اسلام امام موسی صدر، دین را برای انسان میخواهد
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۷۰۸۱۸
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسن محدثی، جامعهشناس، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و مدیر گروه جامعهشناسی دین انجمن جامعهشناسی ایران در جلسه نقد و بررسی کتاب «دین و شادی» نوشته وی، که روز گذشته، 29 تیرماه در پردیس کتاب مشهد برگزار شد، با بیان اینکه دین حتی در خلوت، در دنیای درون و حتی در بروز احساسات ما تأثیر جدی دارد، ادامه داد: بنابراین برای ما که دین را به عنوان نظام فرهنگی مطلوب میپذیریم، خیلی مهم است بپرسیم این دین چه ویژگیهایی دارد، آیا زندگی ما را تباه میکند یا آن را اعتلاء میدهد؛ این نگاه شاید جسورانه به نظر برسد اما ما به عنوان کسی که زندگیمان را براساس فرهنگ دینی انتخاب میکنیم حق داریم بپرسیم دین با ما چه میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
انسان حق دارد دین را مورد سؤال قرار دهد
این استاد دانشگاه با اشاره به نگاه رایجی که انسان را تابع بیچون و چرای دین میداند، اظهار کرد: معمولاً در نگاه دینی به ما گفته نمیشود درباره کارنامه دین تحقیق کنید و از آن بازخواست کنید بلکه گفته میشده انسان در جایگاهی قرار ندارد که دین را مورد نقد قرار دهد و باید تابع دین باشد؛ اما نگاهی دیگری نیز وجود دارد که میگوید دین آمده تا انسان را به تعالی برساند؛ چنین نگاهی به ما اجازه میدهد دین را نقد کنیم.
وی با ابراز اینکه من به عنوان شاگرد کوچک علمای روشنفکر دینی، معتقدم دین در روند تاریخی خودش منحرف شده، بارهای سنگینی بر دوشش گذاشته شده و چیزهایی به آن اضافه شده است، افزود: گوهرهایی در دین وجود دارد که در میان انبوهی از زباله قرار گرفته است وعدهای باید این گوهرها را از زیر هزاران تن زباله بیرون بکشند اما آیا واقعاً ارزش دارد که بزرگانی عمرشان را پای این کار بگذارند که این گوهرها را استخراج کنند؟
این جامعه شناس در همین راستا با اشاره به انحرافهای ایجادشده در دین، اضافه کرد: بنابراین وقتی از اسلام نام میبریم باید تعیین کنیم کدام اسلام مورد نظرمان است؛ آیا در مورد اسلام صدر اسلام صحبت میکنیم یا اسلام شیعی؟ اسلام دوره صدر اسلام یا دوره جمهوری اسلامی؟ و از کدام قرائت از اسلام؟؛ ما انبوهی از اسلامها داریم که براساس فهم مسلمانان، سرزمینها و شرایط، متفاوت شده در حالیکه وقتی معمولاً از دین صحبت میشود، به این نکته توجه نمیشود و اسلام به عنوان دینی واحد مورد بحث قرار میگیرد.
اسلام سیاه، سرخ و سبز
محدثی با این توضیح که ما سه نوع اسلام سرخ، سبز و سیاه داریم، ادامه داد: اسلام سیاه آخرتگراست، شادی و امکانات این جهانی آدمی را به رسمیت نمیشناسد و به مرگ اندیشی تأکید زیادی دارد؛ اسلام سرخ، اسلام انقلابی است که به خاطر تحول برخی ارزشها میخواهد جانمان را برایش فردا کنیم که اسلام دکتر شریعتی از جمله آنهاست؛ اسلام سبز نیز دین را برای زندگی انسان میخواهد، عقلانیت، شادی و امکانات این جهانی را به رسمیت میشناسد و به دنبال این است برای انسان زندگی مطلوبتری در این دنیا داشته باشد که اسلام امام موسی صدر از این نوع است.
وی در همین راستا اضافه کرد: در اسلام سبز موسیقی حرام نیست، شادی ممنوع نیست و برخلاف اسلام رایج، انسان همواره در معرض گناه و مجبور به احتیاط نیست.
ارائه چهره زیبا و انسانی از دین؛ عامل گرایش انسان به آن
این استاد دانشگاه با تأکید به اینکه دین موجود در جامعه که از جهاتی ضد انسانی است، باید انسانیتر شود و به انسان توجه بیشتری داشته باشد، اضافه کرد: در همین راستا تاریخ دین اسلام باید مورد بررسی قرار گیرد و اسلام با بازنگری، به شکلی انسانی ارائه شود. علما تلاش داشتهاند که انسان را دیندار کنند اما من میگویم اگر علما دلسوز دین هستند باید چهرهای انسانی از دین ارائه کنند؛ آن وقت است که انسانها خودشان به سمت آن گرایش پیدا میکنند.
مدیر گروه جامعهشناسی دین انجمن جامعهشناسی ایران با بیان این مطلب که دین ارائه شده مطابق با شرایط زندگی قبیلهای با شرایط جامعه مدرن امروز همخوانی ندارد، اضافه کرد: افرادی مانند اقبال لاهوری، شریعتی، عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری و در سایر کشورهای اسلامی، افرادی مانند نصر حامد ابوزید و ... در تلاشند اسلام را متناسب با شرایط جدید بازخوانی کنند تا دین به زندگی بهتر انسان در این جهان کمک کند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی نقد کتاب حسن محدثی نقد دین اسلام سرخ اسلام سیاه اسلام سبز امام موسی صدر مشهد پردیس کتاب قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۷۰۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب میریام؛ خاطرات سیده رباب صدر منتشر شد
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب میریام؛ خاطرات خانم سیده رباب صدر منتشر شد.
