Web Analytics Made Easy - Statcounter

مخالفان رئیس جمهوری آمریکا در کنگره درصدد تشدید تحریم‌ها علیه صنایع نظامی روسیه و خریداران تسلیحات این کشور هستند و با این اقدام بسیاری از متحدان نزدیک واشنگتن را نیز دچار مشکل خواهند کرد. ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ بین الملل آسیا-اقیانوسیه اروپا نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «کامرسانت» امروز در تحلیلی نوشته است: مخالفان "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در کنگره این کشور خواستار تشدید تحریم‌ها علیه صنایع نظامی روسیه و شرکای خارجی آن شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از نشست سران هلسینکی، "چاک شومر" رهبر اقلیت دموکرات‌ها در سنای آمریکا خواستار اتحاد جمهوری‌خواهان با حزب دموکرات شد تا کاخ سفید حق این را نداشته باشد کشورهایی که دارای روابط نزدیک با ایالات متحده بوده، ولی با مسکو نیز همکاری نظامی دارند، را تنبیه نکند. بدین ترتیب تلاش طرفداران خط‌مشی شدیدالحن علیه روسیه ممکن است روابط آمریکا با کشورهای خاصی، از جمله هند را که یکی از بزرگترین خریداران تسلیحات نظامی از روسیه است را دشوار سازد.

مخالفان ترامپ نگران تلاش وی برای کاهش فشار بر مسکو، بعد از دیدارش با ولادیمیر پوتین هستند و سعی دارند تا از او پیش‌دستی کنند. آنها از هر دو مجلس کنگره خواسته‌اند تا روی دستیابی به توافق در باره نسخه نهایی قانون تخصیص بودجه دفاع ملی آمریکا متمرکز شوند. هدف از این امر، تصویب این قانون تا قبل از پایان ماه جولای و آغاز تعطیلات تابستانی در ماه آگوست است.

در همین رابطه دموکرات‌ها معتقدند که بسیار مهم است در نسخه پایانی قانون تخصیص بودجه دفاع ملی برای سال 2019، حق کاخ سفید برای مانور دادن به روی همکاری با کشورهای ثالث خریدار تسلیحات نظامی روسیه که شریک راهبردی آمریکا نیز محسوب می‌شوند، محدود شود.

بر اساس اطلاعات موسسه تحقیقات مسائل جهانی استکهلم (‌SIPRI)، سهم آمریکا در بازار جهانی صادرات تسلیحات نظامی، 34درصد و سهم روسیه 22درصد است. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و استرالیا، اصلی‌ترین خریداران سلاح‌های آمریکایی هستند و کشورهای هند، چین و ویتنام نیز بزرگترین خریداران تسلیحات نظامی روسیه به شمار می‌روند.

در این بین برخی کشورها مشتری تسلیحاتی هر دو کشور محسوب می شوند، بر اساس این اطلاعات، کشوری مانند هند، در طول سال‌های (2013الی 2017)62درصد از تسلیحات خود را از روسیه و 15درصد آن را از آمریکا خریداری کرده. این شاخص برای کشور مصر- 21درصد و 26درصد است، برای عراق 22درصد و 56درصد، برای پاکستان  12 و6 درصد، برای بنگلادش 16و پنج درصد، برای کویت 3درصد و 88درصد و برای افغانستان هم 27و 60درصد است.

آمریکا در واقع در امور داخلی کشورهای خریدار تسلیحات روسیه دخالت می‌کند

"روسلان پوخوف" مدیر مرکز تجزیه و تحلیل مسائل فنی و راهبردی روسیه به این روزنامه گفته است، بدین ترتیب ابتکارعمل دموکرات‌ها برای جلوگیری از فروش تسلیحات نظامی روسی از سوی مشتریان این کشور، بسیاری از متحدان خود آمریکا را نیز در معرض تحریم قرار خواهد داد و این مسئله را می‌توان دخالت آمریکا در امور داخلی این کشورها ارزیابی کرد. برای مثال چنین اقدامی مسلما باعث افزایش تمایلات ضدآمریکایی در هند خواهد شد.»

وی یادآور شد، برخی تجهیزات نظامی هستند که هند آنها را تنها از روسیه خریداری می کند و برای این کشور جنبه راهبردی دارند. این کارشناس همچنین به کشورهای الجزایر، قطر و کره جنوبی اشاره کرد که از سامانه‌های دفاع ضدهوایی و ضدموشکی روسیه استفاده می کنند و خواستار ادامه همکاری خود با مسکو هستند و در عین حال از متحدان نزدیک آمریکا بشمار می‌روند. پوخوف افزود: «نمایندگان کنگره آمریکا به خود اجازه می‌دهند تا چنین تصمیمات غیرمسئولانه را اتخاذ کرده در حالی که اجرای این قوانین و اعمال تحریم‌ها ضدروسی علیه کشورهای ثالث، پیامدهای منفی برای بسیاری از کشورهای جهان خواهد داشت.»

انتهای پیام/

R1445/P36446/S8,87,89,1128/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۷۰۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز دوشنبه علی‌رغم اینکه اعضای این ائتلاف در ماه‌های اخیر به وعده‌های خود مبنی بر کمک نظامی عمل نکرده‌اند، به مقامات اوکراینی وعده داد که از این پس جریان تسلیحات و مهمات افزایش خواهد یافت.

دبیرکل ناتو در سفری اعلام نشده امروز وارد کی‌یف پایتخت اوکراین شد و با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور این کشور گفت و گو کرد.

وی قرار است در ساعتهای آینده با نمایندگان پارلمان اوکراین نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

سفر امروز استولتنبرگ سومین سفر او به اوکراین از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین است؛ سفر امروز او در زمانی انجام می‌شود که ارتش اوکراین در وضعیت دشواری قرار دارد.

پس از شکست ضدحمله پارسال ارتش اوکراین، نیروهای روسیه تا حدی به علت کاهش ارسال تسلیحات و مهمات غربی به اوکراین، ابتکاعمل به دست گرفتند.

دبیر کل ناتو اوایل اردیبهشت اذعان کرد کشورهای عضو این پیمان به وعده های خود در قبال اوکراین عمل نکردند.

«ینس استولتنبرگ در این‌باره گفت: حمایت ناکافی غرب از اوکراین دلیل پیشرفت روسیه در میدان نبرد است، اما کمک‌های نظامی بیشتری به کی‌یف در راه است. دبیر کل ناتو با اشاره به وخامت اوضاع کیف در درگیری با مسکو، گفت که اوکراین محل محک اعضای ناتو است.

استولتنبرگ گفت: ما باید صادق باشیم. واقعیت این است که در ماه‌های اخیر، متحدان ناتو حمایتی را که ما قول داده‌ایم ارائه نکرده‌اند.

دبیر کل ناتو یادآور شد که آمریکا نتوانست به توافق بر یک بسته برسد و در اروپا، تحویل مهمات بسیار پایین‌تر از سطحی است که ما گفته‌ایم ارائه خواهیم کرد.

پیش از این «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را پس از بن بست طولانی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره امضا کرد. این بسته مدتها به دلیل اختلافات در کنگره آمریکا مسدود مانده بود.

کد خبر 6092252

دیگر خبرها

  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • تنها نماینده اوکراینی الاصل کنگره آمریکا با تخصیص کمک به اوکراین مخالف است
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند