Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگردان تئاتر کودک و نوجوان گفت: بازگشت سرمایه در تئاتر کودک وجود ندارد و هنوز هم نتوانسته‌ایم به بازیگر حرفه‌‌ای که به تئاتر کودک و نوجوان می‌آید دستمزدی بدهیم. ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، سیدجواد رحیم‌زاده را باید یکی از بهترین بازیگران و کارگردان‌های  تئاتر خراسان رضوی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تئاتری 47ساله  فعالیت خود را در حوزه تدریس در مدارس و با راه‌اندازی گروه نمایش « ققنوس» در دو دهه اخیر در مشهد ادامه داده است.

رحیم‌زاده در تمام این سال‌ها مجدانه در جهت ارتقاء و پیشرفت تئاتر کودک و نوجوان گام برداشت و وی را باید به نوعی از بنیانگذاران تئاتر کودک و نوجوان در خراسان‌رضوی دانست. حضور در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی و کسب عناوین مختلف از قبیل چهره بر‌تر تئا‌تر کودک و نوجوان از طرف برنامه جشن انقلاب شبکه سه سیما در سال 88  بخشی از موقفیت وی در عرصه تئاتر کودک و نوجوان است.

از رحیم‌زاده این روزها دو نمایش «‌چشم چشم دوابرو» و «‌فینگیلی» روی صحنه در حال اجرا است.

تسنیم: پیرامون دو نمایشی که در حال حاضر روی صحنه دارید توضیح دهید و اینکه ایده این نمایش‌ها از کجا به ذهن شما رسیده است؟

رحیم‌زاده: نمایش موزیکال کودکانه « چشم چشم دوابرو»  حاصل کار گروهی چهل نفره از کودکان و نوجوانان است که این نمایش به همراه موسیقی و همنوازی شامل آهنگ‌های مختلف آماده شده است. تعداد 20 بازیگر کودک نیز در این نمایش بازی می‌کنند. قصه درباره دختری به نام سوسی است که از سیاره‌ای دیگر به زمین آمده و به دنبال بچه‌هایی می‌گردد تا با آنها دوست شود.

در طول نمایش مخاطب کودک به شناختی از اتفاقاتی که ممکن است برای بچه‌ها در طول ارتباطشان با دیگر کودکان بیفتد خواهد رسید. نمایش «چشم چشم دو ابرو» سنین خردسال و کودک جذاب خواهند بود.

نمایش دیگر در حال اجرا « فینگیلی» نام دارد که مخاطب سن کودک و خردسال بوده و در فرهنگسرای ترافیک در حال اجرا است. این نمایش روایتی از  دختربچه‌ای با قد کوتاه است که همه او را مسخره می‌کنند اما در طول قصه دخترک به این نتیجه می‌رسد که  قد کوتاه در برابر فکر و اندیشه والا اهمیتی ندارد. نویسنده و کارگردان هر دو این نمایش‌ها بنده هستم.

تسنیم: شما جزو معدود هنرمندان مشهدی هستید که به صورت تخصصی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند و موسس گروه تئاتر کودک و نوجوان با نام « ققنوس» هستید. وضعیت تئاتر کودک و نوجوان در استان خراسان را با محوریت مشهد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رحیم‌زاده: باید بگویم قطب اول تئاتر کودک و نوجوان ایران قطعا تهران است. آن هم به دلیل تجمع دست‌اندرکاران این حوزه و نیز همراه مهاجرت هنرمندان از دیگر نقاط کشور. اما در طی هفت هشت سال اخیر بسیاری مشهد را قطب اول و برخی مشهد را قطب دوم در رقابت با تهران در حوزه تئاتر کودک و نوجوان می‌دانند.

این رقابت نزدیک هم به دلیل حضور فعال تئاتر کودک و نوجوان مشهد در جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی می‌دانند. حضور فعال در جشنواره‌هایی مانند جشنواره ملی بندرعباس که اتفاقا امسال دوره دوازدهم آن به میزبانی مشهد و موسسه آفرینش‌های آستان قدس برگزار خواهد شد و یا جشنواره کودک و نوجوان همدان که در سال گذشته؛ از استان خراسان رضوی چهار نماینده در جشنواره همدان حضور داشت که بالاترین رقم مشارکت در میان شهرستان ها بود. کارشناسان و داوران جشنواره‌ها هم متوجه رشد و جهش خوب تئاتر مشهد در حوزه کودک و نوجوان شده‌اند.

تسنیم: ریشه این رشد و جهش در حوزه تئاتر کودک و نوجوان از کجاست؟

رحیم زاده: به نظر من این رشد روزافزون تنها به دلیل حضور خود هنرمندان است و در واقع خودجوش است. البته موسسه آفرینش‌های آستان قدس در این سال‌ها به تئاتر کودک و نوجوان کمک‌های فراوانی کرده اما امسال هنوز به دلیل تغییر مدیریت حوزه هنری اتفاقی در بخش کودک و نوجوان با وجود قول حمایت انجام نشده است.

تسنیم: پس وضعیت تئاتر کودک و نوجوان ما حداقل در حوزه جشنواره‌ای مطلوب است؟

رحیم‌زاده: ما در جشنواره‌‌ها خوب نیستیم بلکه عالی هستیم.

تسنیم: چه تعداد گروه تئاتر در مشهد به صورت تخصصی به تاتر کودک و نوجوان می‌پردازند؟

رحیم‌زاده: بین پنج تا 10 گروه در حال کار هستند اما شاید پنج گروه تنها در این حوزه تخصصی کار می‌کنند. البته تنها گروه ثبت شده نمایشی کودک و نوجوان گروه ققنوس مشهد است.

تسنیم: در حالی که تئاتر بزرگسال ما با مشکل فروش دست و پنجه نرم می‌کند شما برای درآمد و هزینه‌های اجرا چه می‌کنید؟ اجراهای حوزه کودک و نوجوان برای شما  سودی دربردارد؟

رحیم‌زاده: در این مدت با وجود حمایت حوزه هنری و مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس باز هم هزینه‌های ما به سختی سر به‌ سر می‌شود و شاید حتی از جیب هم در مواردی هزینه‌ای بگذاریم. باید بگویم بازگشت سرمایه‌ در این حوزه  تا امروز وجود نداشته است. ما هنوز هم نتوانسته‌ایم به بازیگر حرفه‌‌ای که به تئاتر کودک و نوجوان می‌آید دستمزدی بدهیم. بازیگران اغلب داوطلبانه و برپایه علاقه‌مندی شخصی به این حوزه می‌آیند. روابط دوستانه دست‌اندرکاران حرفه‌ای را به سمت همکاری با حوزه کودک و نوجوان می‌کشاند.

تسنیم: پس به کارگیری عوامل حرفه‌ای هنوز جایی در تئاتر کودک و نوجوان ندارد؟

رحیم زاده: بسیاری از همکاران ما معتقد هستند پس از هر دو سال تئاتر بزرگسال، یک نمایش کودک بازی کنند. لطافت و زیبایی و شیرینی کار کودک این دوستان را جلب می‌کند. جدا از بازیگری، در بخش‌های دیگر مانند طراحی لباس، موسیقی و.. نیز همکاری حرفه‌ای با ما همین‌گونه و براساس عشق و علاقه و نه دستمزد است.

تسنیم:  به نظر شما بهترین راهکار حرفه‌ای شدن تئاتر کودک نوجوان چیست؟

رحیم‌زاده: امیدوارم بتوانیم روزی ما مانند تئاتر بزرگسال چهره‌ها را از داخل یا خارج استان  به تئاتر کودک بیاوریم و دستمزد حرفه‌ای بدهیم. شاید اگر روابط عمومی سازمان‌ها هر کدام با خرید چند بلیط و در جهت آموزش خانواده‌ها و کودکان کارکنان در سازمان‌ها به یاری ما بشتابند بخش اعظمی از مشکلات ما حل شود و بدین ترتیب به پیشرفت تئاتر کودک و نوجوان کمک شایانی خواهد شد.

تسنیم: همان طور که می دانید این روزها به دلیل وقوع حوادثی در جامعه، موضوع آموزش به کودک و نوجوان در جهت پیشگیری از برخی آسیب‌های اجتماعی مطرح است. نقش تئاتر کودک و نوجوان در امر آموزش چگونه می‌تواند باشد؟

رحیم‌زاده: برای آموزش کودک و نوجوان نیاز به کمک وسیله آموزشی داریم. تئاتر هم بهترین وسیله کمک آموزشی برای آموزش کودک و نوجوان است. تمامی مباحث اخلافی، آموزشی ارزشی، هنری، رفتاری  و حتی دینی را به کمک نمایش و به صورت غیرمستقیم  می‌توانیم به کودکان آموزش دهیم. چه افسوس که در این سال‌ها از این موضوع غافل بوده‌ایم.

البته باید بگویم امسال در کلاس‌های تابستانی استقبال خانواده بیشتر شده اما به حدی نرسیده که بخواهیم تعداد شرکت کننده  به نحوی باشد که استعدادیابی کنیم. در واقع هنوز به تئاتر کودک و نوجوان در خانواده‌ها به دید اوقات فراغت نگاه می‌شود.در مسئولان هم همین نگاه وجود دارد.

تسنیم: اکثر مخاطبان شما مهدکودک‌ها و مدارس هستند که بچه‌ها را به صورت گروهی برای تماشا به نمایش‌ها می‌آورند؟ چه باید کرد که خانواده خود ملزم به آوردن کودکان به نمایش همراه با خودشان شوند؟

رحیم‌زاده: ما در مرحله اول با بخش اقتصادی مسئله سروکار داریم. یک خانواده سه نفره با بلیط 15 هزار تومانی به علاوه رفت و آمد جمعا حدود 60 هزار تومان هزینه در برخواهد داشت که این هزینه کم نیست. در این حوزه باید رسانه‌ها هم فرهنگ‌سازی

کنند. ما پخش تیزرهای تبلیغاتی در شبکه استانی یا غیراستانی نداشته‌ایم. تئاتر کودک و نوجوان کمک مستقیم نمی‌خواهد. اگر شبکه استانی ما را تبلیغ کند، در طرف مقابل ما هم در نمایش شبکه استانی را تبلیغ کنیم. اگر مخاطب شبکه استانی ما کم است و ارتباط دو سویه نیست به همین دلیل است.

گفت‌وگو از صادق عسکری

انتهای پیام/ز

R41347/P41362/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۸۸۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز

نویسنده کتاب «نقاشی قشنگ» درباره اقتضائات نگارش ادبیات دینی گفت: ساده‌نویسی و ساده‌سازی مفاهیم دینی برای مخاطب امروزی بسیار لازم و کاربردی است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،  «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) به نویسندگی لعیا اعتمادی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان از سوی انتشارات به‌نشر منتشر و راهی بازار کتاب‌های کودک و نوجوان شد. این اثر یکی از جلدهای مجموعه 12 جلدی «یک قصه، یک حدیث» است. هر داستان این مجموعه بر اساس یکی از احادیث امام رضا(ع) است. نویسنده کتاب حاضر داستان را براساس سخنان ارزشمند امام رضا(ع) مبنی بر اینکه «تدبیر قبل از عمل، تو را از پشیمانی باز می‌دارد» نوشته که در کتاب عیون اخبار‌الرضا ذکر شده است.

اعتمادی درباره تجربه نوشتن داستان «نقاشی قشنگ» بر اساس یک متن دینی گفت: نوشتن این دست از داستان‌ها نشان می‌دهد که می‌توان آثار دینی را مطابق با شرایط جامعه امروز برای نسل کودک و نوجوان روایت کرد.

این نویسنده درباره ماجرای کتاب حاضر یادآور شد: ماجرای داستان «نقاشی قشنگ» در مدرسه دخترانه و روابط بین دو همکلاسی روایت می‌شود که یکی از آنها علاقه‌مند است تا با هم دوست باشند و برای همین، کاری انجام می‌دهد که از قضا این عمل باعث ناراحتی همکلاسی می‌شود و... . پایان کتاب نیز تلاش شده است براساس حدیثی از امام رضا(ع) نتیجه رفتار شخصیت‌های داستان به مخاطبان واگذار شود.

"اسوه"های زندگی را با این کتاب بشناسیم

اعتمادی به اقتضائات امروز برای نوشتن کتاب ویژه نسل جدید اشاره و اضافه کرد: مخاطبان امروز ما بخصوص کودکان با فضاهای زیادی روبه‌رو هستند؛ بنابراین فکر می‌کنم نوشتن داستان‌های مذهبی با حجم کم باعث می‌شود کتاب با اقبال بیشتری برای خوانده شدن توسط مخاطبان روبه‌رو شود. نوشتن داستان‌های مذهبی بخصوص داستان درباره زندگی و سیره ائمه(ع) به قلم نویسنده بستگی دارد؛ اما ساده‌نویسی و ساده‌سازی مفاهیم دینی برای مخاطب امروزی بسیار لازم و کاربردی است.

اعتمادی که فقط همین یک داستان را در مجموعه «یک قصه یک حدیث» از خود به یادگار گذاشته است، درباره ارتباط نویسنده با تصویر گر اثر، گفت: در کتاب «نقاشی قشنگ» تا حدودی تعامل با تصویرگر داشتم ؛البته به طور غیرمستقیم. به این صورت که در طول کار تصاویر به طور فرم به فرم برایم فرستاده می‌شد. ارتباط بین تصویر گر و نویسنده منجر می‌شود که ارتباط بهتری بین متن و تصویر در اثر ایجاد شود.

کتاب «نقاشی قشنگ» به قلم لعیا اعتمادی و تصویرگری حدیث جزایری به تازگی از سوی کتاب‌های پروانه (گروه کودک و نوجوان به‌نشر) در 24 صفحه مصور رنگی، شمارگان دو هزار نسخه و به بهای 40 هزار تومان منتشر شده است. این کتاب برای نخستین‌بار در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه کودک و نوجوان انتشارات به‌نشر عرضه می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است
  • اوکراین ناتوان در پرداخت بدهی خارجی
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • بازیگر اخراجی‌ها کارگردان شد
  • استایل و پوشش متفاوت بازیگران زن در پشت‌صحنه یک تئاتر | تصویر
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند/ اجرا در تالار قشقایی
  • همدان خاستگاه شاعران حوزه کودک و نوجوان است