Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - روابط مصر و آمريکا شاهد تغييرات راهبردي بسيار مهمي است که چندان در قاهره مورد توجه قرار نمي گيرد.
«محمد المنشاوي» در تحليلي که در روزنامه قطري العربي الجديد منتشر شد، مي نويسد: در روابط ميان مصر با آمريکا که چهل سال پيش هم زمان با امضاي توافق نامه صلح ميان مصر با رژيم صهيونيستي (معاهده کمپ ديويد)، شکل گرفت، سه تحول قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نخستين تحول به ارزيابي آمريکا از تلاش هاي نظامي مصر در مواجهه با تروريسم، دومين تحول به تغيير ماهيت رزمايش مشترک «ستاره درخشان» براي رويارويي با تهديدات جديد در مصر و منطقه و سومين تحول نيز به امضاي توافق نامه روابط دوجانبه مصر و آمريکا در زمينه هاي مخابرات و امنيت (CISMOA) مربوط است.
پس از آن که با وقوع انقلاب 25 ژانويه 2011 در مصر، توجه ارتش اين کشور به مقابله با گروه هاي تروريستي در سيناي شمالي معطوف گرديد و با تشديد درگيري ها در اين منطقه طي ماه هاي اخير، ژنرال «جوزف ووتل» فرمانده نيروهاي مرکزي آمريکا در غرب آسيا اخيرا در کنفرانسي مطبوعاتي، از کمک هاي نظامي کشورش به مصر در مقابله با تروريسم در سيناي شمالي، پرده برداشت.
ووتل در اين کنفرانس مطبوعاتي با ابراز اميدواري براي موفقيت ارتش مصر در مقابله با داعش، اظهار داشت: آمريکا به طور مستقيم در اين عمليات مشارکت نداشته و براي مقابله با اين دشمن، با ارائه راهکار و مشاوره به ارتش مصر، با اين کشور همکاري داشته است.
بدين ترتيب واشنگتن براي آموزش و مسلح کردن ارتش مصر براي مقابله با خطرات نا متعارف مانند مقابله با تروريسم، به اين کشور کمک کرده است.
همچنين «جيمز ماتيس» وزير دفاع آمريکا معتقد است که براي تمرکز بر آموزش هاي مربوط به مقابله با تروريسم، تغيير ماهيت رزمايش نظامي ستاره درخشان، ضروريست و نبايد بر جنگ هاي متعارف نظامي، تمرکز کرد.
اين نکته را مي توان در آخرين رزمايش ستاره درخشان که اکتبر گذشته در مصر اجرا شد، مشاهده کرد.
اين رزمايش با مشارکت حدود هفتاد هزار سرباز مصري و در حالي برگزار شد که فقط دويست نظامي آمريکايي در اين رزمايش حضور داشتند.
جيمز ماتيس، وزير دفاع آمريکارزمايش نظامي مشترک ستاره درخشان که از سال 1980 تاکنون ميان ارتش هاي آمريکا و مصر انجام شده، يکي از بزرگ ترين مانورهاي نظامي در جهان است که محور آن، جنگ هاي متعارفي بوده که با حضور تعداد زيادي از نيروهاي نظامي دو کشور در مناطق صحرايي و با استفاده از زره پوش، تانک و هواپيما انجام مي شده است.
سخنگوي رسمي نيروهاي مرکزي آمريکا (رصد نظامي منطقه خاورميانه را برعهده دارد) تاکيد کرد، همکاري ارتش آمريکا با نيروهاي مسلح مصر در رزمايش نظامي ستاره درخشان در سال 2017، عاملي براي تقويت نظامي نيروهاي آمريکايي با شريک مصري آن به شمار مي رود.
با اين حال وي تاکيد کرد، اين رزمايش هاي نظامي از نظر شکل، حجم و ماهيت تغيير خواهد کرد و فقط 200 نظامي آمريکايي در اين رزمايش حضور خواهند يافت.
با وجود ازسرگيري اجراي رزمايش نظامي ستاره درخشان، اما به نظر مي رسد که طرفين درباره ماهيت اين مانور و چالش هاي نظامي که ارتش مصر بايد براي رويارويي با آنها در آينده، آموزش ببينند، با يکديگر اختلاف نظر دارند.
اين رزمايش نظامي از نظر جغرافيايي به طور محدود برگزار شده و با تغيير ماهيت آموزش هاي مشترک، بر راه هاي مقابله با تروريسم متمرکز شده است.
موافقت مصر با امضاي توافق نامه CISMOA، بيانگر موافقت اين کشور با حقيقت جديد در رابطه با ماهيت روابط نظامي آن با واشنگتن است.
ژنرال ووتل روز 27 فوريه گذشته در کميته نيروهاي مسلح مجلس نمايندگان، درباره امضاي اين توافق نامه از سوي مصر، سخن گفت.
ووتل تصريح کرد، درژانويه 2018، امضاي دومين توافق نامه با مصر را جشن گرفتيم و اين مساله بدين معناست که آمريکا و مصر از بيش از سه دهه پيش تاکنون، داراي روابط مستحکم امنيتي و همکاري گسترده در زمينه مقابله با تروريسم هستند.
مصر هنوز به امضاي اين توافق نامه نپرداخته و فقط سفارت مصر (در واشنگتن) به طور مختصر و بدون پرداختن به جزئيات توافق نامه، در پستي به آن اشاره کرده است.
با توجه به اين که مصر مدت ها از پذيرش اين توافق نامه اجتناب مي کرد، درک معنا و زمان بندي مربوط به امضاي آن بدون درک صحيح از موضع مصر، ممکن نيست.
اسناد ويکي ليکس نشان مي دهد که ارتش مصر طي دهه هاي گذشته با امضاي اين توافقنامه مخالف بوده است.
اسناد سفارت آمريکا در قاهره در مارس 2009 نشان مي دهند که مخالفت آمريکا با برخورداري مصر از سلاح هاي پيشرفته و دستيابي قاهره به سلاح هاي معيني که فروش آنها به مصر ممنوع است، نگراني فرماندهان نيروهاي مسلح مصر را درپي داشته است.
اين اسناد نشان مي دهد امتناع مصر از ارائه ضمانت لازم براي حفاظت مناسب از فناوري آمريکا که سعي در حفظ انحصار آن را داشته، سبب شده بود تا اين کشور از استفاده از اين سامانه ها و تسليحات، محروم شود.
واشنگتن معتقد است که در تلاش قديمي خود براي تغيير دکترين جنگي ارتش مصر موفق عمل کرده و با توجه به تحولات داخلي مصر، به اين کشور براي مقابله با تروريسم در داخل خاک آن، کمک کرده است .
امروز هدف واشنگتن آن است که کمک نظامي اين کشور به ارتش مصر، به حمايت از توان آن براي رويارويي با تهديدات جديد، محدود باشد. در اين حال مسؤولان مصري با تلاش براي دستيابي به مهمات نظامي متعارف از ديگر منابع مانند روسيه و فرانسه و ديگر کشورها، اين نظريه آمريکا را نقض مي کنند.
مصر براي خريد سامانه پدافند هوايي روسي از نوع اس 300 و نيز خريد هواپيماهاي جنگي رافال فرانسه و ناو هواپيمابر، با اين کشورها قرارداد امضا کرده است.
همچنين قاهره رزمايش هاي نظامي بزرگي را به طور مستمر و بر اساس اصول نظامي متعارف و بدون حضور آمريکا در مناطق باز صحرايي، اجرا مي کند.
با وجود نگرش بسيار منفي رسانه ها، مراکز تحقيقاتي و دانشگاهي آمريکا نسبت به نظام مصر و مشهود بودن اين مساله در تداوم انتقادات از اقدامات غيردموکراتيک نظام مصر، اما واشنگتن به طور رسمي و غيررسمي از تلاش هاي قاهره براي مقابله با تروريسم و همسويي کامل آن با برنامه هاي توافق شده با صندوق بين المللي پول و بانک جهاني تقدير کرده است.
مترجم: زهرا محب احمدي
141/116

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۷۸۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماس تلفنی پوتین و امامعلی رحمان

روسای جمهور تاجیکستان و روسیه در تماس تلفنی به رایزنی درباره روابط دوجانبه و همکاری برای مقابله با تهدیدهای مشترک پرداختند.

به گزارش ایسنا، «امامعلی رحمان» رییس‌جمهور تاجیکستان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تماسی تلفنی به تبادل نظر درباره همکاری میان دو کشور و مقابله با تهدید تروریسم و مهاجرت پرداختند.

در بیانیه کرملین آمده است رؤسای‌جمهور درباره برخی مسائل مربوط به روابط دوجانبه گفتگوی سازنده‌ای داشتند، از جمله درباره همکاری در مبارزه با تهدید تروریسم و مهاجرت.

به گفته کرملین، در این باره توافق شد که سازوکارهای تعامل میان وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه در دو کشور بهبود یابد.

این دو تن همچنین اظهار کردند تلاش‌های شدت‌یافته برخی جریانات برای تشدید تصنعی تنش‌ها بر سر مسئله نیروهای کاری مهاجر، خنثی خواهد شد و این مسائل نمی‌توانند به روابط دوستانه میان دو کشور آسیبی وارد کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • تماس تلفنی پوتین و امامعلی رحمان
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۷۵ هکتار از اراضی زراعی چهارباغ
  • تخریب ۱۲ ویلای غیرمجاز در چهارباغ البرز
  • دو دهه «جنگ با ترور» بوش ارتش آمریکا را تضعیف کرده است
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • شکست ائتلاف غربی در تغییر معادلات با انصارالله