Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@07:12:45 GMT

همکاری اقتصادی یا نفوذ سیاسی

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۷۴۲۱۸

همکاری اقتصادی یا نفوذ سیاسی

دوحه - ایرنا - سرمایه گذاری 500 میلیارد دلاری در کویت، انعقاد 13 قرارداد تجاری با امارات در کنار همکاریهای اقتصادی با عمان، قطر و عربستان ناشی از علاقه ای است که پکن در سالهای اخیر برای نزدیک تر شدن به کشورهای حوزه خلیج فارس از خود نشان داده است .

ﭼﯿﻦ از جمله ﻗﺪرتﻫﺎﯾﯽ اﺳـﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ آن ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺘﯽ ﺷﮕﻔﺖاﻧﮕﯿﺰ در اقتصاد و ﺳﯿﺎﺳـﺖ ﺑـﯿﻦ اﻟﻤﻠـﻞ در ﺣـﺎل ارﺗﻘـﺎ اﺳـﺖ .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انرژی، ﺻﻨﻌﺖ اﺻﻠﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺷﻮرای ﻫﻤﮑﺎری ﺧﻠﯿﺞ ﻓﺎرس اﺳـﺖ و ﭼـﯿﻦ ﺑـﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی ﺧﻮد، ﺑﻪ ﯾﮏ ﺑﺎزار ﺑﺎ ﺛﺒﺎت اﻧﺮژی ﻧﯿﺎز دارد.
مناسبات سیاسی چین با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس زیربنای روابط اقتصادی بین دو طرف را تشکیل داده است . روابط چین و کشورهای عضو این شورا از سال 1980 آغاز شده است . اما این روابط بعد از شرایط دیپلماتیک که پس از 11 سپتامبر به وجود آمد، وارد فضای جدیدی شد.
این حوادث و بعد از آن دو جنگ آمریکا در منطقه گرایش های سیاسی در خلیج فارس در همه سطوح بین المللی، منطقه ای و داخلی را دستخوش تغییر کرد و حضور آمریکا را در منطقه گسترده تر کرد. در این میان چین که به موفقیت های اقتصادی زیادی دست یافته بود، به دنبال دستیابی به قدرت سیاسی و نظامی هم سطح با قدرت اقتصادی بود و به همین دلیل به کشورهای این حوزه نزدیک تر شد.
کشورهای حوزه خلیج فارس هم با توجه به سابقه تمدنی، فرهنگی و تاریخی چین و نداشتن سابقه تجاوزگری و سلطه طلبی در منطقه و مهمتر از همه صعود مسالمت آمیز به جرگه کشورهای مطرح نظام بین الملل، خواهان گسترش مناسبات با پکن شدند.
چین هم با توجه به تصویری که این کشورها در ذهن داشته و دارند سیاستی توام با احتیاط و بی طرفی در اختلافات موجود را در پیش گرفته که نمونه آن اختلاف موجود میان قطر با سه کشور دیگر شورای همکاری یعنی عربستان ، امارات و بحرین است .
پکن در این زمینه بی طرفی کامل اعلام کرده و همواره بر لزوم انجام گفت و گو میان طرف های اختلاف تاکید کرده است .
ﭼﯿﻦ هیچ سابقه منفی، دخالت در مسایل داخلی کشورها، ماجراجویی و مسایلی از این دست در منطقه ندارد . در حقیقت این کشور تلاش دارد منافع خود را از طریق کمترین دخالت در بحران های منطقه ای و تنها با سوار شدن بی هزینه بر امواج کسب کند.
از سوی دیگر پکن با اتخاذ سیاست درهای باز خواستار دوستی با همه کشورهای منطقه بر اساس اصل همزیستی مسالمت آمیز و گسترش مناسبات اقتصادی و بازرگانی است .
ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﺮﯾﻊ اﻗﺘﺼﺎدی در ﭼﯿﻦ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻘﺎﺿﺎی انرژی ﺷﺪه و ﺗﻌﺎﻣﻞ اﯾﻦ ﮐﺸـﻮر ﺑـﺎ اعضای شورای همکاری خلیج فارس در حوزه انرژی سنگ بنای رابطه و همکاری های سیاسی و اقتصادی دو جانبه است که در تجارت، سرمایه گذاری و طرح های ساخت و ساز نمود یافته و موجب گسترش ابعاد همکاری اقتصادی و سیاسی شده است .
از زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ چین و ﺷﻮرای ﻫﻤﮑﺎری ﺧﻠﯿﺞ ﻓﺎرس ﻣﻮاﻓﻘﺖﻧﺎﻣﻪ همکاری های اقتصادی ، تجاری ، سرمایه گذاری و فناوری را امضا و مذاکرات مربوط به منطقه آزاد تجاری را آغاز کردند، روابط اقتصادی آنها به سرعت توسعه یافت و اکنون شورای همکاری خلیج فارس با 200 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری به هشتمین شریک تجاری چین تبدیل شده است.
