Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - عبدالجبار کاکایی گفت: «به جهت شرایطی که موسیقی کشور داشته، عموما نهادهای ناظر بر موسیقی سعی کرده‌اند شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که اکنون موسیقی ایران در وضعیت این چنین نابسامان گرفتار شده است.»

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، کاکایی این مطلب را در اکران ویژه فیلم مستند «برسد به دست آقای بنان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی زهره محقق، جمعه شب در خانه هنرمندان با حضور جمعی از شاعران و ترانه‌سرایان هم‌چون محمدعلی بهمنی، علیرضا بدیع، ترانه مکرم، امید صباغ‌نو برگزار شد، بیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه‌سرا در ابتدای این مراسم طی سخنانی، بر نبود پژوهش در موسیقی تاکید کرد و ساخت چنین مستندهایی را راهکاری برای رفع این کاستی‌ها دانستند.
به گزارش ایرنا از اعلام امروز - شنبه - سینما هنر و تجربه، کاکایی افزود:«زحمتی در عرصه موسیقی کشیده شده‌است و این فرصت را باید مغتنم شمرد. به موسیقی به‌ویژه در عرصه پژوهش خیلی کم توجه شده‌است.»
کاکایی با اشاره به اینکه نهادهای ناظر بر موسیقی سعی کرده‌اند شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که اکنون موسیقی ایران در وضعیتی این چنین گرفتار شده است، افزود: « استفاده‌ها از موضوع موسیقی ابزاری بوده و موضوع پایش، مطالعه، برنامه‌ریزی و پژوهش حتی در مورد موسیقی‌های مدرن و جدید خیلی کم طرف توجه سازمان‌های مربوطه بوده، به‌ویژه نهادی مانند وزارت ارشاد که نهاد اصلی و رسمی موسیقی است.»
وی خطاب به کارگردان «برسد به دست آقای بنان» عنوان کرد:«من به خانم محقق تبریک عرض می‌کنم، به عنوان کسی که اولین قدم خود را برای ساخت آثار مستند و سینمایی، با نام مرحوم بنان برداشته است. بنان در کنار روح‌الله خالقی، پیرنیا و دیگران از خوانندگان بزرگ ماست که پلی میان موسیقی کلاسیک و موسیقی مدرن محسوب می‌شود.»
کاکایی گفت: فکر می‌کنم حافظه این نسل و همچنین نسل آتی، از موسیقی خالی نباشد. نسل ما که با «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا»، «الهه ناز» و آن ترانه معروف وطنی بنان محظوظ شد.»

** ترانه مکرم: آثار پژوهشی در حوزه موسیقی و ادبیات کم است
در ادامه ترانه مکرم، ترانه‌سرا و نویسنده نیز به کمبود پژوهش در موسیقی اشاره کرد:«همان‌طور که استاد فرمودند متاسفانه موسیقی تنها به آثار تولیدی در عرصه شنیداری محدود شده است و آثار پژوهشی بسیار کم تولید می‌شود. اگر تولید آثار پژوهشی گسترده‌تر شود می‌تواند روشن‌گر نسل جدید ما به لحاظ استفاده از تجربه این بزرگان نیز باشد.»
وی افزود: «این اتفاق نه تنها درباره آثار موسیقیایی بلکه ای کاش در مورد افرادی که مشغول حوزه ادبیات هم هستند، انجام شود و به افرادی که مدت‌ها وقت‌شان را صرف فضاهای مجازی‌ای می‌کنند که هیچ کارکردی برای‌شان ندارد، شناسانده شود. در مورد استاد بنان که همگی به بزرگی و شان ایشان واقف هستیم و انشاالله که در ادامه آثار موفقی را از خانم محقق شاهد باشیم.»

** زهره محقق: خیلی از خاطره ها و حال های خوبمان را مدیون ترانه سرایان هستیم
زهره محقق، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم هم در پایان مراسم به نکاتی اشاره کرد: «خوشحالم که با جمعی از ترانه‌سرایان و شاعران فیلم را می‌بینیم. خیلی از خاطره‌ها و حال‌های خوب‌مان را مدیون شما هستیم و از این بابت خیلی خوشحالم که اینجا هستید و خیلی خوشحال‌ترم از این جهت که می‌دانم استاد بنان را هم بابت امشب توانستم راضی کنم چون او هم کسی بود که برخلاف بسیاری از خوانندگان به کلام بسیار اهمیت می‌داد و تلاش داشت کلام را لابه‌لای زیبایی‌های آواز و موسیقی گم نکند.»
فیلم مستند«برسد به دست آقای بنان» که در سینماهای هنر و تجربه درحال نمایش است، مستندی 87 دقیقه‌ای است که در آن زندگی شخصی و هنری غلامحسین بنان، به واسطه نامه‌ای که به او نوشته می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
فراهنگ ** 1418 ** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي سينما موسيقي ترانه سرا خواننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۷۷۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغالزایی حاصل اجرای طرح ۱۱۰۴ هکتاری در گتوند

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، جهانشیر سراج الدین میرقاید در بازدید از طرح ۱۱۰۴ هکتاری شهید باغبانی شهرستان گتوند، گفت: این طرح که مشتمل بر ۱۱ طرح از جمله؛ گلخانه تولید نشا و محصولات زراعی، زنبورداری، کشت گیاهان دارویی، کشت علوفه، زراعت چوب و ... نمونه‌ای از اراضی ملی واگذار شده محسوب می‌شود که برای ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی داشته است.

وی افزود: یکی از مهمترین ماموریت‌ها و وظایف محوله واگذاری اراضی ملی و دولتی در چهارچوب قوانین و مقررات برای اجرای طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی با هدف ایجاد اشتغال و جذب سرمایه و رونق اقتصادی است.

سراج الدین ادامه داد: واگذاری اراضی می‌تواند موجب افزایش تولید انواع محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای و ایجاد اشتغال شود.

دیگر خبرها

  • انتقاد شدید از وضعیت نابسامان پارکینگ‌های شهر کرمانشاه
  • نهادهای بین‌المللی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی ورود جدی کنند
  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد
  • نهادهای متولی فرهنگ از جامعه جامانده‌اند/ تذکر لسانی خودجوش مردمی موثرتر از نوع حاکمیتی است
  • اشتغالزایی حاصل اجرای طرح ۱۱۰۴ هکتاری در گتوند
  • نفوذ هکرها به نهادهای مهم اسرائیل | هک مرکز پژوهش‌های هسته‌ای نیروگاه دیمونا
  • پیامک گران شد
  • قیمت پیامک ۴تومان گران شد!
  • ساخت ۹ هزار واحد مسکونی برای مددجویان نهادهای حمایتی خوزستان