Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@13:51:41 GMT

سقوط در آمد سرانه حقیقی ایرانی ها از 1386 تا 1396

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۸۶۶۳۶

سقوط در آمد سرانه حقیقی ایرانی ها از 1386 تا 1396

ساعت24-آمارهای در دسترس نشان می دهد درآمد سرانه حقیقی ایرانیا در سال 1386 برابرحدود 7میلیون و250 هزار تومان بوده است. بنابرگزارش نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی میانگین نرخ تبدیل هردلار به پول ایران درسال یادشده برابربا 936 تومان بوده است .


یک محاسبه ساده نشان می دهد درآمد سرانه حقیقی ایرانیان درسال 1386 تقریبا برابر با 7200 دلار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش های بانک مرکزی که از سوی معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران دسته بندی شده همچنین  نشان می دهد درامد سرانه ایرانیان درسال 1396 برابر با 5میلیون و 600 هزارتومان شده است. نماگرهای سه ماهه چهارم 1396نیز  نشان می دهد میانگین نرخ هردلار آمریکا به پول ایران برابر با 4045 تومان شده است. یک محاسبه آسان نشان می دهد درآمد سرانه ایرانیان درسال گذشته حدود 1100 دلار شده است. در صورتی که درآمد سرانه حقیقی ایرانیان درسال 1396 به 1386 به ریال لحاظ شود این شاخص در سال 1396 نسبت به 1386  سال گذشته حدود 27 درصد  کمتر شده است. اما اگراین مقایسه بر مبنای  دلار انجام شود و با توجه به میانگین قیمت هردلار آمریکا درسالهای 1386 و 1396 که به ترتیب 936 تومان و 4045 تومان بوده است و با توجه به درآمد سرانه مردم ایران دراین دومقطع یک محاسبه ساده نشان می دهد درآمدسرانه ایرانیان به دلار در سال 1396 تنها 20 درصد درآمد سرانه سال 1396 بوده است. یعنی دراین ده سال درامد سرانه هرایرانی  برمبنای دلار 80 درصد کاهش یافته است. اگر محاسبات جزیی تر انجام دهیم خواهیم دید درآمد سرانه روزانه ایرانیان به دلار در سال 1386 حدود 20 دلار و درامد سرانه سال 1396 نزدیک 3دلار بوده است.  . به نظر می رسد اگر شرایط ایران همانند سالهای 1390 تا 1394 شود که درامد سرانه ایرانیان به طور حقیقی از حدود 7میلیون و 400 هزارتومان درسال 1390 به 5میلیون و 300هزارتومان سقوط کرد و دلیل اصلی آن تشدید تحریم های جهانی علیه ایران و تورم شتابان این سالها به ویژه سالهای 1391 و 1392 بود و سقوط حدود 30 درصد کاهش یافت  شاهد روزهای سخت تری برای ایرانیان خواهیم بود. در سالهای 1391 و 1392 نیز هانند این روزها قیمت هردلار آمریکا به ریال لیران با شتاب به به سود دلار امریکا رقم می خوردو ریال ایران تنها 30 درصد ارزش خو درآمد ملی سرانه کشور به قیمت ثابت 1390 ،بعد از افت طی سالهای نیمه نخست دهه 1390 ،در سال1394 به کمترین مقدار خود یعنی 3.5 میلیون تومان به ازای هر نفر رسید. اگرچه این رقم طی سالهای1395 و 1396 افزایش یافت، اما همچنان به رقم سال 1383 یعنی 7.5 میلیون تومان نرسیده است.یکی از دلایل مهم عدم رشد تقاضا برای تولیدات داخلی کشور به پایین بودن درآمد ملی سرانه جامعهنسبت داده میشود.آمارهای اخیر بانک مرکزی نشان میدهد از سال 1390 تا پایان سال 1396 ،به طور متوسط سالانه 4.5درصد از سرانه درآمد ملی حقیقی کشور کاسته شده است. را حفظ می کرد و تحریم ها نیز روندی فزاینده داشت. مدیران اقتصادی کشور باید زنگ خطر را به صورت جدی به صدا درآورند.

درآمد ملی سرانه کشور به قیمت ثابت 1390 ،بعد از افت طی سالهای نیمه نخست دهه 1390 ،در سال
1394 به کمترین مقدار خود یعنی 3.5 میلیون تومان به ازای هر نفر رسید.اگرچه این رقم طی سالهای
1395 و 1396 افزایش یافت، اما همچنان به رقم سال 1383 یعنی 7.5 میلیون تومان نرسیده است. یکی از دلایل مهم عدم رشد تقاضا برای تولیدات داخلی کشور به پایین بودن درآمد ملی سرانه جامعه نسبت داده میشود.آمارهای اخیر بانک مرکزی نشان میدهد از سال 1390 تا پایان سال 1396 ،به طور متوسط سالانه 4.5درصد از سرانه درآمد ملی حقیقی کشور کاسته شده است.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۸۶۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرونده مرگ بلاگر زن معروف در سوپر ساختمان شهر مشهد | صورت او ترکید!

دقیقا مشخص نیست این بلاگر معروف در فضای مجازی که هر روز یک برند جدید لوازم‌آرایشی را برای پنجاه هزار طرف‌دارش در اینستاگرام تبلیغ می‌کرد، مشکلات زناشویی‌اش از کی شروع شده بود. اما آنچه مسلم است موضوع مرگ اوست که شامگاه چهارشنبه از طبقه هفتم برج لوکسی در بولوار صارمی مشهد خودش را به پایین انداخت و مقابل چشم همسرش به‌طرزی دل‌خراش جان سپرد.

به گزارش شهرآرانیوز، «طلا. ش» یکی از بلاگر‌های معروف فضای مجازی است که مرگش بازتاب گسترده‌ای داشته و گمانه‌زنی‌هایی نیز درباره مرگ این زن جوان به همراه داشته است. بررسی‌های خبرنگار شهرآرا نشان می‌دهد که این زن بر اثر سقوط از ارتفاع در حالی جان سپرده که واکاوی‌های قضایی، موضوع قتل را منتفی کرده است.

سقوط به کف خیابان

ماجرای این پرونده به چند روز قبل بازمی‌گردد که طلا با خودرو پژو ۲۰۷ خود وارد پارکینگ یک ساختمان هفت‌طبقه فوق لوکس در خیابان صارمی ۲۳ می‌شود. اما دقایقی بعد بر اثر سقوط از روف گاردن (بام سبز) این ساختمان درست کف خیابان کشته می‌شود.

اولین گروهی که برای بررسی موضوع وارد عمل می‌شوند و صد‌ها فرد کنجکاو گوشی به دست را کنار می‌زنند، مأموران کلانتری هفت تیر مشهد هستند. مأموران با حضور در محل و مشاهده جسد غرق در خون این زن که اورژانس پزشکی نیز مرگ او را تأیید کرده بود، بلافاصله موضوع سقوط از ارتفاع را در حالی به بازپرس جنایی دادسرای مشهد اعلام می‌کنند که جمله «پرونده یک شاکی دارد» مقام قضایی را به محل وقوع حادثه می‌کشاند.

بلاگری که شناخته نمی‌شد

با حضور قاضی صادق صفری در محل و بررسی‌های اولیه موضوع سقوط او از ارتفاع تأیید می‌شود و با حضور روی پشت‌بام مشخص می‌شود که این زن در واقع خودش را از یکی از زیباترین پشت‌بام‌های ساختمان‌های شهر که دارای یک فضای سبز لاکچری بوده، به پایین انداخته و جان سپرده است.

از آنجا که این فرد بر اثر ضربه شدید به زمین چهره‌اش قابل شناسایی نبود، بررسی‌ها درباره هویتش آغاز و خیلی زود مشخص شد که او یک بلاگر شناخته شده در حوزه لوازم آرایشی بوده است. در همین میان با همکاری عوامل انتظامی همسر او نیز برای پرسش و پاسخ به مقام قضایی معرفی شد.

تعقیب و گریز زن و شوهری

مرد جوان که بر اثر این واقعه بی‌حال شده و در شوک بود، بعد از بهبود وضعیتش در برابر قاضی صفری اعلام کرد که مشکلاتی با همسرم داشتم و آن روز با توجه به ردیابی که از قبل روی خودرو پژو ۲۰۷ نصب کرده بودم، به تعقیب همسرم پرداختم تا اینکه وارد پارکینگ این ساختمان شد. بعد با او تماس گرفتم و موضوع را گفتم که دقایقی بعد این حادثه اتفاق افتاد.

بررسی محل حضور این زن در این ساختمان تیم جنایی را به طبقه دوم کشاند، خانه‌ای لوکس با سه اتاق خواب که هر اتاق یک تخت‌خواب دو نفره داشت. مأموران در حالی وارد این محل شدند که مردی خودش را در آنجا مخفی کرده بود. بررسی‌های بعدی نشان داد که او از آشنایان خانوادگی فرد جان‌باخته بوده و ارتباط خانوادگی با هم داشته‌اند. در ادامه این فرد تلاش کرد تا ارتباطش با طلا را یک ارتباط معمولی قلمداد کند و مدعی شد که این خانه متعلق به یکی از دوستانش است که در کانادا زندگی می‌کند و به او سپرده تا گاهی به خانه سر بزند.

وقتی طلا به من زنگ زد و گفت با شوهرش به مشکل خورده و با هم دعوا کرده‌اند، من در این خانه بودم و از او خواستم تا اینجا بیاید و صحبت کنیم. وقتی رسید هنوز چند دقیقه نگذشته بود که شوهرش زنگ زد و گفت او را تعقیب کرده و الان جلو ساختمان است. طلا از پنجره بیرون را نگاه کرد و مطمئن شد که همسرش آنجاست و بلافاصله از خانه بیرون رفت که فکر کردم به پارکینگ رفته تا با خودرو از ساختمان خارج شود. اما چند لحظه بعد صدای سقوطش را شنیدم و فهمیدم خودش را از روف‌گاردن به پایین انداخته است.

حادثه، جنایت نبوده است

تحقیقات تیم جنایی با حضور کارشناسان پزشکی قانونی در محل نشان داد که هیچ آثاری از درگیری روی جسد وجود ندارد و نبود هیچ مدرکی که نشان دهد کسی او را از پشت‌بام به پایین پرت کرده، تیم جنایی را مطمئن کرد که با یک پرونده خودکشی روبه‌رو هستند.

البته با توجه به شکایت شوهر متوفی و موضوع منافی عفت، مرد طبقه دوم دستگیر و به همراه پرونده‌اش به دادگاه کیفری یک تحویل شد تا به پرونده رسیدگی شود، اما هیچ اثری که نشان دهد این واقعه یک جنایت بوده پیدا نشد و قاضی صفری دستور انتقال پیکر متوفی به پزشکی قانونی را صادر کرد تا آزمایش‌های مربوط به سم‌شناسی آن آماده شود و مشخص شود این بلاگر معروف در لحظه خودکشی تحت تأثیر داروی خاصی بوده است یا خیر.

دیگر خبرها

  • پرونده مرگ بلاگر زن معروف در سوپر ساختمان شهر مشهد | صورت او ترکید!
  • فال حافظ امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی و شرکت‌ها
  • سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد
  • ۲۰ شرکت برتر تولید کننده تسلیحات نظامی در سال ۲۰۲۴؛ از Rheinmetall تا Leonardo
  • سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار
  • سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد | همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • اولین زیان غول گاز روسیه در ربع قرن گذشته