Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «نماینده»
2024-05-01@23:24:25 GMT

«سیستان» و «بلوچستان» را از هم جدا می کنند؟

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۹۰۶۳۱

ماهنامه «نماینده» - نگاهی به تاریخ گذشته نشان می‌دهد در کشور ما تمایل به افزایش تعداد استان‌ها و عدم وجود یک اراده برای کاهش تعداد استان‌ها همواره وجود داشته است، به‌گونه‌ای که از سال ۱۳۱۵ تا کنون، تعداد استان‌ها از ۲۴ به ۳۱ رسیده است. به‌گفته وزیر کشور در حال حاضر نیز حدود ۱۵ استان در کشور متقاضی تقسیم استان خود هستند!

در ماه‌های اخیر اخبار داغ تقسیم استان سیستان بیش از سایر استان‌ها به گوش می‌رسد که بعضاً ایجاد حاشیه نیز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌طور کلی موافقان تقسیم استان‌ها معتقدند اگر استان‌های بزرگ به استان‌های کوچکتر تقسیم گردند، توسعه و عمران و برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر می‌گردد. اما از سوی دیگر تجربه ناموفق صورت گرفته در تقسیم استان‌ها این نظریه را رد می‌کند چراکه پس از تقسیم اهداف و برنامه‌های تعیین شده محقق نشدند.

*جدال موافق و مخالف

اواخر سال گذشته بود که «شهریاری» نماینده زاهدان و «دهمرده» نماینده سیستان طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار تقسیم استان سیستان و بلوچستان شدند و بلافاصله «کیخا»، یکی دیگر از نمایندگان سیستان به‌همراه ۵ نماینده استان طی نامه‌ای مخالفت خود را با تقسیم سیستان و بلوچستان اعلام کردند. آنها ضمن اشاره به عدم برخورداری استان از سهم منطقی از منابع عمومی کشور و درخواست دوتن از نمایندگان، تقسیم استان را خلاف منافع ملی دانستند.  همچنین دو نماینده موافق تقسیم سیستان با ارسال نامه‌ای به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی طرح امکان تقسیم سیستان و بلوچستان شدند. آنها در این نامه انباشتگی و عقب‌ماندگی تاریخی و تکرار روش‌های کهنه را علت فاصله هرچه بیشتر این استان با استان‌های پیشرفته بیان کردند و با یادآوری تقسیم خراسان به‌عنوان یک نمونه موفق داخلی، خواستار بررسی طرح مذکور شدند.

اما در این بین وزیرکشور که برای پاسخ به سؤال دهمرده درباره تقسیم سیستان در مجلس حاضر شده بود تجربه تقسیم استان‌ها را در کشور موفق ندانست و گفت: «تجربه‌ای که تا کنون داشتیم گویای این است که خیلی از تقسیمات که در کشور به‌وقوع پیوسته در عمل نتوانسته است مشکلات را برطرف و این اهداف را تقویت کند.» 

موافقان تقسیم استان سیستان معتقدند: «تقسیمات استانی دیوان سالاری‌ها را کاهش و سبب چابک‌سازی دولت می‌شود. آنها می‌گویند چون در زمان تخصیص بودجه‌ها، به‌جای توجه به ظرفیت استان‌ها و وسعت‌شان، منابع در قالب استانی تقسیم می‌شود، بنابراین ناگزیر به تقسیم استان هستیم تا بودجه بیشتری نصیب مناطق شود.»

اما نمایندگان مخالف تقسیم معتقدند: «خرد شدن استان‌های کشور به واحدهای کوچک‌تر هرگز در راستای منافع ملی کشور نیست و ای کاش تقسیمات کشوری در طول سال‌های گذشته که باعث فاصله بین قومیت‌های مختلف ایرانی گردیده و گسست‌های اجتماعی را بیشتر نموده است، در جهت معکوس و به‌منظور یکپارچگی بیشتر جامعه بزرگ ایرانی اسلامی انجام می‌شد.

با کمی تأمل در وضعیت استان‌ها در مقایسه با مساحت و جمعیت‌شان به حقیقتی دست می‌یابیم که در شفاف شدن مسئله راهگشاست. تهران بیشترین جمعیت را دارد و برعکس استانی همچون کهکیلویه و بویراحمد از نظر مساحت و هم از نظر جمعیت از کوچکترین استان‌های کشور است، اما این استان هم مانند سیستان و بلوچستان پایین‌ترین شاخص‌های توسعه را دارد، اگر معیار و ملاک توسعه جمعیت و مساحت کم جغرافیایی است؛ کهکیلویه و بویراحمد باید توسعه یافته‌ترین استان کشور و استان‌های کوچک ایلام، لرستان و... و. بر این اساس توسعه یافته‌تر بودند؛ مسلم است که مشکل محرومیت و عدم توسعه این استان از مساحت و دوری از مرکز نیست، بلکه مشکل اساسی در توسعه استان عدم  برنامه‌ریزی صحیح در این منطقه است.

*ریشه‌یابی مشکل

در نظام بودجه‌ریزی، تخصیص‌ها بر مبنای مناطق توسعه نیافته و نامتوازن صورت نمی‌گیرد. همچنین سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در این مناطق انجام نمی‌شود. تنها راه توسعه و پیشرفت استان‌های کمتر توسعه یافته، بودجه و برنامه‌ریزی‌های دقیق از سوی دولت است، نه تقسیم استان‌های پهناور از جمله سیستان و بلوچستان که بزرگترین استان کشور است. متأسفانه در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور، توجهی به مناطق آن‌گونه که بتواند فاصله‌ها و عدم توازن و تعادل را جبران کند، نمی‌شود. تا زمانی که این عدم توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها رفع نشود، از تقسیم استان‌ها نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

منبع: نماینده

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان نماینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۹۰۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ظرفیت‌های تولیدی وصادراتی سیستان وبلوچستان درنمایشگاه اکسپو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان،  محمدرضا اکبری مشاور علمی و فناوری استاندار و راهبر زنجیره‌های ارزش استان گفت: نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ امسال با یک تفاوتی برگزار شده که وزارت کشور در بحث اقتصادی تحت عنوان زنجیره ارزش راهبردی برای هر استان، یک سالن اختصاصی برای معرفی ظرفیت‌های توسعه محصولات و زنجیره‌های با ارزش هر استان ایجاد کرده است.
محمد رضا اکبری گفت: در این نمایشگاه ۳۱ استان و هر استان با دو محصول از زنجیره‌های اولویت‌دار اصلی با زنجیره‌ای از تامین مواد اولیه تا بازاریابی و کسب و کار به نمایش گذاشته شده است.
مشاور استاندار تصریح کرد: یکی از اهداف این نمایشگاه هم افزایی و برقراری ارتباط بین سایر استان‌ها با یکدیگر و بهره‌مندی از ظرفیت‌های صادراتی بازرگانان داخلی و خارجی که در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند، است.
وی افزود:در این نمایشگاه  شاهد بازدید برخی از وزرا، مدیران و دولت مردان موثر اقتصادی و توسعه زنجیره‌های ارزشی راهبردی از غرفه استان سیستان و بلوچستان بودیم.

اکبری تاکید کرد: دراثنای برگزاری نمایشگاه مذاکراتی در حوزه تجارت بین‌الملل با تولید کنندگان و توزیع کنندگان زنجیره‌های ارزشی راهبردی بین استان‌ها و کشور‌های مختلف انجام شد.
مشاور استاندار سیستان و بلوچستان گفت: کشور‌های متعددی از جمله، افغانستان، پاکستان، چین وهند در این نمایشگاه حضور داشته اند.
وی در ادامه گفت: آگاهی از ظرفیت‌های استان‌های مختلف فرصت بسیار خوبی به ویژه برای استان سیستان و بلوچستان است که نوید بخش تحولات مثبت در عرصه‌های تولید و صادرات خواهد بود.

دیگر خبرها

  • لزوم تقویت فرهنگ کار تیمی در سیستان و بلوچستان
  • ستاد اقتصادی نحوه مشارکت مردم را در توسعه استان تبیین کند
  • نماینده ولی فقیه و استاندار سیستان و بلوچستان روز کار و کارگر را تبریک گفتند
  • وزارت کار بخشی از سهم اشتغال کشور را به فارغ‌التحصیلان اختصاص داده است
  • معرفی ظرفیت‌های مختلف تولیدی و صادراتی سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • معرفی ظرفیت‌های تولیدی وصادراتی سیستان وبلوچستان درنمایشگاه اکسپو
  • سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی
  • ظرفیت‌های مختلف تولیدی و صادراتی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ معرفی می شود
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • استفاده از ظرفیت نخبگان موجب توسعه می‌شود