Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نتیجه این مطالعه آمده است 1.8 میلیون نفر از ایرانیان ابراز علاقه و تمایل به مهاجرت داشته‌اند در حالیکه از این تعداد صرفا 400 هزار نفر اعلام کرده‌اند که برای مهاجرت برنامه داشته یا در حال آماده شدن برای مهاجرت هستند.

کشور ایران با در نظر گرفتن شاخص تعداد افراد دارای برنامه مهاجرت نسبت به کل جمعیت کشور در میان 20 کشور برتر این شاخص قرار ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد دانشجویان بین‌المللی دنیا از 1.3 میلیون دانشجوی بین‌المللی در سال 1990، به رقم حدود 5.4 میلیون نفر در سال 2014 رسیده که تقریبا چهار برابر شده است همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025، این رقم به هشت میلیون نفر برسد.

ایران با حدود 51,600 نفر دانشجوی خارج از کشور در سال 2012، در رتبه دهم کشورهای دانشجو فرست، قرار داشته است اما در سال 2015 با همین حدود تعداد دانشجوی بین‌المللی در رتبه پانزدهم کشورهای دانشجو فرست قرار دارد.

حدود یک درصد از کل دانشجویان ایرانی ساکن خارج هستند در حالیکه این نرخ در چین 1.8 درصد دانشجویان، برای عربستان سعودی 5.6 درصد و برای ترکیه 0.75 درصد است.

تعداد دانشجویان خروجی از ایران همواره کمتر از دو درصد از تعداد کل دانشجویان ایرانی در طول 20 سال گذشته بوده است؛ به طور کلی با توسعه آموزش عالی کشور، نسبت دانشجویان خروجی به کل دانشجویان نزولی بوده است.

ایران از لحاظ نرخ مهاجرت افراد تحصیل کرده به کل جمعیت تحصیل‌کرده کشور (4.5 درصد) در رتبه 14ام کشورهای فرستنده به منطقه OECD قرار گرفته است.

نیمی از مهاجران ایرانی را مهاجران ماهر – تحصیل‌کرده تشکیل می‌دهند و ایران رتبه چهارم را در میان کشورهای مهاجرفرست به منطقه OECD دارد.

ایران در منطقه MENA از لحاظ تعداد مهاجران تحصیل‌کرده رتبه اول و از لحاظ نرخ خروج مهاجران تحصیل‌کرده رتبه نهم را داراست.

در سال 2017 تعداد دانشجویان ایرانی ساکن امریکا به 12 هزار و 600 نفر رسیده است.

دانشجویان ایرانی بیشترین تعداد دکتریها در زمینه علوم و مهندسی در امریکا را از میان کشورهای منطقه خاورمیانه داشته‌اند و بعد از آن به ترتیب کشورهای بحرین و عربستان سعودی قرار گرفته‌اند.

براساس آمار موجود، طی سالهای 2012-2016 کمتر از یک درصد کل دانشجویان خروجی از ایران به 10 دانشگاه برتر امریکا و دنیا راه پیدا کرده‌اند.

ایران در میان مقاصد دانشجویان بین‌المللی، کشور شاخصی به حساب نمی‌آید لذا سهم اندکی (کمتر از 0.05 درصد از تعداد کل دانشجویان کشور) در بازار جذب دانشجویان بین‌المللی را در میان کشورهای منطقه در اختیار دارد.

این در حالی است که کشورهایی همچون عربستان و ترکیه سهم نسبتا بالا و قابل توجهی را از بازار دانشجویان بین‌المللی کسب کرده‌‌اند.

نکات ذکر شده، ضمن تأکید بر ضرورت نگاه علمی و ارائه آمار مهاجرتی مبتنی بر مستندات، بر لزوم أتخاذ سیاستهای منسجم و هدفمند منطبق با شرایط حساس کنونی به‌ویژه بهره‌گیری از ظرفیتهای عظیم ایرانیان تحصیل کرده خارج از کشور و همچنین حضور فعال در عرصه بازار بین‌المللی دانشجویان و تحصیل‌کردگان تأکید می‌ورزد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مهاجرت ایران شاخص دانشجو چین عربستان سعودی ترکیه آموزش عالی کشورهای منطقه بحرین عربستان جهان خاورمیانه عربستان سعودی کشورهای منطقه مهاجرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۷۱۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم

رییس دانشگاه شاهد با تاکید بر اینکه این نظام جمهوری اسلامی حق دارد دانشگاهی داشته باشد که دانشجویان متناسب با ارزش‌های خود تربیت کند، گفت: در حوادث ۱۴۰۱ حتی یک مورد بی‌احترامی به نظام از سوی دانشجویان ندیدیم.   به گزارش ایسنا، احمد چلداوی در نشست خبری که امروز در ساختمان معاونت پژوهشی دانشگاه شاهد برگزار شد، به تحصیل بیش از ۶۰۰۰ دانشجو در سطوح مختلف در دانشگاه اشاره کرد و گفت: جمعیت دانشجویی این دانشگاه متشکل از ۵۰ درصد دختر و ۵۰ درصد پسر است. همچین تعداد ۳۴۴ عضو هیات علمی در دانشگاه شاهد مشغول تدریس هستند.   رییس دانشگاه شاهد با بیان اینکه در حال حاضر سرانه متوسط مقالات بین المللی این دانشگاه  ۱/۵ مقاله به ازای هر استاد است، اظهار کرد: در حوزه پژوهش نیز بودجه پژوهشی دانشگاه شاهد ۱۰ برابر شده است و پژوهانه اساتید نیر به همین میزان افزایش یافته است.   وی همچنین از راه اندازی یک‌هزار متر مربع مرکز نوآوری و  مرکز رشد دانشگاه شاهد خبر داد و گفت: قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در طول دو سال اخیر ۱۷ برابر و مبلغ آن نیز ۱۴ برابر شده است.   رییس دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه این دانشگاه وابسته بنیاد شهید است، افزود: پذیرش دانشجو در این دانشگاه به واسطه کنکور سراسری و به صورت غیر متمرکز است و چهار برابر ظرفیت دانشجو به این دانشگاه معرفی که با برگزاری مصاحبه دانشجویان نهایی پذیرش می‌شوند.   چلداوی گفت: خوابگاه متاهلی نداشتیم و در اولین اقدام یک خوابگاه ۳۳ واحدی در مرحله تدوین نقشه است که در محوطه دانشگاه احداث خواهد شد. همچنین در سال جاری ۲۰ هزار مترمربع به فضای آموزشی دانشگاه در حوزه پزشکی اضافه خواهد شد که احداث آن از خرداد ماه آغاز می‌شود.   وی با بیان اینکه دانشگاه شاهد سیاست زده نیست، اما منفعل سیاسی هم نیست، گفت: در حوادث ۱۴۰۱ حتی یک مورد بی‌احترامی به نظام در بین دانشجویان این دانشگاه ندیدیم و دانشجویان درگیر مسائل نشدند، در واقع نظام جمهوری اسلامی حق دارد دانشگاهی داشته باشد که دانشجویان متناسب با ارزش‌های خود تربیت کند و دانشگاه شاهد همان دانشگاه مورد نظر است.   عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: تعداد زیادی گردهمایی دانشجویی داشتیم و مناظره‌های سیاسی برگزار کردیم و در دو سال اخیر ۸۹۹ عنوان برنامه تشکل‌ها برگزار کردند.   رئیس دانشگاه شاهد در ادامه با اشاره به واگذاری دیپلماسی علمی جبهه مقاومت به این دانشگاه از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: براساس این ماموریت داشگاه شاهد باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهد که سال گذشته ۵۰ دانشجو را از کشورهای مختلف مقاومت بورسیه کردیم و امسال نیز این تعداد افزایش خواهد یافت که در رشته‌های مختلف دانشجویان ۱۸ کشور را جذب و تربیت خواهیم کرد.   وی خاطرنشان کرد: بودجه این ماموریت به صورت جداگانه از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به دانشگاه شاهد اختصاص داده شده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • اعلام آمار مرگ و میرهای سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران / عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران /عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا