Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکثر نمایندگان ‌آذربایجان‌شرقی مخالفت‌شان را با تصویب FATF به سبب خودتحریمی، خودکشی سیاسی و تضعیف جبهه مقاومت اعلام کرده‌اند و آن را در تضاد با منافع ملی دانسته‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج ، FATF، عنوان ناشناخته‌ای که اولین‌بار در اوایل سال 95 در میان تیتر رسانه‌ها چرخید و گروهی از سیاست‌مداران اعم از موافق و مخالف در تلفظ آن با مشکل مواجه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای نمونه معصومه آقاپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم و نماینده شبستر بیستم تیرماه سال 95 طی گفت‌وگویی با آناج هنگام مواجه با عنوانِ کارگروه ویژه اقدام مالی، اذعان داشت: «بنده نام FATF را برای اولین بار از شما می‌شنوم و چنین مسئله‌ای اصلا در مجلس مطرح نشده است و نمایندگان نیز از آن اطلاعی ندارند.»

البته همین نماینده بعدها به جرگه‌ی موافقان تصویب FATF در مجلس شورای اسلامی پیوست و هجدهم مهرماه سال 96 در گفت‌وگو با خانه‌ ملت تصریح کرد: «برای اصلاح نظام بانکداری در کوتاه مدت باید زمینه‌‌هایی برای ایجاد رقابت فراهم شود؛ همچنین لازم است FATF را بپذیریم، از سوی دیگر باید بانک های خارجی وارد ایران شوند.»

البته واکنش‌ها به FATF به اینجا ختم نمی‌شد و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با حمله به منتقدان FATF، از آنان خواست در مورد مسئله‌ای که نسبت به آن تخصص و آگاهی ندارند، اظهارنظر نکنند. مسعود پزشکیان می‌گفت «بنده نمی‌دانم FATF چیست و صراحتاً این را اعلام می‌کنم، بگذارید بگویند بی‌سوادم! اما آنانکه از FATF انتقاد می‌کنند هم تخصصی در این حوزه ندارند.»

همین موضع نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو کافی بود تا رسانه‌ها از رویکرد او انتقاد و از نایب رئیس‌ مجلس بپرسند با کدام منطق از منتقدان و کارشناسان حوزه اقتصاد می‌خواهد در رابطه با FATF اظهار نظر نکنند و فردی که خود می‌گوید از این کنوانسیون چیزی سر در نمی‌آورد با کدام استدلال گفته‌های منتقدان را رد و از FATF حمایت می‌کند؟!

البته در میان نمایندگان آذربایجان‌شرقی بودند کسانی که مخالفت‌شان را با FATF به علت خودتحریمی و تضعیف جبهه مقاومت اعلام کردند و در گروه مخالفان قرار گرفتند. نمایندگانی همچون محمداسماعیل سعیدی، محمدحسین فرهنگی، احمدعلیرضا بیگی، سلمان خدادادی، یعقوب شیویاری، ضیاءا.. اعزازی و محمد حسن‌نژاد جزو اعضایی از مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی شدند که مخالفان FATF لقب گرفتند.

در این میان سایر نماینده‌ها موضع بی‌طرفانه‌ای نسبت به FATF داشتند اما آنان نیز بعد از دیدار با رهبر انقلاب و سخنان امام خامنه‌ای در خصوص پرهیز از الحاق به کنوانسیون‌های مشکل‌دار و تصویب قوانین داخلی در حوزه مبارزه با پولشویی و تروریسم، رأیشان به مخالفت با FATF تغییر داده و از سردرگمی خارج شدند.

رهبر انقلاب مخالفت‌شان را با FATF اعلام کردند/ به‌عنوان نماینده ملت الحاق به این کنوانسیون را خلاف منافع ملی می‌دانستم

سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی سی‌ویکم خرداد ماه سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی آناج در خصوص این که بعد از این که رهبر انقلاب نظر خود را در رابطه با الحاق به کنوانسیون FATF اعلام کردند باعث ایجاد چه تغییری در تصمیم و نظر وی در این رابطه شده، اظهار داشت: بنده قبل از صحبت‌های آقا نیز مخالف این کنوانسیون بودم و مخالفت خود را هم طی بیانیه‌ای به عنوان فراکسیون ولایی‌های مجلس اعلام کردم، به همین علت برای این که برسی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد و جوانب نیز مورد سنجش قرار بگیرد الحاق FATF دو ماه به تاخیر افتاد.

وی ادامه داد: به همین خاطر بود که رهبر انقلاب نیز در دیداری که دیروز با نمایندگان مجلس داشتند در رابطه با این موضوع صحبت کردند و فرمودند که عضو شدن در چنین کنوانسیون‌هایی که تصمیم‌گیرنده‌هایشان کشورهایی نیستند که عضو این کنوانسیون شده‌اند اصلا درست نیست.

خدادادی با بیان اینکه نیت پلید دشمنان از FATF اصلا مشخص نیست، اذعان داشت: ما در مجلس خواستیم لایحه FATF مسکوت بماند تا ببینیم که اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام چگونه با ما رفتار خواهند کرد، تا با این روش پیشاپیش خود را در دام آنها نیندازیم.

وی افزود: رهبر انقلاب در سخنرانی خود اعلام کردند که مجلس باید در اینگونه زمینه‌ها دقت به خرج دهد و از نظر بنده یک تاکید به موقع بود و مثل همیشه راهنمایی‌های لازم را در اختیار ما قرار دادند.

بیت‌الله عبداللهی و فردین فرمند نیز دو نماینده اصلاح‌طلب از حوزه انتخابیه آذربایجان‌شرقی بودند که طی گفت‌وگوهایی جداگانه با آناج ضمن حمایت از گروه‌های مقاومت، نسبت به FATF اعلام بی‌طرفی کردند و گفتند باید این لایحه را بیشتر و دقیق‌تر بررسی نمایند.

علی‌ایحال از برآیند صحبت‌های نمایندگان آذربایجان‌شرقی اینگونه استنباط شد که از 19 نماینده آذربایجان‌شرقی در مجلس شورای اسلامی اکثریت‌شان مخالف پذیرش FATF هستند و آنانکه مردد بودند نیز بعد از اعلام موضع رهبر انقلاب به سمت مخالفان متمایل شدند اما با این حال در میان حامیان FATF اسامی اشخاصی همچون مسعود پزشکیان، شهاب‌الدین بیمقدار و معصومه آقاپور به چشم می‌خورد.

نا گفته نماند بعد از صحبت‌های رهبر انقلاب، محمود صادقی نماینده مردم تهران طی گفت‌وگویی با رسانه‌ها از موافقت دفتر رهبری با تصویب FATF خبر داد که این موضوع بازتاب زیادی یافت و محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در واکنش به این اظهارات نماینده تهران طی گفت‌وگویی با آناج متذکر شد: صحبت‌های رهبری به دفتر رهبری ارجحیت دارد و وقتی امام خامنه‌ای در دیدار با نمایندگان صحبت‌هایشان را صریح می‌گویند دیگر نیازی به این حرف‌ها نیست.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۷۷۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار استاندار لرستان و آیت‌الله «نیازی»

به گزارش خبرنگار مهر، نماینده مردم استان لرستان در مجلس خبرگان رهبری با استاندار لرستان دیدار و گفتگو کرد.

آیت‌الله «هاشم نیازی» نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز پنج‌شنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه با استاندار لرستان دیدار و گفتگو کرد.

در این جلسه آیت‌الله نیازی ضمن قدردانی از تلاش‌های مجموعه دولت در مسیر محرومیت‌زدایی برای استاندار لرستان در منصب جدید آرزوی موفقیت کرد.

در ادامه «ابوطالب شفقت» استاندار لرستان ضمن تقدیر از اهتمام و تلاش مجموعه روحانیت در تبیین مسائل استان، به بحث و تبادل نظر در خصوص بخشی از برنامه‌ها و اقدامات مدیریت استان در حوزه‌های مختلف پرداخت.

در این دیدار معاون هماهنگی امور اقتصادی، حجت‌الاسلام حیات الغیب مدیر حوزه علمیه کمالوند خرم‌آباد و حجت‌الاسلام موسوی نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان حضور داشتند.

کد خبر 6095391

دیگر خبرها

  • دیدار استاندار لرستان و آیت‌الله «نیازی»
  • آغاز بهسازی آسفالت آزادراه تبریز – زنجان
  • برنامه‌های بزرگداشت سالروز سفر مقام‌ معظم رهبری به کردستان
  • بهسازی آسفالت آزادراه تبریز زنجان آغاز شد
  • گشایش نمایشگاه بین المللی ابزار و یراق آلات ساختمانی در تبریز
  • انحراف مینی بوس در تبریز هشت نفر را راهی بیمارستان کرد
  • رقابت ۱۲ نفر برای ۶ کرسی دیگر مجلس در آذربایجان شرقی
  • رهبر اکثریت سنای آمریکا اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین را محکوم کرد
  • اطلاعیه قطعی آب شهرک خاوران تبریز
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در تبریز