Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اروميه- ايرنا- منطقه ويژه اقتصادي سلماس در سايه پيگيري هاي معاون اقتصادي استاندار آذربايجان غربي بار ديگر در دستور کار قرار گرفته و گويا قرار است تا در تداوم اقدامات دولت دکتر روحاني، گام هاي نهايي براي راه اندازي آن و توسعه اقتصادي استان برداشته شود.

به گزارش ايرنا در دهه هاي گذشته اجراي طرح هاي بزرگي چون بازارچه مرزي کوزه رش، منطقه ويژه اقتصادي و چندين پروژه ملي و استاني نيمه تمام در سلماس مصوب شده است و مردم اين شهرستان همچنان براي بهره مندي از مزاياي اقتصادي اين طرح ها چشم اميد به اراده و همت مسوولان دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منطقه ويژه اقتصادي سلماس يکي از اين طرح هاست که پس از حدود يک دهه سکوت، نخستين گام هاي اجرايي آن در دولت يازدهم برداشته شد و دولت دوزادهم مصمم است به عنوان يکي از نخستين اقدامات ضربتي خود آن را به سرمنزل مقصود برساند.
منطقه ويژه اقتصادي سلماس ارديبهشت در سال 1382 به تصويب هيات وزيران و در دي ماه 1389 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد اما در دولت يازدهم و با دستور استاندار وقت آذربايجان غربي عمليات اجرايي آن به شهرداري سلماس محول شد.
منطقه ويژه اقتصادي سلماس تنها منطقه ويژه مصوب هيات دولت و مجلس در آذربايجان غربي است که راه انداري آن در سال هاي متوالي به علت مشکلات اداري و قانوني به تعويق افتاده و اکنون به عنوان يکي از مطالبه هاي مردم منطقه در دستور کار قرار گرفته است.
** تحول در صادرات
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار آذربايجان غربي عصر روز گذشته در آيين بهره برداري از دفتر منطقه ويژه اقتصادي سلماس گفت: با راه اندازي منطقه ويژه اقتصادي در اين شهرستان مرزي وضعيت صادرات کالا از گمرکات استان متحول مي شود.
رضا حسيني افزود: بهره مندي از توان بالاي بخش خصوصي در تکميل و بهره برداري سريع تر اين منطقه نقش مهمي دارد و به روند توسعه اقتصادي استان سرعت مي بخشد.
وي گفت: به همين منظور تامين زيرساخت هاي لازم جهت جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي و استفاده از مزاياي منطقه ويژه اقتصادي سلماس در اولويت قرار دارد.
وي تاکيد کرد: شرکت هاي خدمات رسان استان تمامي توان خود را براي تکميل و راه اندازي سريع تر منطقه ويژه اقتصادي سلماس به کار گيرند.
وي افزود: بهره مندي استان هاي همجوار از معافيات هاي مالياتي و گمرکي از ديگر مزاياي منطقه ويژه اقتصادي سلماس محسوب مي شود.
وي تصريح کرد: اطلاع رساني گسترده در سطح ملي و استاني به منظور تشريح و اعلام مزيت هاي منطقه ويژه اقتصادي سلماس بايد در دستور کار مسوولان مربوطه قرار گيرد.
حسيني بيان کرد: استقرار گمرک در منطقه ويژه اقتصادي سلماس مي تواند در افزايش انگيزه سرمايه گذاران داخلي و خارجي به منظور سرمايه گذاري در اين مجموعه موثر باشد.
** فراهم سازي زمينه براي رقابت توليدکنندگان داخلي
نماينده مردم سلماس در مجلس شوراي اسلامي نيز معتقد است که با راه اندازي اين منطقه محصولات آذربايجان غربي به بازارهاي کشور همجوار و اروپا راه پيدا مي کند و فرصت رقابت براي توليدکنندگان استان و منطقه فراهم مي شود.
شهروز برزگر با اشاره به اينکه منطقه ويژه اقتصادي سلماس هشت سال پيش با هزار هکتار وسعت به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده و تاکنون اقدامات چشمگيري در آن صورت نگرفته است، ادامه داد: اين منطقه در حقيقت شاهرگ حياتي اقتصاد آذربايجان غربي است.
برزگر افزود: طي سال هاي اخير به دليل نبود بازار مناسب و عدم خريد به موقع محصولات توليدکنندگان و کشاورزان، نااميدي در بين آنان حاکم شده است اما امروز با آغاز عمليات اجرايي منطقه ويژه اقتصادي چشم اندازي روشن در برابر توليد گشوده مي شود.
اين نماينده مجلس با بيان اينکه منطقه ويژه اقتصادي سلماس در ارزآوري و درآمدزايي نقش موثري ايفا خواهد کرد، يادآور شد: ترانزيت کالا و صنايع تبديلي و کشاورزي و صنعتي از محورهاي اصلي ايجاد اين منطقه در کنار بازارچه مرزي کوزه رش است .
برزگر بيان کرد: متولي منطقه ويژه اقتصادي نبايد شهرداري باشد زيرا اين نهاد در تامين بودجه و حقوق کارکنان خود با مشکل مواجه است و بايد کناره گيري کند.
وي گفت: سلب مسووليتاز شرکت شهرک هاي صنعتي و واگذاري منطقه ويژه اقتصادي سلماس به شهرداري اشتباه بزرگي بود زيرا شهرداري بايد به وضعيت شهري رسيدگي کند و مردم از اين نهاد اظهار نارضايتي مي کنند.
** توسعه اقتصايد آذربايجان غربي
فرماندار سلماس نيز معتقد است که منطقه ويژه اقتصادي سلماس مي تواند عاملي براي رشد و توسعه اقتصادي آذربايجان غربي باشد و سرمايه گذاران داخلي و خارجي را به اين منطقه سوق دهد.
مرتضي اصغري افزود: سلماس داراي ظرفيت هاي بي بديل اقتصادي است و اگر منطقه ويژه اقتصادي چند سال قبل در اين شهرستان راه اندازي مي شد، امروزه توليد در اين منطقه رونق گرفته بود.
وي ادامه داد: منطقه ويژه اقتصادي سلماس علاوه بر مزيت هاي قانوني سرمايه گذاري در اين مناطق، از زيرساخت هاي مناسبي برخوردار چون دسترسي به راه آهن بين المللي ايران و اروپا، برخورداري از شبکه گازرساني، و دسترسي به جاده هاي بين المللي برخوردار است.
فرماندار سلماس افزود: هيات مديره سازمان منطقه ويژه اقتصادي سلماس انتخاب شده و عمليات فنس کشي و ديوارکشي اين منطقه به متراژ 50 هکتار آغاز شده است.
وي گفت: با تکميل زيرساخت ها، عمليات ساخت ساختمان گمرک با پنج ميليارد ريال اعتبار آغاز مي شود.
** دروازه ورود به بازارهاي جهاني
منطقه ويژه اقتصادي سلماس دروازه اي براي ورود به اقتصاد جهاني و فرصتي جهت گذر از اقتصاد سنتي و بسته به بازارهاي بين المللي است زيرا مشوق هاي خاص اين مناطق قابليت هاي ويژه اي براي رونق توليد در اين منطقه فراهم مي کند.
به گفته کارشناسان منطقه ويژه اقتصادي سلماس با هدف پشتيباني از فعاليت هاي اقتصادي و برقراري ارتباط تجاري بين ايران و ترکيه و تحرک در اقتصاد منطقه‌اي راه اندازي مي شود و در سايه آن زمينه انتقال فن آوري، صادرات غيرنفتي، ايجاد اشتغال مولد و جلب و تشويق سرمايه گذاري داخلي و خارجي، صادرات، عبور خارجي (ترازيت) و انتقال کالا (ترانشيت) در منطقه فراهم مي شود.
جايگاه مناطق ويژه اقتصادي در توسعه کشور نيز بر کسي پوشيده نيست و تحقق هدف هاي آن با رويکرد توسعه صنعت و صادرات، پيشران ترقي محسوب مي شود و فعاليت آن به لحاظ معافيت ها و مزيت هاي قانوني با جذب سرمايه گذاري داخلي وخارجي، توانمندي اقتصاد بومي و توليد ملي را شکوفا مي کند.
شهرستان سلماس به جهت دارا بودن 88 کيلومتر مرز مشترک در فاصله 125 کيلومتري اروميه، 200 کيلومتري تبريز، 39 کيلومتري شهر باشقا ترکيه و 142 کيلومتري شهر وان ترکيه واقع شده است و منطقه ويژه اقتصادي سلماس از ويژگي مهم و جغرافيايي و اقتصادي برخوردار است.
به گزارش ايرنا راه اندازي فاز نخست منطقه ويژه اقتصادي سلماس در اين استان مي تواند آرزوي ديرينه اهالي را مبني بر رونق صادرات و تجارت برون مرزي تحقق بخشد.
استقبال سرمايه گذاران داخلي و خارجي براي فعاليت اقتصادي در منطقه ويژه اقتصادي سلماس نيز دور از انتظار نيست و در اين صورت اقتصاد آذربايجان غربي تحت تاثير قرار خواهد گرفت.
شهرستان سلماس با داشتن 200 هزار نفر جمعيت در شمال آذربايجان غربي قرار دارد؛ اين شهرستان در 90 کيلومتري شمال مرکز استان و در مجاورت مرزهاي ايران و ترکيه قرار گرفته است.
گزارش: از جمال فرخيان
7156/3072
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۸۶۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن روز کارگر در بوشهر برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری بوشهر صبح سه‌شنبه در مراسم روز جهانی کار و کارگر در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر اظهار کرد: به منظور حمایت از کارگران در استان بوشهر اقدامات خوبی صورت گرفته و مدیریت استان اهتمام ویژه‌ای در این زمینه دارند.

سعید حیدری بیان کرد: در راستای حمایت از جامعه کارگری استان بوشهر تلاش‌های فراوانی صورت گرفته و کمیسیون کارگری استان بوشهر موضوعات مرتبط با کارگران به صورت مستمر دنبال می‌شود.

وی با اشاره به نقش مهم کارگران در اقتدار و پیشرفت‌های کشور بیان کرد: با توجه به نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید با مشارکت مردم، کارگران نقش بسیار مهمی در این زمینه خواهند داشت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نیز در این مراسم اظهار کرد: دفاع از حق و حقوق کارگران را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار داریم و در این راستا پیگیری‌های فراوانی صورت گرفته است.

مصدق کشاورزی پرداخت به‌موقع حق و حقوق و مطالبات کارگران را یک ضرورت دانست و اضافه کرد: همه دستگاه‌ها و کارفرمایان برای احقاق حقوق کارگران باید پای کار باشند و تلاش ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

وی جامعه کارگری استان بوشهر را دارای ۳۵۴ هزار نفر جمعیت عنوان کرد و ادامه داد: به حوزه سلامت، ایمنی و بهداشت کار کارگران نگاه ویژه‌ای داریم و انتظار داریم که ضمن توجه به قانون کار و انضباط کارگاهی، کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر افزود: به منظور تامین مسکن کارگران منطقه ویژه اقتصادی بوشهر آماده همکاری و واگذاری زمین به کارگران هستیم و امیدواریم با همراهی کارفرمایان این موضوع مهم محقق شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر نیز در این مراسم ضمن تقدیر از حضور مسوولان و تشکر از برگزار کنندگان این مراسم بیان کرد: بیش از هزار و ۳۰۰ نفر از کارگر در این منطقه مشغول به کار هستند که تلاش داریم حامی این قشر باشیم.

احمد دشتی‌زاده بیان کرد: تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات و کاهش چالش‌های کارگران و کارفرمایان در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به کار می‌گیریم تا شاهد دستیابی به بهترین نتیجه باشیم.

مراسم تجلیل از کارگران نمونه منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با حضور رییس کل دادگستری بوشهر، فرماندار بوشهر، مدیرکل سیاسی استانداری بوشهر، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی بوشهر، شهردار و رییس شورای شهر بوشهر، مدیرکل تامین اجتماعی بوشهر، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، مسوول بسیج کارمندی و ادارات استان بوشهر، جانشین سپاه شهرستان بوشهر، رییس گمرک منطقه ویژه، اعضای شورای اداری استان و شهرستان برگزار شد.

قرائت بیانیه توسط نماینده تشکل‌های کارگری استان بوشهر، اجرای گروه طنز زنگل، تجلیل از کارگران نمونه و قرعه‌کشی و اهدای جوایز بین حاضرین از دیگر بخش‌های این مراسم بود که به میزبانی شرکت صدف در منطقه ویژه بوشهر برگزار شد.

در این مراسم تعدادی از کارکنان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با اهدای لوحی، از تلاش‌های احمد دشتی‌زاده مدیرعامل این منطقه تجلیل کردند.

کد خبر 6092887

دیگر خبرها

  • کارگران ستون فقرات تولید ملی و اقتصاد ایران اسلامی هستند
  • تکریم و معارفه روئسای قدیم و جدید هلال احمر شهرستان سلماس 
  • ابلاغ و اجرای طرح جامع نقش اساسی در رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه دارد
  • کلنگ احداث هتل و تله‌کابین خوشاکو ارومیه به زمین زده شد
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • جشن روز کارگر در بوشهر برگزار شد
  • بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از دو واحد تولیدی در ارومیه
  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان