Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - رسانه های غربی با بازتاب گسترده مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره امکان عضویت اقلیت های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا، نوشتند: ایران با این حکم بر آزادی اقلیت های مذهبی تاکید کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، با گذشت 430 روز از پرونده منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر یزد، مجمع تشخیص مصلحت نظام سرانجام دیروز به امکان نامزدی و عضویت اقلیت های دینی در شوراهای اسلامی و شهر و روستا رای داد و سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد بازگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نیکنام، در سال 1396با 22هزار رای به عنوان نفر هفتم برای عضویت در شورای اسلامی شهر یزد انتخاب شد.او تنها عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد بود که قرار بود برای بار دوم وارد این شورا شود. با این حال ورود او به شورا به دلیل شکایت نفر چهل وپنجم این انتخابات در13 شهریور سال 1396 از سوی شعبه 43دیوان عدالت اداری به حالت تعلیق درآمد.
رسیدگی به این پرونده در نهایت به شورای نگهبان سپرده شد و این شورا در نهایت رای به لغو عضویت نیکنام داد.
این تصمیم شورای نگهبان موجب طرح انتقادهایی شد و این شورا در پاسخ به این انتقادها تاکید کرد که نامزدی اقلیت ها در شورای های مناطق مسلمان نشین خلاف شرع است اما حضور فردی مانند نیکنام به عنوان نامزد اقلیت های زرتشتی در مجلس شورای اسلامی بلامانع است.
سرانجام پس از کش و قوس های فراوان بواسطه مصوبات مجلس و مخالفت شورای نگهبان در نهایت این پرونده به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و در آنجا هم با رای مجمع تشخیص سپنتا نیکنام اجازه یافت در شورای اسلامی شهر یزد حاضر شود.
این تصمیم مجمع تشخیص از سوی رسانه های غربی بازتاب یافت و آنها آن را تاکید دوباره ایران بر حقوق اقلیت ها برای ورود به شورای های شهر ارزیابی کردند.
در گزارش این رسانه ها آمده است : ایران رسما «زرتشتی ها، یهودیان و مسیحیان را به عنوان اقلیت مذهبی به رسمیت می شناسد» مجلس ایران چند عضو اقلیت مذهبی دارد. از بین 290 نماینده مجلس سه نفر مسیحی، یک نفر زرتشتی و یک نفر یهودی است. آیین زرتشتی مذهب رایج در سرزمین پارس قبل از ورود اسلام بود واکنون فقط حدود 25 هزار نفر پیرو دارد.»
خبرگزاری رویترز در بازتاب این حکم نوشت: یک نهاد ارشد ایرانی ممنوعیتی را که شورای نگهبان علیه سیاستمداری از اقلیت مذهبی زرتشتی اعمال کرده بود، لغو کرد.
این گزارش افزود: تصمیم به لغو این حکم تعلیق عضویت، که بندرت رخ می دهد به دنبال انتقادهای گسترده، اعمال نفوذ از سوی اصلاح طلبان و انتقاد «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران از ممنوعیت اعمال شده انجام شد.
رویترز نوشت: این حکم به سپنتا نیکنام عضومنتخب زرتشتی شورای شهر یزد اجازه می دهد به عضویت این شورا در آید.
این خبرگزاری بااستناد برگزارش سایت ریاست جمهوری افزود: روحانی، رئیس جمهوری ایران ماه گذشته در تماس با رئیس مجلس تعلیق عضویت را «ناراحت کننده» خواند.
این گزارش خبرگزاری رویترز در برخی دیگر از رسانه های غربی بازنشر یافت و یورونیوز نوشت: ایران ممنوعیت عضویت یک غیرمسلمان در شورای شهر را لغو کرد.
تارنمای رادیو لیبرتی (اروپای آزاد) در بازتاب این خبر نوشت: لغو تعلیق عضویت نیکنام به دنبال بیانیه شورای قدرتمند نگهبان انجام شد. این شورا اعلام کرده بود که اقلیت های مذهبی نباید در شهرهایی که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند، نماینده داشته باشند.
خبرگزاری فرانس پرس نیزنوشت:قانون اساسی ایران پیروان آیین زرتشت، یهودیت ومسیحیت را به عنوان اقلیت های دینی به رسمیت شناخته است.
این خبرگزاری افزود: نیکنام در انتخابات اردیبهشت سال 1396 به عضویت شورای شهر یزد درآمده بود اما به دنبال شکایت یکی از اعضای شورا در مورد غیرمسلمان بودن برکنار شده بود، اکنون با رای مصلحت نظام دوباره به پست خود برگشت.
خبرگزاری فرانسه افزود:آیین زرتشت بزرگترین آیین ایران باستان بوده است.
روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل نیز نوشت: مقامات ایرانی حکم دادند که یک عضو زرتشتی اقلیت مذهبی به اشتباه از پست خود در شورای شهر تعلیق شده است. این رسانه صهیونیستی بر روی این موضوع تمرکز کرد که ایران تاکید کرد یهودی ها می توانند در انتخابات شوراهای شهر شرکت کنند.
اروپام**9158**1590

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ايران اقليت هاي مذهبي مجمع تشخيص مصلحت نظام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۹۱۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مردم مؤمن و ولایتمدار ارومیه علاوه بر حضور در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و اماکن مذهبی، امروز در خیابان امام خمینی ارومیه در سوگ صادق آل محمد (ع) به عزاداری پرداختند و ارادت خود را به خاندان اهل بیت (ع) ابراز داشتند.   همزمان با ایام سوگواری و سالروز شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام جعفر صادق (ع) مراسم‌های عزاداری در سراسر آذربایجان غربی توسط هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • دولت عراق استفاده از واژه «اسرائیل» را در رسانه‌ها ممنوع کرد
  • برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) در ارومیه
  • عضویت ۹۶ هزار نفر در جامعه کارگری و کارفرمایی آذربایجان غربی
  • دروغ اجباری؛ سیاست رسانه‌های مدعی آزادی
  • مسکو: واشنگتن در ۶ ماه اخیر، شورای امنیت را گروگان گرفته است
  • سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است
  • ایامی رئیس شورای هیئات مذهبی آذربایجان غربی شد
  • تاکید روسیه بر لزوم عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • امیرعبداللهیان: ایرانیان معدودی تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌های معاند نگران تردد خود به ایران هستند/ آنها می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد وزارت خارجه از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند
  • دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم