Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایط کنونی آمریکایی‌ها در هیچ جای دنیا اعتباری ندارند/ این اشتباهات ادراکی همواره دولت آمریکا را در قبال منطقه دچار خسارت کرده است/ اینکه ما تلاش کنیم با روسیه، چین و اروپا روابط سازنده ای داشته باشیم، به معنای وابستگی نیست

ایران آنلاین /  «جمهوری اسلامی» هیچگونه وابستگی به شرق و غرب را نمی پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما رهبر معظم انقلاب هفته گذشته در سخنانی که برای هیأت دولت داشتند، تاکید کردند که ما می خواهیم به جز آمریکا، با همه دنیا از شرق و غرب ارتباط داشته باشیم.

 

پایگاه خبری جماران: در روزهای اخیر، رئیس جمهور آمریکا طی اظهاراتی گفت: «ایرانی ها نهایتا در نقطه مشخصی با من تماس خواهند گرفت و درخواست توافق خواهند کرد و ما نهایتا توافق خواهیم کرد.»

این اظهارات در حالی مطرح شد که ترامپ در ماه های گذشته، یکی از مهم ترین قراردادهای بین المللی با ایران و 4 کشور مطرح دنیا را نقض کرد و از آن خارج شد. این اقدام ضمن ابراز تأسف هم پیمانان آمریکا، از این کشور وجهه ای غیرقابل اعتماد و بی اعتبار در سطح بین الملل ترسیم کرد. در همین حال، کشورهای اروپایی تلاش می کنند تا با ارائه بسته های پیشنهادی به ایران، از این کشور بخواهند تا از برجام خارج نشود.

در همین رابطه، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: دولت آمریکا همیشه در مورد ایران و منطقه ما، مشکل فهم و درک داشته است و این اشتباهات ادراکی همواره دولت آمریکا را در قبال منطقه دچار خسارت کرده است و امروز نتیجه سیاست هایی که آنها طی ده‌ها سال گذشته در منطقه داشتند را می توان به وضوح مشاهده کرد.

متن کامل این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

اخیراً آقای ترامپ گفته، یک روزی ایرانی ها با ما تماس خواهند گرفت و درخواست مذاکره می کنند، با توجه به اینکه خود اودر سال گذشته، 8 بار درخواست مذاکره داده، پاسخ شما به این اظهارات چیست؟

مذاکره، ضرورت ها و پیش نیازهایی دارد که مهم ترین آن، احترام متقابل و قابل اعتمادبودن طرف مقابل است. با آنکه ما به آمریکایی ها اعتماد نداریم، اما لااقل باید نشان دهند، وقتی با آنها مذاکره کردیم و به یک نتیجه ای رسیدیم، آن نتیجه را رعایت کنند. دولت آقای ترامپ نشان داده که چنین «اعتبار»ی را ندارد. زیرا مهم تر از «اعتماد»، اعتبار است؛ بدین معنا که ممکن است یک طرف دارای اعتبار بین المللی باشد و به تعهدات خود پایبند بماند.

در شرایط کنونی چنین به نظر نمی رسد که آمریکایی ها برای هیچ جای دنیا، چنین اعتباری را داشته باشند که کشورها بتوانند روی صحبت ها و تعهدات آمریکا حساب کنند.

اینکه وی گفته ابتدا ایران برای مذاکره تماس خواهد گرفت را می توان چگونه تحلیل کرد؟

این موضوع نیز اشتباه برداشتی است که دولت آمریکا انجام می دهد و تازگی هم ندارد. دولت آمریکا همیشه در مورد ایران و منطقه ما، مشکل «فهم» و درک داشته است و این اشتباهات ادراکی، همواره دولت آمریکا را در منطقه دچار خسارت کرده و امروز نتیجه سیاست هایی که آنها طی ده ها سال گذشته در منطقه داشتند را می توان به وضوح مشاهده کرد.

نکته جدیدی از بسته پیشنهادی اروپایی ها در برجام وجود دارد؟

اروپایی ها در حوزه دادن «تعهد» بسیار پیش آمدند و تعهدات متعددی را هم در جلسه اولی که با آنها داشتیم و هم در جلسه «4+1» دادند. حتی پیشنهاداتی در حوزه عملیاتی ارائه کردند که نیازمند اجرایی شدن، به ویژه قبل از اجرای تحریم های آمریکا هستند. اما هنوز این پیشنهادات، با انتظارات ما فاصله قابل توجهی دارد.

می توانید به چند پیشنهاد ارائه شده، اشاره کنید؟

پیشنهاداتی بوده و ورود به جزئیات این پیشنهادات، باعث می شود تا روش های کاری که برای توقف فشارهای آمریکا مورد نظر است، کارآمدی خود را از دست دهند. اما باید گفت که این روش ها یا پیشنهادات، زمانی برای ما قابل اعتناست که بتوان آنها را به اقدامات اجرایی در «صحنه عمل» تبدیل کرد.

آقای دکتر، در روزهای اخیر دوباره شعار «نه شرقی نه غربی» در مطبوعات مطرح می شود و برخی چنین عنوان می کنند که مذاکرات ما با روس ها و چین، گردش به شرق و عدول از این شعار است، نظر شما در این باره چیست؟

آنچه شعار جمهوری اسلامی و یادگار امام راحل است، این مسأله است که «جمهوری اسلامی» هیچگونه وابستگی به شرق و غرب را نمی پذیرد. اما رهبر معظم انقلاب هفته گذشته در سخنانی که برای هیأت دولت داشتند، تاکید کردند که ما می خواهیم به جز آمریکا، با همه دنیا از شرق و غرب ارتباط داشته باشیم. اینکه ما تلاش کنیم با کشورهای متفاوتی نظیر روسیه، چین و اروپا روابط معقول و سازنده ای داشته باشیم، به معنای وابستگی نیست. جمهوری اسلامی، سلطه را نفی می کند و دنبال سلطه گری و سلطه پذیری نیست. لذا آنچه در شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» نهفته بوده، استقلال و عدم وابستگی ما بوده است.

من فکر می کنم بحث هایی نظیر این که می توان به یک طرف وابسته بود، انحرافی است. زیرا سیاست ما، همانطور که در قانون اساسی آمده و امام تعیین کردند و رهبر معظم انقلاب روی آن تأکید دارند، سیاست عدم وابستگی به شرق و غرب است./ 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۹۳۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با سقوط اوکراین آمریکا وارد جنگ می شود؟

بین الملل تابناک: هفتصد و هشتاد و نهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

با سقوط اوکراین آمریکا وارد جنگ می شود؟

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه تاکید کرد که واشنگتن قصدی برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین ندارد.

به گزارش "تاس" وی در توضیح اظهارات حکیم جفریس، رهبر دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که گفته بود در صورت شکست خوردن کی یف، واشنگتن احتمالا مجبور به استقرار نیرو در اوکراین خواهد شد گفت: من در مورد اظهارات اعضای کنگره اظهار نظر نمی کنم. رئیس جمهور آمریکا به صراحت اعلام کرده است که نیروهای آمریکایی را برای جنگ در اوکراین اعزام نخواهد کرد.

جفریس در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفت: ما نمی توانیم اجازه دهیم اوکراین سقوط کند، زیرا اگر سقوط کند، احتمال زیادی وجود دارد که آمریکا مجبور شود با اعزام نیرو وارد جنگ شود.

قهرمان وزنه‌برداری اوکراین در جنگ کشته شد

فدراسیون وزنه‌برداری اوکراین اعلام کرد، اولکساندر پیلیشنکو وزنه‌بردار این کشور که دو بار قهرمان اروپا شده است، در جنگ با روسیه کشته شد.

 فدراسیون وزنه‌برداری اوکراین دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: با اندوهی بزرگ اعلام می‌کنیم که قلب اولکساندر پیلیشنکو ورزشکار بزرگ اوکراینی از تپیدن ایستاده است.

ویکتور اسلوبودیانیوک مربی تیم ملی وزنه‌برداری اوکراین در پیامی در فیسبوک نوشت که پیلیشنکو در راه «دفاع از اوکراین و همچون یک قهرمان کشته شد.»

بنا بر اعلام کمیته المپیک اوکراین، پیلیشنکو در فوریه ۲۰۲۲ یعنی از همان آغاز حمله روسیه، به ارتش اوکراین پیوست.

پیلیشنکو ۳۰ ساله پیش از این در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در مسابقات اروپایی مدال طلا گرفته بود. وی در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز در وزن ۸۵ کیلوگرم مقام چهارم را کسب کرد.

ماکرون: فرانسه خواهان «تغییر رژیم» در روسیه نیست

رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد که ایالات متحده و متحدانش به دنبال «تغییر رژیم» در روسیه نیستند.

 امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین گفت پاریس همچنان به ارائه کمک به کی‌یف در مناقشه ادامه‌دار خود با مسکو تا زمانی که «ضروری» باشد، ادامه خواهد داد. او همچنین گفت ایالات متحده و متحدانش از جمله فرانسه به دنبال «تغییر رژیم» در روسیه نیستند.

ماکرون در جریان سفر رهبر چین به پاریس از شی در کاخ الیزه استقبال کرد و رئیس‌جمهور چین در آنجا با رئیس‌جمهور فرانسه و اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا دیدار کرد. شی و ماکرون در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله جنگ اوکراین و همچنین روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگوها، رئیس‌جمهور فرانسه از رهبر چین خواست مطمئن شود که کشورش هیچ کمکی به مسکو ارائه نمی‌کند که بتوان از آن در درگیری با کی‌یف استفاده کرد. ماکرون گفت از تعهدات پکن برای «خودداری از فروش هرگونه تسلیحات» یا ارائه «هرگونه کمک» به روسیه در این وضعیت استقبال می‌کند.

فون در لاین همچنین گفت «تلاش بیشتری برای محدود کردن تحویل کالاهای دو منظوره به روسیه که راه خود را به میدان نبرد پیدا می‌کنند، نیاز است» و در عین حال اذعان کرد که «این روی روابط اتحادیه اروپا و چین تأثیری نمی‌گذارد.»

ماکرون ادامه داد: «توضیح تأثیر این درگیری بر امنیت اروپا و عزم ما برای حمایت از اوکراین تا زمانی که لازم است، مهم است.» او در عین حال اظهار داشت که غرب «هدف مشترکی برای تغییر رژیم در مسکو ندارد.»

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از پکن خواست تا از تمام نفوذ خود بر روسیه استفاده کند تا درگیری‌های جاری را متوقف کند. ماکرون گفت که مایل به «حفظ گفت‌وگوی نزدیک» است و از تصمیم شی برای سفر به فرانسه برای «هماهنگی» مواضع دو کشور قبل از سفر برنامه‌ریزی شده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به چین در اواخر ماه مه استقبال کرد.

او گفت که دیدار با رهبر چین «به ما اجازه می‌دهد تا یک دستور کار مشترک را دنبال کنیم و مشخص کنیم که آیا اراده‌ای برای صلح پایدار وجود دارد یا خیر.» شی جین‌پینگ هم به نوبه خود از غرب به دلیل تخریب وجهه کشورش در جریان این جنگ انتقاد کرد و در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: «چین بحران اوکراین را ایجاد نکرد و یکی از طرفین این جنگ نیست.»

او گفت: «ما استفاده از بحران اوکراین برای مقصر دانستن دیگران، بدنام کردن کشورهای ثالث و آغاز جنگ سرد جدید را رد می‌کنیم. همانطور که تاریخ بارها نشان داده است، مناقشات تنها با مذاکره حل می‌شوند. پکن همیشه نقش مثبتی برای ایجاد صلح ایفا کرده است.»

 

دیگر خبرها

  • اتمام حجت هسته‌ای ایران با اسرائیل و آمریکا | موجودیت ایران تهدید شود، دکترین هسته‌ای خود را تغییر می‌دهیم | اگر اسرائیل به حمله ایران پاسخ می داد...
  • کمال خرازی : در صورت تهدید موجودیت ایران دکترین هسته‌ای خود را تغییر می دهیم
  • اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم
  • انجام ۱۰۱ هزار تن آسفالت‌ریزی در منطقه ۱۵ در سال گذشته
  • با سقوط اوکراین آمریکا وارد جنگ می شود؟
  • افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز /با خرابکاری در نطنز، این سایت چند ماه از کار افتاد /ایران زمین بازی را عوض کرده است
  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود
  • افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!
  • روح جاسوسان شوروی بازگشته؛ افزایش عملیات خرابکارانه روسیه در اروپا
  • ماسک: تا زمانی که مشکل بدهی آمریکا حل نشود، دلار ارزشی ندارد