با توجه به نیاز فزآینده چین به انرژی، این کشور خود را به عنوان بازیگری فعال در کنار سایر بازیگران در بخش انرژی و بر اساس منافع و سود متقابل تلقی و آمادگی خود را برای تقویت و گسترش گفت وگو و همکاری با دیگر کشورها با هدف تضمین ثبات و امنیت انرژی جهان اعلام کرده است .
علاوه بر آن ﭼﯿﻦ ﺑﻪ ﻃﻮر ﮔﺴﺘﺮده در ﺳـﺎل ﻫـﺎی اﺧﯿﺮ در زﻣﯿﻨﻪ اﻧﺮژیﻫﺎی ﭘﺎک ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﮐﺮده و ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎزارﻫـﺎی ﻣﻬﻤـﯽ را ﺑﺮای ﻓﻨﺎوریﻫﺎی ﺧﻮد ﺑﯿﺎﺑﺪ، ﻫﻤﺎنﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ اکنون در طرح تولید 700 مگاوات برق خورشیدی امارت دبی سرمایه گذاری مشترک کرده است .
ﻋﺮﺑﺴـﺘﺎن، اﻣﺎرات، ﮐﻮﯾﺖ، ﺑﺤﺮﯾﻦ و حتی قطر که از وسعت کمتری برخوردار است، ﺑﻪ اﻧﺮژیﻫﺎی ﺗﺠﺪﯾﺪﭘـﺬﯾﺮ ﺑﺮای ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﺮق ﻋﻼﻗﻪ ﻣﻨﺪ هستند. بر اساس گزارش های منتشر شده، در این کشورها سالیانه مصرف برق بیش از 10 درصد افزایش می یابد و این میزان را تنها از راه جایگزین کردن انرژی های تجدیدپذیر می توانند مرتفع نمایند.
از سوی دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ﺑـﻪ دﻧﺒـﺎل ﮐـﺎﻫﺶ ﻫﺰﯾﻨـﻪ ﻫـﺎی ﺗﻮﻟﯿـﺪ ﺷﯿﺮﯾﻦﺳﺎزی آب درﯾﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﭼﯿﻦ توانسته ﺑﺎ ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﺮدن ﻓﻨﺎوری ﺑﺎ هزینه ﮐﻤﺘـﺮی از رﻗﺒﺎی ﻏﺮﺑﯽ، ﻧﻘﺶ ﺑﺴﯿﺎرﻣﻬﻤﯽ را در ﮔﺴﺘﺮش اﻧﺮژی ﺧﻮرﺷﯿﺪی و ﺑـﺎدی در ﺧﻠـﯿﺞ ﻓﺎرس اﯾﻔﺎ ﮐﻨﺪ. ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺧﻠﯿﺞ ﻓﺎرس ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺧﻮد را ﺑﺎ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﮐﻤﺘﺮ ﺗﺠﻬﯿـﺰ ﮐﻨﻨـﺪ و درﻋﯿﻦ ﺣﺎلا اﻣﮑﺎن ﺻﺎدرات ﻣﻘﺎدﯾﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗـﻮﺟﻬﯽ از ﻧﻔـﺖ و ﮔـﺎز را ﻓـﺮاﻫﻢ ﻧﻤﺎﯾﻨـﺪ.
کارشناسان می گویند، چالش کلیدی برای کشورهای عرب خلیج فارس در حال حاضر این است که راهی بیابند تا به روابط خود با چین در سال های آتی ساختار ببخشند و پیوندهای فرهنگی را بهبود دهند.
در حالیکه رسانه های رسمی در خلیج فارس به شدت از چین و موفقیت های اقتصادی آن تمجید می کنند و مقامات آنها هم از هیچ فرصتی برای تحسین پیشرفت این کشور فروگذار نمی کنند و حتی شهروندان خود را تشویق به یادگیری زبان چینی یا تحصیل در این کشور می کنند ، چین هنوز برای بسیاری از شهروندان این کشورها دارای نوعی ابهام است .
بازار کشورهای عربی پر است از کالاهای ریز و درشت چینی و شهروندان به طور فزآینده ای مصرف کننده کالاها هستند و این در حالی است که آنها نسبت به فرهنگ چینی بیگانه هستند .
بر اساس یک نظرسنجی به عمل آمده بیش از 70 درصد از ساکنین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تمایل خود را برای زندگی در اروپا اعلام کردند، در حالی که تنها 9 درصد از آنها خواهان زندگی در چین بودند.
شاید به همین دلیل است که چین تصمیم گرفته ، در کنار همکاری های اقتصادی، نسبت به برگزاری هفته فرهنگی در این کشورها اقدام نماید . اقدامی که همزمان با سفر رییس جمهوری چین به امارات کلید آن هم زده شد.
به اعتقاد کارشناسان، دلیل نزدیکی، قرابت و حتی پذیرش فرهنگ غربی در میان کشورهای حوزه خلیج فارس ، هزینه های هنگفتی است که این کشورها در زمینه های مختلف از جمله سینما و گردشگری به عمل می آورند. هر چند چینی ها نشان داده اند، در صنعت سینما تا رسیدن به سایر رقبا فاصله زیادی دارند، اما در زمینه گردشگری فعال شده اند و در زمان حاضر تقریبا همه کشورهای حوزه خلیج فارس برای سفر به چین نیاز به تهیه روادید ندارند.
چالش دوم در روابط چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ، حضور آمریکا در منطقه است . روابط میان کشورهای این منطقه و آمریکا طی سالهای اخیر به ویژه دهه اخیر از روابط صرفا سیاسی به مرحله راهبردی رسیده است .
آمریکایی ها دستکم دو جنگ بزرگ در منطقه را برای تضمین تامین انرژی از منطقه راه انداخته اند و در حال حاضر چند پایگاه نظامی در منطقه دارند . آنها اخیرا هم اختلافات شدیدی در خصوص تعرفه های تجاری با چین را آغاز کرده اند. اینکه آمریکا در خصوص حضور جدی چین در حیاط خلوت این کشور چه واکنشی نشان خواهد داد را شاید فقط مقامات آمریکایی بدانند، اما به نظر می رسد آمریکایی ها مایل به نفوذ جدی تر چین در این منطقه نباشند.
از سوی دیگر برخی کارشناسان سیاسی می گویند، شورای همکاری خلیج فارس در حال حاضر دچار شکاف بزرگی شده و کشورهای آن به دو دسته تقسیم شده اند . عربستان ، امارت و بحرین از یک سو و کویت ، قطر و عمان از سوی دیگر . از نظر این کارشناسان انشقاق در میان متحدین سابق و نزدیکی بیشتر برخی کشورها مانند کویت و عمان به چین با هدف ایجاد توازن قدرت با کشوری مانند آمریکا صورت گرفته و پکن هم مایل است از همین شرایط استفاده کند و برای این منظور در حال نزدیک تر شدن به کشورهایی مانند کویت است.
به عقیده این دسته از کارشناسان، با جدی تر شدن حضور چینی ها در خلیج فارس ، ممکن است علاوه بر شرایط سیاسی ، وضعیت اقتصادی منطقه هم پیچیده شود و میدان درگیری های چین و آمریکا از شرق دور به خلیج فارس منتقل شود.
و بالاخره مسئله دیگری که در روابط چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد موضوع ایران است .
از نگاه کشورهای عرب خلیج فارس ، قدرت و نفوذ منطقه ای ایران و برنامه هسته ای آن مهم ترین چالش پیش روی آنها محسوب می شود و با وجود تلاش های بسیار از جمله همدستی با آمریکا تاکنون نتوانسته اند به این شرایط خدشه ای وارد کنند، لذا دوست دارند از موقعیت چین برای مقابله با این شرایط استفاده کنند.
شماری از کشورهای عرب خلیج فارس از جمله عربستان و امارات امید دارند تا چین را ترغیب کنند تا از تحریم های شدیدتر بر ضد ایران حمایت کند، در مقابل آنها می توانند تضمین قیمت و منافع نفت را به چین پیشنهاد دهند تا در مورد نوسانات قیمت نفت در صورت وقوع بحرانی جدی برای ایران یا در صورتی که تهران حمایت چین از تحریم ها را با محدود کردن عرضه نفت یا اقدامات دیگر تلافی کند ، دغدغه های پکن را تسکین بخشند.
در این زمینه مقامات این کشورها بی کار نبودند . آنها با سفر به پکن در این خصوص با مقامات چینی هم گفت و گو کرده اند، ولی هیچ وقت به صورت علنی به استفاده از تضمین های نفتی برای تحت تاثیر قرار دادن سیاست چین در منطقه اعتراف نکرده اند.
اینکه آیا پکن تلاش های این کشورها را جدی می گیرد یا نه به گذشت زمان و تحولات بعدی بستگی دارد، اما به نظر می رسد این کشورها تاکنون برای ناخشنود کردن چین از اظهار نظر صریح در این خصوص خودداری کرده اند .
مثلا مقامات اماراتی که از هر فرصتی برای ایراد سخن علیه ایران استفاده می کنند ، گزارش های منتشره نشان می دهد در تمام طول سفر 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین به ابوظبی در این باره سخنی نگفته اند.
به هر روی چین رشد یافته اکنون مرکز توجه و تلاش های کشورهای عرب خلیج فارس شده که به دنبال بازارهایی برای نفت ، گاز و محصولات پتروشیمی خود هستند .
از نگاه آنها چین همه ویژگی هایی بارز قدرت مانند تسلیحات هسته ای ، کرسی دایم شورای امنیت ، ارتش در حال مدرن شدن، رشد اقتصادی بالا ، اقتصاد برتر و عضویت در مجامع بزرگ اقتصادی و سیاسی را دارد، بنابر این کشورهای عرب خلیج فارس به طور گسترده چین را طراح هر گونه نظم جدید جهانی در آینده می بینند .
ابرقدرتی در حال شکل گیری که لازم است به دقت آن را دنبال کرد.
خاورم**1508**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد چين شوراي همكاري خليج فارس چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۷۴۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون سیاسی طالبان: کشورهای اسلامی باید از فلسطین حمایت کنند

معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان در دیدار با هیئت سازمان همکاری اسلامی تأکید کرد کشورهای اسلامی باید از فلسطین حمایت کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان در دیدار با «طارق علی بخیت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی برای افغانستان اظهار داشت کشورهای اسلامی باید به حمایت از فلسطین ادامه داده و اجازه ندهند این سناریو در سایر نقاط جهان اسلام تکرار شود.

وی با درخواست از این سازمان برای ایفای نقشی مثبت در راستای توسعه مناسبات افغانستان با سایر کشورها گفت: «امارت اسلامی در کمتر از سه سال، داعش را در افغانستان از بین برده و به کسی اجازه نمی‌دهد تا از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کند».

طالبان: نشست دوحه به جای افغانستان باید بر وضعیت غزه و فلسطین تمرکز می‌کردسازمان ملل: حضور زنان در دولت افغانستان شرط تعامل با طالبان استافغانستان: آمریکا با حمایت از جنایات اسرائیل در غزه چهره واقعی خود را به جهان نشان داد

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط «ارگ»، عبدالکبیر افزود: یک نظام کاملاً اسلامی و مستقل در افغانستان حاکم است که خواستار مناسبات نیک با تمام کشورها به‌ویژه کشورهای اسلامی است و همچنان خواستار توسعه همکاری، تعامل و ثبات در منطقه می‌باشد.

وی با اشاره به مسئله حقوق زنان نیز اظهار داشت بر اساس فرمان رئیس حکومت طالبان، ازدواج زیر سن، محروم ساختن از ارث و ازدواج اجباری دختران ممنوع شده است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی
  • اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس
  • نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد
  • واگذاری سهام سرخابی‌ها به بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس؛ خوب یا بد؟
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله مؤثر با هر گونه اجحاف به کشورهای اسلامی
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • طرح جدید : شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس
  • ◄ صادرات یک میلیون تن مواد معدنی به کشورهای حوزه خلیج فارس
  • معاون سیاسی طالبان: کشورهای اسلامی باید از فلسطین حمایت کنند