Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@20:10:40 GMT

کشورهای آسیایی پرچم‌داران بازیافت زباله در جهان

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۹۳۰۰۸

کشورهای آسیایی پرچم‌داران بازیافت زباله در جهان

اگرچه زباله‌ها بخش جدانایی‌پذیری از زندگی روزمره انسان هستند اما بسیاری از کشورهای جهان راهکارهای جالبی برای بازیافت مواد زائد و هدر رفتن منابع سودمند در پیش گرفته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بازیافت مهم‌ترین مفهوم در مدیریت پسماند است که از هدر رفتن سرمایه‌های ملی جلوگیری می‌کند و مصرف مواد خام و انرژی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته پایگاه خبری "worldatlas" برخی از کشورهای جهان از مواد زائدی که در کشور آن ها تولید می‌شود استفاده مطلوب کرده و برای مبارزه با مشکل آلودگیِ دفن زباله، برنامه‌های متنوعی در پیش گرفته‌اند. جالب است بدانید که در این میان، کشورهای آسیایی در صدر فهرست بازیافت زباله در جهان قراردارند.

کشورهای آسیایی؛ پرچم‌دار بازیافت زباله در جهان

میزان تولید بازیافت در کره جنوبی ۴۹ درصد، سنگاپور ۴۷ درصد، هنگ کنگ ۴۵ درصد، نروژ، سوئد و سوئیس و ایرلند به ترتیب ۳۴ درصد است. کره جنوبی جایگاه نخست این فهرست را به خود اختصاص داده است  چه راهکارهایی را برای مدیریت بازیافت در پیش گرفته است؟

اجرای برنامه "بازیافت الکترونیک" در کره جنوبی

از جمله فعالیت‌هایی که در کره جنوبی برای مدیریت بازیافت زباله صورت می‌گیرد، تفکیک خوراکی‌ها از مواد شیمیایی، توزیع کیسه‌های ویژه تفکیک زباله در میان شهروندان، وجود سطل‌های زباله مکانیزه و ... است. همچنین از آنجایی که این کشور یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کالاهای الکترونیکی در جهان محسوب می‌شود، از سال ۱۹۹۲ برنامه "بازیافت الکترونیک" را اجرا کرد که کارخانه دارها را مجبور کرد تا برای کالاهای الکترونیک خود، گزینه‌های بازیافت در نظر بگیرند. پس از آنکه کره جنوبی مشکل قریب الوقوع مواد زائد الکترونیکی را پیش بینی کرد، شهر هنگ کنگ درخواستی ارائه داد که طی آن در ایستگاه های قطار و سایر مکان‌های شهر، سطل‌های دفع  کالاهای الکترونیکی و باتری کار گذاشته شود.

اجرای برنامه زمین "بدون پسماند" در سنگاپور

میزان بازیافت در کشور سنگاپور ۴۷ درصد است که در جایگاه دوم این فهرست قرار دارد. این کشور در سال ۲۰۰۱ برنامه بازیافت را به کار گرفت که ۱۶ سال بعد پیشرفت موثری در آن حاصل کرد. همچنین از آنجا که سنگاپور با محدود بودن زمین روبه‌رو بود، برنامه‌ریزی‌هایی برای دستیابی به زمین "بدون پسماند" و "بدون دفن زباله" انجام داد.

کشورهای اروپایی پیشتاز در زمینه بازیافت زباله

بازیافت مواد زائد در کشورهای اروپایی نظیر نروژ، سوئد، سوئیس و ایرلند حدود ۳۴ درصد است، به صورتی که دو کشور نروژ و سوئد در سوزاندن زباله به عنوان یک سوخت ارزان قیمت و تولید انرژی به صورت حرفه ای عمل می‌کنند.

برق خانه‌های سوئد از طریق سوزاندن مواد زائد تامین می‌شود

این دو کشور زباله را از کشورهای اطراف وارد می کنند، به گونه ای که در کشور سوئد برق ۲۵۰ هزار خانه از طریق سوزاندن مواد زائد تامین می شود و به دلیل تمام شدن زباله ها، مواد زائد از کشورهای همسایه وارد سوئد می شوند. همچنین بر اثر سوزاندن زباله‌ها، انرژی گرمایی تولید شده به شبکه سراسری گرمایش ملی منتقل شده و در زمستان برای گرم کردن خانه‌ها از آن استفاده می‌شود. بنابراین در کشور سوئد از سوخت‌های فسیلی، استفاده‌ی کمتری می‌شود و این کشور بیشتر متکی بر انرژی تولید شده از زباله‌ها است.

از بین بردن زباله در کشور سوئیس جریمه دارد

جالب است بدانید که از بین بردن زباله در کشور سوئیس جریمه دارد و دفن زباله ها در این کشور ممنوع است، بنابراین تا جایی که امکان دارد مواد زائد بازیافت می شوند. کشور ایرلند نیز مشمول مالیات دفن زباله می شود. در همه فروشگاه‌های کوچک و بزرگ سوئیس، سطل‌های زباله مجزایی برای پسماندهای خشک و تر وجود دارد و هر فردی که در خیابان آشغال بریزد، جریمه خواهد شد.

بازیافت خودروها در دانمارک

بازیافت خودروها و کالاهای بزرگ، کار دشواری است که در کشور بلژیک صورت می گیرد و تکنولوژی آن به بسیاری از کشورهای جهان فروخته شده است. در واقع حدود ۹۱ درصد از موادی که برای ساخت خودرو به کار می رود با تکنولوژی بازیافت کشور بلژیک بازیافت می شود. از دیگر راهکارهای کشور دانمارک برای مدیریت مواد زائد ارائه قبوض خدمات شهری به شهروندان است. در کشور دانمارک پسماندهای خانگی هفته ای دوبار و در روزهای مشخص برای هر مرحله، جمع آوری شده و به ازای هر کیلو از شهروندان هزینه هایی دریافت می شود. این هزینه‌ها بر اساس متغیرهای خاصی نظیر پسماند تفکیک شده یا مخلوط وخشک یا تر محاسبه شده و هر ماه به وسیله قبوضی با نام خدمات شهری به شهروندان ارائه می‌شود.

همچنین شهروندان دانمارکی باید پسماندهای خود را در کیسه های مخصوصی قرار دهند که روی آن نوع پسماند نوشته شده باشد. این کیسه که از مواد قابل بازیافت ساخته می‌شود، به صورت رایگان و به مقدار مشخصی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. کشور آلمان نیز در زمینه بازیافت زباله، دست ‌کمی از سوئیس و دانمارک ندارد، به گونه ای که مردم این کشور نیز برای هر نوع زباله، ظرف جداگانه‌ای تعبیه کرده اند. همچنین در کشور آلمان هنگام خرید نوشیدنی‌ها، مبلغی به عنوان گرویی بطری و یا قوطی در نظر گرفته شده است که افراد با پس دادن آن‌ها به دستگاه‌های اتوماتیک، مبلغ گرویی را پس می‌گیرند. این کار علاوه بر مدیریت بازیافت و کاهش هزینه‌ها به بهبود محیط زیست نیز می‌انجامد.

امید است در کشور ایران نیز با همکاری دولت و شهروندان راهکارهای سودمندی برای مدیریت پسماند و بازیافت به کار گرفته شود تا بدین وسیله از هدر رفتن مواد سودمند، کاهش مصرف مواد خام، کاهش مصرف انرژی و ... پیشگیری شده و استفاده مطلوب از سرمایه‌های ملی به عمل آید.

گزارش از: لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۹۳۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب در همایش متمرکز زائران حج تمتع ۱۴۰۳ مشهد با اشاره به توصیه‌های بزرگان دین درباره حج گزاری اظهار کرد: روحانیون کاروانهای حج مشعل داران معارف و مناسک هستند و مهمترین برنامه برای سفر حج اخلاص است و اگر کسی نیت دیگری داشته باشد این سفر را از دست داده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برنامه ریزی زائران برای استفاده از لحظه لحظه سفر حج را خواستار شد و به حاجیان توصیه کرد: زائری که برنامه ندارد سفر را از دست داده است، باید برای این سفر معنوی برنامه ریزی قبل و حین آن را داشته باشد تا بهره برداری لازم را کسب کند.

وی گفت: یک زائر باید برای قرآن خواندن و زیارت و بهره مندی از لحظات این سفر معنوی برنامه ریزی و سلامتی جسمی و روحی خود را در طول سفر حفظ کند تا در انجام اعمال و مناسک حج دچار مشکل نشود، لذا لازم است که قبل از سفر خود را از لحاظ معنوی و آمادگی جسمانی به حد مطلوب برساند.

گفتنی است؛ سرپرست حج و زیارت خراسان رضوی، مسؤول حراست حج و زیارت و رئیس پلیس فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد نیز در سخنان خود در این همایش نکات لازم در حوزه رعایت اصول امنیتی و حراستی و قوانین کشور میزبان در برخورد با هر گونه تخطی از قوانین را تشریح کردند.

کد خبر 6089109

دیگر خبرها

  • کاهش سهمیه سوخت و تجمع تعدادی از کامیون داران جنوب سیستان و بلوچستان
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • تعطیلی پنجشنبه یا شنبه ؛ توقف در بدیهیات
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • خیزش دانشجویی در کشورهای مختلف جهان برای حمایت از فلسطین
  • حجاب و عفاف نماد مسلمانی و پرچم افتخار امت اسلامی است
  • روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند