Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- براي حل بحران غزه، جامعه بين‌المللي به جاي استفاده از راه حل‌هاي موقتي، بايد اسرائيل را مجبور به پايان دادن به محاصره غزه کند.
محسن ابو رمضان، تحليلگر سياسي در مقاله‌اي براي پايگاه تحليلي "ميدل‌ايست‌آي"، راه حل بحران غزه را فشار بر اسرائيل براي پايان محاصره غزه دانست و نوشت جامعه بين‌المللي بايد در اين زمينه به اسرائيل فشار آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين مقاله با عنوان "غزه نيازمند پايان محاصره اسرائيل است، نه اصلاحات اقتصادي" آمده است: جنبش "راهپيمايي بزرگ بازگشت" در غزه که از سه ماه پيش آغاز شده است، نشان دهنده تغيير در روش ملي مبارزه فلسطينان به ويژه در قلمرو ساحلي محاصره شده يعني غزه است.
پس از جنگ غزه در سال 2014، کابينه راستگراي افراطي اسرائيل تصور مي‌کرد موفق شده است مقاومت را متوقف کند. تلفات و ويراني‌هايي که در اين جنگ به غزه تحميل شد از جمله کشته و زخمي شدن هزاران فلسطيني و تخريب تاسيسات زيربنايي در اين باريکه به همراه مشکلاتي که پس از حملات سال‌هاي 2008 و 2012 به وجود آمده بود، اوضاع غزه را بغرنج‌تر کرد.
محاصره مداوم غزه، ممانعت از ورود بسياري از کالاها و همچنين جلوگيري از جابه‌جايي ساکنان غزه، شرايط را در باريکه غزه بدتر کرد. اين امر مانع فعاليت‌هاي توليدي و توسعه در غزه شده است و اين باريکه را به يک بازارِ محتاج تبديل کرده است که اکثر ساکنان آن به کمک‌هاي سازمان ملل متحد متکي هستند.
جلوگيري از بازسازي غزه
جنبش "راهپيمايي بزرگ بازگشت" با وجود تلاش‌هاي کابينه بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل عليه فلسطينيان نشان داد که آنها تا چه حد مقاوم هستند و مقابل فشارها تسليم نمي‌شوند.
اسرائيل اقدامات زيادي را براي وادار کردن فلسطينيان به تسليم انجام داده است که از آن جمله مي‌توان به جلوگيري از واردات مصالح ساختماني به منظور ايجاد مانع در بازسازي غزه اشاره کرد.
بحران غزه با افزايش بي‌سابقه فقر و نرخ بيکاري، بيش از پيش خود را نشان داده است. تقريبا نيمي از جمعيت ساکن در اين باريکه بيکار هستند و ميزان فقر در آن به 80 درصد مي‌رسد. هر سال هزاران دانشجو از دانشگاه‌هاي فلسطيني در غزه فارغ التحصيل مي‌شوند، اما به خاطر فاجعه انسانيِ در حال وقوع و بخش خصوصيِ به شدت تضعيف شده، هيچ شغلي براي آنها وجود ندارد.
غزه همچنين از اختلافات داخلي بين حماس و تشکيلات خودگردان فلسطين مستقر در شهر رام الله رنج مي برد. علاوه بر اين مشکلات، آلودگي آب، ناکافي بودن امکانات و تجهيزات پزشکي و قطع چند ساعته برق در روز، مشکلات مردم غزه را بيشتر کرده‌اند. در واقع، غزه به يک "زندان روباز" و بزرگ تبديل شده است که بنا بر اعلام سازمان ملل، در چند سال آينده غيرقابل سکونت خواهد شد.
با وجود چنين چالش‌هايي، راهپيمايي بزرگ بازگشت باعث وحدت مبارزان فلسطيني شده و طيف وسيعي از نيروهاي سياسي و اجتماعي فلسطيني را متحد کرده است. اين جنبش همچنين باعث همبستگي بين‌المللي در حمايت از حقوق فلسطينيان شد و جان تازه‌اي به جنبش انزوا، عدم سرمايه‌گذاري و تحريم اسرائيل موسوم به "بي‌دي‌اس" بخشيد. راهپيمايي بزرگ بازگشت همچنين باعث شد که توجه جامعه جهاني بار ديگر به مسئله فلسطين جلب شود.
کشتار با خونسردي
جنبش اعتراضي در غزه باعث شد همه دنيا وحشيگري نيروهاي اشغالگر اسرائيلي درقبال کودکان، زنان، سالخوردگان، امدادرسانان، روزنامه‌نگاران و هر فردي که هدفي بالقوه محسوب مي‌شود را نظاره کنند. طي هفته‌هاي اخير شمار زيادي از تظاهرکنندگان فلسطيني کشته و مجروح شده‌اند که از نقض حقوق بشر توسط اسرائيل حکايت دارد.
اشغالگران اسرائيلي در عين حال تلاش کرده‌اند تا اعتراضات مسالمت‌آميز فلسطينيان را بي‌اعتبار جلوه دهند. اشغالگران اسرائيلي موضوع بادبادک‌هاي آتش‌زا را مطرح کرده‌اند که از بالاي حصار جدا کننده غزه عبور داده مي شوند.
هر چند بادبادک‌هاي آتش‌زا در برخي مزارع آسيب‌هايي به بار آورد‌ه‌اند، اما اسرائيل تلاش کرده است اين بادبادک‌ها را ابزاري نظامي - رزمي معرفي کنند که در زمره تهديدات هوايي براي اسرائيل قرار مي گيرند و نياز به حملات هوايي تلافي‌جويانه دارند.
واکنش شديد اسرائيل به راهپيمايي بزرگ بازگشت، اراده فلسطينيان را براي ادامه اين جنبش تقويت کرد و باعث شد مقاومت در مناطق مختلف کرانه باختري و خارج از سرزمين‌هاي اشغالي تشديد شود. اين امر قدرت ملي فلسطيني‌ها را در مواجهه با آوارگي و اشغال خاکشان نشان داد.
در همين حال، اسرائيل با بستن گذرگاه کرام ابوسالم، تنها گذرگاه تجاري در غزه سعي کرده است تا فشار اقتصادي را بر اين باريکه تشديد کند.
اين فشار نظامي و اقتصادي همزمان با اقدامات منطقه‌اي و بين‌المللي صورت گرفت که ظاهرا هدفش کاهش تنش‌ها و جلوگيري از وقوع يک جنگ جديد در غزه بوده است.
«نيکولاي ملادينوف»، نماينده سازمان ملل متحد در روند صلح خاورميانه، اخيرا در کنفرانسي خبري در غزه از برنامه‌اي براي بهبود اقتصاد و کاهش رنج مردم غزه خبر داد.
مجازات جمعي
با اين حال، بسياري از ناظران بر اين باورند که چنين اقداماتي اساساً به علتِ بحران نمي‌پردازد بلکه تنها به دنبال حصول يک نتيجه است. علت فروپاشي اقتصادي در غزه، محاصره اين باريکه و اشغالگري اسرائيل است. جامعه بين المللي بايد براي پايان دادن به محاصره، به رژيم اشغالگر اسرائيل فشار آورد. رژيمي که اساسش بر مبناي مجازات جمعي فلسطينيان بنا شده است.
انجام طرح‌هاي انسان‌دوستانه در غزه ممکن است منجر به بهبود موقت وضعيت اين باريکه شود، اما اگر راه حلي جامع براي پايان دادن به محاصره پيدا نشود، اجراي اين طرح ها راه به جايي نخواهد برد و تغيير زيادي در وضعيت ساکنان غزه ايجاد نخواهد کرد. توسعه واقعي مستلزم ورود و صدور آزاد کالا و امکان جابه‌جايي آزاد ساکنان در يک قلمرو مستقل است؛ جايي که مردمش از حقوق اساسي از جمله حق تعيين سرنوشت برخوردار هستند.
اسرائيل شرايط جنگي را بر غزه تحميل کرده است. فلسطينيان ساکن اين باريکه همه روزه سايه تهديدِ يک حمله جديد را بر سر خود حس مي‌کنند. حملات هوايي اسرائيل به غزه، به بهانه اقدام تلافي‌جويانه مقابل بادبادک‌هاي فلسطيني در حال انجام هستند. هدف از اين حملات و فشارها، پايان دادن به جنبش اعتراضي مردم غزه بدون توجه به درخواست فلسطينيان براي بازگشت و يا لغو محاصره غزه است. اسرائيل مي‌خواهد فلسطيني‌ها مسائل اجتماعي و اقتصادي را بر حقوق اساسي و ملي خود ترجيح دهند؛ درحالي که اين ها باهم ممزوج شده‌اند و به يکديگر بستگي دارند.
تحميل محاصره پايدار به غزه و ناديده گرفتن حقوق فلسطينيان، ريشه در ذهنيت سلطه‌گري و گستاخانه اسرائيل دارد. جامعه بين‌المللي به جاي اصلاحاتِ جزئي اقتصادي که باعث تداوم وضعيت غزه به عنوان زنداني بزرگ مي‌شود، بايد به اسرائيل فشار آورد تا به اين محاصره پايان دهد.
مترجم: علي مولوي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۸۴۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات هزاران اردنی در نزدیکی سفارت اسرائیل + فیلم

هزاران نفر از مردم اردن ساعتی پس از سخنرانی ابوعبیده سخنگوی گردان‌های قسام دعوت او را لبیک گفته و مجددا به خیابان آمده و علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی دست به تظاهرات زدند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم
  • تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو
  • «فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد
  • شمار نظامیان کشته شده اسرائیل در جنگ غزه به 606 نفر رسید
  • تظاهرات هزاران اردنی در نزدیکی سفارت اسرائیل + فیلم
  • تظاهرات مردم اردن در اطراف سفارت رژیم صهیونیستی+ فیلم
  • دستگیری ۱۳۳ دانشجوی دانشگاه نیویورک به دلیل همبستگی با غزه
  • ادامه خیانت مصر به فلسطینیان در تخریب تونل‌های مقاومت
  • معترضان مقابل اقامتگاه نتانیاهو آتش به پا کردند
  • تظاهرات شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت «نتانیاهو»