Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام دکتر علی ذوعلم در برنامه تلویزیونی پرسشگر که از شبکه آموزش‌ سیما به روی آنتن رفت با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در بررسی مسائل آموزش و پرورش محافظه کاری است گفت: فرصت های زیادی از دست رفته و هیچ چیز مهمتر از آموزش و پرورش نیست.
وی افزود: سند تحول چکیده دیدگاه‌های فلسفی، فکری، روانشناختی و جامعه شناختی ماست و مهجور مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه با بیان اینکه کتب درسی ما کارکرد لازم را ندارند گفت: متاسفانه برنامه‌ریزی کلان آموزشی و درسی ما دچار کاستی‌هایی است که یک علت آن عدم تطابق کامل با سند تحول بنیادین است.

وی ادامه داد: یک وجه مبانی نظری سند تحول که باید در عمل پیاده شود همان برنامه درسی است که در واقع نقشه راه محتوایی سند تحول محسوب می‌شود.

ذوعلم با بیان اینکه همسو سازی‌هایی در برنامه ریزی کتب درسی با سند طی هفت، هشت سال گذشته صورت گرفته است گفت: به عنوان مثال حکمت و تفکر و مانند آن که قبلا کمرنگ بود وارد محتوای درسی شد، اما هنوز به آن اندازه که باید باشد نیست.

عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه تأکید کرد: انتظار از سند تحول در برخی بخش‌ها انتظار غیرمعقولی است، در حالی که سند تحول یک دیدگاه مبنایی است و باید بر اساس آن دانش و برنامه تولید شود، فرایندی که باید استمرار یابد.

وی با اشاره به روند تدوین زیرنظام برنامه درسی گفت: در برنامه درسی برای ارتباط با کف مدرسه کارگروه‌های استانی و ستادی شکل گرفت؛ بررسی و احصای خلأها و چالش ها برای ما بسیار مهم بود و تجارب ملی را در طراحی برنامه درسی مورد توجه قرار دادیم.

ذوعلم با بیان اینکه یک الگو بر اساس مبانی اعتقادی و فلسفی خودمان طراحی کردیم گفت: نیاز به دانش آموزان اهل خرد، تعقل و تفکر و پرسشگری داریم. چون پرورش قدرت تحلیل و تفکر کمرنگ است، بچه های ما با یک نمایش ساده فریب می خورند و بررسی نمی‌کنند آینده اعمال و رفتارشان چیست.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم بچه ها به خداوند و حقیقت گرایش یابند و به خودباوری برسند باید معرفت، شناخت، اخلاق و توانمندیهای عملی را مورد توجه قرار دهیم.

عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه به رویکرد تفکیک حیطه‌های شناختی، عاطفی و عملی از یکدیگر اشاره کرد و گفت: مبانی انسان شناختی که در سند تحول مطرح شد را در برنامه درسی ملی لحاظ کردیم.

ذوعلم افزود: در برنامه درسی این نگاه وجود داشت که باید در ارتقای جایگاه مدرسه اهتمام داشته باشیم. در همین راستا بحث "مدرسه زندگی" مطرح شد که باید تحقق می‌یافت و به عنوان گفتمان مطرح می‌شد اما کمرنگ شد و باید دوباره آن را احیا کنیم. همچنین تمرکز گرایی باید کاهش یابد و بخشی از محتوای درسی در استان و بخشی در مدرسه تدوین شود. حلقه طراحی بین برنامه درسی و مدرسه مفقوده است و دچار کاستی هایی هستیم.

عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه با بیان اینکه در برنامه درسی ملی کاهش تمرکزگرایی و افزایش اختیارات از سوی مدارس و معلمین را مورد تاکید قرار دادیم عنوان کرد: باید برای ارتقای توانمندی مدیریتی معلمان و کادر مدرسه هم کار کنیم؛ به همان اندازه که روی توانمندی دانش آموزان تمرکز داریم.

وی درباره آزاد سازی بخشی از تعیین محتوای برنامه درسی گفت: واگذاری تدوین بخشی از برنامه درسی به سطح استان ها نیازمند مقدماتی است و بعد از بررسی امکانات و شرایط استان‌های داوطلب است. چندسال قبل این طرح برای دروس عربی و حرفه و فن پیاده شد و بسیاری کارشناسان برای آن زحمت کشیدند، اما به علت فقدان خودباوری و سازوکارهای لازم به کندی پیش رفت و موفق نشد.

ذوعلم با اشاره به تاکید بر واگذاری تدوین 20 درصد از ظرفیت کل تدوین محتوای درسی به استان ها در برنامه درس ملی اظهار کرد: منتها باید واقع گرا بود و ظرفیت‌های استان ها را مورد توجه قرار داد. برای شکل گیری کارگروه طراحی طرحواره ها و سازوکارهای لازم در استان ها به دو سه سال تلاش جدی نیاز داریم.

عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه ادامه داد: مخاطبان ما توجه کنند اگر تفاوت دیدگاه جزیی در برنامه ریزی درسی وجود دارد مشکل اصلی نیست و اشکال اصلی نگاه دستگاه کلان قوه مجریه به بحث تعلیم و تربیت است. رئیس جمهور به سخنرانی روز معلم و ابتدای سال تحصیلی اکتفا می‌کنند و جلسات شورای عالی بدون حضور رئیس شورا برگزار می‌شود. در حالی که آموزش و پرورش مهمترین دستگاهی است که حاکمیت اسلامی باید برای رسیدن به اهداف متعالی به آن اهتمام داشته باشند.

وی افزود: این یک درد از درون است. شکل گیری نهادی به عنوان شورای عالی تربیت را پیشنهاد کردند اما هنوز شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور جدی وارد مقوله تربیت نشده است.

ذوعلم کنکور را سد اساسی برای تنوع بخشی به برنامه درسی دانست و اظهار کرد: باید نوع مطالبه خانواده‌ها از مدرسه تغییر کند. اکنون اگر معلم ریاضی به کلاس نیاید اعتراض می‌کنند، اما معلم حرفه و فن نیاید مهم نیست و حتی می‌گویند دروس دیگر را حذف کنید و کلاس ریاضی بگذارید که در کنکور مهم است. همچنین اعمال فشارها حرکت آموزش و پرورش را درباره حذف آزمون سمپاد کند کرد. کنکور نگاه سطحی و ویترینی به دانش دارد.
 

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۷۰۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد

چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه جلسه کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان با موضوع حذف رشته‌های کم تقاضا در بنگاه‌های اقتصادی و معرفی رشته‌هایی که در بازار کار تقاضا دارند به ریاست استاندار کرمان و با حضور روسای دانشگاه‌ها و دیگر اعضای کارگروه در محل سالن پیامبر اعظم (ص) برگزار شد. 

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان با تبریک ۱۲ اردیبهشت، قدرشناسی، احترام و حفظ حرمت جایگاه معلم را مورد تاکید قرار داد و در خصوص مجوز پذیرش دانشجو به صورت مجازی در دانشگاه شهید باهنر با همکاری مراکز آموزشی پیام‌نور گفت: لازم است یک قاعده کلی برای درخواست مجوز با مصوبه کارگروه تهیه شود که بعضی از دانشگاه‌های استان در رشته‌های خاص بنا به اقتضای جغرافیایی منطقه با پیام‌نور توافق کنند. 

وی در ادامه گفت: شهرستان بردسیر با راه‌اندازی مجدد فولاد مشیز نیازمند نیروی انسانی متخصص خواهد بود؛ بنابراین رشته‌های مورد نیاز معادن صنعتی باید در این منطقه تعریف شود و سرمایه‌گذاری آموزشی در این منطقه در آینده نه چندان دور موثر خواهد بود. 

استاندار کرمان بیان کرد: نیاز‌های منطقه شناسایی شود و نیاز‌ها با الزامات و تعداد نیروی کار مشخص مستند شود و به نوعی این کار تقویت آموزش برای اشتغال خواهد بود. 

در این نشست در خصوص پیوست اشتغال و مستندات مربوط به ابقای رشته‌های کارشناسی کم تقاضا در استان، درخواست مجوز پذیرش دانشجو در پردیس‌های دایر در دانشگاه باهنر کرمان، درخواست مجوز پذیرش دانشجو به صورت مجازی در دانشگاه شهید باهنر با همکاری مراکز آموزشی پیام‌نور در شهرستان‌های راور و بردسیر و درخواست‌های گشایش رشته‌های جدید میان رشته‌ای در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان بحث و گفتگو شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • آیت‌الله مصباح نقش مهمی در تحول علوم انسانی داشتند
  • افتتاح مدرسه خیرساز در خنداب
  • نشست فصلی سران حزب اعتدال و توسعه با هدف برنامه ریزی کلان در سال ۱۴۰۳
  • مراد صحرایی: در دولت سیزدهم مرگ سند ۲۰۳۰ را اجرا کردیم / تغییر عناوین و حجم دروس مدارس برای اجرای برنامه‌های پرورشی
  • «هر سه‌شنبه‌ یک مدرسه»؛ طرحی برای افزایش سرانه آموزشی
  • کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد
  • جایگاه معلم در سند تحول بنیادین کجاست؟
  • تهران از استان‌های محروم کشور است