Web Analytics Made Easy - Statcounter

بانک مرکزی ترکیه در جلسه این هفته خود، نرخ بهره را یک تا ۱.۲۵ درصد بالا خواهد برد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، این درحالیست که تورم ترکیه در ماه ژوئن به بالاترین نرخ خود در ۱۴ سال اخیر رسید.

به گزارش رویترز، نظرسنجی روز جمعه رویترز  از اقتصاددانان نشان داد بانک مرکزی ترکیه در جلسه این هفته خود، نرخ بهره را یک تا ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲۵ درصد بالا خواهد برد. این درحالی صورت می‌گیرد که تورم ترکیه در ماه ژوئن به بالاترین نرخ خود در ۱۴ سال اخیر رسید.

۱۵ نفر از ۱۶ اقتصاددانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده بودند گفتند که انتظار دارند پس از این‌که نرخ تورم سالانه این کشور به ۱۵.۴ درصد افزایش یافت، بانک مرکزی در ۲۴ جولای نرخ بهره خود را بالا ببرد. این نرخ در حال حاضر ۱۷.۷۵ درصد است.

امسال با نگرانی‌هایی که در مورد توانایی بانک مرکزی برای محدود کردن تورم دو رقمی و تاثیر دولت بر سیاست‌گذاری پولی به وجود آمد، «لیر» ترکیه بیش از یک پنجم ارزش خود را در برابر دلار از دست داد. این باعث شد قیمت مواد غذایی، سوخت و کالاهای مصرفی بالا برود.

۶ نفر از ۱۶ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظر سنجی گفتند که انتظار دارند بانک نرخ بهره را ۱۰۰ صدم درصد (۱ درصد) بالا ببرد. ۶ اقتصاددان دیگر پیش‌بینی کردند افزایش نرخ ۱۲۵ صدم درصد باشد. ۲ اقتصاددان پیش‌بینی کردند بانک ۱۵۰ صدم درصد نرخ خود را بالا خواهد برد. اما یک نفر از اقتصاددانان هم پیش‌بینی کرد نرخ بهره ۷۵ صدم درصد بالا خواهد رفت.

نتیجه بررسی نظرات رهبران تجاری و اقتصاددانان که روز پنج‌شنبه توسط بانک مرکزی اعلام شد نشان داد که انتظار می‌رود تورم پایان سال که قبلا ۱۲.۲۸ درصد پیش‌بینی می‌شد، به ۱۳.۸۸ درصد افزایش یابد.

کمیته پولی بانک مرکزی از ماه آوریل تا کنون نرخ بهره را ۵۰۰ صدم درصد بالا برده است تا افت ارزش لیر را محدود کند و ثبات قیمت آن تثبیت شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ترکیه بانک نرخ بهره بانک مرکزی ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۸۱۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف تراکنش خرید افزایش یافت

بانک مرکزی حداکثر تراکنش خرید روزانه را ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داد و به ۲۰۰ میلیون تومان رساند. این دستورالعمل از ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد.

به گزارش مشرق، بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به بانک‌های کشور اعلام کرد: «حداکثر تراکنش خرید از هر کارت متعلق به مشتری حقیقی از مبلغ یک میلیارد ریال به ۲ میلیارد ریال و مجموع تراکنش‌های انجام‌شده کارتی برای مشتری حقیقی در کل شبکه بانکی روزانه از مبلغ یک میلیارد ریال به ۲ میلیارد ریال افزایش یافت.»

بر اساس این ابلاغیه هر فرد حقیقی می‌تواند در یک روز و با یک کارت بانکی ۲۰۰ میلیون تومان خرید انجام دهد.

همچنین سقف مجموع تراکنش‌های بانکی شخص حقیقی با همه کارت‌هایی که به نام اوست ۲۰۰ میلیون تومان است.

دیگر خبرها

  • سقف تراکنش خرید افزایش یافت
  • فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲
  • نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش یافت
  • افزایش حدود ۱۰۰ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی/ چرا خالص دارایی‌های خارجی بازارساز کاهش یافت؟
  • پرسودترین بازار‌های ۱۴۰۳
  • تصفیه‌حساب در بازار پول؟
  • بالاماندن نرخ بهره در آمریکا برای جهان نگران‌کننده است
  • چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
  • بانک مرکزی: کارت‌های بانکی حذف می‌شود
  • ولی الله سیف: با تورم بالای ۳۰ درصد، نرخ ارز ثابت نمی‌ماند