Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان، قد و قواره ای بزرگ تر از گاو دارد و آنطور که کارشناسان امور دام می گویند ؛ نوعی بوفالوی اهلی محسوب می شود، سازمان فائو از این چهارپای آرام و قانع، به عنوان دام برتر هزاره سوم یاد کرده، حیوانی که جمعیتش در مقایسه با سایر دام های سبک و سنگین کمتر است.
" گاومیش "حیوانی آب و باتلاق دوست که بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی گیلان جمعیتش در ایران به حدود 400 هزار راس می رسد و بیش از 18هزار راس آن در گیلان نگهداری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استانی که بر اساس همین آمار، اگرچه به لحاظ داشتن تعداد دام هاي سبک و سنگين، رتبه  12 کشور را دارد و فقط حدود 4 درصد از کل دام هایش،  گاومیش است اما توانسته با پرورش بیش از 18هزار راس گاومیش، بعد از استان های خوزستان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و مازندران در جایگاه ششم پرورش این دام قرار بگیرد و همچنان بانی افزایش جمعیت این دام برتر هزاره سوم باشد.  نگاهی به آمارهای معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان نشان می دهد که  اگر چه سهم گاومیش از تولید شیر در گیلان 12 هزارتن-  معادل 4 و نیم درصد شیر تولیدی گیلان در سال - است و سهمش از سبد تولید سالانه گوشت قرمز استان 900 تن - معادل 3 و 35 صدم درصد گوشت قرمز تولیدی - است اما پرورش این چهارپایان قانع، در مقایسه با گاو، مزایای بسیاری دارد که اهمیت صنعت پرورش گاومیش را دو چندان می کند.
کارشناسان امور دام، قانع بودن وامکان تغذیه گاومیش از "پس چر" مزارع، باقیمانده بقایای برنج و جلبک های داخل آب، مقاومت در برابر اغلب بیماری های دامی، سازگاری بالا در محیط پرورش، تولید شیر بیشتر و گوشت با کلسترول کم و پروتئین بالاتر و در نهایت ارزش افزوده بالای محصولات فرآوری شده شیر این دام نسبت محصولات لبنی دام های دیگر را از مهم ترین مزیت های پرورش گاومیش می دانند.  آقای طالبی کارشناس امور دام معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی می گوید : افزون بر شهرستان های صومعه سرا، تالش و رضوانشهر که بیشترین جمعیت گاومیش استان را در خود جای داده اند ، روستاییان در برخی مناطق دیگر، در کنار زراعت، پرورش گاو، گوسفند و طیور، بطور پراکنده یک یا دو گاومیش هم پرورش می دهند.
وی در تشریح مزیت های پرورش گاومیش گفت : گاومیش برخلاف گاو که هر علوفه ای را نمی خورد و انتخابی عمل می کند ، همه نوع علفی می خورد و حتی از بقایا و پسماندهای کشاورزی و جلبک های موجود در آب هم تغذیه می کند.
آقای طالبی افزود : گاومیش باوجود ظاهر خشن و زمختش، بر خلاف گاو، توانایی لگد پرانی به طرفین را ندارد و به دلیل خوی بسیار آرامش به راحتی می توان آن را کنترل کرد. به گفته وی طبیعت گاومیش به گونه ای است که در مقابل اغلب بیماری ها از جمله تب برفکی  و لمپی اسکین که در گاوها شایع است، مقاوم است و سازگاری این حیوان، نسبت به محیط زندگی بیشتر از دیگر دام هاست و می تواند خود را با شرایط موجود وفق دهد.
این کارشناس امور دام با بیان اینکه مقدار تولید شیر یک گاو بومی 2 تا 3 لیتر در روز است گفت : این درحالی است که هر راس گاومیش که در شرایط گاو بومی نگهداری شود، دو و نیم برابر یک گاو بومی در روز - معادل 6 و نیم  تا 8 لیتر - شیرتولید می کند. 
آقای طالبی یکی از مهم ترین مزیت های پرورش گاومیش را بالا بودن درصد چربی موجود در شیر این دام عنوان کرد و گفت: در حالی که هر لیتر شیر گاو بطورمیانگین 4 تا 5 درصد چربی دارد، چربی موجود در شیر گاومیش بین 8 تا 12درصد است.
وی می گوید : شیر گاومیش به علت درصد بالای چربی و ماده خشک بیشتری که دارد برای فرآوری و تولید محصولات لبنی از جمله ماست، کره و شیر خشک، ایده آل است و ارزش افزوده بالاتری نسبت به شیر گاو دارد و بر این اساس مورد توجه صاحبان کارخانه های تولید لبنیات است. 
اما فواید و مزایای شیر گاومیش به همین جا خلاصه نمی شود و کارشناسان تغذیه به علت خواص بسیار، مصرف آن را به مردم توصیه می کنند.            
خانم زراعتی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی می گوید : شیر گاومیش نسبت به شیر گاو پروتئین بیشتری دارد و میزان چربی و مواد جامد آن هم بالاتر از شیر گاو است. 
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه شیر گاومیش انرژی بالاتر و ویتامین A بیشتری نسبت به شیر گاو  دارد افزود : شیر گاومیش دارای کلسیم و فسفر بیشتری در مقایسه با شیر گاو است و مصرف پاستوریزه آن بویژه برای کودکانی که حساسیت ندارند، توصیه می شود.  البته برخی از کارشناسان تغذیه هم معتقدند : گوشت گاومیش به دلیل دارا بودن چربی مفید بیشتر، کلسترول پایین و تـُرد بودن به مراتب از ارزش تغذیه ای بالاتری برخوردار و  برای سلامتی مفید و خوش خوراک تر از گوشت گاو است. اما با وجود مزیت های بسیاری که پرورش گاومیش به دنبال دارد، فقط  3 واحد صنعتی و 25 واحد دامداری کوچک با 467 راس گاومیش، با مجوز و بصورت ساماندهی شده در گیلان فعالند و حدود 17 هزار و 500 راس گاومیش در گیلان پراکنده و سنتی پرورش داده می شود.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان می گوید : اگرچه تنها تعاونی گاومیش داران کشور در گیلان و شهرستان رضوانشهر فعال است اما تاکنون فقط 80 نفر از 3 هزار و600 پرورش دهنده گاومیش در گیلان، عضو این تعاونی هستند اما این تعاونی همچنان در حال عضو گیری برای شناسایی و ساماندهی بهره برداران صنعت پرورش گاومیش در استان است.
آقای علی اکبر نژاد کدگیری و شناسنامه دار شدن، دریافت پروانه فعالیت، استفاده از نهاده های دامی یارانه ای و دریافت تسهیلات بانکی 4 تا 8 میلیون تومانی برای نگهداری هر راس گاومیش، تلقیح مصنوعی رایگان برای انجام اصلاح نژاد، مولد سازی و افزایش تولید را از مهم ترین مزایای عضویت در تعاونی گاومیش داران عنوان کرد.
وی گفت : بر اساس قانون ششم توسعه، آمار گاومیش در گیلان تا پایان این برنامه باید از 18 هزار راس کنونی به 30هزار راس برسد و 500 نفر از بهره برداران این صنعت در گیلان هم باید تا آن زمان ساماندهی شوند که برای تحقق این امر بنا داریم به روند عضو گیری سرعت دهیم. معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان می گوید : اگرچه مناطق بسیاری در حاشیه رودخانه های گیلان، مستعد ایجاد واحد های صنعتی گاومیش است اما بر اساس الزامات و ضوابطی که در خصوص رعایت حفظ حریم تا  500متری رودخانه ها وجود دارد، توسعه واحدهای صنعتی پرورش گاومیش در گیلان منتفی است. البته در روند تهیه این گزارش ، بسیاری از پرورش دهندگان گاومیش که بصورت سنتی گاومیش پرورش می دهند از سختگیری های زیست محیطی درخصوص رعایت فاصله ی واحدهای دامداری روستایی هم گلایه داشتند که آقای علی اکبرنژاد در این باره گفت : قول مساعد برای پیگیری بازنگری این قوانین برای گیلان که خانه های روستایی و مکان های نگهداری دام در نزدیکی هم واقع شده اند را از نمایندگان اداره کل اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی گرفته ایم و بنا شده وزارت جهاد کشاورزی در این باره با سازمان محیط زیست مذاکره و این الزامات را برای گیلان اعمال نکند.
وی به نبود مرکز جمع آوری شیر گاومیش در گیلان هم اشاره کرد و گفت : شیر گاومیش در مراکز جمع آوری شیر استان به قیمت شیر گاو خریداری و با آن مخلوط می شود این درحالیست که  قیمت هر لیتر شیر گاومیش در استان هایی چون خوزستان تا دو برابر قیمت شیر گاو فروخته می شود.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان می گوید: هماهنگی لازم برای ایجاد مرکز جمع آوری شیر گاومیش در غرب گیلان تادو ماه دیگر که قابلیت جمع آوری روزانه 2 تن شیر را دارد، انجام شده است. 
مشکلی که مدیرعامل تنها تعاونی گاومیش داران ایران برای حل آن چندان امیدوار نیست و می گوید: حمایت های دولتی برای جان گرفتن این صنعت، باید بیشتر باشد. 
خانم دریساوی که خود و همسرش یکی از بهره بردارن پیشروی گاومیش در ایران و از اعضای فعال فدراسیون گاومیش جهانی ایتالیاست می گوید : برای تامین زمین جایگاه جمع آوری شیر، بسیار دوندگی کرده ایم اما با مخالفت های منابع طبیعی و محیط زیست مواجه شده ایم که البته به تازگی قول های مساعدی شنیده است.  وی با گلایه از وجود سخت گیری در صدور مجوز واحدهای کوچک روستایی گفت : فقط 10نفر از 80 نفری که عضو این تعاونی هستند، موفق به دریافت پروانه فعالیت شده اند که با پیگیری های جهاد کشاورزی می توان روند صدور پروانه را تسهیل و اعضای بیشتری را در تعاونی جذب کرد.
مدیرعامل تنها تعاونی گاومیش داران ایران، با بیان اینکه پایین بودن قیمت شیر باعث شده دامداران بصورت سنتی فرآورده هایی چون ماست و کره گاومیش را تهیه کنند و بفروشند گفت : در صورت راه اندازی یک مرکز جمع آوری، امید می رود فرآورده های صنعتی و پاستوریزه گاومیش با برند گیلان وارد بازار شود و رغبت بهره برداران را به پرورش این دام هزاره سوم بیشتر کند.  اما صاحبان و دست اندرکاران کارخانه های تولید فرآورده های لبنی گیلان هم به ارزش افزوده محصولات شیر گاومیش اذعان دارند.
آقای طارم سری رییس اداره تامین شیر شرکت شیر پاستوریژه " پگاه گیلان "می گوید : ایجاد خط تولید فرآورده های لبنی گاومیش مستلزم مذاکره و اعلام آمار تولید از سوی سازمان جهاد کشاورزی گیلان است که تاکنون در این خصوص مذاکره ای از سوی این نهاد انجام نشده و اطلاعاتی از مقدار و کیفیت شیر گاومیش در گیلان نداریم.                                      گفتگو با آقای آسایش، مدیر عامل شرکت خاطون گیلان که عرضه کننده محصولات لبنی با برند "سارا " است هم حاکی از تمایل وی به تولید محصولات جدید از شیر گاومیش است که البته مستلزم جمع آوری و تحویل شیر این دام به این کارخانه است. 
آقای مهرپور مدیرعامل شرکت فرآورده های لبنی پردیس هم که محصولاتش را با برند "دوشون" عرضه می کند می گوید: با وجود اینکه در سال های گذشته با پرورش دهندگان گاومیش برای خرید شیر مذاکره کرده ایم، متاسفانه راه به جایی نبردیم و لازم است جمع آوری و خریداری شیر گاومیش بصورت سازماندهی شده و از سوی یک نهاد مستقل انجام شود.
وی می گوید : در صورت راه اندازی مرکز جمع آوری و جداسازی شیر گاومیش، در شرکت مان یک روز در هفته را به تولید فرآورده های لبنی گاومیش اختصاص خواهیم داد.
اگرچه روزگاری در بسیاری از مناطق گیلان از جمله حاشیه مرداب انزلی بوفالوهای اهلی بسیاری دیده می شد اما صنعت پرورش گاومیش در گیلان به اذعان بهره بره برداران این دام های هزاره سوم، همواره مغفول واقع شده و با وجود تشکیل تنها تعاونی گاومیش داران کشور در این استان، توسعه این صنعت در اول راه قرار دارد.
البته آنطور که از حرف های مسئولان امور دام استان برمی آید؛ آستین های همت برای رونق پرورش گاومیش حدود دو 3 سال است که بالاتر رفته و باحمایت های مالی و اصلاح نژادی، دریچه تازه ای به سوی پرورش دهندگان گاومیش گشوده شده است. حال باید منتظر بود و دید تعهداتی که در برنامه ششم توسعه برای رونق این صنعت در گیلان تدوین شده، تا چه حد اجرایی خواهد شد.   
*نگارندگان : عباس قنبری و مریم امدادی  

   

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: گزارش مکتوب دام تولید اقتصاد گاومیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۸۷۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

معاون اول رئیس جمهور گفت: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند.

به گزارش مشرق، محمد مخبر بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) در ارتباط ویدیو کنفرانسی با همایش ملی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، با تاکید بر اینکه مسائل اقتصادی را باید با مشارکت و حضور مردم حل کنیم، تصریح کرد: نامگذاری سال جاری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم حاصل تجربه بیش از ۴۰ سال جمهوری اسلامی ایران است که بدون فعال کردن منابع، خلاقیت و مدیریت مردم مشکلات اقتصادی به صورت مطلوب حل نمی‌شود.
معاون اول رئیس جمهور افزود: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی از فرصت‌های خوب تحقق شعار سال هستند و این مناطق با فلسفه و هدف تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، کنار گذاشتن دیوان سالاری، توسعه صادرات و آوردن مردم از سرزمین اصلی به این مناطق و فعالیت اقتصادی موثر شکل گرفته است.

دکتر مخبر با تاکید بر اینکه باید کاستی‌های چند دهه گذشته در توجه به اهداف و فلسفه تشکیل مناطق آزاد در دولت سیزدهم جبران شود، تصریح کرد:
توجه به مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی اولویت اساسی دولت است که ظرفیت‌های این مناطق و مقررات، امکان پیشرفت و توسعه را ایجاد کرده است و هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد و دولت آمادگی دارد تا مسائل و مشکلات بر سر راه فعالیت این مناطق را برداشته و مرتفع کند.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توسعه صادرات از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت مناطق آزاد است که باید در این خصوص برنامه‌ریزی کنند، افزود: نزدیک به ۱۰ سال رشد اقتصادی کشور منفی بود اما در سال گذشته به نرخ رشد اقتصادی ۶ درصد رسیدیم اما با این میزان نمی‌توان مسائل کشور را حل کرد که طبق هدف گذاری میانگین رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه باید کاستی‌های سال‌های گذشته نیز جبران شود که برای رسیدن به این هدف نیازمند جذب سرمایه‌گذاری سنگین داخلی و خارجی هستیم که این مناطق فرصتی بسیار مناسب برای تشویق سرمایه‌گذاری هستند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به فرصت بسیار خوب همسایگی ایران با ۱۵ کشور منطقه تاکید کرد: بخش زیادی از نیازهای کشورهای همجوار می‌تواند در داخل ایران تولید شود و باید از این راهبرد جدی دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان در مناطق آزاد به خوبی استفاده شود.

دکتر مخبر خاطرنشان کرد: از گام‌های بلند آیت الله رئیسی در دیپلماسی دولت سیزدهم برقراری رابطه با کشورهای منطقه و همسو است که تفاهمنامه‌ها و قراردادهای بسیار خوبی امضا شده و تمامی این فرصت‌ها باید در مناطق آزاد پیاده سازی شوند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه وجود نیروهای جوان و تحصیل کرده، شرکت‌های دانش بنیان، ظرفیت‌های معدنی و اقتصاد دریا محور را از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت و برنامه‌ریزی مناطق آزاد توصیف و تصریح کرد: باید کمبودهای کشور به ویژه در زمینه تولید، در مناطق آزاد جبران شود.

معاون اول رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به مشکلات کشور در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم گفت: گام‌های بسیار بلندی توسط دولت، مردم و فعالین اقتصادی در طول دو سال گذشته برای حل مشکلات کشور برداشته شد.

وی افزود: زمانیکه در یک کشور با کوچک‌ترین مساله روبرو می‌شوند تمام بخش‌ها و دولت آنان بسیج می‌شوند اما جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای رسیده که زمانیکه رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان نماد سلطه توسط کشور ما مورد اصابت قرار می‌گیرد، رئیس جمهور و دولت و مردم به کارهای عادی خود می‌پردازند و کشور در شرایط آرام مسیر خود را ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی مقام معظم رهبری اینگونه تاکید کردند که نباید اقتصاد کشور با تکانه‌های خارجی دچار آسیبی شود؛ لذا باید در این مسیر حرکت کنیم و در زمینه اقتصاد به نقطه‌ای برسیم که تناسب با نقش جمهوری اسلامی در سطح بین الملل داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امروز وقتی در منطقه تصمیمی گرفته می‌شود که تبعات خاصی دارد ناچار هستند ملاحظات جمهوری اسلامی را رعایت کنند و تکیه مظلومین جهان به ایران است تا جایی که تمام امکانات نظام سلطه برای شکست مردم غزه جمع آوری شد اما نتوانستند به هیچکدام از اهداف خود برسند.

حجت الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه تراز تجاری مناطق آزاد با تلاش‌های دولت سیزدهم مثبت شده است، گفت: یک و نیم درصد از ۶ درصد رشد اقتصادی حاصل تلاش‌های مناطق آزاد بوده و تاکنون ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بسته سرمایه‌گذاری در سال گذشته ارائه شد که به معنای چهار برابر شدن تقاضا برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد است و تاکنون ۱۳۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق شده است و این برنامه جهش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد با جدیت پیگیری می‌شود و در سال پنجم برنامه هفتم سهم مناطق آزاد در رشد اقتصادی به ۴ درصد خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد
  • توسعه اقتصاد دریا و شعار سال اولویت‌های اصلی هرمزگان در سال جاری
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل
  • کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند
  • کامیون های حامل بار اضافه در مسیر خلخال پونل توقیف شدند
  • روتردام در مسیر کاهش مصرف مواد خام تا سال ۲۰۳۰
  • ما باید به دنبال پرورش نخبگان معمولی باشیم