Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، «گنبدهای کبود و مدور» که از آن به عنوان مقبره مادر هلاکوخان نیز یاد می شود از زیباترین و چشم نوازترین بناهای تاریخی شهرستان مراغه برای بازدید علاقمندان به آثار تاریخی و گردشگران به شمار می رود. این گنبد هابه شکل ۱۰ ضلعی ساخته شده و تاریخ احداث آن برابر بقایای کتیبه سردر ورودی بنا و طبق نظر آندره گدار، معمار و باستان شناس فرانسوی به ۵۹۳هجری - قمری می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی ظهر امروز یک شنبه با اشاره به آغاز کاوش اضطراری باستان شناسی محوطه این مکان تاریخی در مرداد ماه سال جاری، گفت: این گنبد های ۱۰وجهی آجری، سرشار از انواع هنرهای ایرانی هستند که اکنون پس از گذشت دو دهه از عملیات محوطه سازی این مکان تاریخی، کاوش باستان شناسی در این محل در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه تشریح کرد: با توجه به مصوبه شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص کاوش اضطراری محوطه گنبدهای کبود و مدور شهرستان مراغه، موضوع کاوش در دستور کار قرار گرفته و با اخذ مجوز آماده اجرای عملیات کاوش است.

آبدار افزود: این عملیات با مشارکت تیمی متشکل از باستان شناسان زبده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان و همچنین شهرستان مراغه به سرپرستی "محمد رحمت پور" به منظور ادامه روند نقشه برداری و گمانه زنی در خصوص وجود آثار باستانی در محوطه تاریخی گنبدهای کبود و مدورآغاز خواهد شد.

آبدار در پایان گفت: اعتبار تخمینی برای فاز نخست کاوش در این محوطه مبلغی بالغ بر یک میلیارد ریال است که در بازه زمانی یک ماهه اجرا خواهد شد.

کد خبر 4353847

منبع: مهر

کلیدواژه: باستان شناسی مراغه بوشهر خبرگزاری مهر کرمانشاه گرگان شهرکرد مشهد دهه کرامت شیراز یاسوج خرم آباد مجلس شورای اسلامی سانحه تصادف بیرجند حجاب و عفاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۹۳۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم


علیرضا عسکری مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید چاوردی گفت: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.
او افزود: هم اکنون تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.
عسکری با بیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است افزود: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده بارو‌های خشتی نقش رستم برمی گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب شده باستانی دچار رانش شد.
او گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم