Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@08:53:57 GMT

فعلی که با نام خدا شروع می شود به هدف می رسد

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۷۱۰۴۴

فعلی که با نام خدا شروع می شود به هدف می رسد

به گزارش خبرگزاری مهر، مطلب زیر بخشی از سخنان آیت الله جوادی آملی دربارۀ «بسم الله الرحمن الرحیم» در تفسیر سورۀ حمد است که در ادامه می خوانید؛

سورۀ مبارکۀ حمد که در اول قرآن آمده است، نام های فراوانی دارد که معروف ترین آنها نام فاتحة الکتاب است و به مناسبت های فراوانی که درمحتوای  این سوره آمده است نام های گوناگونی هم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خلال رسیدن به محتوای این سوره سرّ این نام ها هم مشخص می شود. هفت آیه دارد و آیۀ مبارکۀ «بسم الله الرحمن الرحیم» هم جزء این سوره است و این بسم الله هم صدوچهارده بار نازل شده است، و هربار که نازل می‌شد معنای جدید و مصداق تازه‌ای را در برداشت، در واقع محتوای بسم‌الله با مضمون هر سوره در ارتباط است. پایان هر سوره با نازل شدن بسم‌الله مشخص می‌شد، اما اینکه هم طلیعۀ سوره بسم‌الله است و هم طلیعۀ این کتاب الهی،  برای آن است که خداوند سبحان به انسانها می‌آموزد که کار را با نام خدا شروع کنند.

شرط رسیدن به هدف

 هم علمای شیعه و هم علمای سنی از رسول خدا نقل کرده‌اند که کاری که با یاد خدا شروع نشود، بی نتیجه است؛ « کل امر ذی بال لم یبدأ فیه ببسم الله فهو ابتر» ابتر یعنی اینکه منقطع الآخر چون هدف پایان کار است و کاری که به هدف نرسد ابتر است و کاری به مقصد می‌رسد که از مبدأ حق نشأت می‌گیرد. کاری که اولش حق است پایانش خیر و حق است. ممکن نیست کاری که با باطل آغاز شود به پایان حق منجر شود، برای اینکه کاری به حق ختم شود چاره ای نداریم جز اینکه به حق شروع کنیم، کاری را می‌توان به حق شروع کرد که هم حسن فعلی داشته باشد، یعنی فی نفسه عمل خیر باشد  و هم حسن فاعلی که انسان آن کار را به خدای خود نسبت بدهد و به استناد به خدا انجام بدهد. این کار را انسان به خدا نسبت می‌دهد می گوید به نام خدا آغاز می‌کنم و قطعا در این کار جزء خدا هدف دیگری نخواهد داشت. از انضمام ان حسن فاعلی که طهارت ضمیر فاعل است و این حسن فعلی که حق بودن عمل است، انسان یقین پیدا می‌کند که این کار به مقصد می‌رسد. اگر یکی از این دو امریا هر دو  مفقود  بود هرگز این کار به ثمر نمی‌رسد. اگر کار خیر و حق بود ولی انسان آن را برای حق انجام نداد به ثمر نمی‌رسد، چون حسن فعلی به تنهایی برای رسیدن به هدف کامل نیست باید فاعل هم حسن فاعلی داشته باشد.

فعلی به هدف می‌رسد یعنی ابتر نمی‌ماند که به نام خدا شروع شود. فعل خیر و حق است که با نام خدا شروع می‌شود. پس این حدیث رسول اکرم که ذکر شد یعنی کار باید طوری باشد که بشود هم به نام خدا آغاز کرد و هم به نام خدا آغاز بشود. یعنی هم کار خوب باشد و هم صاحب کار هدف خوب داشته باشد. پس کاری که باطل باشد هرگز به مقصد نمی‌رسد و کاری هم که باطل نباشد، ولی صاحبش قصد خیر نکند آن هم به مقصد نمی‌رسد.

اگر در سورۀ کوثر فرمود« إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ» برای آنکه در آنجا هم قبح فعلی بود و هم قبح فاعلی، لذا اینگونه افراد به مقصد نمی‌رسند و خود این‌ها ابتر هستند. در آن حدیث گفته شده فرمود آن کار به مقصد نمی‌رسد و در این آیۀ مبارکه فرمود این افراد ابترند. انسانی که راهی مقصد است، اگر کارش باطل  و نیّتش پلید باشد سرگردان بوده و به مقصد نمی‌رسد.  حتی مقصدی را هم که برای او تعیین کرده‌اند نمی‌داند کجاست و مقصد خود را در جهنم هم گم می‌کند.

قرآن کریم به ما طرز ورود به کار را هم آموخت لذا خود نیز به نام خدا آغاز کرد و فرمود بسم الله الرحمن الرحیم. گاهی انسان کامل وارد بعضی کارها نمی‌شود و خیال می‌کند وارد شده است، آنگاه می‌بیند که کار کامل برایش روشن نشده باید به این نتیجه برسد که وارد کار نشده است. انسانی که به نام خدا وارد کاری شد هرگز در این کار نمی‌ماند.

این بسم الله الرحمن الرحیم آنچنان از قداست برخوردار است که انسانها موظفند این نام را تسبیح کنند و این نام را گرامی بدارند. نه این نام را در جای باطل به کار ببرند و در کار حق از این نام غفلت کنند. لذا خداوند سبحان هم این نام را مظهر برکت قرار داد، هم مظهر تسبیح.

آنها که به حق به این اسم رسیده‌اند، اینچنین می‌گویند:« بسم الله الرحمن الرحیم من العبد بمنزلة کن من المولی». همانطور که خدا سبحان هرچه را بخواهد با «کن» انجام می‌دهد بندۀ آن مولی هم به اذن آن مولی هرچه را بخواهد با بسم الله انجام می‌دهد.

معارف قرآن در بسم الله الرحمن الرحیم

در بعضی از تعبیرات بزرگان آمده است که همۀ معارف قرآن کریم در سورۀ حمد جمع شده است که آن فاتحة الکتاب و امّ الکتاب است و همۀ معارف این سوره در بسم الله الرحمن الرحیم جمع شده و همۀ آن اسرار در باء بسم الله حمع شده است. امیرالمؤمنین می‌فرماید من نقطۀ باء بسم الله هستم. ما اگر نتوانیم بعضی از اسرار را بفهمیم، مصلحت ما در این خواهد بود که آهسته از کنار این حرف ها عبور بگذریم. نگوییم این حرفها باطل است، ما که دستی بر این حرفها نداریم و بهتر است بگوییم لاادری.

با توجه به روایت هایی که دربارۀ اسم اعظم ذکر شده است، روشن می‌شود که اگر یک کسی همراه این اسم بالا برود، سهمی از آن خواهد داشت. اسم اعظم لفظ یا مفهوم نیست که با علم حصولی و وجود ذهنی اثر کند. اسم اعظم حرف نیست که با حرف کسی مرده را زنده کند یا با حرف کسی بر دریا مسلط شود. عالم نه با حرف اداره می‌شود و نه با مفهوم ذهنی، عالم با مقام انسانی اداره می‌شود. اگر بسم الله همراه آن مقام بود و از جان موحدی نشأت گرفت و یک موحدی گفت: بسم الله الرحمن الرحیم این است که از اسم اعظم سهمی دارد و می تواند بر عالم به اذن آفریدگار عالم اثر بگذارد و مسلط شود. عالم با مفهوم و لفظ نمی‌گردد بلکه با حقیقت می‌گردد. هرکسی به مقام ولایت رسید، مانند انبیای الهی آن مقام را پیدا می‌کند و از آن اسم‌ها استفاده می‌کند. 

کد خبر 4352558 سارا فرجی

منبع: مهر

کلیدواژه: آیت الله جوادی آملی تفسیر قرآن سوره حمد معرفی کتاب فلسفه نشست علمی فعالیت های قرآنی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تازه های نشر فلسفه اسلامی شهادت امام صادق ع علوم انسانی امام صادق ع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دین اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۷۱۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه جالب حجت کریمی؛ مدیران فعلی را با اسنپ پس بفرستید/ موافق عزل نکونام حالا حامی او شده است!

مدیر پیشین باشگاه استقلال گفت: امیدوارم با حضور افراد جدید به عنوان سهامداران اصلی باشگاه یک تیم مدیریتی به درد بخور و کاربلد که بتوانند مشکلات را از بین ببرند هم در هیئت مدیره استقلال مستقر شوند.

