Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج مطالعات پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف پیرامون جابه‌جایی بین‌المللی دانشجویان و تحصیل‌کردگان جهان و ایران" منتشر شد.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، براساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت، در حال حاضر بیش از ۲۵۷.۷ میلیون نفر از مردم جهان مهاجر هستند؛ نتایج مطالعه‌ای در میان ۱۵۶ کشور نشان می‌دهد که تعداد مهاجران بالقوه دنیا بیش از ۷۰۰ میلیون نفر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در نتیجه این مطالعه آمده است ۱.۸ میلیون نفر از ایرانیان ابراز علاقه و تمایل به مهاجرت داشته‌اند در حالیکه از این تعداد صرفا ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرده‌اند که برای مهاجرت برنامه داشته یا در حال آماده شدن برای مهاجرت هستند.

کشور ایران با در نظر گرفتن شاخص تعداد افراد دارای برنامه مهاجرت نسبت به کل جمعیت کشور در میان ۲۰ کشور برتر این شاخص قرار ندارد.

تعداد دانشجویان بین‌المللی دنیا از ۱.۳ میلیون دانشجوی بین‌المللی در سال ۱۹۹۰، به رقم حدود ۵.۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۴ رسیده که تقریبا چهار برابر شده است همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵، این رقم به هشت میلیون نفر برسد.

ایران با حدود ۵۱، ۶۰۰ نفر دانشجوی خارج از کشور در سال ۲۰۱۲، در رتبه دهم کشور‌های دانشجو فرست، قرار داشته است، اما در سال ۲۰۱۵ با همین حدود تعداد دانشجوی بین‌المللی در رتبه پانزدهم کشور‌های دانشجو فرست قرار دارد.

حدود یک درصد از کل دانشجویان ایرانی ساکن خارج هستند در حالیکه این نرخ در چین ۱.۸ درصد دانشجویان، برای عربستان سعودی ۵.۶ درصد و برای ترکیه ۰.۷۵ درصد است.

تعداد دانشجویان خروجی از ایران همواره کمتر از دو درصد از تعداد کل دانشجویان ایرانی در طول ۲۰ سال گذشته بوده است؛ به طور کلی با توسعه آموزش عالی کشور، نسبت دانشجویان خروجی به کل دانشجویان نزولی بوده است.

ایران از لحاظ نرخ مهاجرت افراد تحصیل کرده به کل جمعیت تحصیل‌کرده کشور (۴.۵ درصد) در رتبه ۱۴ ام کشور‌های فرستنده به منطقه OECD قرار گرفته است.

نیمی از مهاجران ایرانی را مهاجران ماهر – تحصیل‌کرده تشکیل می‌دهند و ایران رتبه چهارم را در میان کشور‌های مهاجرفرست به منطقه OECD دارد.

ایران در منطقه MENA از لحاظ تعداد مهاجران تحصیل‌کرده رتبه اول و از لحاظ نرخ خروج مهاجران تحصیل‌کرده رتبه نهم را داراست.

در سال ۲۰۱۷ تعداد دانشجویان ایرانی ساکن امریکا به ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است.

دانشجویان ایرانی بیشترین تعداد دکتری‌ها در زمینه علوم و مهندسی در امریکا را از میان کشور‌های منطقه خاورمیانه داشته‌اند و بعد از آن به ترتیب کشور‌های بحرین و عربستان سعودی قرار گرفته‌اند.

براساس آمار موجود، طی سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۱۶ کمتر از یک درصد کل دانشجویان خروجی از ایران به ۱۰ دانشگاه برتر امریکا و دنیا راه پیدا کرده‌اند.

ایران در میان مقاصد دانشجویان بین‌المللی، کشور شاخصی به حساب نمی‌آید لذا سهم اندکی (کمتر از ۰.۰۵ درصد از تعداد کل دانشجویان کشور) در بازار جذب دانشجویان بین‌المللی را در میان کشور‌های منطقه در اختیار دارد.

این در حالی است که کشور‌هایی همچون عربستان و ترکیه سهم نسبتا بالا و قابل توجهی را از بازار دانشجویان بین‌المللی کسب کرده اند.

نکات ذکر شده، ضمن تأکید بر ضرورت نگاه علمی و ارائه آمار مهاجرتی مبتنی بر مستندات، بر لزوم أتخاذ سیاست‌های منسجم و هدفمند منطبق با شرایط حساس کنونی به‌ویژه بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم ایرانیان تحصیل کرده خارج از کشور و همچنین حضور فعال در عرصه بازار بین‌المللی دانشجویان و تحصیل‌کردگان تأکید می‌ورزد. منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فرار مغزها دولت دوازدهم دولت یازدهم رشد علمی کشور دانشگاه های کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۷۰۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند

طبق آمار ثبت احوال کشور از تعداد فوتی‌های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، مردان بیشتر از زنان فوت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا؛ در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵.۶ درصد و زنان ۴۴.۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل (۱۴۰۱) برابر ۵۶.۶ درصد برای مردان و ۴۳.۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمار‌های ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد  ۴۱۸هزار و ۷۴۱  رویداد فوت ثبت شده، ۵.۶درصد افزایش داشته است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟
  • ماجرای بازیگرانی که مهاجرت کردند | وضعیت رفتگان اغتشاشات ؛ از تاکسی اینترنتی تا بازی تنها در حد چند دقیقه رقص!
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد
  • ۶۵۶ ایل و طایفه مستقل در ایران زندگی کوچندگی دارند
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • مهاجرت فعال سیاسی و منتقد جنجالی ایرانی به کانادا؟