میریام روایت خود گفته رباب صدر از ۶۰ سال تلاش مستمر و بینالمللی برای ارتقای سطح زندگی دختران و زنان و مردمان لبنان است. او خود و زندگیاش را وقف مسیری کرد که سنگ بنای آن را برادرش سید موسی صدر، گذاشت.
سیده رباب صدر فرزند آیت الله سید صدرالدین صدر از علمای برجسته و از مراجع تقلید ثلاث و خواهر امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان در سال ۱۳۲۳ در قم متولد شد. خاندان صدر از خاندانهای علمی معروف ایران، عراق و لبنان در دو قرن اخیر میباشند. پدربزرگ مادری وی عالم مبارز، آیت الله حاج آقا حسین طباطبایی قمی بود که به دلیل اعتراض به سیاستهای ضد اسلامی رضاشاه به عتبات عالیات تبعید شد. در سال ۱۹۶۲ بنا به اصرار برادرش امام سید موسی صدر به لبنان رفت و مدتی بعد با سید حسین شرفالدین نوه آیتالله سید عبدالحسین شرفالدین رهبر فقید شیعیان لبنان ازدواج کرد و در همان جا اقامت گزید.
حضور در بیت آیت الله صدر و پس از آن در کنار برادرش امام موسی صدر و درک فیض از محضر آن بزرگوار برای وی علاوه بر فراگیری نکات بسیار اخلاقی، آشنایی با روشهای مدیریتی و شیوه تعامل با مردم را نیز به همراه داشت. جامعه لبنان در آن سالها اوضاع مخصوصی را تجربه میکرد، این اوضاع موجب شد که با دردهای مردم و به خصوص با تبعیضهایی که علیه شیعیان اجرا میشد آشنا شده مصائب آن را لمس کند. مجموعه این مسائل ایشان را به پذیرش مسولیتهایی در تشکیلات و مؤسسات امام موسی صدر متقاعد نمود.
سیده رباب صدر فعالیتهای اجتماعی خود را بنا به دستور امام موسی صدر برای مشارکت در ایجاد شاخه زنان مؤسسات آغاز کرد و بعد از آن مدیریت «بیت الفتاة» را نیز به عهده گرفت. بیت الفتاة مدرسهای بود برای آماده ساختن زنان به منظور وارد شدن آنان به عرصههای اجتماعی. در لبنان، شیعه مظلوم بود. آن قدر مظلوم که یتیمهای شأن پناه نداشتند. مهدکودک راه انداختند و مدرسهی پرستاری و سرپرستی از دختران یتیم و دختران دارای وضعیت ویژهی اجتماعی را برعهده گرفتند.
پس از ربودن امام موسی صدر در ۳۱ اوت ۱۹۷۸ مطابق با ۹ شهریور ۱۳۵۷ توسط رژِیم معمر قذافی مسؤلیت اداره مؤسسات امام صدر عملاً بر دوش ایشان قرار گرفت و در پی تحقق اهداف امام صدر به ارائه خدمات اجتماعی و احداث مراکزی در جنوب لبنان و بیروت همت گماشت. چنانکه دارالایتام حضرت زهرا (س) و مدرسه پرستاری را نیز تأسیس کرد. این مراکز تازه تأسیس در زمینههای آموزشی، اجتماعی، بهداشتی فعالیت میکنند و زیر نظر مؤسسات امام موسی صدر اداره میشوند. مؤسسات امام موسی صدر جمعیتی غیر دولتی است که برای تحقق عدالت و جامعهای خالی از جهل و فقر و بیماری میکوشد. سیده رباب صدر همچنین ریاست هیئت مدیره «مرکز مطالعاتی و پژوهشی امام موسی صدر» (مرکز الامام الصدر للأبحاث و الدراسات) را به عهده دارد. این مرکز مسؤول جمعآوری کلیه اسناد، سخنرانیها، مقالات، عکس و… درباره امام صدر و دیگر علما و فقها میباشد وی میکوشد این اسناد را در اختیار پژوهشگران قرار دهد. این مؤسسه با فعالیتهای فکری و ابداعی تلاش دارد بر اهمیت کارهای فرهنگی در توسعه روابط انسانی و ملتها تأکید کند. علاوه بر آن این مرکز کنفرانسی سالانه با عنوان «کلمه سواء» با عناوین کنفرانسهای مختلف از جمله هویت فرهنگی (نوامبر ۱۹۹۹)، جامعه مقاوم (نوامبر ۲۰۰۳)، ابعاد انسانی و ملی و حقوقی مسئله ربودن امام موسی صدر (دسامبر ۲۰۰۳) و… را برگزار کرده است.
این کتاب علاوه بر روایت همراهی و همکاری سیده رباب صدر با برادرش امام سید موسی صدر، مروری بر بیش از نیم قرن تجربه زیسته او در حوزههای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است.
میریام سیمای زنی است که با اتکا به اندیشه و عمل یک روحانی نوگرا، با وجود انواع مشکلات و موانع در گوشهای از خاورمیانه که بحران و ناپایداری سکه رایج آن است، از هیچ تلاشی برای آموزش، سلامت و توانمندسازی و ارتقای سطح زندگی دختران و زنان فروگذار نکرد.
این کتاب محصول دهها ساعت مصاحبه حمید قزوینی، کارشناس تاریخ شفاهی، با سیده رباب صدر است.
کد خبر 6099275 فاطمه علی آبادی