به گزارش‌ مشرق، سید حجت کریمی - مدیرعامل و عضو هیئت مدیره پیشین باشگاه استقلال درباره موضوع واگذاری باشگاه استقلال به شرکت پتروشیمی خلیج فارس اظهار داشت: از شنیدن این خبر خیلی خوشحال شدم و امیدوارم از این لحظه به بعد باشگاه استقلال با پشتوانه مردمی و هواداران میلیونی اش کمترین دغدغه را از بابت مسائل مالی داشته باشند و به شکل کاملاً حرفه‌ای در ادامه رقابت‌های این فصل و فصل آینده حضور پیدا کند.

مدیران فعلی را برای آورنده‌شان پس بفرستید

وی افزود: ضمن تبریک به خریداران سهام باشگاه استقلال توصیه می‌کنم حتماً در تغییر هیئت مدیره مستقر، زمان را از دست ندهند و همه این افراد را با یک اسنپ به دم خانه آقای قربان‌زاده بفرستند و همان جا پیاده کنند. چون کارنامه آنها در این ماه‌ها مشخص می‌کند که هیچ اتفاق مثبتی در استقلال رخ نداده است.

یک مدیر در باشگاه کار می‌کرد که به همین علت بیرونش کردند

عضو پیشین هیئت مدیره باشگاه استقلال گفت: متاسفانه در هیئت مدیره‌ای که هیچکس در آن کاری انجام نمی‌داد، یک نفر کار می‌کرد که اتفاقاً به همان دلیل که چون کار می‌کرد او را کنار گذاشتند. اسمش را هم می‌گویم، او علیرضا خانی بود که انصافاً در طول مدت زمانی که من در باشگاه حضور داشتم اهل حلال و حرام بود و ریز مسائل و اعداد و ارقام ورودی و خروجی باشگاه را از زیر ذره بین رد می‌کرد ولی در نهایت تحملش نکردند.

موافق عزل نکونام حالا حامی‌اش شده است!

کریمی ادامه داد: به عزیزانی که از این پس می‌خواهند استقلال را اداره کنند پیشنهاد می‌کنم افرادی را بیاورند که هدفشان از بودن در هیأت مدیره گرفتن بلیت بازی و پیراهن تیم نباشد. جالب است که یکی از همین افراد تا دیروز نامه عزل جواد نکونام را امضا می‌زد و حالا حامی‌اش شده و می‌گوید او تا سه سال دیگر هم قرارداد دارد.

در کدام دوره مدیراستقلال حقوق ۶۰ میلیونی گرفته؟

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال همچنین در واکنش به موضوع مطرح شده درباره انتشار دریافتی‌های یکی از مدیران پیشین باشگاه خاطرنشان کرد: تا جایی که می‌دانم پیش از این هیئت مدیره باشگاه حقوقی دریافت نمی‌کردند و این هم در نوع خودش جالب است که حالا اعضای هیئت مدیره ماهی ۶۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. خیلی جالب است که بعضی از همین آقایان حتی یک بار هم در جلسات هیئت مدیره حضور پیدا نکرده‌اند.

امیدورام استقلال قربانی کارشکنی آقایان نشود

کریمی در پایان گفت: روزهای حساس و مهمی در پیش روی استقلال است تیمی که تا اینجا توانسته با وجود همه مشکلات هوادارانش را راضی نگه دارد حیف است که در پایان این مسیر پرتلاطون به خاطر زیاده خواهی‌های عده‌ای و یا کارشکنی‌های گروهی دیگر نتواند دل میلیون‌ها هوادار را شاد کند و یکی جام دیگر به کلکسیون جام‌های باشگاه بی‌افزاید.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • معضل ۱۳۰ میلیارد تومانی درویش در پرسپولیس
  • توصیه جالب حجت کریمی؛ مدیران فعلی را با اسنپ پس بفرستید/ موافق عزل نکونام حالا حامی او شده است!
  • مدیران فعلی استقلال را با اسنپ پس بفرستید!
  • تخصیصات فعلی اعتبارات به صورت علی الحساب است
  • هفته کاری پنج روزه از کی شروع شد؟
  • روایت فرزند صیاد شیرازی از علت اختلافش با بنی‌صدر
  • مخبر: رویه فعلی ثبت سفارش و تخصیص ارز باید تغییر کند
  • آیت الله مسعودی خمینی: برخورد‌ها در موضوع حجاب اخلاقی باشد نه تازیانه‌ای
  • شهر مشراگه خوزستان پزشک عمومی ندارد
  • ارقام پرمحصول برنج جایگزین ارقام فعلی می‌شوند