمیم اتخاذ و آب رودخانه کرج توسط این تونل به تهران انتقال می‌یابد اما باید مسئولان مربوطه باید به‌حق آبه رودخانه کرج توجه ویژه‌ای داشته باشند زیرا هرگونه بی‌توجهی باعث از بین رفتن این رودخانه دائمی خواهد شد.

وی بابیان اینکه پیش از آبگیری تونل انتقال آب از کرج به تهران، باید حق آبه رودخانه کرج تعیین و تکلیف شود، گفت: پیش از حفاری این تونل مسئولان مربوطه اذعان کردند که حق آبه رودخانه کرج را تخصیص می‌دهند و در این راستا نیز اعداد و ارقامی اعلام کردند.

آب طی ۱۲ ماه سال باید به‌صورت مداوم به رودخانه کرج اختصاص یابد تا اکوسیستم به خطر نیفتدرئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان کرج ادامه داد: این اعداد و ارقام قابل‌قبول محیط‌زیست نبوده به همین منظور قرار شد که مطالعاتی در این خصوص انجام شود تا بدانیم حق آبه اعلام‌شده برای رودخانه کافی است یا خیر. این موضوع در سفر رئیس سازمان محیط‌زیست وقت در دولت یازدهم مصوب شد و حالا پس از دو سال مطالعات به پایان رسیده و طی دو هفته آینده در یک جلسه توجیهی با دستگاه‌های مرتبط اعلام می‌شود.

لشکری با اشاره به اهمیت چگونگی تأمین حق آبه و میزان آب رودخانه کرج، خاطرنشان کرد: آب باید طی ۱۲ ماه سال به‌صورت مداوم به رودخانه اختصاص داده شود تا اکوسیستم محیط‌زیست رودخانه به خطر نیفتد.

لشگری بابیان اینکه آبگیری از رودخانه باید به‌گونه‌ای انجام شود که محیط‌زیست رودخانه، جوامع محلی و اقتصاد حاشیه رودخانه به خطر نیفتد، تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور حتی از دست دادن یک شغل نیز برای کشور زیان‌بار است حالا اگر به نحوه انتقال آب از رودخانه کرج به تهران توجه نشود، مشاغل بسیاری ازجمله مشاغل گردشگری، رستوران‌ها، خدماتی و غیره از بین می‌رود.

وی بابیان اینکه رودخانه کرج در جاده چالوس واقع‌شده و یکی از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود، گفت: پیش از آبگیری تونل باید به همه این مباحث به‌صورت ویژه توجه شود و رودخانه کرج برای همیشه باقی بماند.

کد خبر 4352370

منبع: مهر

کلیدواژه: استانداری البرز انتقال آب جاده چالوس حفاظت محیط زیست البرز رودخانه کرج سازمان محیط زیست شرکت آب منطقه ای البرز وزارت نیرو بوشهر خبرگزاری مهر کرمانشاه گرگان شهرکرد مشهد دهه کرامت شیراز یاسوج سانحه تصادف مجلس شورای اسلامی خرم آباد بیرجند حجاب و عفاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۶۹۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاده تهران - چالوس بسته شد ؛ مسافران از این مسیر تردد کنند | مسدود بودن ۱۶ جاده در کشور

به گزارش همشهری آنلاین، سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور فراجا درباره آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور گفت: در حال حاضر شاهد بارش پراکنده باران در اکثر محورهای استان کردستان هستیم.

وی افزود: همچنین محورهای خرم‌آباد - پلدختر، بمپور - بهشت‌آباد، دلگان - بمپور، فنوج - کتیچ، چاهان - زرآباد، نیکشهر - چابهار، فیروزآباد - بمپور، دلگان - زهکلوت، قصرقند - نیکشهر، مهرستان - سوران، مهرستان - ایرانشهر، مهرستان - سرباز، رودبار - ایرانشهر، مظفرآباد، آبسردوئیه و بیژن‌آباد مسدود است.

همچنین، بر اساس اعلام پلیس راه کشور، با توجه به اجرای عملیات عمرانی در جاده کرج - چالوس، این محور امروز و فردا از ساعت ۹ صبح تا ۱۵ عصر برای انجام عملیات نصب توری بسته شد.

هموطنان در این ساعات می‌توانند از آزادراه تهران - شمال تردد کنند.

کد خبر 845973 منبع: مهر برچسب‌ها چالوس آزاد راه تهران - شمال محدوديت تردد خبر مهم پلیس راهور - جاده‌ها آب و هوا - ایران

دیگر خبرها

  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه مرد ساروی چیست؟
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • پایش کیفیت ۱۴۳ رودخانه در سال ۱۴۰۲
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت / تردد از محور چالوس تا ظهر ممنوع است
  • مفقودی یک نفر در رودخانه چالوس صحت ندارد
  • شیرجه پراید سفید رنگ به رودخانه مرزن آباد در جاده چالوس
  • جاده تهران - چالوس بسته شد ؛ مسافران از این مسیر تردد کنند | مسدود بودن ۱۶ جاده در کشور
  • ماجرای بازپس‌گیری زمین «پتروشیمی میانکاله» به کجا رسید؟
  • سقوط یک پراید به رودخانه در جاده چالوس/ عکس
  • انتقال روزانه زباله به تموشل لاهیجان به ۱۸۰ تن رسید