Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- با وجود تعيين نرخ 3800 توماني خوراک واحدهاي پتروشيمي براي ترغيب آنها به عرضه ارز خود در سامانه نيما، صنايع مرتبط با محصولات پليمري از جمله آب معدني و ظروف يکبار مصرف از افزايش بهاي توليدات پتروشيمي ها امان نمانده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، فعالان صنايع پايين دستي پتروشيمي و توليدکنندگاني که با محصولات پليمري سر و کار دارند، مي گويند که افزايش نرخ برابري ارزها، تمايل به صادرات محصولات پتروشيمي ها را افزايش داده و آنها براي کسب درآمد بيشتر، کمتر محصولات خود را در بورس عرضه مي کنند؛ از اين رو تامين مواد اوليه واحدهاي توليدي مرتبط با اين محصولات با مشکل روبرو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از اجراي سياست هاي جديد ارزي در فروردين ماه امسال، پتروشيمي ها که ساليانه 13 ميليارد دلار درآمد ارزي دارند، ملزم شدند که ارز حاصل از صادرات خود را براي تامين مواد اوليه مورد نياز واحدهاي توليدي و گروه دوم کالايي در سامانه ارزي نيما ثبت کنند و براي اين کار نرخ خوراک آنها با تخفيف ويژه، 3800 تومان محاسبه مي شود.
*افزايش 20 درصدي قيمت آب آشاميدني
دبير انجمن توليدکنندگان آب‌هاي معدني و آشاميدني از افزايش 20 درصدي قيمت اين محصول خبر داد و گفت: با توجه به افزايش 370 درصدي قيمت مواد اوليه براي کارخانجات توليدي و بسته بندي آب معدني و نقش 60 درصدي آن در قيمت نهايي آن، «اصلاً ما نبايد آب معدني توليد کنيم».
«پيمان فروهر» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: امکان افزايش بيش از 20 درصدي آب معدني ميسر نيست زيرا بازار براي اين افزايش کشش ندارد.
دبير انجمن توليدکنندگان آبهاي معدني و آشاميدني تاکيد کرد: واحدهاي توليدکننده به لحاظ اقتصادي، عقلي و قلبي دلشان نمي خواهد که افزايش قيمتي داشته باشند زيرا معاش مردم اجازه افزايش بيش از اين را نمي دهد و ممکن است از سبد کالايي حذف شود.
وي با بيان اينکه مشکل تامين مواد اوليه کارخانجات آب معدني از سه ماهه آخر پارسال شروع شد، گفت: اين وضعيت با بروز نوسان هاي ارزي ادامه يافت و در نهايت با افزايش قيمت ارز، پتروشيمي ها مبنا را ارز 4200 توماني قرار دارند.
فروهر اظهارداشت: «برخي مواد اوليه را خريدند و به صورت خام صادر کردند يا ارز آزاد آن را فروختند و برخي ديگر نيز مواد را به پريفورم (ماده اوليه توليد بطري) تبديل و سپس صادر مي کنند».
وي افزود: «البته يک عده دلال نيز وجود دارد که مصرف کننده واقعي نيستند و اين مواد اوليه را مي خرند و با توزيع در بازار اختلال به وجود مي آورند».
دبير انجمن توليدکنندگان آبهاي معدني و آشاميدن بزرگترين چالش اين حوزه را تهيه ماده اوليه توليدي بيان کرد و گفت: اين مواد در بازار وجود ندارد و اگر هم باشد 400 درصد نسبت به پارسال افزايش داشته است.
وي با اشاره به اينکه مواد اوليه بطري در داخل توليد مي شود، افزود: البته در گذشته واردات هم داشتيم اما در شرايط کنوني به دليل نبود نقدينگي و تمايل نداشتن صادرکنندگان، وارداتي در اين حوزه نداريم.
فروهر اظهارداشت: ظرفيت توليد با نياز داخل کشور برابر است و در تراز متعادل قرار دارد.
** پتروشيمي ها مقصر افزايش بهاي ظروف يکبار مصرف
«حميد صمدي» رئيس انجمن توليدکنندگان ظروف يکبار مصرف نيز در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: بهاي مواد اوليه ظروف يکبار مصرف نسبت به پارسال تقريباً 2 برابر شده است.
وي اظهار داشت: بيشتر مواد اوليه ما داخلي است و افزايش قيمت به پتروشيمي ها برمي گردد که خوراک را ارزان تر مي گيرند اما نرخ محصول را بالاتر مي گذارند و برخي نيز براي اينکه گران تر بفروشند، در بورس کمتر عرضه مي کنند.
رئيس انجمن توليدکنندگان ظروف يکبار مصرف صادرات مواد اوليه، افزايش قيمت دلار، کاهش عرضه مواد اوليه در بورس و رقابتي شدن آن را از ديگر دلايل گراني مواد اوليه عنوان کرد.
صمدي با اشاره اينکه ظروف يکبار مصرفي پليمري و سلولزي هستند، گفت: سالانه بيش از يک ميليون تن مواد پليمري در تهيه ظروف يکبار مصرف استفاده مي شود.
رئيس انجمن توليدکنندگان ظروف يکبار مصرف گفت: اگرچه مواد اوليه 20 درصد رشد کرد اما در سه ماه گذشته بازار ثبات داشت.
وي تاکيد کرد: توليدکنندگان زيادي در تهيه اين ظروف يکبار مصرف فعاليت مي کنند بنابراين کمبود ظروف يکبار مصرف در بازار نداريم بلکه گراني اين ظروف را داريم.
اقتصام**9132*2025
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۸۶۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب معدنی استفاده کنیم یا نه؟

کارشناس اداره کل غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با استدلال علمی گفت: نور آفتاب و انجماد، بطری‌های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند.

به گزارش مشرق، معصومه تکلو ضمن تاکید بر سلامت آب‌های آشامیدنی و معدنی بسته بندی، افزود: امکان ندارد ارگان نظارتی مهمی مثل سازمان غذا و دارو بدون مطالعه و لحاظ مسائل فنی و بهداشتی برای فرآورده‌ای مجوز مصرف و پروانه بهداشتی صادر کند کما اینکه عدول از تعهدات توسط شرکت هم می‌تواند موجب ابطال موقت یا دائم مجوز شود.

وی با اشاره به اینکه طرح مباحث فنی و علمی اصولاً در رسانه‌های عمومی نیست، تصریح کرد: گاهی ناچار هستیم برای اطمینان بیشتر مردم نکاتی را گوشزد کنیم مثل اینکه گرانول پلیمر مورد مصرف جهت بسته بندی آب‌های بسته بندی شده، پلیمر پلی اتیلن ترفنالات است که از دو منومر اتیلن گلایکون و اسید ترفتالیک تحت خلأ دما و زمان معین و با ایجاد پیوند کوالانسی بین دو منومر مذکور در راکتور پتروشیمی تولید می‌شود.

کارشناس اداره کل غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: این شرکت پترو شیمی تندگویان دارای گواهی مناسب برای مصرف انسان از آزمایشگاه‌های داخل و خارج کشور است، لذا قرار گرفتن بطری آب در معرض نور آفتاب و یا انجماد آن در فریز، قادر به تخریب بطری‌های یکبار مصرف آب و خروج ترکیبات فتالات از پلیمر نمی‌شود.

تکلو در پایان به مردم این اطمینان را داد که با توجه به کنترل سه سطحی سلامت آب‌های معدنی و آشامیدنی بسته بندی در سازمان غذا و دارو، با خیال راحت از آنها استفاده کنند و بدانند کوچک‌ترین تهدید سلامتی در فرآورده‌های غذای و آشامیدنی در اولین زمان ممکن به اطلاع آنها خواهد رسید.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • پژوهشگران مشهدی موفق به تولید ماده اولیه داروها شدند
  • بنگاه‌های اقتصادی چشم انتظار حل مشکل مواد اولیه هستند
  • دست کوتاه تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه/ راه پر پیچ و خم است!
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی دلال پتروشیمی در فارس
  • ریزش ۷۹ درصدی تورم تولید/کاهش تورم مصرف‌کننده ادامه دارد؟
  • آب معدنی استفاده کنیم یا نه؟
  • نور آفتاب و انجماد، بطری های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند
  • نور آفتاب و انجماد، بطری‌های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند
  • گنجینه ای از ویتامین ها و مواد معدنی