هیچ کشوری فضای مجازی را تحت عنوان آزادی، یله و رها نمیگذارد
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۹۰۰۳۷
وزارت اطلاعات کار رصد شبکههای اجتماعی را وظیفه خود میداند، گفت: هیچ کشوری عرصه فضای مجازی را تحت عنوان آزادی یله و رها نمیگذارد.
به گزارش امتداد، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی سوال ۵۴ نماینده از وزیر اطلاعات در خصوص دستگیری مدیران کانال های تلگرامی در ابتدای سال ۹۶ در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمود علوی وزیر اطلاعات در ابتدای این سوال گفت: امنیت عرصه فضای مجازی به ثبات و امنیت ملی کمک می کند. وزارت اطلاعات به مسائل با نگاه حرفه ای نگاه می کند و از اینکه تمایلات جناحی و گرایشات صنفی و قومی بر مسائل کارشناسی سایه بیاندازد جلوگیری می کند، زیرا دخالت دادن مسائل جناحی، قومی و صنفی می تواند طبیعت کار اطلاعاتی را دچار اشکال کرده و به انحراف بکشاند.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اعمال مسائل جناحی در کار اطلاعاتی گناه است، گفت: وزارت اطلاعات از اعمال مسائل جناحی در کارها استنکاف می کند.
علوی در خصوص دستگیری مدیران کانال های تلگرامی گفت: در مورد مدیران کانال ها نیز وزارت اطلاعات از این موضع عمل کرد، وزارت اطلاعات کار رصد کانال ها را وظیفه خود می داند و مدیریت و رصد هدفمند این کانال ها را انجام می دهد و در همین راستا پیشگیری را مقدم از برخورد می داند.
وی با تاکید بر اینکه هیچ کشوری عرصه فضای مجازی را تحت عنوان آزادی یله و رها نمی گذارد، گفت: کشورهای مختلف چارچوب هایی را تعیین می کنند تا رسانه ها در آن چارچوب کار کنند و از آسیب های اجتماعی نیز جلوگیری شود.
وزیر اطلاعات ادامه داد: این وزارتخانه با این برآورد که اقدامات اساسی در گام اول بدون اخطار قبلی چاره ساز نیست، همواره سعی کرده دراین موارد به افرادی که دانسته یا ندانسته محتوایی را تولید کرده اند که تهدیدی برای امنیت ملی بوده تذکر، هشدار و اخطار دهد و در صورتی که تاثیر نداشته باشد، به برخورد سخت افزارانه بپردازد.
وی تصریح کرد: در کارنامه وزارت اطلاعات برخورد سخت افزارانه کمتر دیده می شود. در مجموع برخورد سخت افزارانه ای که با فعالان فضای مجازی و مدیران کانال ها توسط وزارت اطلاعات صورت گرفته، یک در صد هزار بوده است، زیرا همیشه هشدارها به این افراد اثر خود را داشته است.
در ادامه علی مطهری، اعلام کرد که الیاس حضرتی به نمایندگی از سوال کنندگان موضوعات موردنظر را مطرح خواهد کرد.
الیاس حضرتی گفت: سال گذشته می خواستیم در این زمینه سوالی را از وزیر اطلاعات داشته باشیم، اکنون یک سال و نیم از آن ماجرا گذشته است و باید مجددا موضوعاتی را یادآوری کنیم.
نماینده تهران ادامه داد: در روزهای آخر سال ۹۵ در آستانه تعطیلات نوروز دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، تعدادی از مدیران کانال های تلگرامی حامی دولت توسط یک نهاد بازداشت شدند.
عضو فراکسیون امید افزود: این افراد تفهیم اتهام نشده بودند و برای مدتی از داشتن وکیل محروم بودند و دوران بازجویی آنها طولانی بود.
وی با بیان اینکه وزارت اطلاعات با این دستگیری ها مخالف بود، گفت: نهاد اطلاعاتی دیگری این کار را انجام داده بود اما از آنجا که نهاد اطلاعاتی پاسخگو به مجلس وزارت اطلاعات است، از آقای علوی برای پاسخگویی به این موضوع دعوت کردیم.
وی خطاب به وزیر اطلاعات ادامه داد: چرا به نهاد دیگری اجازه چنین کاری را می دهید؟ نباید شائبه حاکمیت دوگانه ایجاد شود.
حضرتی گفت: بیان شد که این کانال های تلگرامی محتوایی غیر سیاسی داشته اند که خلاف بوده است. اگر این گونه بوده است چرا پیش از انتخابات برای بستن آنها اقدام نشده بود؟ هدف از بستن این کانال ها سیاسی و تاثیرگذاری بر انتخابات بوده است. در سال ۹۲ نیز برای تعداد کثیری از روزنامه نگاران چنین اتفاقی افتاد.
وی گفت: تعطیلی این کانال ها که هر یک بالای ۵۰۰ هزار کاربر داشتند، موجب شد کانال هایی مثل آمدنیوز رونق یابد.
حضرتی تصریح کرد: وزارت اطلاعات باید کلیه امور اطلاعاتی را تحت اشراف داشته و مدیریت کند. مجلس به وزیر اطلاعات رای می دهد که مدیریت اطلاعاتی کشور را انجام دهد، نه اینکه بخشی از یک کار را یک نهاد اطلاعاتی دیگر و بخشی را قوه قضائیه انجام دهد.
در ادامه محمود علوی گفت: اغلب کانال هایی که فعالیت هایی دارند و دانسته و ندانسته با امنیت و انسجام ملی مطالب تولیدی شان مغایرت دارد، مورد تذکر دلسوزانه همکاران ما قرار می گیرند که پس از تذکرات اصلاح می شوند که اکثرا طبیعی است که هزینه تذکر، یادآوری و هشدار به این افراد برای نظام کمتر است.
وی تصریح کرد: هر بیماری را به اتاق عمل نمی برند، ابتدا تلاش می کنند بیمار را با غذا و دارو و قرص و آمپول معالجه کنند واگرچاره ساز نبود در پایان بیمار را به اتاق عمل می فرستند.
وزیر اطلاعات تاکید کرد: اگر در ابتدا به این افراد تذکر و هشدار داده شده بود و وقتی نتیجه نمی داد، برخورد سخت افزاری می شد، هزینه کمتری برای نظام داشت. نگاه وزارت اطلاعات این گونه است اما ما نمی توانیم با نگاه خودمان برای دستگاه های اطلاعاتی دیگر تعیین تکلیف کنیم.
وی ادامه داد: معتقدیم آن همکاران ما هم اگر رویکرد و عملکرد متفاوتی دارند، علل کارشناسی دارد و همیشه در برابر سوالات پاسخگو هستند. تفاوت دیدگاه کارشناسی بین دستگاه های مختلف امری پذیرفته شده است.
علوی تاکید کرد: وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه بر اساس هم افزایی فعالیت می کنند و از اینکه فعالیت هایشان در مسیر رقابت و منازعات قرار گیرد، خودداری می کنند و تا امروز نیز در عمل از هم افزایی بهره های زیادی برده اند.
وی با بیان اینکه رهبر انقلاب نیز بارها از هم افزایی این دو دستگاه اطلاعاتی ابراز خرسندی کرده اند، گفت: ما معمولا جلسه داریم و دیدگاههایمان به هم نزدیکتر شده است، امیدواریم شاهد استقرار یک روش خردمندانه باشیم و همکاری ما با سازمان اطلاعات سپاه به استحکام امنیت و آرامش در کشور کمک کند.
در ادامه الیاس حضرتی گفت: از دیدگاه های وزیر اطلاعات تشکر می کنم اما این دیدگاه ها در سال های اخیر در همه دستگاه های کشور وجود ندارد.
وی تاکید کرد: مهمترین ابزار دشمنان جنگ روانی است و بیشتر از اینکه جنگ سیاسی و دیپلماسی باشد، جنگ روانی مشکل ساز شده است. سربازان و ژنرال های جنگ روانی، رسانه ها و صاحبان قلم هستند.
حضرتی با تاکید بر اینکه باید به رسانه های داخلی اعتماد کنیم، گفت: افرادی که از رسانه های داخلی مجوز دارند، افرادی دلسوز و باسابقه هستند و نظام می تواند با این افراد جلسه بگذارد. نباید روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای را جاسوس دانست.
وی تصریح کرد: نتیجه محدود کردن رسانه های داخلی فعال شدن رسانه های خارجی است.
حضرتی با تاکید بر اینکه برخورد فیزیکی کارساز نیست، گفت: در آستانه انتخابات سال ۹۲ تعدادی از روزنامه نگاران با سابقه به بهانه همکاری با رسانه های خارجی بازداشت شدند. ۴ تا ۵ سال هم در زندان بودند اما پس از مدتی همه این افراد تبرئه شدند.
وی تصریح کرد: باید روش ها و منش ها تغییر کند، بستن رسانه ها راه جلب اعتماد عمومی و هدایت افکار عمومی نیست.
در پایان حضرتی اعلام کرد از پاسخ های وزیر اطلاعات قانع شده است.
true برچسب ها : اخبار سیاسی trueمنبع: امتداد نیوز
کلیدواژه: اخبار سیاسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۹۰۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
به گزارش مبلغ دینِ انسانیت عبارتی است که به گوش بسیاری از ما آشناست و افراد زیادی پیدا می شوند که با این اعتقاد که اصل در زندگی انسانیت است، کم کم به این باور رسیده اند که می توانند همین اعتقاد خود را به عنوان دین برگزینند. نشست «چالشهای فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی» از سلسله نشستهای دین و چالشهای روز با ارائه حجت الاسلام المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در تاریخ ۲۹ فروردین سال جاری به همت پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد و به موضوع مهم نسبت اخلاق و دین پرداخته است:
حسینعلی رحمتی در ابتدای این نشست به پاسخ این سوال پرداخت که با توجه به گستردگی و فراگیر شدن فضای مجازی و هوش مصنوعی کدام یک از آموزههای اخلاقی و دینی ما به چالش کشیده شده است؟
دکتر رحمتی در تعریف چالش گفت: هر سوال و دغدغه جدی نظری یا موقعیت دشوار علمی چالش محسوب میشود و فضای مجازی امروزه زمینه ساز چالش شده است. ایشان در این جلسه چند نمونه از چالشهای نظری و عملی مربوط به اخلاق را عنوان کردند. بخشی از این چالشها از جمله جهت دهی فضای مجازی به معرفت اخلاقی، سبقه تئوریک و نظری دارند؛ با ورود هوش مصنوعی این چالش جدی شده است. از دیدگاه دینی بین عمل و نظر ارتباط است و این نشان میدهد سامانه معرفتی شما میتواند روی باورها، جهتگیریها و رفتار اخلاقی شما اثر بگذارد. امروزه بوسیله هوش مصنوعی یکی از کارهایی که ممکن است رخ دهد، اینست که وقتی اطلاعاتی به شما میدهد اطلاعاتی با سمت و سوی مشخص میدهد و اگر سنخ این اطلاعات متناسب با خداناباوری باشد و کم کم سامانه معرفتی شما را تغییر دهد، مثلاً عمداً یا سهوا به شما دروغ بگوید یا حریم خصوصی دیگران را نقض کند و به شما این ایده را دهد که اشکالی ندارد، با توجه به رابطهای که بین نظر و عمل هست نظر شما را تغییر می دهد و روی عمل شما تاثیر می گذارد.
چالش دوم در این حوزه، تضعیف نظریه نیاز اخلاق به دین است، ما معتقدیم بین دین و اخلاق رابطه است و مکمل یکدیگرند. فضای مجازی و دادههایی که در آن است به مرور زمان مخاطب خداباور را به این میرساند که برای اخلاقی بودن نیاز به دین نیست، دین انسانیت را مطرح میکند و دوگانگیهای بین دین و اخلاق ایجاد میکند و کم کم مخاطب را به این میرساند که میشود انسان اخلاقی باشد بدون اینکه دیندار باشد.
چالش بعدی، بینیازی از تدوین متون دینی یا آموزههای اخلاقی از دین است؛ یعنی به کمک هوش مصنوعی اصول اخلاقی زندگی را مشخص کنیم، دستورات اخلاقی را از آن بگیریم و نیاز به کتاب دینی نداشته باشیم.
چالش دیگر تضعیف عواطف اخلاقی است، وقتی عاطفه داشته باشیم، نسبت به هم نوع خود و موجودات دیگر شفقت و دلسوزی داریم و نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت میکنیم. فضای مجازی میتواند عاطفه را ضعیف و رابطه ماشینی را تعریف کند. در آموزههای دینی گفته شده که دیدن چهره پدر و مادر عبادت است و صله رحم و حضور در محضر علما سفارش شده است. فضای مجازی این آموزههای اخلاقی را تضعیف میکند و به مرور زمان بیعاطفه بودن را به انسان میدهد.
و چالش دیگر نسبی گرایی است. آموزههای دینی قائل به مطلق بودن اصول اخلاقی است، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی ما را به نسبیگرایی معرفتی و فرا اخلاقی میرسانند. در این فضا ترویج انواع دیدگاههای اخلاقی دیده میشود و کم کم مخاطب به این نتیجه میرسد که چرا فقط نگاه اخلاقی ما درست باشد و این نسبیگرایی در هر عرصهای که باشد، تبعیتها و پیامدهایی دارد که ممکن است با آموزههای دینی ما سازگار نباشد.
چالش بعدی بحث فاعل اخلاقی است، دستورات اخلاقی ناظر به انسان بوده است. با آمدن ماشینهای هوشمند، ماشینها انسان گونه و انسان نما میشوند و این سوال مطرح میشود؛ آیا آموزههای اخلاق دینی ما برای ماشینهای هوشمند هم کاربرد دارد یا خیر؟ اگر این ماشینها را صرفاً ابزار بدانیم مانند کامپیوتر هیچگاه نمیگوییم که فاعل اخلاقی است، اما هوش مصنوعی یک وسیله نیست و از شی بودن تبدیل به موجود شدهاست و صرفاً یک ابزار محسوب نمیشوند، زیرا قدرت پردازش دارد، آگاهی دارد و ممکن است قدرت اختیار برای آنها به وجود آید و بتوانند مستقل عمل کنند؛ به همین دلیل است که در برخی کشورها رباتها را به عنوان شهروندهای آینده میپذیرند. پس این چالش مطرح میشود که آیا این ماشینها صرفاً ابزار هستند یا فاعل اخلاقی هستند.
چالش دیگر جاودانگی انسان است. در نگاه دینی ما هرچه مربوط به خدا است جاودان است و مابقی فانیاند. با فراگیر شدن فناوریهای جدید، مانند هوش مصنوعی این بحث ذکر شده است که جلوی فرایند پیر شدن انسانها و مرگ آنها را بگیریم و این ایده به جایی برسد که انسان فناناپذیر است، این در مقابل دیدگاه دینی ما چالشهای بسیار جدی ایجاد میکند.
یکی دیگر از چالشهایی که فضای مجازی به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است اخلاق و جنسیت و خانواده است. فضای مجازی و محتوایی که در آن وجود دارد در دیدگاهها و باورهای ما در مورد اخلاق مربوط به خانواده تاثیر بسیار گذاشته است. فضای مجازی و فناوری جدید اصل ازدواج، فرزندآوری، وظایف زن و مرد را دچار تهدید کرده است و بحثهایی مانند ازدواج سفید و روابط غیر متعارف که چالش در این زمینه بسیار است.
وی در ادامه به بحث چالشهای عملی نسبت به فضای مجازی پرداخت. تضعیف الگوهای اخلاقی سنتی؛ در اخلاق سنتی و دینی ما الگوها و اسوههای اخلاقی جایگاه مشخص دارند. پیامبر اکرم، ائمه، عالمان اخلاق، انسانهای با فضیلت و... الگوهای اخلاقی اند. وجوه اشتراک اینها این است که شناخته شدهاند . فضای مجازی و گسترش شبکههای اجتماعی میدانی را فراهم کرد که الگوهای اخلاقی جدیدی پا به عرصه وجود گذاشتند. این الگوها سابقه سلوک اخلاقی ندارند و نزد اساتیدی آموزش ندیدهاند و چه بسا غیر اخلاقی هم باشند و آنچه که به اسم اخلاق ترویج میکنند با هیچ اخلاق دینی و غیر دینی سازگاری ندارد و این ناشی از فضایی است که ایجاد شده است.
چالش بعدی در حوزه عملی مربوط به توسعه هوش مصنوعی است، هوش مصنوعی را تا چه اندازه میتوان توسعه داد. در اخلاق دینی ما هر کاری حدومرز دارد. توسعه فناوری این را زیر سوال میبرد و بحث منفعت و سودآوری را تا هر کجا که بتواند پیش میبرد و این پیامد خطرناکی دارد و خلاف آموزههایی است که در اخلاق دینی ما است. حتی کسانی که نگاه دینی ندارند نسبت به این موضوع دغدغه دارند؛ زیرا هوش مصنوعی ایجاد چالشهایی در زندگی فردی و اجتماعی افراد می کند.
بحث بعدی تصمیم گیری اخلاقی و تزاحمها به طور خاص است. یک کاربر ساده هر لحظه در معرض این دوگانگیهای تصمیم گیری قرار میگیرد، پدر و مادرها بر سر دوراهی تصمیمگیری نسبت به اجازه فرزندش برای حضور در این فضا قرار میگیرند.
بحث بعدی قباحت زدایی از رذائل است، در این فضا قباحت میریزد و زشتیها کمرنگ شده است و کم کم از این فضا به زندگی واقعی و فیزیکی میرسد.
چالش بعدی احترام است در آموزههای دینی انسان سفارش به احترام شده است حال در این فضا ویدیوهایی میبینید که بسیار در آن به پدر و مادر استاد و شاگرد و... بیاحترامی شده است.
دکتر رحمتی در پایان سخنان خود با بیان اینکه برای مواجهه با این چالشها باید همدلی و همفکری زیادی بین سیاستگذاران و برنامهریزان فرهنگی کشور صورت گیرد.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898685